1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خودروسازان مجوز پرداخت سود بالاتر از بانک‌ها را ندارند

خودروسازان مجوز پرداخت سود بالاتر از بانک‌ها را ندارند

8 اسفند 1395
  • 0

دبیرکل کانون بانک ها با بیان اینکه ساپپا و ایران خودرو میزان سود پیشنهادیشان را بیش از 15 درصد اعلام کرده اند تا سرمایه گذاران را به سوی خود جذب کنند، گفت: این در حالیست که خودروسازان اجازه ای برای پرداخت این میزان سود ندارند.

محمدرضا جمشیدی دبیرکل کانون بانک ها گفت: حجم سرمایه در گردش موجب شده تا شرکت های خودروسازی به دنبال کسب منابع از مردم باشند.

وی افزود: سپرده گذاران ماهانه 15 درصد از سرمایه خود سود می گیرند حال اگر میزان سود کسب شده بیش از 15 درصد باشد مابه التفاوت آن به سرمایه گذاران پرداخت می شود و اگر کمتر بود بانک تضمین کرده است تا اصل 15 درصد را به سرمایه گذار بپردازد، ساپپا و ایران خودرو میزان سود پیشنهادیشان را بیش از 15 درصد اعلام کرده اند تا سرمایه گذاران را به سوی خود جذب کنند، این در حالیست که خودروسازان اجازه ای برای پرداخت این میزان سود ندارند.

جمشیدی گفت: پرداخت یک چنین سودهایی توسط واحدهای تولید نشان می دهد که این جذب سرمایه به دلایلی نامعلوم صورت می گیرد زیرا پرداخت آن توجیه اقتصادی ندارد و بنابراین مردم باید با دقت نسبت به سرمایه گذاری در این واحدها اقدام کنند.

دبیرکل کانون بانک ها گفت: این حجم جذب منابع با میزان تولید هماهنگ نیست و از سوی دیگر برای این میزان خودروی تولید شده هم مشتری وجود ندارد، پیش بینی من این است که این واحدهای تولید قادر نیستند سپرده مردم را در زمان مقرر پس دهند و یا ممکن است این تعداد خودرو در دست تولید کننده بماند و عملا متضرر شود.

وی افزود: نرخ سود سپرده 15 و نرخ سود تسهیلات 18 درصد است که این میزان اختلاف، بانک ها را متضرر می کند زیرا سود واقعی و ناخالص 14.94 است در حالی که سرمایه پذیران به سپرده گذار وعده 15 درصد را به صورت علی الحساب می دهند.

منبع:تسنیم



نظرات