1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. پرواز با سرعت 4 برابر صوت

پرواز با سرعت 4 برابر صوت

19 مرداد 1394
  • 0

سرعت صوت چقدر است؟ ۳۳۰ متر در ثانیه! زیاد است؟ خب نظرتان راجع به سرعتی بیش از ۱ کیلومتر در ثانیه چیست؟ مثلاً فاصلهٔ تهران تا مشهد را تنها در ۱۰۰۰ ثانیه یا حدود ۱۸ دقیقه طی کنید!

اصلاً درکش هم سخت است، حرکت با سرعت صوت یعنی اینکه شما و صدایتان هم‌زمان به یک نقطه برسید. حال زمانی را تصور کنید که سرعت شما ۴ برابر سرعت صدایتان باشد! سلام می‌دهید و قبل از رسیدن سلام به گوش‌های شخص مقابل، دست و روی‌بوسی شما نیز به پایان رسیده است! ماه پیش بود که مهندسان و دانشمندان ایرباس پتنت جدیدی را به دفتر ثبت پتنت و اختراع تسلیم کردند؛ پتنتی که هدف آن طراحی و ساخت یک «ابرهواپیما» ی مافوق صوت است. این هواپیما با سرعتی حدود ۴/۵ برابر سرعت صوت، فاصلهٔ بین پاریس تا سان‌فرانسیسکو را تنها در ۳ ساعت طی خواهد کرد!

طبق اطلاعاتی که توسط PatentYogi، یکی از یوتوبرهای معروف درزمینهٔ بررسی پتنت‌ها، از این اسناد خارج شده است، این طراحی حتی از تکنولوژی‌های بکار رفته در هواپیماهای فراصوت توپولوف تی‌یو-۱۴۴ و کنکورد نیز بهینه‌تر و کارآمدتر است. همچنین این هواپیما برخلاف دیگر هم‌کلاسان خود ظرفیت حدود ۲۰ نفر را به‌راحتی فراهم می‌کند. اما شاید مهم‌ترین سؤالی که در ذهن تمام ما شکل می‌گیرد، چیزی جز:

چگونه به چنین دست‌آوردهایی رسیده‌اند؟

نباشد!

هرچند معمولاً در پتنت‌های ثبت شده به جزئیات اصلی و پایه‌ای اشاره‌ای نمی‌شود، اما طبق بررسی‌هایی که بر روی اسناد منتشر شده انجام شده، مشخص شده است که این هواپیماها ابتدا با استفاده از چند نوع پیشرانه از جمله یک موتور راکت و چند توربوجت به حالت تقریباً نزدیک به «عمودی» نزدیک می‌شود و پس از آن به کمک موتورهای جت‌رم با حداکثر سرعت ممکن (۴.۵ برابر سرعت صوت) به سمت مقصد پرتاب خواهد شد! درست شنیدید! پرتاب خواهد شد!

تا به اینجا که همه‌چیز خوب، هیجان‌انگیز و بر وفق‌مراد است! اما صبر کنید، حال نوبت آب سردی است که معمولاً در مورد تمام پتنت‌ها بر روی گرما و هیجان ما ریخته می‌شود:

ثبت یک پتنت به معنای رسیدن آن به مرحلهٔ اجرا نیست؛ تنها به معنی ثبت یک ایده در جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌های بعدی است!

پس خیلی دلتان را صابون نزنید، ممکن است که هیچ‌وقت این پتنت رنگ واقعیت را به خود نبیند! ولی بین خودمان باشد، چه کسی از طی کردن مسیر تهران-مشهد آن هم تنها در ۱۸ دقیقه بدش می‌آید؟

 پرواز با سرعت 4 برابر صوت

 پرواز با سرعت 4 برابر صوت

 پرواز با سرعت 4 برابر صوت

 پرواز با سرعت 4 برابر صوت

منبع:

پدال



نظرات