1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. انواع سیستم ترمز خودرو را بشناسید

انواع سیستم ترمز خودرو را بشناسید

انواع سیستم ترمز
8 اردیبهشت 1393
  • 5

معمول ترین سیستم ترمز بوده ، که به سیستم بوستر خلائی نیز معروف می باشد .

در این سیستم با توجه به فشار خلایی که در ورودی هوای موتور قرار داشته و با استفاده از پمپ فشاری روغن ( چه به صورت اهرم کنترل شونده بوسیله انسان و چه بوسیله سیستم کنترل کننده الکترونیکی ) ، نیروی ترمز چندین برابر شده و به بوسترها انتقال خواهد یافت . انتقال نیروی ترمز از پدال به چرخ ها .

از این سیستم ترمز هنگامی که خودرو خاموش بوده ، نمی توان استفاده نمود و یا حداقل به آن اعتمادی نمی توان داشت در مواقعی که خودرو خاموش می باشد . به همین دلیل در اکثر خودروها شدیدا توصیه شده است که حتی برای جابجایی کوچک ( دنده خلاص بوده و هل دادن به اصطلاح ) ، خودرو را روشن نموده چون امکان خارج شدن کنترل بوسیله ترمز گیری ناقص وجود دارد .

انواع سیستم ترمز

سیستم ترمز دستی

انواع سیستم ترمز

ترمز دستی به ترمز پارک نیز معروف بوده است و برای ساکن نگه داشتن خودرو ، بیشترین استفاده را دارا می باشد .

البته در چندین نمونه و مورد فنی از لحاظ کارایی وجود داشته ، که در مقالات تکمیلی بیشتر به آن خواهیم پرداخت .

سیستم ترمز پنوماتیکی

انواع سیستم ترمز

این سیستم ترمز بوسیله نیروی کمپرس باد ( همان نیروی پنوماتیکی ) عمل می نماید که بجای نیروی خلاء و استفاده از مایع روغن ترمز ف از نیروی کمپرس باد برای به حرکت درآوردن بوسترها استفاده می گردد . این سیستم در خودروهای سنگین و نیمه سنگین بیشترین استفاده را دارد .

سیستم ترمز الکتریکی

در این سیستم ، که جایگزینی مناسب برای سیستم هیدرولیکی یا بوستر خلائی گردیده است ، عملگرهای این سیستم کاملا الکتریکی بوده و جایگزین اهرم بندی سیستم بوستر خلایی و هیدرولیکی گردیده است .

انواع سیستم ترمز

این سیستم را با نام سیستم ترمز خشک نیز شناسایی می¬نمایند ، زیرا فاقد هرگونه مایع هیدرولیک و سیستم خطوط هیدرولیکی می باشد .



نظرات

  • رضوان علی رضوان علی (21 مهر 1393 ساعت 20:36)

    مفیده عالیه

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (5 مهر 1393 ساعت 22:58)

    نام دیگر سیستم ترمز هیدرولیکی ، سیستم بوستر خلائی می باشد .

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (3 مهر 1393 ساعت 15:35)

    آیا سیستم ترمز پنوماتیکی برای خودروهای سبک هم بکار رفته تاحالا؟

  • ردبول ردبول (17 مرداد 1393 ساعت 17:03)

    منظور از سیستم های پایداری و کمک راننده یعنی چی ؟ لطفا مفسل توضیح بدید

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (3 مهر 1393 ساعت 15:42)

    سیستم کنترل پایداری به تنهایی عمل نمی‌کند بلکه از دیگر وسایل ایمنی در نظر گرفته شده برای خودرو هم استفاده می‌کند. مانند ترمز ضد قفل و کنترل نیروی رو به جلو (Traction). مرکز خودرو در واقع قلب سیستم ESP می‌باشد، کنترل حرکت چرخشی حول محور قائم (Yaw). در واقع این سنسور در مرکز واقعی خودرو قرار دارد تا کوچکترین انحراف را احساس کنند. اگر شما جای راننده در خودرو بنشینید این سنسور در سمت راست راننده در پایین قرار دارد.
    حال مفهوم واقعی Yaw (حرکت چرخشی حول محور قائم) چیست؟ به نظر می‌رسد که بیشتر این واژه در صنایع مربوط به دریا نوردی کاربرد داشته باشد. کشتی‌ها و خودروها هر دو Yaw را تجربه می‌کنند که در واقع چرخش حول محور z می‌باشد. اگر سنسورهای کنترلی این چرخش در سیستم ESP انحرافی را مشاهده نمایند آن را در کسری از زمان به رایانه مرکزی گزارش می‌دهد و اینجا است که این سیستم وارد عمل می‌شود.
    در واقع ESP به این صورت وارد عمل می‌شود که کنترل تک تک ترمزهای چرخ‌ها را بر عهده می‌گیرد و همچنین دریچه گاز ورودی موتور را هم کنترل می‌کند. در واقع دریچه گاز (پدال) را کمتر می‌کند تا سرعت خودرو به مقدار مطلوب برسد. سنسورهای به کار رفته در این سیستم اختلاف موجود در زاویه خودرو و زاویه چرخش فرمان را احساس می‌کنند و دائما به رایانه مرکزی خودرو گزارش می‌دهند و این رایانه است که با ورودی‌های دریافتی خود، بهترین تصمیم را می‌گیرد.