1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. طراحی خودرو و ایمنی عابران پیاده

طراحی خودرو و ایمنی عابران پیاده

28 بهمن 1393
  • 0

 طراحی خودرو و ایمنی عابران پیاده

مسؤولیت خودروسازان در قبال جان عابران پیاده، تلاش طراحان را در زمینه بررسی نقاط سخت جلوی خودرو در پی داشته است. این تلاش ها به اعمال برخی تغییرات در قسمت در موتور، شیشه جلو، طراحی جدید سپر و حتی نصب کیسه هوا بر روی خودرو منجر شده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی ۲۸ درصد مصدومان تصادفات در انگلیس را عابران تشکیل داده اند. استفاده از فوم پلاستیکی در نقاط برخورد با زانو و پاها به منظور کاهش انرژی برخورد و کاهش انحنای سپر در این نواحی، تغییراتی است که برای ایمنی هرچه بیشتر عابران در نظر گرفته شده و توانسته است تا ۲۰ درصد از صدمات را در طول هشت سال بکاهد. تقریباً دوسوم از نیم میلیون کشته شدگان تصادفات رانندگی را عابران پیاده تشکیل می دهند؛ بنابراین برای کاهش این تلفات، بیشترین اقدامات در خصوص آموزش و اجرای قوانین ترافیکی انجام شده است.

آناتومی برخورد عابران پیاده با خودرو

بیشتر تصادفات عابران پیاده با خودرو هنگامی صورت می پذیرد که خودرو در حال حرکت به سمت جلوست. در چنین حالتی خودروی در حال حرکت به عابر ایستاده یا در حال حرکت ضربه وارد می کند و در ادامه عابر به زمین می افتد.

پس در واقع عابر پیاده در تصادفات دو بار ضربه می خورد، یک بار توسط خودرو و یک بار توسط زمین. بیشترین صدمات جانی در مرحله برخورد خودرو با عابر صورت می پذیرد، لذا بیشترین تمهیدات و بررسی ها در این مرحله صورت می پذیرد.

ابتدا سپر خودرو با پای عابر یعنی قسمتی از در موتور که دارای انحناست با لگن و نیم تنه پایین برخورد می کند. نیم تنه بالای عابر نیز با سطح رویه در موتور و شیشه برخورد می کند.

کاهش صدمات

بیشتر تلفات جانی عابران پیاده در تصادفات، به دلیل ضربه مغزی است که براثر برخورد سر با در موتور یا شیشه جلو اتفاق می افتد.

در مرتبه بعدی صدمات ناحیه پا براثر برخورد با سپر قابل توجه است که به صدمات ناحیه زانو و استخوان پا منجر می شود.

حفاظت از سر

در موتور خودرو از ورق فلزی ساخته می شود و ساختار آن به گونه ای است که هنگام برخورد نمی تواند به خوبی از سر شخص مصدوم محافظت کند اما بیشتر صدمات جدی که از این ناحیه به وجود می آید در مواردی است که فاصله نامناسبی بین در موتور و موتور وجود دارد. فاصله حدود ۱۰ سانتی متر، خطر مرگ عابران را هنگام تصادف کاهش می دهد. ایجاد فضا در زیر در موتور معمولاً به راحتی امکان پذیر نیست زیرا محدودیت های دیگری مانند آیرودینامیک، زیبایی و غیره نیز در طراحی وجود دارد.

محل تلاقی شیشه جلو و در موتور نیز که لبه دارد، بسیار برای عابران خطرناک است. استفاده از موادی با قابلیت دفرمگی و نیز کیسه هوا در این ناحیه از ابداعاتی است که در این خصوص به کار رفته است. در سال ۲۰۰۶ سیتروئن C۶ و جگوار XK برای بهترین طراحی در موتور جایزه گرفتند. آنها توانستند فاصله ۱۲ سانتی متری بین در موتور و موتور به وجود آورند.

تغییرات مورد توجه در طراحی به منظور محافظت از عابران پیاده شامل این موارد است:

۱) فوم (پلاستیک) سپر باید ۲۰ تا ۴۰ میلی متر ضخیم تر باشد.

۲) محل قرارگرفتن زه روی سپر نیز باید خارج از محدوده برخورد زانو طراحی شود.

۳) چراغ ها باید پایین تر از ناحیه برخورد با پا طراحی شوند.

۴) فاصله در موتور با موتور باید حداقل ۷۵ میلی متر باشد و استفاده موثر از ضربه گیرها نیز پیشنهاد می شود. ارتفاع لبه در موتور نیز باید مورد توجه قرار گیرد. کاهش ارتفاع لبه در موتور باعث صدمه بیشتر به سر عابران به خصوص کودکان و برخورد مستقیم سر با لبه های در موتور می شود. از موارد دیگر نیز استفاده از فوم نرم در زیر در موتور به منظور جذب انرژی است.

در سپر نیز استفاده از مواد مخصوص از جنس پلی پروپیلن برای جذب انرژی پیشنهاد می شود.

منبع:

شبکه اینترنتی آفتاب



نظرات