1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مونتاژ، بلای جان خودروسازی ایران!

مونتاژ، بلای جان خودروسازی ایران!

30 مهر 1396
  • 2

معاون اتاق بازرگانی ایران گفت: تا زمانی مونتاژکاری پولسازتر و آسان تر است و دولت ها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون می کنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمی شود.

 مونتاژ، بلای جان صنعت خودروسازی ایران

حسین سلاح ورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه راهبرد و نظامی برای تولید داخلی نداریم، افزود: سیاست ها در بخش خودرو با روی کار آمدن هر دولتی تغییر می کند و این از جمله مشکلات این بخش است.

وی گفت: تا زمانی مونتاژکاری پولسازتر و آسان تر است و دولت ها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون می کنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمی شود.

سلاح ورزی افزود: به دلیل دولتی بودن ساختار خودروسازان، آنان چرخه مونتاژکاری را ادامه می دهند و تا زمانی که این روند ادامه یابد پیشرفتی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد نمی شود.

وی گفت: اینکه خودروسازان، قطعات را از کشورهای دیگر وارد می کنند به دلیل قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین قطعات خودروی ساخت داخل است.

سلاح ورزی با بیان اینکه در صنعت کشور معیار، ایجاد شغل است افزود: به جای برنامه ریزی برای پیشرفت صنعت کشور، نظام پولپاشی را دنبال می کنیم.

وی گفت: بیشتر مونتاژکاری در بخش دولتی است و خودروسازانی که بیشتر دولتی هستند علاقمندند از طریق مونتاژکاری سود بیشتری کسب کنند.

سلاح ورزی افزود: مدیران صنایع خودروسازی به دلیل عمر کوتاه مسئولیتشان در این صنعت، تصمیم های کوتاه مدت می گیرند و در پی اهداف بلندمدت نیستند.

علی فتوت عضو هیئت علمی دانشگاه شریف نیز در این برنامه گفت: نقشه راهی برای تولید ملی وجود ندارد و بسیاری از صنایع و نگاه پشت سر آنها متوجه بازرگانی شده است.

وی افزود: اکنون مردم احساس خوبی به تولید ملی ندارند.

فتوت گفت: مونتاژکاری صنعت نیست و اکنون در بخش خودرو درجا می زنیم و با مونتاژکاری چیزی به این صنعت اضافه نمی شود.

وی افزود: دومین تربیت کننده مهندس در جهان هستیم و بهترین ها را آموزش می دهیم اما به دلیل حمایت نکردن از آنها مهندسان کشورمان را صادر می کنیم.

فتوت گفت: ارزش افزوده در صنایع پیشرفته است اما نباید همه چیز را در این بخش به عهده بخش خصوصی بگذاریم.

وی افزود: در حالی که تعداد زیادی کارشناس و مهندس داریم در بخش صنعت دنبال مشکل می گردیم.

فتوت با تأیید فساد و رانت در بخش واردات گفت: سال گذشته دو هزار بیس استیشن مربوط به مخابرات وارد کشور شد اما بر اساس آمار سندیکای مخابرات تولیدکنندگان منابع تغذیه و تجهیزات مربوط به آن فقط 200 واحد فروخته اند.

وی افزود: باید افرادی که این واردات را انجام داده اند بازخواست شوند.

منبع تسنیم


نظرات

  • Reza Reza (1 آبان 1396 ساعت 07:12)

    مونتاژ کاری بلای جان صنعت خودرو
    صنعت خودرو بلای جان مردم بدبخت

  • فرزاد فرزاد (30 مهر 1396 ساعت 19:58)

    تا زمانیکه مردم به فکر پول و جیب مردم باشد؟!؟ اوضاع، بهتر از این بدتر خواهد شد و ایران کماکان نمایندگی فروش آشغال جعبه‌های خارجی به قیمت خودروهای لوکس میباشد و هر سال میگن که بیا اولین خودروی ملی ایران رو ساختیم ولی تا یه هفته هم دووم نمیاره و سؤال اینه که؛ چند سال دیگه وقت لازمه که کشور خودروساز بشه و هر جوان ایرانی چند سال برای جوانی کردن از نوع مثبت زمان مفید دارد؟