1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. 27 هزار خودروی لوکس قاچاق به کشور وارد شد

27 هزار خودروی لوکس قاچاق به کشور وارد شد

22 اردیبهشت 1394
  • 1

حسین راغفر کار‌شناس مسایل اقتصادی با حضور در برنامه پایش در ارتباط با پدیده فخر فروشی ثروتمندان گفت: علت اصلی را باید در شکست نظام اقتصادی تعریف کرد که فرصت های نابرابری را برای گروه های خاصی فراهم می کند. مردم در ایران نه به خاطر ابتکار، اختراع، نوآوری و تلاش زیاد ثروت های بیکرانی به دست می آورد بلکه نوعا به خاطر روابط ناسالمی است که بر اقتصاد کشور حاکم است ثروتمند می شوند.

راغفر در توضیح این پدیده اظهار داشت: در همه جای دنیا کسانی که سوار بر ماشین مازراتی یا پورشه می شوند کمتر کسانی هستند که از تلاش، نوآوری و خلاقیت به این ثروت ها رسیده اند و اکثرا کسانی هستند که درآمدهای بادآورده دارند مثل ورزشکاران، فوتبالیست ها و هنرمندان و افرادی که در فعالیت های قاچاق مواد مخدر حضور دارند، هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در کشور ایران نیز کسانی که این خودروها را استفاده می کنند تظاهری هستند یعنی کسانی که نوع مصرفشان به شکلی است که فقط می خواهند تظاهر کنند و این در بین گروه های رقیب خودشان نشان بدهند که چه کسی ثروت بیشتری دارد. این گونه رفتارها نشان دهند تفاخر و تظاهر است.

راغفر افزود: این افراد فکر می کنند هر چه زندگی خود را بیشتر مصرفی و تظاهری معرفی کنند بیشتر به آنها منزلت می بخشد. نظام اقتصادی است که به فرهنگ جامعه ضربه می زند. نظام مفرط مصرف گرایی و افراطی است که در جامعه ما شکل گرفته است.

این کار‌شناس مسایل اقتصادی همچنین گفت: وزیر کشور اعلام کرد که ۲۷ هزار خودروی لوکس قاچاق توسط یک گروه از نهاد حمایتی وارد شده نشان می دهد این نهادی که باید از محرومان حمایت کند و فرهنگ اسلامی را به همراه قناعت در جامعه رواج دهد، به فرهنگ مصرف گرایی دامن می زند.

راغفر اصلاح نظام مالیاتی را ضروری دانست و گفت : بخشی از افراد قربانی نظام اقتصادی و فرهنگی که به جامعه تحمیل کرده، شده اند. سازمان امور مالیاتی اطلاعاتی از پرداخت مالیات یک درصد افراد پولدار کشور را ندارد. توزیع مالیات در کشور بسیار ناعادلانه و نابرابر است. سهم مالیات های کارمند دولت، معلم و پرستار پرداخت می کند بسیار بیشتر از سهمی است که تاجران و طلافروشان پرداخت می کنند و معنایش این است که نظام مالیاتی کشور کارآیی های لازم را نداشته و نمی تواند جذب منبع کند.

این استاد دانشگاه گفت : رئیس سازمان مالیاتی کشور اعلام کرد که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید ناخالص کشور فرار مالیاتی داریم. سال ۹۲ که تولید ناخالصی کشور با رکود مواجه بود بالاتر از ۱۸۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتیم. اگر این فرار مالیاتی نبود می توانست کل بودجه و اعتبار کشور را تأمین کند.

وی افزود : یکی از دلایل مشکلات موجود در اقتصاد این است که نظام اطلاعاتی و آماری ما کم و کاستی هایی دارد و نمی تواند داده های لازم را در اختیار محققان و سیاست گذاران بدهند تا تصویر روشنی از جهت حرکت اقتصاد داشته باشند.

به گفته این کار‌شناس مسائل اقتصادی انحراف غلط منابع و فرصت های نابرابر باعث همین فخرفروشی ها و سرمایه هایی است که هیچ گونه زایشی ندارند. برخی از آثار این فخرفروشی ها احساس حقارت بوده و افراد سطح پایین را دچار تحقیر هویتی می کند و افسرده می شوند. همه انسان ها به دنبال جذب و جلب توجه هستند و باید بررسی کرد که این جلب توجه به خاطر خدمات شایسته و رشد شایسته است و یا اینکه به دلیل این است که ظاهر خود را آراسته اند.

وی خاطرنشان کرد: این سرخوردگی ها باعث ایجاد اشکال مختلفی از معضلات در جامعه مانند اعتیادهای گسترده، طلاق، خودکشی، سرقت و ارتکاب به جرم است. برخی ها حتی هنجار شکنی می کنند تا یک شبه به آن چیزی که می خواهند دست پیدا کنند.

راغفر افزود : به فرار مغزها باید بیشتر توجه کرد که این نیز یکی دیگر از مشکلات پیش آمده است که وقتی توجه لازم را از جامعه نمی گیرند راهی خارج از کشور می شوند. ماشین گران قیمت سوار شدن اصلا غیر قانونی نیست اما مسئله مطرح شده این است که منابع اقتصادی کشور صرف چه کارهایی می شود. باید از افرادی که منابع خود را این گونه صرف می کنند مالیات دریافت شود در حقیقت این نحوه زندگی باید به گونه پرهزینه شود که خیلی ها آرزوی چنین زندگی را نداشته باشند.

این استاد دانشگاه گفت : باید منابع حاصله باعث باز تولید فرصت برای همه افراد شود. با مردم زندگی کردن یک لذتی دارد که در فخر فروشی نیست. زندگی هایی که ثروت بادآورده دارند دچار فروپاشی شده و اضطراب خواهند داشت.



نظرات

  • جرمی جرمی (22 اردیبهشت 1394 ساعت 09:59)

    اگر فقط در تایید یکی از جملات نوشته شده در این مقاله نقد بنویسم ، حذف خواهد شد . چطور میخواهید فرارهای مالیاتی را به چرخه اقتصادی بازگردانید .