1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. 80 هزار خودرو در انبار یکی از خودروسازان مانده است

80 هزار خودرو در انبار یکی از خودروسازان مانده است

1 شهریور 1394
  • 0

به گفته مشاور ارشد رئیس‌جمهور هم‌اکنون تقاضا به حدی در بازارها کم است که 80 هزار خودرو در انبار یکی از خودرو سازان وجود دارد و فروش نمی‌رود. این در حالی است که کمپین نه به قیمت‌های فعلی خودرو نیز در این باره فعال است. اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر که عدم خرید خودرو توسط مردم باعث شده است خودروسازهای داخلی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه شوند، گفت: هم‌اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم.

وی که در یک گفت‌و‌گوی زنده با رادیو اقتصاد صحبت می‌کرد، افزود: تقاضا به حدی کم است که هم‌اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند.

با این حال و به‌رغم اینکه خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی‌دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.

این موضوع را می‌توان به راحتی و با سرکشی از نمایندگی‌های فروش خودروهای موجود در شهرهای مختلف دریافت البته روزنامه جوان در ابتدای سال پیش‌بینی کرده بود که کمبود تقاضا در بازار خودرو باعث خواهد شد تا خودروسازان از اسب غرور و تکبر و تولید با هر قیمت و کیفیتی پیاده شوند و بالا بردن کیفیت و تنوع شیوه‌های فروش را در دستور کار خود قرار دهند.

گفتنی است در برنامه گفت‌وگوی خبری که اواخر هفته گذشته در رسانه ملی پخش شد، خودروسازان نیز از وضعیت خراب بازار گلایه کرده بودند به طوری که جهانبخش رئیس خودروسازان ایران به صراحت به رکود بازار خودرو داخلی اشاره کرد و گفت که با این رکود همچنان راضی نیستند قیمت خودرو را پایین بیاورند بلکه به دنبال تطمیع مردم با وام 15میلیون تومانی کمک هزینه خرید خودرو هستند.

چند وقتی است در شبکه‌های اجتماعی کمپینی به راه افتاده تا با نخریدن کالاهایی چون خودروی صفر از کمپانی‌های ایرانی، آنها را مجبور به کاهش قیمت کنند.

کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی، همیشه یکی از چالش‌های مردم بوده و آنها در همه این سال‌ها با مقایسه قیمت خودروهای ایرانی با نمونه‌های با کیفیت خارجی آن، عرضه انحصارطلبانه در بازار خودرو را ناعادلانه می‌دانستند. اما در همه این سال‌ها، بهانه‌هایی چون «تحریم» موجب می‌شد تا کمپانی‌های تولید خودرو در ایران، قیمت‌هایشان را کاهش که ندهند، هیچ، حتی موجب افزایش آن هم شوند و همواره‌این مسئولان خودروساز بوده‌اند که برای خریداران رجز خوانی کرده و خط و نشان کشیده‌اند.

پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در وین، خیلی‌ها منتظر بودند با گشایش‌های اقتصادی که صورت می‌گیرد و مهم‌تر از آن برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، قیمت خودروی داخلی کاهش یابد؛ اما نه‌ تنها قیمت‌ها کاهش نیافته، بلکه خودروسازان اصرار بر افزایش قیمت دارند، تا جایی که مدیرعامل یکی از خودروسازها، از احتمال افزایش قیمت خودرو نیز خبر داده بود.

از سوی دیگر کاهش چشمگیر قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، مس و... موجب شده تا مردم در شبکه‌های اجتماعی کمپینی راه بیندازند و همدیگر را به نخریدن خودروی صفر تشویق کنند تا موجب کاهش قیمت خودرو شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد در چند وقت اخیر، بهای خودروهای داخلی بین 500 هزار تا 3 میلیون کاهش یافته است و خیلی‌ها این را تأثیر این حرکت مردمی می‌دانند.

برخی‌ها مانند سعید لیلاز که نمایندگی خودروی سنگین یک کشور را دارد بر این باورند، این دست حرکت‌ها فوران خشم انباشته مردم علیه خودروسازان است و عده‌ای دیگر مانند احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، معتقدند تشکیل این گروه‌ها تأثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد و مشتریانی که نیاز به خودرو دارند، از بازار خودرو می‌خرند.

گفتنی است در بسیاری از صنایع به دلیل رکود در اغلب بازارها صنایع مجبور شده‌اند کالاهای تولیدی را در انبارها دپو کرده و به دنبال تنوع‌سازی در روش فروش باشند تا شاید در آینده بازار‌ها کمی تکان بخورند و بتوانند کالاهای خود را به بازار عرضه کنند. به طور نمونه رکود در بازار مسکن ساخت و ساز را که یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشور است و به دلیل ارتباطات پسین و پیشین این حوزه با صدها صنعت، موجب شده تا بسیاری از صنایع و اصناف با مشکل فروش کالا مواجه شوند.



نظرات