1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. هزینه سند خودرو در دفترخانه ها

هزینه سند خودرو در دفترخانه ها

15 اردیبهشت 1395
  • 0

چرا باید 2 هزینه برای نقل‌وانتقال خودرو بپردازیم، یکی در مراکزی که پلیس تعیین کرده و دیگری در دفترخانه که مبلغ آن بسیار سنگین است؟

به گزارش همشهری آنلاین، اصولا چه لزومی دارد که به دفترخانه‌ مراجعه شود؟ اینها پرسش‌هایی است که بسیاری از خوانندگان همشهری از طریق پیامک یا تلفن مطرح کرده‌اند. سال‌هاست وجود 2 مرجع برای نقل‌وانتقال ماشین باعث سردرگمی مردم شده است.

مسعود جعفری، یکی از شهروندان در تماس با همشهری می‌گوید: «چرا مسئولان یک‌بار برای همیشه به‌طور شفاف اعلام نمی‌کنند که برای نقل و انتقال خودور به مراکزی که پلیس مشخص کرده مراجعه شود و دیگر نیازی به مراجعه به دفترخانه نیست. برای نقل و انتقال سند خودروی 206سال گذشته حدود 310هزار تومان از من گرفتند، ولی امسال 710هزار تومان! در پاسخ اعتراض مسئول دفترخانه می‌گوید از نیمه مرداد سال 94هزینه نقل و انتقال افزایش پیدا کرده‌است».

حسین حاجی‌محمدی، شهروند دیگری است که می‌گوید: «چندی پیش در روزنامه همشهری خواندم که جانشین رئیس پلیس راهور گفته بود برابر قانون، برگه نیروی انتظامی تحت عنوان سند مالکیت سبز که به هموطنان می‌دهد سند قطعی است و هیچ نیازی به سند محضری نیست. خب اگر سند سبز کفایت می‌کند چرا باید برای یک پراید مدل 95حدود 410هزار تومان به دفترخانه بپردازم».

او توضیح می‌دهد:«هزینه نقل و انتقال خودوری پراید در مراکز پلیس50هزار تومان است، چرا باید هزینه بیشتری بابت حق‌التحریر، حق‌الثبت و... به دفترخانه بپردازم؟»

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی مهر 94در پاسخ به همشهری مبنی بر لزوم ثبت نقل و انتقال خودرو با وجود داشتن برگ سبز در دفترخانه توضیح داد: «از نظر ما برگ سبز پلیس برای نقل و انتقال معتبر است چرا که برای پلیس اصالت احراز هویت مهم است و این سند معتبر است».

پیش از سخنگوی ناجا، جانشین پلیس راهور ناجا نیز اسفند93 به همشهری اعلام کرد: «برابر قانون، برگه نیروی‌انتظامی تحت عنوان سند مالکیت سبز که به هموطنان می‌دهد سند قطعی است و هیچ نیازی به سند محضری نیست».

سردار موسی امیری برای این گفته‌اش چنین استدلال کرد: «همانطور که هموطنان وقتی خودروی صفر کیلومتر می‌خرند به محضر نمی‌روند، از این بابت نگرانی نداشته باشند».

کدام مقرون به صرفه است؟

هزینه نقل و انتقال خودرو در دفترخانه‌ها چند برابر مراکز پلیس است. برای مثال هزینه یک دستگاه خودروی رانا مدل 95 در دفترخانه 650 هزار تومان و در مراکز پلیس 50هزار تومان است. با مقایسه هزینه نقل و انتقال برخی خودروها در دفترخانه‌ها و مراکز پلیس، دلیل استقبال مردم به نقل و انتقال خودرو در مراکز پلیس و بی‌رغبتی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی را درمی‌یابیم. هزینه‌های نقل و انتقال سند تقریبا هر سال افزایش می‌یابد، برای مثال از نیمه مرداد سال94 یکباره هزینه‌های نقل و انتقال خودور در دفاتر اسناد رسمی به حدود دوبرابر افزایش یافت.



با افزایش تعرفه حق‌التحریر دفترخانه‌های اسناد رسمی، هزینه‌های انتقال سند خودرو در این دفاتر نیز افزایش یافت، برای مثال هزینه انتقال سند پراید از350هزار تومان به 410هزار تومان افزایش یافته است. هزینه انتقال سند خودروی پژو نیز به حدود 577هزار تومان رسید. هزینه انتقال سند خودروهای لوکسی مانند پورشه نیز به بیش از 10میلیون تومان افزایش یافت.

تا 15مرداد 94هزینه صدور وکالتنامه تعویض پلاک خودرو حدود 35هزار تومان بود که از 15مرداد 94 با افزایش تعرفه‌های خدمات دفترخانه‌های اسناد رسمی به 65هزار تومان افزایش پیدا کرد، البته باید در انتظار افزایش تعرفه در مرداد امسال نیز باشیم.

استخوان لای زخم

چرا باید 2 هزینه برای نقل‌وانتقال خودرو بپردازیم، یکی در مراکزی که پلیس تعیین کرده و دیگری در دفترخانه که مبلغ آن بسیار سنگین است؟

زمستان سال 89 مجلس شورای اسلامی قانونی درباره مالکیت خودرو تصویب کرد که از آن موقع تاکنون به محل مناقشه بین دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی و البته منجر به سردرگمی مردم شده است.

بنا بر آنچه پلیس می‌گوید سند مالکیت پلیس، رسمی است و مردم پس از دریافت سند مالکیت سبزرنگ الزامی به مراجعه به جای دیگری ندارند. از سوی دیگر کانون سردفتران و دفتریاران تأکید می‌کنند مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت نقل و انتقال خودرو الزامی است. در واقع مردم چوب تفسیر برداشت سلیقه‌ای از قانون مصوب مجلس را می‌خورند و چون در قانون تصریح نشده، استخوان لای زخم مانده، پلیس یک چیز می‌گوید و دفترخانه‌داران هم چیز دیگری.

مردم هم در این میان معتقدند باید هزینه کمتری بپردازند و نباید بین مراکز تعویض پلاک و دفترخانه سرگردان باشند. باید برای تعیین تکلیف این موضوع اراده‌ای کلان‌تر و در سطح ملی وجود داشته باشد. مردم بالا بودن هزینه نقل و انتقال سند خودرو در دفترخانه‌ها را علت مراجعه نکردن به دفاتر اسناد رسمی بیان می‌کنند و رئیس هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در این‌باره به همشهری اینگونه توضیح می‌دهد: «برای نقل و انتقال اتومبیل قانونگذار تکلیف کرده دفاتر اسناد رسمی باید حق‌الثبت، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده دریافت کنند».

هزینه انتقال خودرو در دفترخانه

هزینه انتقال خودرو در مراکز پلیس در سال جاری برای همه خودروها 75 هزار تومان است که 7 هزار تومان آن بابت ارسال کارت مشخصات دریافت می‌شود.

منبع:

ایرنا



نظرات