1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. همه مدعیان آئودی در ایران

همه مدعیان آئودی در ایران

26 دی 1395
  • 0

در صورتی‌که شرکتی مستقیما با شرکت آئودی آلمان قرارداد ببندد و نمایندگی دریافت کند،‌ حتما در سایت آئودی به عنوان نماینده ایران، معرفی و حق استفاده از دامنه www.audi.ir به ایشان واگذار خواهد شد. همه مدعیان آئودی در بازار ایران شرکت پرژیران که گفته می‌شود زیرمجموعه یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان خودرو در ایران است، چند روز پیش در قالب یک خبر به‌صورت رسمی به‌عنوان نماینده انحصاری آئودی در ایران معرفی شد و اعلام شد مدارک آن در مورد رسمی بودن فعالیت از جانب آلمانی‌ها، به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید. پیش‌بینی می‌شود از بهار ۹۶، فعالیت رسمی پرژیران و آئودی در ایران آغاز شود. با توجه به اینکه‌ هنوز شرکت‌های دیگری از جمله شرکت فن‌آوری پاسارگاد در ایران وجود دارند که در مورد این برند آلمانی مدعی هستند در این زمینه مصاحبه‌ای با آقای حسین اسکویی، به‌عنوان عضو هیات مدیره این شرکت انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

در خبرها اعلام شد در جریان توقف ثبت سفارش برخی برندها، ثبت سفارش برای شرکت فن‌آوری پاسارگاد نیز جهت واردات آئودی بسته شد، آیا واقعا این‌گونه بود‌؟

خیر. در حال حاضر تمام حقوق این شرکت به قوت خود باقی‌ است و دچار هیچ‌گونه توقفی نشده و بنا بر آنچه حقوق قانونی این شرکت محسوب می‌شود و به استناد گواهی فعالیت شماره ۹۰۰۶۱۱۰۰۳۵، این شرکت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ما تمام مراحل کاری و قانونی خود را به‌درستی به انجام رسانده‌ایم و به حقوق خود اشراف داریم مگر اینکه دچار جریان خاصی شویم. البته تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر نهاده و ایستادگی کرده‌ایم و در تمام این مراحل توکل‌مان به خدا بوده و در ادامه نیز به همین منوال خواهد بود. ما با صداقت بر حقوق خود اصرار داریم و پافشاری می‌‌کنیم.

آیا با مصوبه اخیر دولت مبنی بر اینکه تنها شرکت‌های دارای نمایندگی اجازه فعالیت خواهند داشت،‌ شرایط فعالیت شما چگونه خواهد بود؟

ما مطابق قوانین و مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران، مستندات لازم را برای فعالیت بر اساس مجوزی که در اختیار داریم به استحضار ریاست محترم مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران رسانده‌ایم و از این بابت در حال حاضر محدودیتی نداریم.

آیا با محدودیت‌های اخیر باز هم قصد واردات مدل‌های آئودی را بر اساس اهدافی که اعلام کرده بودید، دارید؟

بله، حتما.

وضعیت ادامه شراکت شما با رامک خودرو چگونه خواهد شد؟

همه‌چیز پابرجاست. شرکت رامک خودرو معتبر است و در تجارت و تولید خودرو فعالیت دارد. این شرکت با درایت مالک خود در سال‌های اخیر نشان داده است به‌رغم همه ناملایمات و نامهربانی‌هایی‌که از جهات مختلف بر آن تحمیل شده، توانسته است اتومبیل‌های سانگ‌یانگ را در ایران بازاریابی و با در دست گرفتن سهم قابل توجهی از بازار خودروهای وارداتی، رقبای خود را وادار به پذیرش این امر کند. در حال حاضر رابطه‌ای دوستانه بر پایه احترام و رعایت حقوق فی‌مابین، میان طرفین وجود دارد.

چند شرکت در ایران، خود را متولی واردات آئودی می‌دانند و حق با کدام‌شان است‌؟

این سئوال را باید از مراجع ذیربط پرسید. فقط می‌توانیم بگوییم همه آنهایی‌که مطابق قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت دریافت کردند، دارای حق هستند و حقوق آنها باید مورد احترام قرار گیرد.

حتما توجه دارید که در ایران، قانون منع انحصار وجود دارد و بر این اساس می‌توان رقابتی ایجاد کرد که بیشترین بهره‌بردار آن، مشتریان باشند. در این صورت، شرکتی می‌تواند در بازار سهم بیشتری را تصاحب کند که بر اساس شناخت و تعامل با مشتریان و ارائه خدمات مناسب‌تر، رضایت و اطمینان بیشتری را در مشتریان ایجاد کند.

اخیرا گفته می‌شود یک شرکت معروف داخلی در زمینه واردات به‌صورت مستقیم با آئودی آلمان بر سر میز مذاکره نشسته و در حال توافق است. این کدام شرکت است و تا کجا مذاکراتشان پیش رفته است؟

در این خصوص اطلاعات مستندی نداریم. البته ما هر از گاهی در این‌خصوص خبرهایی می‌شنویم ولی برای این موضوع سندی در دستمان نیست. البته با توجه اینکه آئودی آلمان از قبل به‌صورت غیر‌رسمی و طی دو سال اخیر به‌صورت رسمی در جریان قرارداد ما با شرکت آئودی زنتروم پروجا ایتالیاست، جای سئوال است که چرا از راه قانونی و بر اساس حقوق مکتسبه شرکت فن‌آوری پاسارگاد نسبت به این شرکت تعیین تکلیف نمی‌کند و اگر می‌خواهد با شرکت دیگری در ایران فعالیت کند، حقوق شرکت فن‌آوری پاسارگاد را رعایت نمی‌کند؟

اگر شرکتی در ایران موفق شود حتی با نماینده خاورمیانه آئودی به نتیجه برسد وضعیت فعالیت پاسارگاد و چند شرکت مدعی چه می‌شود؟

این شرکت به استناد گواهی فعالیت و نیز مطابق حقوق مکتسبه‌ای که مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران داراست به فعالیت خود ادامه خواهد داد که در این‌صورت دو یا چند شرکت در این بازار سهیم خواهند بود و سهم هر کدام که سرویس و خدمات مناسب‌تری داشته باشند، بیشتر خواهد بود مگر اینکه خارج از اراده ما شرایطی به این شرکت تحمیل و ظلمی بر ما وارد شود که در این‌صورت نیز با تمام قوا ایستاده‌ایم و از حقوق خود نخواهیم گذشت. ما نسل همان رزمندگان و شهدایی هستیم که مقابل هرگونه ظلم و ستم مانند کوه ایستادند.

اگر آئودی آلمان به طور مستقیم در ایران دارای نمایندگی شود، می‌تواند از شرکت‌های دیگر نظیر پاسارگاد ادعای خسارت کند؟

البته ما فقط در مورد خودمان صحبت خواهیم کرد و پاسخ‌مان به این سئوال منفی است. شرکت فن‌آوری پاسارگاد مطابق قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کند و در مقام یک شرکت ایرانی تابع قوانین و مقررات کشور خود است و تاکنون تمام و کمال مطابق قانون عمل کرده است.

البته ممکن است به فراخور شرایط، قوانین و دستورالعمل‌های مختلفی صادر شود، لیکن این قوانین نمی‌تواند خللی در حقوق ایجاد شده از قبل وارد کند که مشروط یا موقت نبوده است. با این شرایط آنکه ادعای دریافت خسارت خواهد داشت، ما خواهیم بود.

مشخصه اصلی اخذ نمایندگی مستقیم از شرکت آئودی چیست‌؟

در صورتی‌که شرکتی مستقیما با شرکت آئودی آلمان قرارداد ببندد و نمایندگی دریافت کند،‌ حتما در سایت آئودی به عنوان نماینده ایران، معرفی و حق استفاده از دامنه www.audi.ir به ایشان واگذار خواهد شد.

تا‌کنون چه میزان بابت برند آئودی در ایران هزینه کرده‌اید‌؟

هزینه‌های هنگفتی انجام شده است که در زمان لزوم اعلام خواهد شد.

آینده این برند را در ایران چگونه می‌بینید‌؟

آینده این برند به پارامترهای مختلفی وابسته است، از جمله رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و احترام به حقوق آحاد این کشور و نیز رفع نقایصی که در تجربه حضور قبلی این برند در بازار ایران به ثبت رسیده و احتمالا استرداد تعهدات و دیونی که شاید به علت عدم حضور این شرکت آلمانی در ایران ایجاد شده را عهده‌دار است.

البته در این راستا حتما وضعیت اقتصادی، روابط بین‌المللی، نیاز مشتریان و کیفیت خدمات‌رسانی بسیار حائز اهمیت است.

اولین محموله‌های آئودی توسط شما وارد بازار ایران شود یا دیگر رقبا‌؟

در این مورد که کدام شرکت زودتر آئودی‌ها را به بازار ایران می‌آوردنمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم زیرا در این قضیه روی کاغذ و بر اساس منطق، شانس ما بیشتر است ولی باید دید در عمل چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و نتیجه چگونه رقم خواهد خورد.

باید بگوییم که در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای فروش و خدمات پس از فروش این اتومبیل‌ها در تعداد بالا در اختیار داریم که در یک رقابت سالم، توانایی لازم را در این سطح دور از دسترس دیگران می‌بینیم.

محموله‌های شما چه زمانی و از کدام مبدا وارد خواهند شد؟

در اسرع وقت و از مبادی قانونی گمرکات کشور.

???

شنیده‌ایم که در زمان‌های متفاوت، علیه شرکت فن‌آوری پاسارگاد و مجوز فعالیت‌تان اقداماتی صورت گرفته است، لطفا در خصوص آنها توضیح دهید.

بله. در طول دو سال اخیر اتفاقات زیادی برایمان افتاده است که به اختصار به آن اشاره خواهیم کرد. در تمام مدارک ارائه شده که در حال حاضر نیز موجود است، نمایندگی ما از طریق آئودی زنتروم پروجا ایتالیاست. در سال ۱۳۹۴ براساس ادعای اینکه ما نماینده مستقیم آئودی آلمان در ایران نیستیم مجوز ما را ابطال کردند که در اعتراض به این موضوع حقانیت خود را به استناد استعلام انجام شده از طرف مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران توسط وزارت امور خارجه و از طریق سفارتخانه‌های ذیربط به اثبات رساندیم و بعد از حدود یک ماه این مجوز مجددا با شماره جدید برایمان صادر شد.

بار دیگر به استناد نامه‌ای که مفاد آن دروغ بود، گفتند که قراردادمان با آئودی پروجا ایتالیا یک قرارداد تحقیقاتی بوده و مدارک ما قلابی است که در این مورد یک بار دیگر تمام مدارک خود را از طریق یک سیستم حقوقی بی‌طرف در کشور ایتالیا لگالیزه کرده و پس از تایید سفارت ایران در آن کشور و وزارت امور خارجه ایران، ارائه کردیم که در آن مقطع نیز این مشکل حل شد.

در مرحله‌ای دیگر نامه‌ای بدون پیوست از مرکز اصناف برایمان فاکس شد که طی آن اشاره شده بود به دلیل صدور دستورالعمل مورخ ۱۸/۰۶/۱۳۹۵ وزیر صنعت، معدن و تجارت و لزوم تطبیق با شرایط ماده ۱۷ این دستورالعمل (این دستورالعمل هیچ‌وقت به‌صورت رسمی به این شرکت ابلاغ نشد)، چنانچه در مدت سه ماه تطبیق انجام نشود مجوزتان لغو می‌شود.

به یاری باری‌تعالی این خوان را هم پشت سر گذاشتیم و مدارک مورد نیاز قانونی برای ادامه فعالیت خود را در اختیار مرکز امور اصناف قرار دادیم.

کار به اینجا ختم نشد و زمانی نگذشت که بار دیگر زمزمه‌هایی به گوش ما رسید که اشخاصی علیه ما مدارکی را به سازمان‌ها و ادارات ذیربط ارائه کرده‌اند و به دنبال این هستند که فعالیت قانونی ما را متوقف و گواهی فعالیت ما را باطل کنند.

واقعا ما از اینهمه توجهی که به ما شده است، شگفت‌زده‌ایم و نمی‌دانیم که فعالیت قانونی ما در چارچوب گواهی فعالیت قانونی که در دو نوبت تمام مدارک آن به طرق ممکن مورد استعلام واقع و تایید شده‌، باعث زحمت چه کسی است؟!

بسیار جای تعجب دارد که چرا با توجه به همه این مسائلی که برایمان ایجاد می‌شود یا شاید بهتر است بگوییم ایجاد می‌‌کنند، مخفیانه و بدون اطلاع‌رسانی و از پشت به ما خنجر می‌زنند و وقتی که سوزش نیش خنجر را حس کردیم تازه متوجه خنجر می‌شویم؟

اگر ما موردی داریم کاملا آماده‌ایم از طریق مراجع ذیربط قانونی علیه ما طرح موضوع کنند و در مقام پاسخ به آنها از خود دفاع کنیم. به نظر ما عدم تعقیب قانونی و پیگیری مسائل این‌چنینی از طریق قانون و سیستم قضایی نشان‌دهنده این است که در مقابل قانون حرفی برای گفتن وجود ندارد.

با توجه به مشکلات مطروحه آیا چاره‌ای اندیشیده‌اید؟

بله. تاکنون سکوت اختیار و به یاری خداوند هر بار با ارائه اسناد و مدارک در دفاع از خود مسائل را حل کردیم ولی هم‌اکنون به تصمیم جدیدی رسیدیم و آن انتشار تمام مدارک و مستندات و نیز دستورالعمل‌هاست که بر اساس آنها گواهی فعالیت دریافت کردیم و نیز انتشار وقایع و تخلفاتی که علیه ما رخ داده است و شفاف‌سازی آنها.

منظورتان از انتشار مدارک به کجاهاست؟

انتشار مدارک به مراجع ذیربط اجرایی، نهاد‌های بازرسی، مراجع قانون‌گذاری، مراجع قضایی و رسانه‌ها.

به نظر شما این روش مناسبی برای شفاف‌سازی است و آیا شرکت‌های دیگر قائل و قادر به اجرای آن هستند؟

در شرایط حاضر چاره‌ای دیگر برایمان نمانده است و اشتراک مسائل و آلام، با مسئولین و مردم را روش مناسبی دانستیم.

اینکه شرکت‌های دیگر این روش را می‌پسندند یا خیر، اجماعی است که باید در اهداف و استراتژی خود به آن برسند و البته به نظر ما حتما تجار و بازرگانان شریف ایرانی در هر زمانی که لازم باشد قادر خواهند بود خود را اثبات کنند و مدارک مورد نیاز را به دید عموم برسانند.

حسین اسکویی: در این مورد که کدام شرکت زودتر آئودی‌ها را به بازار ایران می‌آوردنمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم زیرا در این قضیه روی کاغذ و بر اساس منطق، شانس ما بیشتر است ولی باید دید در عمل چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و نتیجه چگونه رقم خواهد خورد اشاره کردید که آماده‌اید تا مسائل و مشکلاتی را که برای‌تان به‌وجود آمده است در سیستم قضایی صالحه حل و فصل شود، لطفا کمی توضیح دهید. بله.

طی دو سال گذشته به بعضی از مهم‌ترین مشکلاتی که وارد کردند، اشاره کردیم. هر یک از آنها به همراه حواشی و تبعات‌شان باعث لطمات مادی و معنوی بسیاری شد و ما را در اذهان عمومی دچار آسیب شخصیتی و اعتباری کرد.

با این اوصاف مصرانه خواستاریم تا از این لحظه به بعد هر‌گونه ادعایی علیه ما را با ارائه مستندات قانونی از مراجع قضایی کشور پیگیری کنند و چنانچه ما را به هر اقدام مجرمانه و خلاف قانون محکوم کردند از طریق قانونی اجرای حکم کنند و تا زمان صدور حکم مزاحمتی برایمان ایجاد نکنند.

باید توجه کرد که در دین ما به حفظ حقوق و آبرو و اعتبار افراد توصیه فراوان شده و هرگونه رفتار و کردار و گفتاری که باعث آسیب به آبرو و حیثیت و جان و مال افراد شود، بسیار تقبیح شده است.

منبع : روزنامه دنیای خودرو



نظرات