1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. حرکات موزون خودرو ها روی پل‌های فلزی پایتخت، بهسازی پل گیشا یک سال دیگر

حرکات موزون خودرو ها روی پل‌های فلزی پایتخت، بهسازی پل گیشا یک سال دیگر

10 خرداد 1395
  • 0

اتومبیل که از روی برخی از پل‌های فلزی تهران رد می‌شود، درزهای متعدد آن حکم پنجره‌هایی را دارد که می‌توان از آن فضای پایین را با جزئیات تمام مشاهده کرد.

پل فلزی گیشا

تجربه عبور از پل‌های فلزی برای همه ما بدل شده است به لرزش‌های پل و دست اندازهای مختلف و تاحدودی حس ناامنی.

اما آسیب واقعی نصیب کسانی است که با این پل‌های عظیم و نسبتا فراوان، همسایه شده‌اند. فقط کافی است مسیر کامیونی نیمه‌های شب به این پل‌ها برسد تا صدای کوبیده شدن گاری کامیون در هر دست انداز و رسیدن به هر شیار، خواب از چشم‌های اهالی برباید.

وقتی با اهالی ساختمان‌های هم جوار با این پل‌ها هم کلام شوید، از آشفتگی خواب شبانه می‌گویند و تعجب از بی‌پاسخ ماندن پیام‌های متعدد به سامانه‌های 137 و 1888.

در دست اقدام است

بیشترین پاسخی که به اهالی همسایه با پل‌های فلزی داده می‌شود، عبارت «در دست اقدام» است.

روی هر کدام از این پل‌ها تکه تکه آسفالت‌های خورده شده یا قلمبه شده را می‌توان دید که نه تنها باعث ترمزهای پیاپی و توقف و ترافیک می‌شوند بلکه با تغییر مسیر ناگهانی راننده‌ها موجب تصادف نیز شده‌اند.

در این میان البته مدیران شهری بارها صحبت از اقدام برای برداشتن پل‌ها کرده‌اند که نمونه آن پل کوی نصر(گیشا)ست که دو سال است منتظر عملی شدن وعده‌ها مانده است.

اکنون تهران با معضل بزرگ پل‌های فلزی روبه‌روست که عبور از برخی از آن‌ها نه تنها آلودگی صوتی ایجاد می‌کند که حتی موجب نگرانی و استرس می‌شود.

اقبال شاکری با بیان اینکه پل های فلزی به صورت موقت در تهران نصب شده است، گفت: عمر این پل ها تمام شده و باید جمع آوری شود، اما چون جایگزین آنها اجرا نشده، این پل ها همچنان مورد استفاده قرار می گیرند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: در برخی از مناطق تهران مانند گیشا (کوی نصر) این پل ها در دست اجرا برای برچیده شدن هستند، اما پل هایی مانند حافظ و جمهوری مانده اند که باید هر چه سریعتر فکری برای آنها کرد.

هزینه بهسازی پل‌های فلزی بسیار گران است

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به این انتقادها توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه روکش آسفالت پل‌های فلزی مدلی خاص (اپوکسی) است، نیازمند شیوه متفاوت در اجرا است و دوره زمانی بهره برداری آنها نسبت به پل های بتونی و معمولی متفاوت است.

علیرضا جاوید با اشاره به بسیاری از این پل‌ها می‌گوید: برخی از این پل‌ها در دوره تضمین پیمانکار قرار دارد و پیمانکار موظف شده بهسازی آن را انجام دهد. بر اساس جلساتی که با پیمانکار این پل‌ها داریم آن‌ها موظف هستند نسبت به رفع نواقص اقدام کنند و بسیاری از این پل‌ها در نیمه اول سال95 بهسازی می‌شوند.

بهسازی پل گیشا یک سال دیگر

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به وضعیت نابسامان پل کوی نصر (گیشا) و وعده 2سال بر زمین مانده جمع آوری آن نیز توضیح می‌دهد: چون تقاطع غیرهمسطح آن در حال نهایی شده است، تجهیز کارگاه آن انجام شده و شمع های جانبی آن آغاز شده است، بنا داریم در نیمه دوم سال 95 با هماهنگی پلیس راهور به دلیل تردد فراوان در این مسیر، دور برگردان های شمالی چمران را عملیاتی کنیم.

این مسئول می‌گوید: بعد از اجرای زیرگذر گیشا در نیمه اول سال96، این پل به طور کلی جمع خواهد شد.

جاوید اضافه می‌کند: با توجه به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی، این پل جمع آوری می شود، به جهت مدیریت هزینه ها در حال حاضر اصلاح آن در برنامه ما نیست.

شاکری نیز با اشاره به همین مطالب اضافه کرد: یکی از معضلات اصلی در رابطه با این پل ها، عبور کامیون ها با بار غیرمجاز از آنها است که نه تنها پل را از بین می برد، بلکه به روکش آسفالت نیز آسیب می رساند. باید سیستم های کنترل وزن کامیون ها توسط پلیس راهور ایجاد و اجرایی شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با انتقاد از تامین نشدن اعتبارات مربوط به نگهداری این پل ها گفت: بودجه تامین و نگهداری پل ها نه تنها به اندازه کافی تامین نمی شود، که این بودجه ها معمولا قربانی نیازهای دیگر شهری می شوند.

ایده جدید برای کاهش هزینه‌های نگهداری

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در ادامه می‌گوید: البته با توجه به اینکه هزینه نگهداری پل های فلزی بسیار بالا است و با هدف بهره برداری موقت طراحی و اجرایی می شود در حال برنامه ریزی برای اجرای طرحی هستیم که عرشه آنها را به صورت کامپوزیت بتنی - فلزی درآورند تا در آینده شاهد کاهش هزینه ها و ماندگاری بیشتر آنها باشیم.

وی گفت: پل کریمخان اولین پلی است که به صورت آزمایشی در همین سال 95 به این صورت انجام خواهد شد.

منبع: عصر خودرو



نظرات