1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. یک اشتباه ساده خطرناک! لاستیک‌های کامیون زیر چرخ اتوبوس‌های بین‌شهری!

یک اشتباه ساده خطرناک! لاستیک‌های کامیون زیر چرخ اتوبوس‌های بین‌شهری!

17 مهر 1397
  • 0

توزیع تایرهای اتوبوسی در پایانه‌های مسافری کشور روند چندان مناسبی ندارد و راننده‌های ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری از نبود تایر مناسب برای استفاده در خودروهایشان گِله دارند.

اتوبوس‌هایی که با لاستیک کامیون و تریلی در جاده‌ها تردد می‌کنند، خدای نکرده می‌توانند به سوژه‌ای داغ برای صفحات حوادث روزنامه‌ها در ماه‌های آینده تبدیل شوند. نکته‌ای که کمتر کسی در وزارت صمت و سازمان راهداری به آن دقت داشته است و بی‌توجه به برخی ریزه‌کاری‌های فنی،‌ تنها به توزیع تایر در پایانه‌های مسافربری پرداخته‌اند تا چرخ حمل‌ونقل لنگ نزند.

یک اشتباه ساده خطرناک! لاستیک‌های کامیون زیر چرخ اتوبوس‌های بین‌شهری!

توزیع تایرهای اتوبوسی در پایانه‌های مسافری کشور روند چندان مناسبی ندارد و راننده‌های ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری از نبود تایر مناسب برای استفاده در خودروهایشان گِله دارند. یکی از نکات مهمی که عدم‌توجه به آن می‌تواند در آینده باعث بروز حوادث رانندگی در جاده‌های کشور شود، ‌توزیع تایرهای کامیونی بین راننده‌های اتوبوس است.

یکی از پرطرفدارترین تایرهای مورداستفاده در اتوبوس‌های بین‌شهری، ‌میشلن است که این روزها در بازار قیمت هر جفت از آن از مرز 12میلیون‌تومان نیز گذشته است. اما آنچه مسئولان توزیع‌کننده تایر کمتر به آن توجه کرده‌اند، وجود دو نمونه تایر باری-اتوبوسی میشلن در بازار است که یک نمونه آن ویژه کامیون‌ها و تریلرها و نمونه دیگر برای استفاده در اتوبوس‌ها تولید و روانه بازار شده است. «میشلن‌کُچ» از تکنولوژی خاصی بهره می‌برد که قابلیت تحمل گرمای بیشتری دارد و به‌دلیل بسته بودن فضای اطراف تایرها در اتوبوس و بادخور نبودن آن می تواند درجه حرارت‌های بیشتری را تحمل کند.

تایر دیگر میشلن که به «میشلن‌لاین» معروف است، ویژه تریلی‌ها و کامیون‌ها طراحی شده، زیرا در این خودروها تایر در معرض هوای آزاد قرار دارد و از لحاظ ساختاری نیازی به تحمل درجه حرارت‌های بالا ندارد. اما متاسفانه در طرح توزیع تایرهای رادیال باری-اتوبوسی در ناوگان بار و مسافر به ویژگی این دوتایر هیچ توجهی نشده و تایرهای کامیونی بین اتوبوس‌داران توزیع می‌شود. اتفاقی که می‌تواند مسافران اتوبوس‌ها را با خطر روبه‌رو کند. ازسوی دیگر به‌گفته مسئولان توزیع تایرهای اتوبوسی در پایانه‌های کشور، ‌تاکنون تایرهای بارز،‌ میشلن،‌ هانکوک،‌ کومهو،‌ جینیو، آیلوس و تراینگل بین راننده‌ها توزیع شده است ولی متاسفانه وزارت صنعت‌، معدن‌وتجارت به‌عنوان متولی تامین تایر اقدامی برای توزیع تایرهای بریجستون بین راننده‌های اتوبوس نکرده است. بریجستون نیز در طراحی تایرهای باری-اتوبوسی خود تکنولوژی خاصی دارد و سه مدل تایر را برای استفاده در خودروهای سنگین تولید کرده است؛ تایرهای برفی،‌ گل‌جلو و گل‌عقب و طبق استانداردهای موجود باید راننده‌های اتوبوس تنها از تایرهای گل جلو در چرخ‌های خود استفاده کنند.



نظرات