1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات مربوط به نحوه رانندگی
  4. رانندگی در برف و یخ با خودروی دیفرانسیل جلو

رانندگی در برف و یخ با خودروی دیفرانسیل جلو

3 شهریور 1394
  • 0

 رانندگی در برف و یخ با خودروی دیفرانسیل جلو

در هوای مه آلود با نور پایین و با احتیاط کامل برانید. در صورت تراکم مه وسیله نقلیه خود را در جای مناسبی متوقف کرده و تا زمانی که جلو قابل رویت نباشد، حرکت نکنید. در تونل ها شیشه ها را بالا بیاورید تا از استنشاق گازهای سمی حاصل از اگزوز خودرو در امان باشید.

اتومبیل های دیفرانسیل جلو و موتور جلو به علت تقسیم وزن بر روی اکسل جلو در زمستان از خصوصیات بهتری برخوردارند به همین علت ، رانندگی در برف و یخ زمستان با اتومبیل موتور جلو و دیفرانسیل جلو بسیار راحت است و اصول خارج کردن اتومبیل از حالت سر خوردن می تواند مانند اتومبیل های موتور جلو و دیفرانسیل عقب باشد. ضمن اینکه می توان با سهولت بیشتر، از فرمان ، جهت مستقیم کردن اتومبیل استفاده نمود. وقتی که اتومبیل از مسیر خود منحرف شد به سرعت پا را از روی گاز برداشته و از ترمز زدن خودداری کنید. فرمان را در جهت مسیر سر خوردن ، هدایت کنید. تا اتومبیل به حال اولیه خود برگردد سپس به آرامی به حرکت خود ادامه دهید.

نحوه رانندگی در هوای مه آلود

در هوای مه آلود با نور پایین و با احتیاط کامل برانید. در صورت تراکم مه وسیله نقلیه خود را در جای مناسبی متوقف کرده و تا زمانی که جلو قابل رویت نباشد، حرکت نکنید. در تونل ها شیشه ها را بالا بیاورید تا از استنشاق گازهای سمی حاصل از اگزوز خودرو در امان باشید.

۱. تا جای ممکن از رانندگی در هوای مه آلود خودداری کنید و در صورت داشتن الزام در چنین شرایطی ، با حداقل سرعت رانندگی کنید.

۲. اگر قصد مسافرت در هوای مه آلود را دارید باید زمان بیشتری برای سفرتان در نظر بگیرید.

۳. شیشه جلوی اتومبیل ، چراغ های جلو و راهنماها و شیشه های بغل و عقب و برف پاکن ها و بخاری را بازدید و تمیز کنید.

۴. در صورت امکان وسیله نقلیه خود را به چراغ مه شکن مجهز سازید.

۵. هنگام رانندگی با نور پایین حرکت کنید.

۶. در صورت وجود مه غلیظ و عدم دید کافی ، وسیله نقلیه خود را به منتهی الیه سمت راست جاده هدایت و ضمن توقف کامل چراغ های آن روشن نگه دارید.

۷. از خطوط وسط وکنار جاده در ادامه مسیر حرکت خود استفاده کنید.

چگونه در یخ و برف رانندگی کنید

برای جلوگیری از تصادفات ، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و یخ و برف باید به نکات زیر توجه داشت .

چون یخ و برف باعث سر خوردن و موجب بروز مشکلاتی در رانندگی می شود، لذا برای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیک های یخ شکن یا زنجیر چرخ استفاده کرد.

۱. با سرعت کمتر از روزهای معمولی که جاده خشک است حرکت کرده و خودرو را در حرکت ثابت نگه دارید.

۲. در پیچ ها با دقت و آرامی گردش کنید.

۳. از گردش و انحراف ناگهانی خودداری کرده و از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید.

۴. از فشار دادن بر روی گاز یا برداشتن فشار از روی گاز بطور ناگهانی خودداری کنید.

۵. از سرعت زیاد در راه های با دست انداز بپرهیزید.

۶. از رانندگی در لبه راه ها یا شانه های راه خودداری کنید.

۷. در یک سطح لغزنده وقتی که سرعت دارید از تغییر به دنده سنگین خودداری کنید.

ترمز زدن در برف

ترمز زدن در یخ و برف کاملاص باید به صورت سبک انجام گیرد و راننده باید آنچنان ترمز کند که چرخ ها قفل نشوند چون قفل شدن چرخ ها نه تنها مسیر توقف را طولانی می کند بلکه فرمان را نیز از کنترل خارج می کند. راننده خوب و محتاط معمولاص سه الی چهار برابر مسیری را که در مواقع عادی لازم است برای توقف در برف و یخ در نظر می گیرد. همچنین باید مقداری از توجه خود را به راننده های مقابل و پشت سر معطوف کند زیرا امکان دارد که رانندگان دیگر، رعایت شرایط خاص را نکرده و وی را به مخاطره افکنند.

اگر در اؤر بی مبالاتی و اصطکاک کم جاده ، در شرایط اقلیمی خاص کنترل خودرو از دست شما خارج شد سعی کنید خونسردی خود را کاملاص حفظ کرده و بلافاصله پدال گاز را رها کنید و فرمان را در جهت مسیر سر خوردن نگاه داشته که کمک بیشتری به چرخ های جلو بدهید تا به زمین بچسبد و به هیچ وجه ترمز نکنید، زیرا اتومبیل بیش از حد از کنترل خارج می شود.

علت سر خوردن خودرو و مقابله با آن

گرچه وضعیت خودرو و جاده در لغزیدن آن سهیم است ولی بدون تردید، عامل اصلی آن راننده است . در رانندگی سه نوع سر خوردن وجود دارد که به دلایل زیر اتفاق می افتد:

۱. سرعت بیش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعیت جاده و ترافیک .

۲. شتاب زیاد گاز دادن بیش از حد ترمز گرفتن و نیرویی که در پیچ های جاده به لاستیک اعمال می شود.

۳. ترکیبی از دو حالت فوق .

سرخوردن چرخ های عقب دراؤر کاهش چسبندگی آنها اتفاق می افتد. این حالت معمولاً در نتیجه سرعت بیش از اندازه و نیروی سر پیچ ها اتفاق می افتد. ممکن است شتاب خودرو و نیروی بیش از معمول ترمز نیز به این حال کمک کند. این نوع لغزیدن به آسانی تشخیص داده می شود. با کمی بی دقتی ممکن است خودرو هنگام پیچیدن کاملاً دور خود بچرخد. برای از بین بردن عوامل لغزش خودرو باید پا را از روی پدال گاز و ترمز بردارید و حرکت خود را با فرمان هماهنگ کنید. وقتی خودرو در جهت نادرست حرکت می کند، عکس العمل طبیعی شما باید این باشد که با استفاده از فرمان آن را به مسیر صحیح برگردانید. سرخوردن چرخ های جلو نیز وقتی اتفاق می افتد که چسبندگی آنها کم شده باشد. در این حالت کنترل مستقیم خودرو از دست راننده خارج می شود. توصیه می شود فرمان را در جهت حرکت خودرو هدایت و سعی کنید که با تشخیص و با از بین بردن علت به مرور چرخ های خودرو را به صورت مستقیم برگردانید یا فشار روی پدال گاز و ترمز را کاهش دهید.

چگونه در هنگام سرخوردن ، خودروی خود را متوقف کنیم

۱. اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشید، در غیر این صورت نمی توانید تصمیم درستی بگیرد.

۲. از ترمز کردن بپرهیزید. ضربه زدن به ترمز در روی یخ ، چرخ ها را قفل می کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می شود.

۳. در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می خورد فرمان را به همان طرف بچرخانید و هر زمان خودرو به حالت مستقیم در آمد در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته بر روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام بر روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

۴. از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه یی به عقب خودرو می زند که موجب سر خوردن آن می شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی گردد.

۵. خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا این حالت به کم شدن سرعت کمک می کند و حداکثر کنترل را به راننده می دهد.

از برداشتن پای خود از روی گاز بطور ناگهانی خودداری کنید. گاز را بطور متعادل نگه داشته تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید.

منبع:

شبکه اینترنتی آفتاب



نظرات