درباره سایت خودرو
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تا دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی بعضی از کشورهای اروپایی مثل سوئد و ایتالیا هم مثل انگلیس ها ( راست فرمون) رانندگی میکردن ولی بعد که ارتباطات پیشرفت کرد و اتحاد و رفت و آمد مابین کشورها بیشتر شد تمام اروپاییها تصمیم گرفتند از یک شیوه واحد رانندگی و سیستم واحد اندازهگیری ( متریک) که در آن موقع اکثر کشورهای بزرگ اروپایی مثل آلمان و فرانسه استفاده میکردن استفاده کنند . در حال حاضر در اروپا فقط انگلیسیها هستند که از سیستم اندازهگیری ( اینچ) و فرمون سمت راست استفاده میکنن .
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در اوایل دهه هشتاد میلادی یک سری تویوتا دست دوم از طریق مرز پاکستان وارد ایران شده بود که همگی به قول معروف فرمون انگلیسی بودند ولی داشبورد و جعبه فرمون( چپ فرمون) همراهشون بود شخصا شاهد بودم که مکانیک های وطنی با تعویض جای پدالهای گاز و ترمز و کلاچ و تعویض داشبورد و جعبه فرمون اون ماشین هارو طوری روبراه کردن که آماده برای استفاده در جادههای ایران شدند. البته امروزه انجام چنین کاری در گاراژ های معمول احتمالا غیر ممکنه چون پیچیدگی های الکترونیکی در ماشینای جدید خیلی زیاده.
هر کی مث من فک میکنه این متن و ادمین از خودش در اورده و منطقی واسش وجود نداره لایک کنه
کاملا مشخصه که با کلمات بازی کردین تا 4 تا دلیل چرت و پرت بیارین این چی بود اخه ؟
دلیل شمشیر دست گرفتن منطقی تر هست که دست راست میگیرن اکثرا وقیت دو سوار از کنار هم رد میشن دست راست به طرفاون شخصی که از رو به رو میاد هست
من فکر میکنم استدلال این مقاله قابل قبول نیست.
جاده ها قبل از اینکه اصولا اتومبیلی اختراع بشه وجود داشتند. این جاده ها محل تردد رمه ها، کاروانها، لشکرها و افراد عادی بودند. دلیلی هم نداشته که قانونی باشه که بگه باید از چپ برید یا راست. اما در چند مورد نیازمند نوعی توافق بودیم:
1- وقتی دو لشکر یا گله و رمه از روبروی هم میومدن برای اینکه نظم حفظ بشه باید هرکس در یک طرف جاده حرکت میکرد. یا اصولا نوبتی رد میشدن.
2- اگر سپاه میخواست از جاده عبور کنه بیشتر از اینکه بخواد توی جاده جنگ کنه و دشمنی از روبروش بیاد، باید مراقب کمین ها میبود در این صورت خالی گذاشتن یک سمت جاده احمقانه به نظر میرسه و این ربطی به راست دست یا چپ دست بودن نداره. حتی اگر قرار بود توی جاده جنگ صورت بگیره اونوقت بازهم باید کل جاده رو تحت اختیار میداشت ضمن اینکه معمولا جنگها در جاده های هموار صورت نمیگیرفته که کاری احمقانه بوده حداقل برای سپاه کوچیکتر.
3- شاید مهمترین چیزی که در تردد در جاده زمینه ساز توافق بر سر جهت حرکت شده تردد درشکه ها در خیابانهای شهرهای قدیمی بوده. اگر چند درشکه میخواستن در خیابان تردد بکنند باید یک توافقی میشد چون عقب روندن درشکه به سادگی اتومبیل نیست. حالا اینکه این توافق چرا در بعضی کشورها چپ بوده و در برخی راست میتونه یک سوال باشه که مطالب این صفحه بهش نمیتونه جواب بده.
مسلما وقتی در یک کشور خودرویی تولید میشه محل نشستن راننده باید به طرف وسط جاده باشه. چرا؟ چون مسافری که کنار راننده میشینه بتونه سوار و پیاده بشه. به علاوه قرار گرفتن راننده به طرف وسط جاده کنترل اونو بیشتر میکنه و در این شکی نیست.
بطور قطع برای خیلی از کشورها که جزو تولیدکنندگان خودروهای اولیه بودند محل تردد تحت تاثیر محل فرمان خودروهای متداول در کشور قانونی شده. برای کشورهای مستعمره هم که میشه موضوع همین صفحه رو قبول کرد تا حدودی اما بازهم این سوال که چرا واقعا در بعضی کشورها سمت راست و در بعضی سمت چپ انتخاب شده جواب داده نمیشه و این باید در اسناد تاریخی و تصمیماتی که در گذشته گرفته شده جست و جو بشه. مثلا اینکه چرا در بریتانیا سمت چپ برای حرکت انتخاب شده؟! یا چرا در ایالات متحده سمت راست؟! اگر این دو مشخص بشه اونوقت خیلی از کشورها که بعدا وارد صنعت خودرو سازی شدن و در ابتدا وارد کننده بودن کاملا قابل توضیح است.
والسلام
چین راسته یا چپ؟؟؟؟؟؟
دلیلی واقعی ذکر نکردید فقط ت.وضیح دادید الکی
حتما اشتباه میکنید اروپایی ها با اون هوش و منطقشون هیچ وقع با این استدلال شما سمت فرمان را عوض نمیکنن
یه سوال
توی ماشین هایی که فرمون سمت راسته ، دنده یک میره جای دنده 5 یا نه؟؟؟؟
نه گیربکس هر دو نوع ماشین به یک صورت هست یعنی دنده یک در هر صورت به سمت چپ جا میره
آدرس غلط ندید , دنده یک همیشه نزدیکتر به راننده است و دنده پنج دورتر از راننده
سلام
من استرالیا هستم
دنده ماشین ها مثل ایران است
دنده یک از راننده دور است اینجا
دوستان خرده نگیرند
من مزدا ۳ دنده ای داشتم اینطور بود که دنده یک دور و دنده پنج و دنده عقب نزدیک بود
جای پدال ها ولی خوشبختانه فرق نمی کنه
یعنی گاز و ترمز زیر پای راست و کلاژ هم زیر پای چپ است
چی؟؟؟؟؟؟
من که چندین بار این متن را خواندم
اما چیزی دستگیرم نشد
خودش هم فهمیده چی نوشته!!!
هرگز این همه دری وری یجا ندیده بودم
اصلا خودت استدلالتو فهمیدی؟؟
کلا ملت خوش باوری هستیم که هرکی هرچی زاییده تفکرات خودش هست یا دیگری ردون ذکر منبع ومستندات قوی مینویسه یه عده هم هورا میکشند
در ضمن هنگام رانندگی در طرف راست جاده چنانکه فرمان چپ خودرو هست دست راست آزاد تره واین یعنی غلط بودن دلیلی که شما برای راست فرمانها می آورید
دوست من قرون وسطی ماشین نبوده که با اسب میرفتن و چون راست دست بودن از چپ جاده میرفتن که اگر بهشون حمله شد بتونن از سمت راست راحتتر دفاع کنند
پس فلسفش این بود ممنون
متن که هیچی از این متن نفهمیدم باید دوباره بخونمش.
جالبه که در تفلیس گرجستان سیستم فرمان سمت چپ حاکمه، اما تعداد خودروهای فرمان سمت راست در خیابون ها تقریباً به همان اندازه خودروهای فرمان سمت چپ هست و ظاهراً دلیلش ارزونتر بودن خودروهای فرمان سمت راست در اون کشوره!!!
تو ایران ماشین سواری تو جاده مثل فیلم 2012 هیجانی هست یهو میبینی دیگه جاده نیستش خخخخخ اخه جاده رو کندن اخطار هم نزاشتن برای راننده ها تازه تو اکثر ورودی های هر شهر یه سرعت گیر گذاشتن که هیچ تابلوی اخطار هم ندارن یهو میبینی ماشینت داره تو اسمون پرواز میکنه مثل فیلم هری پاتر خلاصه ما کشور ماجراجویی خطری هستیم هر لحظه امکان داره نباشیم خخخخ
واقعا راست میگه
تو اتوبان میای از چپ سبقت بگیری میبینی همه سمت چپیا وایسادن و ماشینا مجبورن از سمت راست سبقت میگیرن یعنی کلا هر سمتی باز باشه میرن چپ و راست نداره
هنوز هم ما بین ما کسی به تاریخ بعنوان علم نگاه نمیکند ، از کامنت های برخی خواننده ها واضح است، وا حسرتا
مقاله بسیار جالبی بود
مراجع مورد استفاده ؟
سلام یه پاسخ ساده تر به این سیستم میشه داد موقعی که فرمان در چپ است با دست راست راحتر میشه دنده ماشین را کنترل و تغییر داد . ولی اگر فرمان در سمت راست باشد باید باد ست چپ دنده ماشین را عوض کرد که برای راست دستها مشکل است .
سلام
کی یه همچین چیزی گفته؟
من خودم چپ دست هستم و برای انجام کارهام با دست چپ راحت تر هستم اما اینکه دنده ماشینو با دست راست عوض میکنم هیچ مشکلی برام نداره بلکه برام عادی هست. خب وقتی با دست راست دنده رو عوض میکنم با دست چپ هم فرمون رو میگیرم.
اگه بر عکس هم بودم بازم همین طور بود.
الان راست دست ها برای گرفتن فرمون ، زدن راهنما ، بوق زدن ، بازکردن درب خودرو که همه اینها با دست چپ انجام میشه مشکلی دارند؟
من دست راستم و دانشجو که بودم ماشین دنده دستی فرمون راست داشتم. راستش خیلی از دنده زدن با دست چپ لذت میبردم مخصوصا دنده یک.
عالی
با سلام
برای توضیح مطالب از نویسنده های متبحر کمک بکیرید تا اینگونه متن بی سر و ته را تحویل مخاطب ندهید.
کلا نویسنده ی این مطلب، درک درستی از انتقال ساده و صریح مفهوم به مخاطب ندارد.
علاوه بر اینکه درج مستندات به قوت متن می افزاید.
موفق و پیروز باشید.
امانت داری در ترجمه هم مهم است .... مفهوم رسانی فقط کافی نیست...