1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. ترموستات خودرو و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

ترموستات خودرو و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

دانستنی هایی راجع به ترموستات و باورهای غلط رایج
17 آذر 1399
  • 39

اگر تا به حال ترموستات خودرویتان خراب شده باشد و دنبال تعویض آن بوده اید حتما متوجه شدید که برای بعضی خودروها چند مدل ترموستات در بازار فروخته می شود. مثلا برای پژو 405 دو مدل 83 و 75 درجه در بازار موجود است که تا حدی انتخاب را با مشکل مواجه می سازد. در این مقاله سعی داریم به بررسی عملکرد ترموستات بپردازیم تا کمکی به این رفع ابهام باشد.


توضیحاتی راجع به ترموستات

بزرگترین سوتفاهم یا برداشت غلطی که رایج شده این است که مردم فکر می کنند ترموستات باعث می شود موتور خنک تر کار کند ولی ترموستات لزوما این کار را انجام نمی دهد. سیستم خنک کننده و فشار روی موتور عوامل تعیین کننده در میزان داغ شدن موتور هستند و باز شدن کامل ترموستات یکی از قابلیت های سیستم خنک کننده برای انتقال حرارت است.

بسیاری از موتورها تحت شرایط عادی اندکی بالاتر از حداقل دمای باز شدن ترموستات کار می کنند. در شرایط سخت بسیاری از موتورها در دمای باز شدن کامل ترموستات یا بالاتر از این دما کار می کنند، به عبارت دیگر در شرایط رانندگی پر فشار دمای باز شدن ترموستات یک موضوع کاملا بی ربط است.

ترموستات 75 درجه پژو 405 - car.ir.webp

ترموستات 75 درجه پژو 405

ترموستات فقط می تواند تعیین کند که چه زمانی سیستم خنک کننده مجاز به خنک کردن موتور است. در واقع ترموستات حداقل دمای کاری موتور را مشخص می کند ولی حداکثر دمای کاری آن را مشخص نمی کند. ترموستات با تنظیم شدت گردش اب داخل سیستم خنک کننده باعث افزایش و کاهش سرعت حرکت مایع خنک کننده به داخل و خارج بلوک موتور می شود.

در سیستم های خنک کننده که بر اساس مایعات عمل می کنند چندین عامل در قابلیت خنک کنندگی نقش دارد اما عوامل اصلی مساحت سطح رادیاتور (بزرگ یا کوچک بودن پره ها و تعداد پره های رادیاتور)، عبور جریان هوا از رادیاتور (خاموش و روشن فن ها، سرعت حرکت خودرو) و سرعت گردش یا جریان مایع خنک کننده در رادیاتور. اگر مایع خنک کننده مدت زمان کمتری در رادیاتور بماند مسلما گرمای کمتری از دست می دهد. اگر مدت زمان بیشتری در رادیاتور بماند حرارت خیلی بیشتری را از دست می دهد. بنابراین شما نمی خواهید که سرعت گردش آب در رادیاتور خیلی بالا باشد زیرا در این صورت توانایی سیستم خنک کننده برای خنک کردن موتور کاهش می یابد.

ترموستات خودرو سواری - car.ir.webp

ترموستات در اصل برای این نصب شده تا اول صبح به گرم شدن زودتر موتور کمک کند. موتور جوری طراحی شده که در دمای کاری ایده آل خودش کار کند. توجه داشته باشید که بیشتر فرسایش موتور هنگامی رخ می دهد که موتور سرد باشد. یک موتور سالم وقتی گرم شود فرسایش بسیار ناچیزی دارد. بنابراین ترموستات این اجازه را به موتور می دهد که در سریعترین زمان ممکن گرم شده تا اینکه به دمای کاری مطلوب و از قبل طراحی شده برسد.

عواقب ناشی از حذف ترموستات یا نصب ترموستاتی که دمای آن پایینتر باشد:

اگر دمای موتور پایینتر از نرمال باشد بلبرینگها، رینگ پیستون ها و دیگر اجزا هنوز از نظر سایز منبسط نشده اند و بنابراین نسبت به حالتی که موتور به دمای کاری خود رسیده باشد به دیگر قطعات فلزی موتور بیشتر ضربه می زنند. در واقع شکاف یا گپ میان قطعات در حالتی که موتور سرد باشد بیشتر است.

معایب و مزایای برداشتن ترموستات


بنابراین اگر ترموستات را حذف کنیم موتور باید مدت زمان خیلی بیشتری کار کند تا به دمای کاری خود برسد یا دمای کاری خود را در روزهای سرد حفظ کند. نکته جالب اینجاست که با حذف ترموستات حتی احتمال دارد در بعضی موارد دما بالا رود زیرا با برداشتن ترموستات ممکن است سرعت گردش آب در سیستم بسیار بالا باشد و آب مدت زمان کمی در داخل رادیاتور بماند و در نتیجه حرارت خود را به خوبی از دست ندهد.

حذف ترموستات خطر بزرگ دیگری برای شما ایجاد می کند که اگر بلافاصله پس از سربالایی (دمای موتور بالا) وارد سرپایینی شوید در صورت نبودن ترموستات گردش سریع آب باعث خنک شدن ناگهانی موتور شده و این تغییر دمای ناگهانی ممکن است منجر به تاب برداشتن سرسیلندر شود.

در بعضی تستهای دوام ممکن است ترموستات خودرو حذف شود فقط به این دلیل که اگر ترموستات نصب باشد و وسط تست قفل کند خودرو در تست استقامت مردود می شود که البته با برداشتن آن فرسایش قطعات موتور بیشتر می شود ولی چون در چنین تستهای استقامت سیستم خنک کننده خودروها از قبل جوری تنظیم شده که جبران نبودن ترموستات را بکند مشکل خاصی پیش نمی آید.

با نصب ترموستات فابریک کارخانه موتور خیلی سریع به حداقل دمای کاری نرمال خود می رسد و وقتی موتور به دمای ایده آل رسید با بسته شدن ترموستات از خنک شدن بیش از حد موتور جلوگیری می شود. با این وجود ترموستات فابریک کارخانه نمی تواند دمای موتور تحت فشار را تغییر دهد زیرا در در این حالت ترموستات کامل باز است و باز بودن کامل ترموستات مثل این است که اصلا ترموستاتی در سیستم وجود ندارد.

به همین دلیل است که در خودروهای مسابقه ای نصب ترموستات بی معنی است زیرا در مسابقه موتور خودروها تماما تحت فشار است و در این حالت ترموستات باید کاملا باز باشد. ترموستاتی که همیشه باز باشد فرقی با نبودن ترموستات ندارد.

این سوال پیش می آید که با نصب ترموستاتی که دمای باز شدن آن از دمای ترموستات فابریک کارخانه پایینتر باشد چه اتفاقی می افتد؟

در جواب باید گفت امتیاز خاصی به دست نمی آورد بلکه ضرر هم می کنید! در داخل شهر موتور خودروی شما با داشتن ترموستات بسیار سریعتر از نداشتن آن گرم می شود و با نصب ترموستات با دمای پایینتر (مثلا 75 درجه به جای 83 درجه برای 405) در واقع موتور زود به دمای 75 می رسد ولی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا دمای موتور از 75 به 83 برسد در صورتی که با ترموستات فابریک موتور زود به دمای 83 (حداقل دمای استاندارد) می رسد.

مشکل دیگری که ترموستات 75 درجه ایجاد می کند این است که در مواقعی که دمای موتور پایینتر از حد نرمال است (مانند حرکت در سرپایینی به مدت طولانی) با ترموستات 75 دما پایینتر از ترموستات 83 خواهد بود که همانطور که پیشتر ذکر شد به دلیل عدم انبساط کافی قطعات منجر به فرسایش بیشتر موتور می شود.

با در نظر گرفتن موارد فوق به این نتیجه می رسیم که اگر دمای ترموستات پایینتر از دمای فابریک باشد فقط به صورت موقتی می تواند در شرایطی خاص به دیرتر گرم شدن موتور کمک کند که ارزش خاصی ندارد. مثلا فرض کنید در حال رانندگی در جاده ای کفی هستید (با ترموستات 75 درجه) و سرعتتان 120 کیلومتر در ساعت است و چون باد زیادی جلوی خودرو در جریان است و جاده شیب ندارد دمای موتور در حدی پایین می آید که ترموستات بسته شده و دما به حداقل ممکن یعنی 75 می رسد.

اگر مدتی بعد وارد یک سربالایی تند ولی کوتاه شوید مثلا ممکن است دمای موتور در پایان سربالایی به 95 برسد. یعنی شما با دمای 75 درجه وارد سربالایی شدید و با دمای 95 درجه از آن خارج شدید و مثلا فقط 2 دقیقه کلا در سربالایی بودید. حال اگر با ترموستات فابریک این حالت را تجربه می کردید با دمای 83 وارد سربالایی می شدید و ممکن بود مثلا با دمای 99 درجه از سربالایی خارج شوید (یعنی 4 درجه داغتر) زیرا لحظه ورود به سربالایی دمای موتور 83 بود که بالاتر از حالت اول (ترموستات 75) بود. پس در این حالت خاص ترموستات 75 درجه به اندازه 4 درجه در خنکتر کار کردن موتور شما تاثیر گذاشت ولی نکته مهم در این مثال مدت زمان رانندگی شما در سربالایی است.

اگر فرض کنیم در دمای 105 درجه دور تند فن های رادیاتور وارد مدار شوند و جلوی بالا رفتن دما بیش از 105 درجه را بگیرند و همچنین اگر فرض کنیم مدت زمان ماندن شما در سربالایی از 2 دقیقه به 25 دقیقه افزایش یابد و فشار روی موتور خیلی زیاد باشد پس در این حالت چه ترموستات 75 داشته باشید چه 83 فرقی به حال شما نخواهد کرد زیرا در هر صورت اگر مدت زمان زیادی در سربالایی باشید (مهم نیست با چه دمایی وارد سربالایی شدید) دمای شما از 100 درجه رد خواهد شد و به 105 می رسد و در این مرحله خنک شدن موتور به عهده فن های رادیاتور است نه ترموستات. پس خنک تر بودن موتور آن هم فقط چند درجه و در شرایطی خاص اینقدر ارزش ندارد که به خاطر آن باعث فرسایش بیشتر موتور شویم.

نصب ترموستات دما پایین ویژگی منفی دیگری نیز دارد و آن افزایش مصرف سوخت است. همانطور که می دانید موتورهای احتراق داخلی بهترین قدرت و بازده خود را در دمای کاری نرمال ارائه می دهند و در خودروهای انژکتوری سنسوری به نام سنسور دمای هوای ورودی یا IAT وجود دارد که بر اساس اطلاعاتی که این سنسور به کامپیوتر موتور یا ECU می فرستد، میزان پاشش انژکتورها توسط ECU تعیین می شود. (مثلا هنگامی که اول صبح استارت می زنید این سنسور نقش ساسات در موتورهای کاربراتوری را ایفا می کند و باعث زودتر گرم شدن موتور می شود). اگر هنگام رانندگی در حالتی باشید که فشار روی موتور کم باشد دمای آن به دمای حداقل باز شدن ترموستات یعنی 75 می رسد و تقریبا روی 75 ثابت می ماند ولی با ترموستات فابریک در شرایط مشابه دما روی 83 ثابت می ماند. وقتی دما روی 75 باشد ECU دستور پاشش بیشتری به انژکتورها صادر می کند زیرا دما پایینتر است و این پاشش بیشتر به معنای افزایش مصرف سوخت خواهد بود. پس با ترموستات 83 درجه پاشش انژکتورها کمتر بوده و مصرف کاهش می یابد. به طور کلی با کاهش دما پاشش انژکتورها بیشتر می شود و بالطبع آن مصرف بالاتر خواهد رفت.

سوراخ روی ترموستات برای چیست؟

این سوراخ که در ترموستات خودروهایی مانند پراید به چشم میخورد بعنوان سوپاپ عمل کرده و تعادل فشار را بین رادیاتور بخاری و رادیاتور خنک کننده خودرو ایجاد مینماید.

 

نتیجه گیری:

اکر بخواهیم به طور خلاصه وار عواقب ناشی از ترموستاتی که دمای آن پایینتر از دمای استاندارد باشد را ذکر کنیم می توان گفت فرسایش بیشتر موتور و افزایش مصرف سوخت از مهم ترین ویژگی های منفی آن هستند.

از عواقب منفی حذف ترموستات نیز می توان علاوه بر دو مورد فوق به خطر تاب برداشتن سرسیلندر نیز اشاره کرد.

نصب ترموستاتی که دمای آن استاندارد باشد باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش فرسایش موتور و کارکرد بهتر آن می شود.

پس هیچ گاه ترموستات خودروی خود را بر ندارید (چه در تابستان چه در زمستان) و همچنین از ترموستاتی که دمای باز شدن آن پایینتر از نرمال است استفاده نکنید.

اگر احساس می کنید خودروی شما داغتر از دمای نرمال کار می کند و از سالم بودن ترموستات ممطئن هستید باید عیب را در دیگر اجزای سیستم خنک کننده جستجو کنید. مطمئن باشید سیستم خنک کننده ای که معیوب باشد با نصب ترموستات دما پایین عیبش رفع نمی شود و تحت فشار خودش را نشان می دهد. پس با نصب ترموستات دما پایین یا حذف ترموستات فقط صورت مسئله را پاک می کنید و مشکل گرم شدن و بازده پایین سیستم خنک کننده همچنان سر جای خودش است.

بیشتر بخوانید: 

انواع موتور خودرو را با بشناسید جزئیات کامل + عکس

مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو

آشنایی بیشتر با نگهداری و تعمیر موتور و گیربکس خودرو

آشنایی با سنسور دمای منیفولد هوا

چطور از گیربکس اتوماتیک خودرو مراقبت کنیم؟

 



منبع: http://www.tuneruniversity.com

 



نظرات

  • حسین حسین (15 شهریور 1402 ساعت 14:25)

    سلام

  • بهنام بهنام (1 آبان 1401 ساعت 01:41)

    سلام دوستان من ی تاکسی405مدل89دارم مشگلم اینه که تا ماشینو روشن میشه به فاصله کمی امپرم میاد وسط ترموستات75وفشنگی هم تازه عوضکردم فن ماشین زیاد کارمیکنه یعنی وقتی که میخوام ماشینو خاموش کنم 30دقیقه طول میکشه تافن خاموشه درضمن من حدود4درجه ازایسو درجه کم کردن لطفا راهنمایی فرماید

  • آرش آرش (30 مرداد 1400 ساعت 17:48)

    سلام. بنده کارشناس نمایندگی خودرو هستم خودم مهندس برق (لیسانس برق) و دو سال دوره دیدم و 7 سال تجربه کاری دارم. بنده استدلال نویسنده رو قبول ندارم به این دلیل که: خود کمپانی فرانسه میگه برای محیطهایی که گرمسیر محسوب میشن و رنج دمایی اونها از دمای زیر صفر -10 تا +35 به بالا در چهار فصل هست (مثل تهران یزد کرمان اصفهان شیراز رشت زنجان قزوین کرج تبریز) بهتره از ترموستات 76 درجه سانتیگراد استفاده بشه، دلیلشم اینه، وجود ترموستات همیشه باعث میشه دمای آب روی 76 درجه تثبیت بمونه و ضمنا 76 درجه دمای خیلی زیادیه که حتی چند ثانیه ام نمیشه دست روش نگه داشت! بیشتر از این و دائمی باعث سوختن کاسه نمدها و روغن ریزی میشه. البته ترموستات در دمای 76 درجه به بالا باز میشه و اب به رادیاتور ارسال میشه تا خنک بشه برسه به همون 76 درجه و اگه بر اساس شرایط، دما بالاتر بره و برسه به 90 (مثل زمانی که ماشین در فشار هست یا سربالایی هست) فن روشن میشه که برای پایین اوردن دما بیشتر کمک بشه. دما اگر زیر 76 بشه ترموستات فورا میبنده تا دیگه اب نره داخل رادیاتور. حالا تصور کنید که روی یه ماشین از این ترموستاتهای فله ای که 82 درجه هستن بندازین. نه تنها کاسه نمدهای ماشین زودتر میسوزن و ماشین به روغن ریزی میوفته بلکه فن ماشین هی تند تند روشن میشه و اصطحلاک بالا میره چون تا ترموستات بخواد باز بشه و اب برسه به رادیاتور، دما از 90 هم رد میشه و به این خاطر فن بدبخت الکی هی باید روشن باشه..

    Ahmed azad Ahmed azad (14 فروردین 1401 ساعت 21:07)

    جناب اگر به ترموستات سوراخ بزنیم یا اصلا حذف کنیم مشکل داره؟

    ناصر ناصر (13 شهریور 1401 ساعت 01:02)

    سلام اگه ترموستات رو سوراخ کنی آب گرم موتور به سرعت در داخل رادیاتور در گردش میشه و توقفی در داخل رادیاتور برای سرد شدن و ورود مجدد به داخل کانالهای آب داخل موتور رو نخواد داشت پس موتور خنک نشده و باعث داغی بیشتر موتور نیز خواهد گردید پس ترموستات استاندارد ماشینت رو بنداز روش و سوراخش نکن . واسه موتور ملی ۸۸ درجه بنداز .

    رام رام (6 آذر 1401 ساعت 21:59)

    داداش گلم دمای کشور فرانسه ۵ ماه پاییزیه و ۷ ماه سرد اون درجه ها و موتور های منتاژ شده به اون سبک با درجه های استاندارد خود فقط و فقط واشر زدنه???? من خودم ۷۵ بستم باز تا ۹۱ میاد برمیگرده ، ایران گرمسیره ۸۰ درجه به بالا یعنی آتش زدن موتور از قصد ،شما وقتی ترموسات ۷۵ میندازی تا ۸۵ بالا میره زود میاد پایین و مجدد نم نم تا ۸۵ میره ، یعنی بهترین حالت برای کشور ما ، البته اگر به تنهایی فقط ۷۵ درجه وصل کنی خوب نیست مدام تو فشاره ، بایستی رله دستی(سُربی جیوه دار۷۵ درجه) هم به سیم پیچی فن اضافه کنی که سر دما سنج به وسط کمی بالا تر تنه ی رادیات نصب میشه
    اینجوری فن کند در ۷۶ شروع میشه و دما در ۷۰ درصد به روی ۸۳ هستش

    حمید حمید (21 خرداد 1402 ساعت 15:55)

    تحلیل شما خیلی منطقی نیست مهندس جان! اگه دمای 82 درجه باعث خرابی قطعات بشه که اون ماشین رو باید به زباله دان انداخت. اتفاقا در دمای 82 اصطکاک و استهلاک ماشین کم می شه. در ضمن اگه دمای موتور مثلا در سربالایی به 90 درجه برسه عملا ترموستات 76 و 82 در مسیر حرکت و جریان آب نقشی ندارن چون جفتشون باز هستن

    محمدباقری محمدباقری (21 خرداد 1402 ساعت 16:32)

    سلام برای ۴۰۵ جنوب ایران که خیلی گرمه مثل بندرعباس وبوشهرچه ترموستاتی پیشنهاد می کنید؟

  • امین امین (23 دی 1399 ساعت 22:58)

    سلام من خودم پژو 405 مدل 84 دارم داشتم تو کمربندی با سرعت 160 میرفتم که یهو چراغ استپ با چراغ آمپر آب روشن شد وفن دور تندشم روشن شد اول فکر کردم که ماشین داغ کرده رفتم نگاه کردم دیدم آب رادیات سرده ماشینو بردم خونه صبحش استارت زدم دیدم ماشین روشن شد وهیچ مشکلی نداشت رفتم پیش دوستم که میکانیک بود گفت ماشینت ترموستات نداره یه ترموستات 75 برام گذاشت الان خوب ما میکنه

  • سلمان فیضی سلمان فیضی (13 مرداد 1398 ساعت 16:05)

    سلام لطفا راجبه منگوله ای که روی ترمستات هست توضیح بدین کارش چیه و چرا روی ترمستات نصبه ؟؟؟

  • کامران کامران (17 اردیبهشت 1398 ساعت 22:04)

    سلام من پارس ال ایکس ۸۵دارم تو جاده بودم یهو ماشین امپر چسپوند کابوتو زدم بالا رادیاتورم سرد بود ماشینم دیگه روشن نشد با یدک بردم مکاکنیک مکانیکم گفت ترموستاتت قفل کرده واشر سر سیلیندرت سوخته اب و روغن قاطی کرده از اون دفعه ترسیدم خیلی خرج دستم داد دیگه ترموستات نگذاشتم روش ولی سر پایینی خیلی دماش میاد پایین تا حالا تو هیچ شرایطی دور تند فن فعال نشده بنظرتون ترموستاتو بزارم روش دباره

  • رضا رضا (22 اسفند 1397 ساعت 11:57)

    سلام
    خودروی پراید مدل 84 دارم، ترموستات دیر عمل میکنه و گاهی هم اصلن عمل نمیکنه و آمپر میره بالا، ترموستاو ع ض کردم اما مشکل حل نشد، دوستان لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم، بردم تعمیرگاه گفتن چیزیش نیست

    رام رام (6 آذر 1401 ساعت 22:10)

    دوست عزیز کی گفته همیشه از ترموساته، اول از هواگیری صحیح و نبود نشتی اطمینان کامل پیدا کن و بعد از سلامت فن مطمعن شو تست بعدی سرعت پاشش واتر پمپ و در آخر اگر بالا و پایبن رادیات با لمس دست بصورت یکدست داغ بود و مطلع شدی رادیات گرفتگی نداره، در مرحله آخر رادیات بخاری که در پشت داشبورد موجوده خیلی هم زود تر از رادیات کثیف میشه

  • ناصر ناصر (10 بهمن 1397 ساعت 23:39)

    سلام ممنون از سايت خوبت من ماشينمو تازه گرفتم پرايد81 هست فنش يکسر کار ميکنه و ترموستاتم نداره و شيلنک رادياتور هم پف ميکنه ميتونين بگين مشکل از چيه

  • حمیدرضا حمیدرضا (2 آذر 1397 ساعت 23:40)

    سلام من یه 405 دارم که توجاده امپر ابش میاد به 0 میرسه دلیلش چیه البته یه هفتست ایجوری شده مشکل ار ترموستاته اینم بگم که تا یذره سرعت میرم امپر زود میاد پایین ممکنه ترموستات کلا رو حالت باز مونده باشه که ماشین زود خنک میشه و تو جاده به 0 میرسه

    ناصر ناصر (13 شهریور 1401 ساعت 01:04)

    عمر موتورت به شدت میاد پائین ترموستاتت خراب شده باز مونده عوضش کن .

  • وحید وحید (31 تیر 1397 ساعت 14:44)

    باسلام دوستان پژو پارس ۸۵دارم ک امپر اب چند وقتیه که بعد ۵دقیقه از روشن بودن ماشین میره وسط و فن ها هم همیشه دور کند کار میکنن ولی امپر همون وسط و ی ذره مییاد پایین بردم تعمیرگاه گفته باید فشنگی کله سبز و عوض کنی و ترموستات ۷۵بزاری آیا ترموستات ۷۵ضرر نداره برا ماشین ؟؟؟خواهشا اگه کسی میدونه نظرشو بگه ممنون.

    رضا رضا (22 آذر 1397 ساعت 16:16)

    با سلام
    ماشینت صحیح و سالم داره کار میکنه امپر اب باید تا وسط بیاد فن بزنه یه خورده بیاد پایینتر
    ترموستات فابریک 82
    ترموستات 75 به درد شهرهای جنوبی میخوره که خیلی گرمه من یه بار 75 انداختم رفتم مسافرت بروجرد تو جاده که باد سرد میزد به ماشین امپر اب به صفر رسید و بخاری هم از کار افتاد چراغ استپ و .. روشن شد اولین نمایندگی عوضش کردم 82 درجه انداختم همه چی درست شد

  • حسین حسین (10 تیر 1397 ساعت 23:27)

    سلام.من پژو 2000 دارم.فن ماشین سالمه.ترموستاتشم 83ولی شب و روز آمپر 90به بالا میره.میشه بفرمایید عیبش از کجاست؟ وقتی کولر میگیرم میره نزدیک 100

  • Behrooz Behrooz (21 آبان 1396 ساعت 13:29)

    سلام نیسان دوگانه کارخونه ۹۱ من ترمستات و ۸۲ کردم تو ۷۸ هم تک میکرد الانم همینطور سرپایینی تو گاز چند بار تک میکنه ولی تو بنزین این کارو نمیکنه مشکل از کجاست خواهشن....

  • hamid hamid (26 تیر 1396 ساعت 16:06)

    همه این حرفایی که زده شد درسته.ولی به نظر من الان تو شهرای جنوبی که هوا انقد گرمه ماشین ترموستات نداشنه باشه بهتر خنک میشه.من خودم وقتی ترموستات رو ماشینم بود نمیتونستم تو ترافیک کولر بگیرم ولی الان که برداشتمش خیلی راحت کوار میگیرم بدون اینکه آمپر حتی به خط وسط نزدیک بشه.در ضمن من شیرازیم و ماشینم 405 هس.ممنون از سایت خوبتون

  • امید امید (13 اسفند 1395 ساعت 03:25)

    ماشین من آریسانه دمای آب رو خط وسطه مشکلی که واسه ماشین پیش نمیاد

  • سالی سالی (2 اسفند 1395 ساعت 12:15)

    سلام
    ماشین من x50 تو کیلومتر ۲۰۰۰ متوجه شدم ماشین وقتی تازه روشن شده میره رو فن تند و خیلی هم دیر خاموش میشه،نمایندگی میگه مشکل از ترموستات هست و با تعویض اون با ترموستات دما پایین مشکل حل میشه البته دوستان jac هم همین مشکل دارن.

  • رضا رضا (23 بهمن 1395 ساعت 11:03)

    عالی بود.موفق باشی

  • محمد جواد محمد جواد (24 آذر 1395 ساعت 07:56)

    سلام
    دست گلت درد نکنه. اموزنده و مفید بود.
    موفق باشید.

  • نریمان نریمان (3 آذر 1395 ساعت 16:15)

    سلام. اگه 2 ضدیخ خالی بریزم و آب قاطیش نکنم چه اتفاقی می افته؟ واسه پراید

    محمد محمد (23 بهمن 1395 ساعت 18:50)

    باز ده ضد یخ پایین میاد بهترین حالت ترکیب که بالا ترین بازده رو داره 50%-50%هستش

  • ابوالفضل ابوالفضل (16 آبان 1395 ساعت 23:45)

    سلام من پژو 405دارم الان چند وقتیه وقتی سر پایینی میرم آمپر خیلی میاد پایین و چراغ آمپر و استپ روشن میشه و فن دور تند کار میکنه باید ی 5دقیقه واستم ماشینو خاموش کنم تا درست شه.ممنون میشم راهنماییم کنید که اشکال از کجاست

    محمد محمد (13 آذر 1395 ساعت 03:12)

    سلام
    سنسور دمای موتور
    و ترموستات رو چک کنید

    سجاد سجاد (16 دی 1395 ساعت 11:10)

    فقط مشکلتون از ترموستاته من خودم پرشیام اینجوری شد رله فن و ... عوض کردیم فایده نداشت آخر سر دیدیم از ترموستاته. الکی خرج اضافی نکن فقط ترموستاتو عوض کن

    امیر امیر (8 آذر 1397 ساعت 15:15)

    باسلام مشکل از ترموستات است

  • ابوالفضل ابوالفضل (16 آبان 1395 ساعت 23:39)

    سلام من پژو 405دارم الان چند وقتیه وقتی سر پایینی میرم آمپر خیلی میاد پایین و چراغ آمپر و استپ روشن میشه و فن دور تند کار میکنه باید ی 5دقیقه واستم ماشینو خاموش کنم تا درست شه.ممنون میشم راهنماییم کنید که اشکال از کجاست