1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. چرا نصب چراغ زنون بر روی خودروهای داخلی مشکل دارد؟

چرا نصب چراغ زنون بر روی خودروهای داخلی مشکل دارد؟

20 آذر 1396
  • 0

در درجه اول بحث اصلی در این میان نه نوع چراغ، که تنظیم دقیق آن برای جلوگیری از خیرگی چشم راننده مقابل است. چراغ‌های زنون به طور طبیعی نور خیره‌کننده‌ای دارند و به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی که از این چراغ‌ها در خودروهای خود استفاده می‌کنند، در زمان طراحی چراغ و البته در زمان تنظیم آن برای خروج از کارخانه، این مسأله را مد نظر قرار می‌دهند.

 چرا نصب چراغ زنون بر روی خودروهای داخلی مشکل دارد؟

لامپ‌های زنون موجود در بازار کشورمان متاسفانه اکثرا از انواع غیر استاندارد هستند که علاوه بر احتمال آسیب زدن به سیستم برق‌کشی خودرو، شدت نور بسیار بالایی دارند و پس از نصب نیز به درستی تنظیم نمی‌شوند. در این حالت نور ایجاد شده توسط این خودروها به شدت خیره‌کننده است و این مسأله می‌تواند خطرناک باشد چراکه باعث کوری موقت دیگر رانندگان می‌شود که حاصل آن ممکن است تصادف خودرو باشد. به همین دلیل پلیس در یک حکم کلی، نصب چراغ‌های زنون در خارج از کارخانه بر روی وسیله نقلیه را ممنوع اعلام کرد.

برای اطلاعات بیشتر در نظر داشته باشید قوانین و آزمون‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای در مورد شدت و شکل نور تاییده شده از چراغ‌های جلوی خودروها وجود دارد که تمامی خودروها پیش از عرضه به بازار و در زمان دریافت مجوزهای شماره‌گذاری و استاندارد باید آن‌ها را پشت سر بگذارند که در آن‌ها حداکثر و حداقل شدت نور در نقاط مختلف فضای جلویی خودرو به طور دقیق مشخص شده است. در یک آزمون عملی که چندی قبل با کمک آزمایشگاه یکی از شرکت‌های تولید کننده چراغ خودرو در کشور به عمل آوردیم، شدت نور یک چراغ زنون چینی نصب شده بر روی خودروی پراید در بعضی نقاط مقابل چراغ، تقریبا 3.5 برابر شدت نور استاندارد بود!



نظرات