1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. سامانه مکمل ایمنی SRS

سامانه مکمل ایمنی SRS

29 مهر 1394
  • 0

 سامانه مکمل ایمنی SRS

کیسه هوا، زندگی در خفا کیسه های هوا بخشی از فن آوری خودرو به حساب می آیند که به منظور حفاظت سر، گردن وقفسه سینه راننده و سرنشینان در برابر برخورد با فرمان، داشبورد و شیشه جلو و در جهت کاهش جراحات وارده و مرگ و میر ناشی از تصادفات نقش عمده ای ایفا میکنند بنابراین تاثیر به سزایی درحفظ جان افراد دارند.

کیسه های هوا بیش تر در خودروهایی که استاندارد جهانی را رعایت می کنند دیده می شود و داخل فرمان، داشبورد، در، سقف و یا صندلی خودرو جاسازی شده اند که البته در خودروهای داخلی هم دوکیسه هوای راننده و سرنشین، اجباری شده است. طبق آمار، استفاده از کیسه هوا هنگام تصادف، صدمات وارد شده به ناحیه سر را تا 40 درصد کاهش می دهد.

یکی از چراغ های جلو آمپر خودرو، چراغ هشدار دهنده سیستم مکمل ایمنی یا همان کیسه هواست و به اختصار SRS گفته می شود. این چراغ اگر روشن شود، راننده را از خرابی سیستم کیسه هوا مطلع می سازد. در واقع، چراغ ایربگ به راننده اخطار می دهد که این سیستم ایمنی به بازبینی و یا تعمیر نیاز دارد.

کیسه هوای خودرو زندگی عجیب و غریبی دارد. این وسیله، با این که بیش تر زندگی اش را در خفا می گذراند،جان همه انسان ها به آن بسته است و سرنوشت ما را رقم می زند، در کسری از ثانیه وارد عمل شده و و بعد به حالت خالی برمی گردد.

کیسه هوا در زمانی کم تر از 0.05 ثانیه؛ یعنی سریع تراز یک چشم برهم زدن با سرعتی بسیار زیاد که در حدود400 کیلومتر در ساعت است به شکل یک بالش بزرگ در می آید. از آن جایی که کیسه هوا باید قبل از وارد شدن ضربه تصادف به راننده و سرنشینان عمل کند، کارش اهمیت چشمگیری دارد. جالب این جاست که 20 هزارم ثانیه طول می کشد تا کیسه هوا باد شده و 25 هزارم ثانیه بعد از تصادف، کیسه هوا دوباره از حالت بالش تک نرم خارج شده و به شکل اولیه یعنی خالی از هوا برمی گردد.

باید به خاطر داشت که کیسه هوا همراه با بستن کمربندایمنی، نقش محافظتی بیشتری از سرنشینان خودرو درتصادفات از جلو خواهد داشت.

با گذر زمان، بخش های مهم ایمنی خودرو، فرسوده و دچار خوردگی و سایش می شوند. آیا می توان گفت که کیسه های هوا از این امر متفاوت هستند وبه گونه ای دیگر عمل می کنند.

در سال های اولیه ای که از کیسه هوا استفاده می شد، چند خودروساز برای بازرسی یا تعویض کیسه هوا فراخوان اعلام کردند. امروزه با استفاده از فن آوری مدرن،کیسه های هوا طول عمری برابر با طول عمر خودرویی که در آن نصب می شوند، خواهند داشت.

سا لهای اولیه استفاده از کیسه های هوا

برای اولین بار، در سال 1970 یک خودرو به کیسه هوامجهز شد. کیسه هوا بخشی از سیستم مکمل ایمنی به حساب می آید و هم اکنون جزء تجهیزات استاندارد و اجباری خودرو شمرده می شود.

تعدادی از خودروسازان با مساله ارزیابی طول عمر کیسه هوا، محتاطانه برخورد می کنند و مدت زمان آن را ذکر می کنند؛ به عنوان نمونه طول عمر کیسه هوای خودروهای هوندا و آکورا 10 ساله است.

کرایس مارتین سخن گوی شرکت خودروسازی هوندا در آمریکا بر این عقیده است که در این مدت فقط بررسی وبازدید بصری صورت می گیرد.

بعد از سال 2002 ، با تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت بنز مشخص شد که کیسه های هوای تولیدشده بعد از ژانویه 1992 ، عمری برابر با طول عمر خودرو دارند. پیش رفت هایی که در ماژول فن آوری کیسه هوا انجام شده، طول عمر و قابل اعتماد بودن عملکرد کیسه های هوا را تضمین می کند.

تا قبل از 1992 ، کیسه هوا در خودروهای مرسدس بنز تنها بعد از 15 سال، نیاز به تعویض داشت و مالک خودرو دوهزار دلار بابت تعویض آن می پرداخت.

آیا کیسه هوا تاریخ انقضا دارد؟

با این که بعضی خودروسازان محدودیت های زمانی برای تعویض کیسه هوا دارند، این بخش ها به شدت بادوام هستند. تفاوت کلیدی، نوع آب بندی است که برای جاگذاری آتش زنه کیسه هوا استفاده می شود و در حقیقت به عنوان چاشنی شناخته می شود.

داگلاس کمپبل، مدیر عامل شورای ایمنی خودرو که بیش از 25 سال در صنعت کیسه هوا کار کرده بر این باور است که تقریبا همه چاشنی ها از مواد مناسبی برای آب بندی استفاده می کنند که به عنوان آب بندی شیشه به فلز خوانده می شود و برای محافظت از رطوبت بسیار مناسب است.

کمپبل در ادامه بیان می کند بعضی از مدل های خودرو از آب بندی های پلاستیک به فلز استفاده می کنند و با این که آزمایش های متعددی را گذرانده است اما فرض بر این می رود که در آزمایش های سخت، چندان قدرتمندعمل نمی کنند.

لئ و نالدن مهندس ارزیاب عملکرد محیطی جنرال موتورز می گوید که این شرکت از همان ابتدا از آب بندی های فلز به شیشه برای تمام کیسه های هوا استفاده می کرد. احتمالا این نوع آب بندی ها رطوبت را طی سال ها جمع آوری می کرده که می تواند منجر به خوردگی سوزن های برقی آتش زنه و به صورت بالقوه منجر به واکنش کم کیسه هوا شود.

در جهت اثبات دوام و ماندگاری کیسه های هوا در خودروهای جنرال موتورز، نالدن به مطالعه ای که موسسه بیمه ایمنی بزرگراه های آمریکا در سال 1992 انجام داده اشاره می کند، جایی که شورولت ایمپالا از نظر تصادف تست شد و کیسه هوای راننده و سرنشین به طور موفقیت آمیزی سالم ماندند و همین شد که ایمپالا یکی از اولین خودروهای مجهز به کیسه هوای تولید شده توسط جنرال موتورز بود. کمپل عنوان می کند از سال 1990 کیسه هوای خودروها در تصادفات به طور صحیح کار می کنند. جوز آکلز سخن گوی سازمان ایمنی آمدوشد بزرگراه های آمریکا توضیح می دهد که این سازمان بر کاربرد موفقیت آمیز کیسه های هوا با بیش از 30 سال سابقه تولید شناخت کامل دارد.تشخیص این که کیسه هوای خودرو به طور صحیح کار می کند یا خیر، بر عهده مالک خودرو نیست. چنان چه ایرادی در سیستم کیسه هوا وجود داشته باشد، چراغ هشدار سیستم مکمل ایمنی جهت آگاهی راننده روشن شده و چشمک می زند.

به قول مارتین، هنگامی که خودروتان را روشن می کنید، اگر مشکلی در سیستم وجود نداشته باشد، چراغ سیستم مکمل ایمنی یا همان چراغ ایربگ، برای مدت کوتاهی روشن و سپس خاموش می شود. به گفته برایان اورست مشاور ارشد جنرال موتورز، برای بازسازی تصادف اصلی، سیستم کیسه های هوا در خودروهای این شرکت، وظیفه خود عیب یابی را هر 10 ثانیه یکبار انجام می دهند. نالدن، دوران جدید کیسه های هوا را به عنوان دور های که در اواخر 1980 شروع شد، تعریف می کند و آن زمانی بود که قانون فدرال آمریکا، تمامی خودروسازان را ملزم به استفاده از کیسه هوا کرد.

کیسه های هوای دوگانه برای راننده و شاگرد که اجرای آن از سال 1998 شروع شد، برای تمام خودروهای جدید اجباری شده اند. در مورد وانت بارهای بزرگ، این کار یک سال بعد انجام شد. در مورد تمام کیسه های هوای خودروهای فورد، جنرال موتورز، هوندا، مرسدس بنز و ولوو تایید شده است که طول عمر آن ها با طول عمرخودرو برابر است.

نکات اصلی برای مشتریان کیسه هوا

اگر چراغ ایربگ همچنان روشن مانده است و یا رنگ روشن آن، تیره شد، خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا در اولین فرصت بررسی شود. بر خلاف کمربند ایمنی که گاهی اوقات ضمانت نامه های مختلفی دارند، کیسه هوای خودرو ضمانت نامه محدودی دارد. روشن ماندن چراغ ایربگ در خودروی دست دوم را هنگام خرید آن حتما بررسی کنید.

به خودروسازان اعتماد کنید

در سال های اولیه ای که کیسه هوا اختراع شده بود، قابل اعتماد بودن شان بر اساس شبیه سازی بود و خودروسازان به همین خاطر بسیار احتیاط می کردند، اما اکنون خودروسازان اعتماد بیشتری در میان مشتریان کسب کرده اند، زیرا میلیون ها کیسه هوا تولید کرده اند که بیش از 25 سال تجربه در دنیای واقعی دارد.

منبع:

Familycar.ir



نظرات