1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رفع ابهامات مربوط به بیمه شخص ثالث

رفع ابهامات مربوط به بیمه شخص ثالث

22 فروردین 1394
  • 0

معاون طرح و برنامه بیمه مرکزی با تشریح تازه ترین تصمیم گیری‌های انجام شده در خصوص نحوه صدور الحاقیه شخص ثالث به خبرنگار ما گفت: تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا صدور الحاقیه بیمه شخص ثالث از سوی شرکت‌های بیمه ضرورت دارد یا اینکه شرکت‌ها به صورت کلی سقف تعهدات بیمه را افزایش دهند به شرکت‌های بیمه واگذار شد.مصدق افزود: البته چند شرکت بزرگ بیمه که بخش عمده‌ای از بیمه شخص ثالث را در اختیار دارند موافقت کرده‌اند تا بدون نیاز به مراجعه حضوری بیمه گذاران به صورت یک جا سقف تعهدات را افزایش دهند و دیگر کسی به نمایندگی‌ها مراجعه نکند.

وی همچنین درپاسخ به این سؤال که صدور الحاقیه بیمه شخص ثالث 94 آیا هزینه‌ای دارد یا خیر، اظهار کرد: درخصوص تعهدات راننده مقصر حادثه که برای سال جاری از 200 به 220 میلیون تومان افزایش یافته است، کل هزینه دریافت الحاقیه برای یک سال کامل برای خودروهای سواری چهارسیلندر 6 هزار تومان است که برخی از بیمه‌ها موافقت کرده‌اند تا از این مبلغ نیز صرف نظر کنند و آن را دریافت نکنند. با وجود این تصمیم ‌گیری در این خصوص به شرکت‌های بیمه واگذار شده است. مصدق اضافه کرد: مالیات برارزش افزوده نیز از آنجا که قرار نیست مبلغی بابت افزایش سقف تعهد شخص ثالث پرداخت شود بنابراین مالیاتی نیز پرداخت نخواهد شد.

پس از ابلاغ مبلغ دیه سال 94 از سوی رئیس قوه قضائیه که با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 220 میلیون تومان برای ماه‌های حرام رسید، رئیس کل بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر برصنعت بیمه اعلام کرد حق بیمه شخص ثالث که براساس مبلغ دیه تعیین می‌شود، در سال جاری افزایش نمی‌یابد.

براساس جدول ابلاغی بیمه شخص ثالث در سال جاری بیمه‌نامه کامل برای شخص ثالث در سال جاری در ماه حرام 220 میلیون تومان جانی و 5.5 میلیون تومان مالی است. براین اساس با وجود رشد 10 درصدی مبلغ دیه شرکت‌های بیمه تصمیم گرفتند تا برای همراهی با سیاست‌های مهار نرخ تورم دولت رقم حق بیمه شخص ثالث را افزایش ندهند.

ابراهیم امین رئیس کل بیمه مرکزی در همین راستا خطاب به دارندگان وسایل حمل و نقل موتوری بیان کرد که آنها می‌توانند برای دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث رایگان به بیمه‌گران خود مراجعه کنند.اما باوجودی که یک هفته از سخنان رئیس کل بیمه مرکزی می‌گذرد، همچنان بیمه گذاران در دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث مشکل دارند. درواقع به دلیل نهایی‌نشدن نرم افزار صدور بیمه شخص ثالث که توسط بیمه مرکزی باید انجام شود، طی روزهای اخیر نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه‌ای در ارائه الحاقیه دچار مشکل بوده‌اند. ازسوی دیگر باتوجه به اعلام رئیس کل بیمه مرکزی درخصوص رایگان بودن الحاقیه برداشت‌های مختلفی از سوی نمایندگی‌ها صورت گرفته است که این موضوع را کمی پیچیده کرده است.

به گفته برخی از نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه، هرچند که مبلغ حق بیمه شخص ثالث افزایش نیافته است، ولی بیمه گذاران همچنان باید برخی از هزینه‌ها مانند افزایش سقف تعهدات بیمه سرنشین، مالیات ارزش افزوده و چاپ الحاقیه را بپردازند. این درحالی است که برخی از مدیران عامل شرکت‌های بیمه اعتقاد دارند از آنجا که حق بیمه شخص ثالث افزایش نیافته و ثابت مانده است، افزایش رقم سایر موارد نظیر بیمه سرنشین یا مالیات نیز معنایی ندارد و برهمین اساس الحاقیه باید به صورت کاملا رایگان ارائه شود.

الحاقیه رایگان است

درهمین زمینه ضرابی فعال بیمه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: براساس توافق بیمه‌ها و بیمه مرکزی درخصوص ثابت ماندن حق بیمه شخص ثالث الحاقیه آن نیز برخلاف افزایش تعهدات و سقف باید رایگان باشد. به گفته وی افزایش سقف تعهدات بیمه شخص ثالث بیمه گذاران به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به حضور آنها برای دریافت الحاقیه نیست.

البته کسانی که می‌خواهند الحاقیه دریافت کنند، می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های بیمه این کار را انجام دهند. ضرابی با تأکید براین که خیال بیمه گذاران آسوده باشد، درخصوص مشکل فنی برای صدور الحاقیه بیمه شخص ثالث اظهار کرد: از آنجا که رقم تعهدات بیمه شخص ثالث افزایش یافته اما مبلغ حق بیمه ثابت مانده است، بیمه مرکزی باید در نرم افزار صدور بیمه نامه و الحاقیه تغییراتی اعمال کند تا بدون پرداخت هزینه این کار انجام شود.

وی ادامه داد: تغییرات این نرم افزار چند روز طول می‌کشد و بزودی انجام خواهد شد. وی تأکید کرد: دستورالعمل بیمه شخص ثالث و الحاقیه آن بزودی به شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌ها ابلاغ خواهد شد که در این دستورالعمل تمام جزئیات آمده است و نمایندگی‌ها باید آن را به طور دقیق اجرا کنند. بنابراین با ابلاغ این بخشنامه تمام ابهام‌های موجود برطرف خواهد شد.



نظرات