1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. مسابقات
  4. معرفی اولین راننده ایرانی در سرزمین فرمول ۱

معرفی اولین راننده ایرانی در سرزمین فرمول ۱

16 تیر 1397
  • 0

در نقطه‌ای از آمریکای شمالی یعنی تورنتو – کانادا و در ماه ژوئن که بیست‌و‌نهمین روز خود را تجربه می‌کرد، پسری از پدری ایرانی-کانادایی به نام مایکل لطیفی و مادری کانادایی یعنی مارینلا لطیفی ‌در سال ۱۹۹۵ به دنیا آمد که والدینش نامش را نیکولاس گذاشتند.

 معرفی اولین راننده ایرانی  در سرزمین فرمول ۱

نیکولاس می‌گوید پدر من بزرگ‌ترین حامی و پشتیبان همیشگی من بوده و است و درکنار فعالیت حرفه‌ای‌اش در زمینه صنعت مواد غذایی، توجه ویژه‌ای به فرزندانش داشته و دارد.

با تمام این اوصاف، درخبرها نیکولاس لطیفی نه به عنوان یک ایرانی بلکه به عنوان یک راننده کانادایی معرفی شده و در صفحه بیوگرافی خود نیز با ملیت کانادایی شناخته می‌شود، اگرچه برخی می‌گویند او ریشه‌اش را به‌خاطر مادرش ایتالیایی می‌داند! درهرحال اینترنت او را به عنوان یک جوان کانادایی معرفی کرده که به موفقیت‌های بزرگی در ورزش‌های موتوری یا همان موتوراسپرت دست یافته است. تمامی این حواشی برای اعلام خبر پیوستن این مرد پارسی به تیم فرمول یک فورس ایندیا بیان شد. او در قالب راننده رزرو و نیمکت‌نشین استبان اوکان و سرجیو پرز 2 راننده اصلی تیم انتخاب شده است و برای پسرکی که تا سال 2012 در ورزش کارتینگ فعالیت می‌کرد، هیچ موفقیتی در این برهه زمانی بیش از این تصور نمی‌شود. البته کارتینگ همیشه به عنوان ورزش مادر اتومبیلرانی شناخته شده و می‌شود و نقش دوومیدانی را در رشته‌ای خودرویی ایفا می‌کند و ستارگانی چون شوماخر، فتل، همیلتون و... از آنجا به فرمول یک گام گذاشته‌اند.

 معرفی اولین راننده ایرانی  در سرزمین فرمول ۱

اما داستان پسرک کانادایی- ایرانی اینگونه است که نیکولاس که تا 6‌سال پیش در کارتینگ مانده بود، در مرحله بعد در مسابقات اسپرت کارچلنج شرکت می‌کند و به عنوان راننده تیم ری‌هاگن با ماستنگ جی‌تی به رقابت می‌پردازد. ‌در سال 2013 بود که پیوستن او به تیم ژیلس موتوراسپرت قطعی شد. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که در سال 2012 به عنوان راننده تیم BVM که اصلیتی ایتالیایی دارد، به رقابت‌های معتبر فرمول 3 وارد می‌شود. یک سال بعد و در ادامه راه نیکولاس درقالب راننده تیم کارلین موتوراسپرت در مسابقات گوناگونی مانند فرمول‌3 قهرمانی انگلستان، مسترفرمول 3، قهرمانی فرمول 3 اروپا و ... حضور یافت اما در فرمول 3 به مقامی بهتر از هفتمی دست نیافت.

در این بین کمپانی رنو که همیشه دراروپا مسابقات معتبری داشته این‌بار با همکاری نیکولاس به‌عنوان راننده تک‌وان ریسینگ درجریان فرمول رنو 3.5 خودنمایی کرد. تیم بعدی او برای سال 2015 جایی نبود جز آردن‌‌. در ادامه مسیر پیست راکینگهام جایی بود که او به‌عنوان راننده تیم رد لاین ریسینگ در کاپ پورشه کررا در سال 2014 به مقام چهارمی تکیه زند و با توجه به سن کمش توانست باز استعداد خود را در این ورزش پرهیجان نشان دهد. 2 سال بعد یعنی در سال 2016 تیم رنو در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که یک جوان کانادایی به‌عنوان راننده تیم تست به آنها پیوسته است و این پسر کسی نبود جز نیکولاس لطیفی‌.

آماری که از نیکولاس لطیفی در دست است، نشان می‌دهد که وی تاکنون در 8 فصل مسابقه بین‌المللی و حرفه‌ای حضور داشته که از مجموع آنها‌، 21 بار مسابقه را در خط اول شروع کرده و این یعنی توانسته تعداد مناسبی پل‌پوزیشین کسب کند. از میان این مسابقات او 7پیروزی کسب کرده و توانسته 5 دور سریع و 2 بار هم پل‌پوزیشن یا بهترین زمان در دور تعیین خط را از آن خود کند.

 معرفی اولین راننده ایرانی  در سرزمین فرمول ۱

لطیفی که این روزها به‌دلیل سن کمش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، در مصاحبه اخیرش با اسکای اسپورت گفته است‌: از اینکه چنین موفقیتی برای حضور در فرمول یک نصیبم شده، بسیار خوشنودم‌. به‌نظر من پیوستنم به تیم ساحارا فورس ایندیا تصمیم درستی بود. این تیم طی چند سال گذشته حرکت رو به رشد بسیار خوبی را از خود نشان داده و از اینکه قرار است بخشی از داستان موفقیت‌آمیز و خوب این تیم باشم، بسیار مفتخرم و سعی خواهم کرد تا با حداکثر تلاش و توان فاصله این تیم با تیم‌های بالای جدول را کم کنم.

ویجای مالیا، مدیر تیم فورس ایندیا، درباره نیکولاس لطیفی و تیم رنو می‌گوید‌: تیم رنو یکی از بهترین‌های فرمول‌2 است و اینکه نیکولاس از چنین تیمی به فورس ایندیا آمده باعث تقویت تیم ما و پیشرفت برنامه‌هایمان خواهد شد. او هم اکنون به‌عنوان راننده تیم تست در بخش شبیه‌سازی فعالیت دارد . یکی از برنامه‌های توسعه‌ای بلند‌مدت ما استعدادیابی رانندگان جوان و آتیه‌دار نظیر نیکولاس است. ما یک راننده جوان و بریتانیایی دیگر با نام جرج راسل نیز به تیم افزوده‌ایم، جرج از تیم مرسدس به فورس ایندیا آمده و نکته جالب اینکه 2 راننده کنونی و اصلی تیم فورس ایندیا یعنی‌ هالکن برگ و دی‌رستا نیز پیش از این به‌عنوان راننده تیم تست وارد شده و با گذراندن دوره‌های گوناگون به رانندگان اصلی مبدل شدند.

نیکولاس لطیفی در ادامه این گفت‌و‌گو درباره خانواده‌اش می‌افزاید‌:‌ ما 3 فرزند هستیم‌، یک برادر بزرگ‌تر و یک خواهر کوچک‌تر از من. مادرم اصالتش به ایتالیا برمی‌گردد اما در مونترال متولد شده و پدرم نیز اصالتش ایرانی است اما با مهاجرت در سن 15 سالگی در مونترال ساکن می‌شود. لطیفی سپس از هزینه‌های بالا برای شرکت در فرمول یک می‌گوید‌:‌ در مسابقه فرمول 1 هزینه‌ای حدود 1.5 میلیون دلار بودجه نیاز است ‌که در سایر مسابقات مثل فرمول 3 این عدد بین 600 تا 700 هزار دلار خواهد بود‌. برای این هزینه‌های بالاست که یک راننده جوان و حتی خوش‌آتیه صرفا نباید به استعداد و مهارت بالایش اکتفا کند. او باید یک یا چند حامی مالی داشته باشد که برای من این نقش را کمپانی پدرم با نام sofina ایفا می‌کند.

 معرفی اولین راننده ایرانی  در سرزمین فرمول ۱

از لطیفی در این مورد می‌پرسیم که چه مقدار زمان لازم است تا یک راننده وارد فرمول یک شود؟ او می‌گوید: اگر تمامی کلاس‌ها و دوره‌ها به خوبی پاس شود، چیزی حدود 4 سال زمان نیاز است تا یک جوان به پشت خط استارت مسابقات اف 1 برسد‌. از او در ادامه از ملیت پدرش (‌که ایرانی است‌) و زبان او می‌پرسیم و پاسخ می‌دهد که با زبان فارسی آشنایی ندارد.

وی سپس ادامه می‌دهد: خیلی با غذاهای سنتی ایرانی آشنایی ندارم و هر زمان که همراه خانواده به رستوران ایرانی می‌رویم، از این غذاها می‌خورم اما اسم آنها را نمی‌دانم‌. در مورد ایران هم باید بگویم اگر روزی یک پیست مسابقه خوب در آنجا ساخته شود، حاضرم در ایران مسابقه دهم. درباره تیم فرمول 1 فورس ایندیا نیز می‌توان گفت، مقر اصلی این تیم در سیلوراستون انگلستان بوده و در اکتبر 2007 درقالب یک کنسرسیوم توسط دو تاجر یعنی ویجی مالیای هندی و مایکل مول تمامی مالکیتش خریداری شد.

دراکتبر 2011 کمپانی هندی Sahara India Pariwar 42.5‌درصد از سهام فورس ایندیا در فرمول 1 را به مبلغ 100 میلیون دلار از آن خود کرد. نام قبلی این تیم اسپایکر فرمول 1 بود و 2 راننده اصلی‌اش سرجیو پرز مکزیکی و استبان اوکون فرانسوی است که پشت رل ماشین‌های فورس‌ایندیا تکیه می‌زنند. از مشخصات فنی این خودروهای مسابقه‌ای می‌توان به پیشرانه 6 سیلندر و 1.6 لیتری توربو اشاره کرد که تامین و تولید آن بر عهده تیم فرمول یک مرسدس است. تیم فورس ایندیا در فصل گذشته فرمول یک (سال 2017 میلادی‌) درجدول رده‌بندی تیم‌ها ، با 187 امتیاز در رتبه چهارم جای گرفت.

 معرفی اولین راننده ایرانی  در سرزمین فرمول ۱



نظرات