1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. صندلی کودک، لوکس یا ضروری؟

صندلی کودک، لوکس یا ضروری؟

25 بهمن 1393
  • 0

 صندلی کودک، لوکس یا ضروری؟

تهیه سیسمونی کودک برای خانواده های ایرانی اهمیت زیادی دارد. لباس و عروسک و اسباب بازی و وسایل غذاخوری و ماشین شارژی از جمله وسایلی هستند که شاید وجود برخی از آنها برای کودک چندان ضرورتی نداشته باشد، اما همواره در فهرست خریدهای سیسمونی جا دارند، حال آنکه کمتر دیده می شود که خانواده ها، به ویژه خانواده هایی که خودروی شخصی دارند وسیله ای مانند صندلی ویژه کودک برای خودرو را مد نظر قرار دهند.

هرچند استفاده از صندلی کودک در خودروهای سواری هنوز به صورت یک قانون و به سفت و سختی اجباری شدن کمربند ایمنی در مقررات راهنمایی و رانندگی کشورمان گنجانده نشده است، اما این امر چیزی از ویژگی های مثبت این صندلی ها نمی کاهد.

صندلی های مخصوص کودک در سوانح رانندگی تا ۷۰ درصد آسیب پذیری را کاهش می دهند و به همین علت می توان گفت که این صندلی ها بر عکس تصوری که ممکن است وجود داشته باشد، یک وسیله لوکس نیستند. تحقیقات نشان می دهد که همه ساله در اروپا۶۰ هزار کودک در سوانح رانندگی مجروح و ۷۵۰ نفر کشته می شوند. در بیشتر موارد هم علت زخمی یا کشته شدن کودکان، استفاده نکردن از کمربند ایمنی یا صندلی متناسب با وزن و سن آنها است. زیرا در یک تصادف احتمال پرت شدن کودکان از صندلی عقب به سمت شیشه در مقایسه با افراد بزرگسال ۶ تا ۷ برابر است و حتی اگر کودکان پرت نشوند، احتمال گیر کردن آنها بین دو صندلی بسیار زیاد است.

اما مزیت صندلی اتومبیل مخصوص کودکان این است که احتمال صدمه دیدن کودکان در موقع ترمز شدید را به حداقل می رساند. بر همین اساس پژوهش های فراوانی نشان داده که کمربندهای ایمنی معمولی به علت آنکه کودکان از جثه کوچک تری برخوردارند، در هنگام حادثه نمی توانند ایمنی لازم را برای آنها مهیا کنند. به همین علت، در بسیاری از کشورها، در قوانین راهنمایی و رانندگی، برای نصب صندلی کودک و چگونگی استقرار کودکان در صندلی های ویژه کودک، بخش مجزایی در نظر گرفته شده است. برای مثال در کشورهای توسعه یافته استفاده از این صندلی ها در خودروهای سواری تا ۱۱ سالگی اجباری است، این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی، هنوز در بسیاری از کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط، نصب صندلی ویژه کودک در صندلی عقب خودروها را اجباری نکرده است. صندلی های ویژه کودک بر اساس سن، قد و وزن کودکان طراحی شده و به راحتی در صندلی عقب خودرو نصب می شود.

در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی برای نصب صندلی کودک وجود دارد، بنابر این قوانین، کودکان حق نشستن در صندلی جلو و کنار راننده خودرو را ندارند و باید پیش از حرکت خودرو، با نظارت و کمک یک بزرگسال، در صندلی ویژه خود مستقر شوند.

صندلی کودک خودرو، ضرورتی فراموش شده

استفاده از صندلی کودک ممکن است در ابتدا با هزینه ای نسبتا سنگین برای خانواده ها همراه باشد، اما در عوض برای حفظ سلامت کودک و پیش گیری از هزینه های بعدی بیشتر برای خانواده بسیار مؤثر است. به گفته کارشناسان در صورت استفاده صحیح از صندلی کودک، در سوانح جاده ای میزان خطر برای کودکان زیر یک سال تا ۷۰ درصد و کودکان بالای یک سال تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند. بنابر این خرید این وسیله می تواند از خسارات جانی، مالی و احساسی بیشتر برای خانواده های پیشگیری کند. اما یک صندلی مخصوص اتومبیل کودک که ویژگی های استاندارد داشته باشد، کدام است؟ هرچند نصب صندلی کودک در خودرو هنوز در کشور ما هنوز چه از جهت قانونی و چه از جهت اجتماعی خیلی جا نیفتاده است، اما با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم، چند سالی است در خیابان هایی که بورس لوازم کودک هستند، شاهد فروش انواع صندلی کودک هستیم. این در حالی است که بیشتر این صندلی ها خارجی هستند و اغلب آنها نیز در ایران نمایندگی رسمی ندارند. اما برای خرید صندلی باید چه معیارهایی را در نظر گرفت؟ در این میان صندلی های ایرانی از چه کیفیت و جایگاهی برخوردار هستند؟

با توجه به این موضوع که این صندلی ها عموما نمایندگی رسمی ندارند، برای خرید صندلی کودک با کیفیت تنها می توان به برندهایی اطمینان کرد که در بازار امتحان خود را پس داده اند، هرچند هیچ کدام از این برندها در کشور نمایندگی، گارانتی و یا خدمات پس از فروش ندارند. در حال حاضر بهترین برندهای پیشنهادی برای صندلی کودک ماکسی کوزی، ایون فلو، چیکو، گراکو، ول دان، پک پروگو، مک لارن و فرست یرز هستند. قیمت این برندها که شامل کریر و صندلی خودرو می شوند، از ۲۱۰ هزار تومان شروع می شود و تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ادامه دارد که البته در برندهای مختلف متفاوت هستند. برندهای دیگر بازار که برای خرید توصیه می شوند و ارزان تر هم هستند ماما لاو، پیرگاردین، گود بیبی، نرس و... هستند که عموما زیر ۳۰۰ هزار تومان هستند. اما به توصیه یکی از فروشندگان خیابان بهار که تخصصش صندلی کودک و تجهیزات اینچنینی است، برای خرید صندلی کودک با توجه به وزن کودک خود دست به انتخاب بزنید. طبق گفته این فروشنده، به طور کلی سه نوع صندلی مخصوص کودک برای خودرو وجود دارد، به این ترتیب با توجه به وزن کودک صندلی ها در سه گروه دسته بندی می شوند، صندلی مخصوص کودکان صفر تا ۱۳ کیلو، ۹ تا ۱۸ کیلو و ۱۵ تا ۳۶ کیلو. اما با توجه به سبک بودن کودکانی که در گروه اول قرار می گیرند، می توان از صندلی خودروی آنها برای حمل کودک خارج از خودرو، لالایی و صندلی کالسکه هم استفاده کرد. از ۹ ماهگی تا ۴ سالگی صندلی کودکان باید در خودرو به صورت ثابت نصب شوند. از ۴ سالگی هم به بعد هم صندلی کودک در واقع به عنوان یک رابط استفاده می شود که ضمن اینکه احساس راحتی و اطمینان بیشتری به کودک می دهد، ارتفاع کودک را هم در جای خود بیشتر می کند تا به این ترتیب کودک قادر به استفاده از کمربند ایمنی خودرو باشد. زیرا در این سنین جثه کودک برای استفاده از کمربند ایمنی خودرو مناسب است، اما به علت کوتاه بودن قدش، نمی تواند به راحتی از کمربند ایمنی خودرو استفاده کند.

از صندلی های ساخت داخل چه خبر؟

اما صندلی های مخصوص خودروی ساخت داخل ظاهرا با استقبال زیادی در بازار همراه نشده اند. این در حالی است که تنها حسن این صندلی ها ارزان بودن آنها در بازاراست. در حال حاضر می توان این صندلی ها را با قیمت ۸۰ یا ۸۵ هزار تومان در خیابان بهار پیدا کرد. بر همین اساس صندلی های چینی نیز در بازار به وفور پیدا می شود و قیمت آنها نیز کمی بالاتر از قیمت داخلی هاست. صندلی های مذکور برند مشخصی ندارند و استاندارد بودن آنها با شک و تردیدهایی همراه است.در این زمینه یکی از فروشندگان در خیابان بهار که واردکننده یک برند معروف صندلی کودک است، معتقد است که برخی از صندلی های ساخت داخل و صندلی های چینی تنها یک کپی برداری از روی نمونه های خارجی هستند که در این کپی برداری بیشتر به ظاهر کار توجه شده است و استانداردها به صورت اصولی رعایت نشده اند. یکی دیگر از نکاتی که این فروشنده به آن اشاره می کند این است که تست ایمنی در تصادف بر روی صندلی های خارجی اعمال می شود که همین امر باعث ایجاد اطمینان بیشتری به تولیدات خارجی می شود.

منبع:

شبکه اینترنتی آفتاب



نظرات