1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات مربوط به نحوه رانندگی
  4. چرا برخی کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده می‌کنند؟

چرا برخی کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده می‌کنند؟

2 اردیبهشت 1396
  • 47

آیا تاکنون به علت سمت رانندگی کشورمان و تفاوت آن با برخی کشورهای دیگر فکر کرده‌اید؟ آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اید که چرا این تفاوت فرهنگی بزرگ در نقاط مختلف جهان وجود دارد؟ خب ما به شما توضیح می‌دهیم.

 چرا برخی کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده می‌کنند؟

حمل‌ونقل با استفاده از راه‌ها برای هزاران سال است که ادامه دارد و در زمان قرون‌وسطی راه‌های اصلی و قدیمی گسترش یافتند. همه‌ی ما از سیستم رانندگی فرمان چپ استفاده می‌کنیم. اما عجیب آنکه علت استفاده‌ی برخی کشورها از سیستم فرمان راست به دفاع از خود بازمی‌گردد. 85 درصد جمعیت جهان راست‌دست هستند و هرکسی که بخواهد فرد دیگری را در هر لحظه‌ای بکشد برای ایمن بودن باید دستی که شمشیر را در اختیار دارد به ناحیه حرکت‌کننده نزدیک کند؛ درست مثل لحظه‌ای که یک زدوخورد آغاز می‌شود.

 چرا برخی کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده می‌کنند؟

کل جهان غیرنظامی به همین خاطر تا سال‌های 1700 از سمت چپ جاده حرکت می‌کردند. در این عصر اروپا شاهد انقلابی بزرگ از طریق استعمار و اکتشاف بود. انقلاب فرانسه منجر به تغییر همه‌چیز از جمله قوانین شد که از جمله‌ی تغییرات استفاده از سمت راست جاده برای حرکت بود. ناپلئون این حرکت را ادامه داد.

 چرا برخی کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده می‌کنند؟

با افزایش حمل‌ونقل و افزایش جمعیت اکثر سرزمین‌های اروپایی از سیستم رانندگی در سمت راست جاده استفاده کردند. 65 درصد مردم جهان از سیستم رانندگی در سمت راست جاده استفاده می‌کنند و تنها چند کشور معدود تحت تأثیر انگلستان سیستمی برعکس دارند.

 چرا برخی کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده می‌کنند؟

این موضوع (رانندگی در سمت راست) از طریق نوع جدیدی از حمل‌ونقل محبوب شد که از 4 اسب در حالت مستطیل شکل برای حمل‌ونقل استفاده می‌شد. ازآنجایی‌که صندلی راننده‌ای برای شخص کنترل کننده‌ی گاری تعبیه نشده بود او ترجیحاً در نزدیکی اسب سمت چپ می‌نشست و با دست راست خود به منظور وادار کردن سایر اسب‌ها برای کار به آن‌ها تازیانه می‌زد. این امر بدین معنی بود که به منظور جلوگیری از برخورد با وسایلی که در روبرو قرار داشتند راننده باید به مرکز جاده نزدیک‌تر می‌بود؛ و ازآنجایی‌که این واگن‌ها برای حمل‌ونقل مرسوم‌ترین وسیله بودند اکثریت دنیا شروع به پیروی از این تفکر کردند. با پیشروی آمریکا در تولید انبوه خودروها، استانداردهای جهانی جدیدی از طریق فروش این خودروها به سرتاسر جهان خلق گردید و این خودروها چون فرمان چپ بودند بنابراین برای حرکت از سمت راست جاده طراحی شده بودند.

 چرا برخی کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده می‌کنند؟

تنها 35 درصد جهان از روش اصلی و قدیمی فرمان راست استفاده می‌کنند که از مشهورترین این کشورها می‌توان به انگلستان، استرالیا، نیوزلند و هند اشاره کرد. علت اینکه کشورهای ذکر شده از سیستم فرمان راست استفاده می‌کنند به این بازمی‌گردد که در آن زمان مستعمره‌ی انگلستان بوده‌اند و بنابراین قوانین انگلستان در آن کشورها جاری بوده است. ژاپن نیز دارای سیستم ریلی ملی فوق‌العاده‌ای است که از سیستم فرمان راست پیروی می‌کند.

 چرا برخی کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده می‌کنند؟

خب پس حالا فهمیدیم که انگلیسی‌ها برای آمادگی برای جنگ با شمشیر و آمریکایی‌ها برای بهتر کار کشیدن از اسب‌ها از سمت‌های مختلف جاده حرکت می‌کنند!

منبع:پدال



نظرات

  • محمود محمود (12 خرداد 1398 ساعت 16:59)

    تا دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی بعضی از کشورهای اروپایی مثل سوئد و ایتالیا هم مثل انگلیس ها ( راست فرمون) رانندگی میکردن ولی بعد که ارتباطات پیشرفت کرد و اتحاد و رفت و آمد مابین کشورها بیشتر شد تمام اروپاییها تصمیم گرفتند از یک شیوه واحد رانندگی و سیستم واحد اندازه‌گیری ( متریک) که در آن موقع اکثر کشورهای بزرگ اروپایی مثل آلمان و فرانسه استفاده میکردن استفاده کنند . در حال حاضر در اروپا فقط انگلیسی‌ها هستند که از سیستم اندازه‌گیری ( اینچ) و فرمون سمت راست استفاده میکنن .
    ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در اوایل دهه هشتاد میلادی یک سری تویوتا دست دوم از طریق مرز پاکستان وارد ایران شده بود که همگی به قول معروف فرمون انگلیسی بودند ولی داشبورد و جعبه فرمون( چپ فرمون) همراهشون بود شخصا شاهد بودم که مکانیک های وطنی با تعویض جای پدالهای گاز و ترمز و کلاچ و تعویض داشبورد و جعبه فرمون اون ماشین هارو طوری روبراه کردن که آماده برای استفاده در جاده‌های ایران شدند. البته امروزه انجام چنین کاری در گاراژ های معمول احتمالا غیر ممکنه چون پیچیدگی های الکترونیکی در ماشینای جدید خیلی زیاده.

  • دنی دنی (4 دی 1396 ساعت 03:53)

    هر کی مث من فک میکنه این متن و ادمین از خودش در اورده و منطقی واسش وجود نداره لایک کنه
    کاملا مشخصه که با کلمات بازی کردین تا 4 تا دلیل چرت و پرت بیارین این چی بود اخه ؟

    عباس عباس (11 خرداد 1397 ساعت 16:06)

    دلیل شمشیر دست گرفتن منطقی تر هست که دست راست میگیرن اکثرا وقیت دو سوار از کنار هم رد میشن دست راست به طرفاون شخصی که از رو به رو میاد هست

  • sina sina (2 دی 1396 ساعت 03:08)

    من فکر میکنم استدلال این مقاله قابل قبول نیست.
    جاده ها قبل از اینکه اصولا اتومبیلی اختراع بشه وجود داشتند. این جاده ها محل تردد رمه ها، کاروانها، لشکرها و افراد عادی بودند. دلیلی هم نداشته که قانونی باشه که بگه باید از چپ برید یا راست. اما در چند مورد نیازمند نوعی توافق بودیم:
    1- وقتی دو لشکر یا گله و رمه از روبروی هم میومدن برای اینکه نظم حفظ بشه باید هرکس در یک طرف جاده حرکت میکرد. یا اصولا نوبتی رد میشدن.
    2- اگر سپاه میخواست از جاده عبور کنه بیشتر از اینکه بخواد توی جاده جنگ کنه و دشمنی از روبروش بیاد، باید مراقب کمین ها میبود در این صورت خالی گذاشتن یک سمت جاده احمقانه به نظر میرسه و این ربطی به راست دست یا چپ دست بودن نداره. حتی اگر قرار بود توی جاده جنگ صورت بگیره اونوقت بازهم باید کل جاده رو تحت اختیار میداشت ضمن اینکه معمولا جنگها در جاده های هموار صورت نمیگیرفته که کاری احمقانه بوده حداقل برای سپاه کوچیکتر.
    3- شاید مهمترین چیزی که در تردد در جاده زمینه ساز توافق بر سر جهت حرکت شده تردد درشکه ها در خیابانهای شهرهای قدیمی بوده. اگر چند درشکه میخواستن در خیابان تردد بکنند باید یک توافقی میشد چون عقب روندن درشکه به سادگی اتومبیل نیست. حالا اینکه این توافق چرا در بعضی کشورها چپ بوده و در برخی راست میتونه یک سوال باشه که مطالب این صفحه بهش نمیتونه جواب بده.
    مسلما وقتی در یک کشور خودرویی تولید میشه محل نشستن راننده باید به طرف وسط جاده باشه. چرا؟ چون مسافری که کنار راننده میشینه بتونه سوار و پیاده بشه. به علاوه قرار گرفتن راننده به طرف وسط جاده کنترل اونو بیشتر میکنه و در این شکی نیست.
    بطور قطع برای خیلی از کشورها که جزو تولیدکنندگان خودروهای اولیه بودند محل تردد تحت تاثیر محل فرمان خودروهای متداول در کشور قانونی شده. برای کشورهای مستعمره هم که میشه موضوع همین صفحه رو قبول کرد تا حدودی اما بازهم این سوال که چرا واقعا در بعضی کشورها سمت راست و در بعضی سمت چپ انتخاب شده جواب داده نمیشه و این باید در اسناد تاریخی و تصمیماتی که در گذشته گرفته شده جست و جو بشه. مثلا اینکه چرا در بریتانیا سمت چپ برای حرکت انتخاب شده؟! یا چرا در ایالات متحده سمت راست؟! اگر این دو مشخص بشه اونوقت خیلی از کشورها که بعدا وارد صنعت خودرو سازی شدن و در ابتدا وارد کننده بودن کاملا قابل توضیح است.
    والسلام

  • جواد جواد (27 آذر 1396 ساعت 08:07)

    چین راسته یا چپ؟؟؟؟؟؟

  • مهرداد مهرداد (17 آبان 1396 ساعت 11:32)

    دلیلی واقعی ذکر نکردید فقط ت.وضیح دادید الکی

  • محسن چترروز محسن چترروز (7 آبان 1396 ساعت 08:59)

    حتما اشتباه میکنید اروپایی ها با اون هوش و منطقشون هیچ وقع با این استدلال شما سمت فرمان را عوض نمیکنن

  • میثم میثم (1 آبان 1396 ساعت 08:34)

    یه سوال
    توی ماشین هایی که فرمون سمت راسته ، دنده یک میره جای دنده 5 یا نه؟؟؟؟

    بابک بابک (15 آبان 1396 ساعت 02:16)

    نه گیربکس هر دو نوع ماشین به یک صورت هست یعنی دنده یک در هر صورت به سمت چپ جا میره

    خارجی خارجی (18 دی 1396 ساعت 02:06)

    آدرس غلط ندید , دنده یک همیشه نزدیکتر به راننده است و دنده پنج دورتر از راننده

    علی علی (25 دی 1396 ساعت 01:48)

    سلام
    من استرالیا هستم
    دنده ماشین ها مثل ایران است
    دنده یک از راننده دور است اینجا
    دوستان خرده نگیرند
    من مزدا ۳ دنده ای داشتم اینطور بود که دنده یک دور و دنده پنج و دنده عقب نزدیک بود
    جای پدال ها ولی خوشبختانه فرق نمی کنه
    یعنی گاز و ترمز زیر پای راست و کلاژ هم زیر پای چپ است

  • علی علی (27 مهر 1396 ساعت 01:24)

    چی؟؟؟؟؟؟
    من که چندین بار این متن را خواندم
    اما چیزی دستگیرم نشد
    خودش هم فهمیده چی نوشته!!!

  • مهردا د مهردا د (24 مهر 1396 ساعت 01:01)

    هرگز این همه دری وری یجا ندیده بودم

  • سعید سعید (18 مهر 1396 ساعت 07:20)

    اصلا خودت استدلالتو فهمیدی؟؟

  • علی علی (13 مهر 1396 ساعت 09:55)

    کلا ملت خوش باوری هستیم که هرکی هرچی زاییده تفکرات خودش هست یا دیگری ردون ذکر منبع ومستندات قوی مینویسه یه عده هم هورا میکشند
    در ضمن هنگام رانندگی در طرف راست جاده چنانکه فرمان چپ خودرو هست دست راست آزاد تره واین یعنی غلط بودن دلیلی که شما برای راست فرمانها می آورید

    بهرام بهرام (17 مهر 1396 ساعت 09:48)

    دوست من قرون وسطی ماشین نبوده که با اسب میرفتن و چون راست دست بودن از چپ جاده میرفتن که اگر بهشون حمله شد بتونن از سمت راست راحتتر دفاع کنند

  • احمدی احمدی (3 مهر 1396 ساعت 00:49)

    پس فلسفش این بود ممنون

  • فرهاد فرهاد (2 مهر 1396 ساعت 07:34)

    متن که هیچی از این متن نفهمیدم باید دوباره بخونمش.

  • مهرناز مهرناز (21 شهریور 1396 ساعت 09:11)

    جالبه که در تفلیس گرجستان سیستم فرمان سمت چپ حاکمه، اما تعداد خودروهای فرمان سمت راست در خیابون ها تقریباً به همان اندازه خودروهای فرمان سمت چپ هست و ظاهراً دلیلش ارزونتر بودن خودروهای فرمان سمت راست در اون کشوره!!!

  • Navid Navid (13 شهریور 1396 ساعت 07:56)

    تو ایران ماشین سواری تو جاده مثل فیلم 2012 هیجانی هست یهو میبینی دیگه جاده نیستش خخخخخ اخه جاده رو کندن اخطار هم نزاشتن برای راننده ها تازه تو اکثر ورودی های هر شهر یه سرعت گیر گذاشتن که هیچ تابلوی اخطار هم ندارن یهو میبینی ماشینت داره تو اسمون پرواز میکنه مثل فیلم هری پاتر خلاصه ما کشور ماجراجویی خطری هستیم هر لحظه امکان داره نباشیم خخخخ

    ایرانی ایرانی (26 مهر 1396 ساعت 19:21)

    واقعا راست میگه
    تو اتوبان میای از چپ سبقت بگیری میبینی همه سمت چپیا وایسادن و ماشینا مجبورن از سمت راست سبقت میگیرن یعنی کلا هر سمتی باز باشه میرن چپ و راست نداره

  • شاهین شاهین (31 تیر 1396 ساعت 02:47)

    هنوز هم ما بین ما کسی به تاریخ بعنوان علم نگاه نمی‌کند ، از کامنت های برخی خواننده ها واضح است، وا حسرتا
    مقاله بسیار جالبی بود

  • behdad behdad (29 تیر 1396 ساعت 08:00)

    مراجع مورد استفاده ؟

  • آزاد آزاد (28 تیر 1396 ساعت 09:30)

    سلام یه پاسخ ساده تر به این سیستم میشه داد موقعی که فرمان در چپ است با دست راست راحتر میشه دنده ماشین را کنترل و تغییر داد . ولی اگر فرمان در سمت راست باشد باید باد ست چپ دنده ماشین را عوض کرد که برای راست دستها مشکل است .

    امین امین (28 مرداد 1396 ساعت 10:31)

    سلام
    کی یه همچین چیزی گفته؟
    من خودم چپ دست هستم و برای انجام کارهام با دست چپ راحت تر هستم اما اینکه دنده ماشینو با دست راست عوض میکنم هیچ مشکلی برام نداره بلکه برام عادی هست. خب وقتی با دست راست دنده رو عوض میکنم با دست چپ هم فرمون رو میگیرم.
    اگه بر عکس هم بودم بازم همین طور بود.
    الان راست دست ها برای گرفتن فرمون ، زدن راهنما ، بوق زدن ، بازکردن درب خودرو که همه اینها با دست چپ انجام میشه مشکلی دارند؟

    بابک بابک (28 مهر 1396 ساعت 07:38)

    من دست راستم و دانشجو که بودم ماشین دنده دستی فرمون راست داشتم. راستش خیلی از دنده زدن با دست چپ لذت میبردم مخصوصا دنده یک.

  • فیروزاباد فیروزاباد (24 تیر 1396 ساعت 11:09)

    عالی

  • شهرام ملکی شهرام ملکی (21 تیر 1396 ساعت 09:31)

    با سلام
    برای توضیح مطالب از نویسنده های متبحر کمک بکیرید تا اینگونه متن بی سر و ته را تحویل مخاطب ندهید.
    کلا نویسنده ی این مطلب، درک درستی از انتقال ساده و صریح مفهوم به مخاطب ندارد.
    علاوه بر اینکه درج مستندات به قوت متن می افزاید.
    موفق و پیروز باشید.

    1 1 (29 تیر 1396 ساعت 06:46)

    امانت داری در ترجمه هم مهم است .... مفهوم رسانی فقط کافی نیست...