1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. هک شدن خودروها در حال حرکت

هک شدن خودروها در حال حرکت

3 مرداد 1394
  • 0

هکرها می توانند از طریق اینترنت ترمز خودروها را از کار بیندازند، موتور آن را خاموش کنند، خودرو را به سمت خارج جاده هدایت کنند و حتی عملکرد تجهیزات برقی اتومبیل ها را مختل کنند.

از جمله خودروهایی که توسط هکرها قابل دستکاری هستند می توان به Jeep Cherokees، Chrysler 200s، Dodge Ramsو چند مدل خودروی دیگر اشاره کرد که همگی در برابر تهاجم هکرهای اینترنتی آسیب پذیر هستند.

بررسی ها نشان می دهد آسیب پذیری سیستم بی سیم Uconnect که این خودروهای آمریکایی را به شبکه تلفن همراه اپراتور اسپرینت متصل می کند عامل اصلی این مشکل است.

اخیرا دو محقق امنیتی به نام های چارلی میلر و کریس والاسک توانستند کنترل یک خودروی در حال حرکت Jeep Cherokee را از راه دور در دست گرفته و ثابت کنند که این روزها سرنشینان خودروهای پیشرفته هم از شر مزاحمت های هکرها در امان نیستند و این امر می تواند به قیمت جان مردم تمام شود.

چارلی میلر در این مورد به خبرنگاران گفته که وی قادر است تمامی خودروهای کرایسلر را در داخل آمریکا هک کند، البته به شرطی که آنها به شبکه اپراتوری اسپرینت متصل باشند. به گفته وی خودروهای کرایسلر ساخت اواخر سال 2013، تمامی مدل های سال 2014 و مدل های ساخت ابتدای سال 2015 که از امکانات ناوبری Uconnect بهره می گیرند دچار این مشکل هستند.

محققان می گویند ممکن است خودروهای دیگری نیز دچار این مشکل باشند و آنان هنوز به این مساله پی نبرده باشند. آنان هنوزتولیدات شرکت های فورد، جنرال موتورز و ... را کنترل نکرده اند و هشدار می دهند که باید بودجه لازم برای این کار تامین شود.

صاحب نظران امنیتی می گویند رایانه هایی که در داخل خودروها برای مسیریابی، مدیریت سیستم های ناوبری، تفریحی و ... مورد استفاده قرار می گیرند هنوز بسیار ابتدایی و عقب مانده هستند و لذا مختل کردن آنها برای هکرها دشوار نیست. آنها با نفوذ به خدمات بی سیم ناایمن Uconnect تهویه مطبوع خودروها را خاموش کرده، صدای ضبط را بالا و پایین کردند و نمایشگر سیستم ناوبری و هدایت خودروها را از کار انداختند.

این افراد هشدار می دهند که نفوذ به سیستم رایانه ای اصلی خودروها دستکاری ترمز، فرمان و شتاب سنج اتومبیل را هم ممکن می کند و لذا خودروسازها باید این مشکلات را برطرف کنند.



نظرات