1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تصادفات و حوادث
  4. توصیه‌هایی برای جلوگیری از سرقت خودرو

توصیه‌هایی برای جلوگیری از سرقت خودرو

2 تیر 1395
  • 0

سرقت خودرو در کشور یکی از موضوعاتی است که در صفحه حوادث رسانه‌ها همواره مطرح است و سرقت این وسایل، یکی از دغدغه‌های همیشگی مالکان خودروهاست.

سالانه یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودروی جدید وارد چرخه ترافیک می‌شوند، از طرفی قیمت خودروها و وسایل لوکس و گرانقیمتی که دارد مورد توجه سارقان قرار می‌گیرد. با رعایت نکات ایمنی و امنیتی، هوشیاری در معاملات خودروها و موتورسیکلت‌ها و خرید و فروش در مراکز مجاز، خطر سرقت کمتر می‌شود.

پیشگیری از سرقت خودرو

استفاده از ابزارهای حفاظتی و امنیتی در خودروها

برای محافظت از خودرو باید از وسایل و ابزارهایی استفاده کنیم تا سارقان فکر سرقت به ذهن‌شان نرسد، مسلماً ‌برای استفاده از این خودروها باید هزینه کرد.

سوییچ مخفی: یک سوییچ و حلقه زنجیر ارزان قیمت به هم تابیده شده با سیم سوییچ استارت خودرو به خوبی یک سوییچ مخفی است.

سوییچ قطع‌کننده سوخت: دریچه‌ا‌ی که سوخت را قطع می‌کند.

قفل قابل رؤیت فرمان: از حرکت فرمان جلوگیری می‌کند.

قفل پدال خودرو: وسیله‌یی که پدال ترمز و کلاچ را قفل می‌کند.

قفل دنده: باعث متوقف شدن حرکت دنده می‌شود.

قفل چرخ: از حرکت خودرو جلوگیری می‌کند.

قفل کاپوت: از دستیابی سارق به سیستم امنیتی و باتری خودرو جلوگیری می‌کند.

آژیــــر دزدگیــر: سیستم‌های امنیتی که در زمان باز شدن درها، کاپوت و صندوق عقب، با صدای بلند آژیر می‌کشد.

علاوه بر موارد فوق کارشناسان پلیس آگاهی توصیه می‌کنند؛ صداهایی که در مواقع شکستن شیشه خودرو، دست زدن، و بکسل کردن ایجاد می‌شود و آژیرهایی که در سارق ایجاد وحشت می‌کنند، باتری ذخیره، چراغ چشمک زن، چراغ ترمز و چراغ جلو و ابزار اتوماتیکی که موتور را از کار می‌اندازند نیز جزء ابزارهای حفاظتی هستند.

چگونه قربانی سرقت خودرو نشویم؟

مأموران پلیس آگاهی تأکید می‌کنند: برخی سهل انگاریها باعث می‌شود تا سارقان برای سرقت نهایت استفاده را ببرند. لذا برای این‌که قربانی سرقت نشویم باید نکاتی را رعایت کنیم.

در این توصیه‌ها آمده است: ‌سوییچ خودروی خود را بردارید زیرا جا گذاشتن سوییچ باعث سرقت خودرو می‌شود.خودروی خود را قفل کنید. تقریباً نیمی‌ از خودرو‌های دزدیده شده، قفل نشده بودند.

پلیس آگاهی تأکید کرده است: هرگز سوییچ یدک را داخل خودرو پنهان نکنید. اگر سارق کمی ‌وقت صرف کند، به راحتی سوییچ یدک را پیدا خواهد کرد.

در توصیه‌های پلیس آگاهی آمده است: خودرو را در جایی پارک کنید که نور کافی باشد، سارق محل تاریک و خلوت را بیشتر دوست دارد.در توقفگاه‌هایی که نگهبان دارند پارک کنید. سارق خودرو نمی‌خواهد شاهدی داشته باشد و توقفگاه‌های بدون نگهبان را ترجیح می‌دهد.

اگر در یک توقفگاه دارای نگهبان، خودروی خود را پارک می‌کنید، تنها کلید در یا سوییچ را به نگهبان بدهید. اگر صندوق عقب و داشبورد خودرو با یک کلید باز می‌شوند، قفل یکی از آنها را عوض کنید. اجازه ندهید نگهبان توقفگاه به راحتی به کلید صندوق عقب و داشبورد دسترسی داشته باشد.

هرگز خودروی روشن خود را حتی برای یک لحظه ترک نکنید. خودروها معمولاً در محل‌هایی مانند فروشگاه‌های کوچک، پمپ‌ بنزین، عابربانک‌ها و ... دزدیده می‌شوند. گاهی اوقات وسایل نقلیه در هوای سرد هنگامی‌که صاحبان خودرو برای گرم شدن آن را ترک می‌کنند، به سرقت می‌روند.

هنگام پارک تمام پنجره‌های خودرو را کاملاً ببندید. هیچ امکانی را برای ورود سارق به خودرو ایجاد نکنید. با گذاشتن کیف و اشیای قیمتی در معرض دید، خودروی خود را در معرض سرقت قرار ندهید.

خطرات موجود در معاملات خودرو چیست؟

همه خودرو‌های دزدی اوراق نمی‌شوند، بلکه اکثر آنها دوباره به خریداران ناآگاه و بی خبر فروخته می‌شوند. اگر "آگاهانه " یک خودروی دزدی خریداری کنید، شما هم دستگیر می‌شوید و اگر "ناآگاهانه " چنین خریدی کنید، خودرو و پولتان را از دست می‌دهید. بنابراین سعی کنید با توجه به این توصیه‌ها، دومین قربانی سرقت خودرو نباشید!

به هرگونه معامله‌ای که خیلی خوب به نظر می‌رسد، مشکوک باشید. در زمان خرید از افراد غیررسمی، مطمئن شوید که اسم و آدرسی که در اسناد ثبت شده با مشخصات فروشنده خودرو مطابقت داشته باشد؛ در مورد فروشنده‌یی که نشانی، محل کار و شماره تلفن ثابتی ندارد، دقت کنید.

درباره بیمه و مخارج خودرو از فروشنده سؤال کنید و از نمایندگی خودرو تحقیقات لازم را به عمل آورید. مطمئن شوید شماره شناسایی خودرو اصیل و دست نخورده و میخ پرچ آن شل نشده باشد.

منبع: ایران خودرو



نظرات