1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. توافق برای افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو

توافق برای افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو

29 اردیبهشت 1393
  • 0

یک مقام آگاه با تشریح برگزاری جلسه‌ای در شورای رقابت، گفت: در این جلسه بین خودروسازان و مسئولان سازمان استاندارد، سازمان بازرسی کیفیت و شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو توافق شد و بر این اساس قیمت جدید خودروها با افزایش زیر ۲۰ درصد به زودی اعلام می‌شود.

یک مقام آگاه با اشاره به جزئیات جلسه‌ای داخلی در شورای رقابت، اظهار داشت: در این جلسه خودروسازان و مسئولان سازمان استاندارد، سازمان بازرسی کیفیت و همچنین شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری جدید خودروها به توافق رسیدند و بر این اساس، قیمت خودروها با افزایش همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: در این جلسه نرخ تورم بخشی خودروها که از سوی بانک مرکزی تعیین شده بود، مدنظر قرار گرفت و علاوه بر این، شاخص کیفیت خودروها نیز بر اساس روش جدید مطرح شد.

این مقام آگاه ادامه داد: متغیرهای موجود در فرمول قیمت‌گذاری خودرو تغییری نکرده و تنها نحوه محاسبه این متغیرها تغییر کرده است که کیفیت، تورم و بهره‌وری از جمله شاخص‌های مدنظر در این بخش است.

وی با بیان اینکه قیمت جدید خودروها طی هفته جاری اعلام می‌شود، افزود: افزایش قیمت تقریباً روی همه خودروها اتفاق افتاده که البته این رشد قیمت در مورد برخی خودروها جزئی است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت خودروها کمتر از 20 درصد خواهد بود.

به گفته این مقام آگاه، در جلسات قبلی در مورد یکسری از خودروهای پرتیراژ شاخص‌ها نشان دهنده افزایش کیفیت بود که این مسئله مورد اعتراض شورای رقابت قرار گرفت زیرا این رشد نمره کیفی از محل تغییر ظاهری خودروها ایجاد می‌شد و نه بهبود کیفی آنها.

وی افزود: بر این اساس شاخص کیفیت خودروها مورد تجدید نظر قرار گرفت.

* تورم بخشی 34 درصدی خودروها

در حالی که این مقام آگاه از برگزاری جلسه‌ای داخی با حضور خودروسازان در شورای رقابت خبر داد، محمد علی مددی، عضو ناظر شورای رقابت نیز در این مورد به فارس گفت: هفته گذشته جلسه رسمی شورای رقابت تشکیل نشد ولی جلسات کارگروه‌های کارشناسی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نرخ تورم بخشی خودروها را 34 درصد اعلام کرده است، افزود: این نرخ تورم بخشی مربوط به خودروهایی است که در داخل توسط ایران خودرو و سایپا تولید می شوند.

مددی تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های جدید، قیمت خودروها حداقل 5 تا 6 درصد نسبت به نرخ‌های قبلی تعیین شده توسط شورای رقابت بالاتر خواهد بود.

به گفته وی، در بازنگری فرمول قیمت‌گذاری خودرو، شاخص هایی مانند تولید قطعات و نظر مردم نیز لحاظ شده است.


منبع فارس


نظرات