1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات نگهداری خودرو
  4. نحوه نگهداری از رینگ و لاستیک و ترمز

نحوه نگهداری از رینگ و لاستیک و ترمز

19 آبان 1394
  • 0

 نحوه نگهداری از رینگ و لاستیک و ترمز

با توجه به این که یکی از مهم ترین عناصر لازم در ایمنی خودرو تایرها هستند، لازم است از لحاظ شکل و کیفیت همیشه مورد توجه مصرف کننده قرار گیرد، لذا در این مطلب سعی شده است تا بیش تر به ویژگی تایرها پرداخته شود تا رانندگان بتوانند از ایمنی کامل تری حین رانندگی برخوردار باشند.

از سروالو تایرها نگهداری کنید.

هنگام ورود به بزرگراه، تازه متوجه می شوید که تایر ماشین تان کم باد یا پنچر است؛ آیا می دانید این اتفاق ناگهانی چگونه رخ می دهد؟ اگر کلاهک یا درپوش روی والو (یا به اصطلاح عوام، والف) قرار نگیرد، ممکن است باد تایر نشت کند.

کلاهک ها یا درپوش ها مانع نفوذ رطوبت یا کثیفی به والو می شوند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که سروالو روی همه چرخ ها قرار دارد. نکته دیگری که بهتر است رعایت کنید این که هنگام تعویض لاستیک، به تعمیرکار یادآوری کنید که از والو های نو برای هر چهار چرخ استفاده کند.

تایرها دارای فشار باد مناسب باشند

تایرهای کم باد گرما و فشار بسیار زیادی را ایجاد می کنند که ممکن است منجر به عدم کارکرد تایر شود.

همیشه فشار تایر را حداقل ماهی یک بار اندازه گیری کنید تا لاستیک ها طبق دستور سازنده خودرو باد شوند. اندازه گیری را زمانی که تایرها سرد هستند انجام دهید تا دقت کار بالاتر برود. در آب و هوای بسیار گرم، فشار باد تایر را زود به زود کنترل کنید.

بررسی رطوبت در پمپ باد

آیا می دانید چگونه می توان به بررسی خروج رطوبت از پمپ باد پرداخت؟ روش ساده به این صورت است که با ناخن شست، سوزنی را به دریچه خروجی باد وارد کنید. از آن جا که مخزن باید خشک باشد، اگر انگشت شست تان خیس شد، باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. رطوبتی که از طریق پمپ باد وارد تایر شود، می تواند سبب اختلاف فشار و نهایتا سبب فرسودگی و خوردگی کناره های تایر گردد.

پله کردن لاستیک را بررسی کنید

تایرها را ازنظر ساییدگی نامنظم و نامسطح بررسی کنید. اگر تایر را درست باد کرده باشید، ساییدگی نامسطح یا به اصطلاح، پله کردن، نشا ندهنده لزوم تنظیم مجدد چرخ است. البته پله کردن آج ها ممکن است به دلیل ترمز یا کمک فنر نامناسب و نیز آسیب داخلی تایر باشد.

آج را از نظرایمنی بررسی کنید

هنگام رانندگی در آب و هوای بارانی، باید تایرها را اگر فقط سه میلی متر از آج آن ها باقی مانده است، عوض کنید. درغیر این صورت، آب نمی تواند از زیر لاستیک و لابه لای آج ها به سرعت فرار کند و در نتیجه، اصطکا ک تایر با سطح جاده بسیار کم شده و ممکن است در معرض خطر لغزش و سرخوردگی قرار بگیرید و یا حتی خودرو روی لایه نازیک از آب شناور شود. اگر هنگام بارش برف رانندگی می کنید، به حداقل پنج میلی متر آج برای اصطکاک کافی نیاز دارید.در غیر اینصورت احتمال تصادف وجود دارد.

تایرها را بگردانید

تعویض و گرداندان تایرها در چهارچرخ سبب می شودتا ساییدگی آج به صورت یکنواخت توزیع شده و عمر طولانی و مفید تایر را به همراه دارد. مخصوصا اولین چرخش خیلی مهم است؛ سعی کنید هر 10 تا 11 هزار کیلومتر، تایرها را به صورت ضربدری با هم عوض کنید.

چگونه دما، روی باد لاستیک اثر می کند

هنگامی که دمای بیرون افت کرده یا بیش تر می شود، تایرها تمایل به تغییر فشار دارند. در حقیقت، کاهش شش درجه سانتی گراد از دمای محیط، فشار باد تایر را 500 گرم تا یک کیلوگرم کم می کند. تایرها در هوای داغ فشار بیشتری را از دست می دهند. استهلاک سریع و عملکرد بد رانندگی در تایرهای کم باد رخ می دهد. اگر در جایی زندگی می کنید که دمای بیرون خیلی داغ است، فشار باد تایر را بررسی کرده و زمانی که به باد نیاز داشت، این کار را انجام دهید.

تایر دست دوم بخرید

اگر تایری دارید که قصد دارید سال بعد با آن رانندگی کنید، مثل لاستیک یخ شکن، به جای این که یک جفت لاستیک نو بخرید، یک جفت تایر دست دوم بخرید.

از تمیز کننده چرخ استفاده کنید

هنگامی که رینگ های خودرو کثیف هستند باعث پوسیدگی لنت های ترمز شده و حتی با شست وشوی خودرو، لکه های آن پاک نمی شوند. بنابراین نیاز به پاک کننده رینگ دارید تا چنین لکه هایی را بردارد. مطمئن باشید که از فرمولاسیون صحیح استفاده می کنید. بعضی از تمیز کننده ها برای رینگ های فولادی طراحی شده اند و بقیه برای رینگ های اسپرت مناسب هستند. تمیز کننده رینگ های فلزی فرمول های متنوعی دارند و بستگی به نوع فلز رینگ دارد که آلومینیومی یا کرومی باشد. از رینگ های فولادی با پولیش چرخ و از رینگ های اسپرت آلومینیومی با استفاده از واکس مراقبت کنید.

به پیچ های چرخ رسیدگی کنید

گاهی اوقات اگر بین رینگ و اکسل، روان کاری صورت نگیرد، ممکن است منجر به خوردگی پیچ ها و مهره ها و نهایتا گیرکردن آن ها شود که تعمیر آن ها بسیار هزینه براست. دفعه بعد که تایرها را عوض کردید، سعی کنید از یک روان کار ضد گریپاژ استفاده کنید. رزوه های پیچ چرخ را با برس سیمی تمیز کرده و با روغن پاک کنید. این کار مانع گریپاژ پیچ ها شده و این فرصت را هم نمی دهد که هنگام رانندگی شل شوند.

از قالپاق ها مراقبت کنید

دنگ، دنگ، دنگ! این صدای قالپاق شماست که در جهت نامعلومی چرخیده و می رود. هنگام رانندگی اگر قالپاق ها و بچه قالپاق ها درست نصب نشده باشند، ممکن است از روی چرخ افتاده و یا طی زمان شل شوند؛ حتی ممکن است قالپاق هنگام پارک کردن در کنار جداول سیمانی آسیب ببیند. نکاتی وجود دارند تا با انجام دادن آن ها بتوانید از قطعات خودرو نگه داری کنید: اگر قسمت فلزی و کهنه قالپاق، شل شده است، آن را بردارید و بست های فلزی را به آرامی باز کنید. این کار باید مشکل را حل کند.

بعضی از قالپاق ها معمولا با نگه داشتن حلقه سیم که به خارهای پلاستیکی بسته شده، سرجای خود قرار می گیرند. هنگامی که چنین نوعی از قالپاق را روی رینگ نصب می کنید، مراقب باشید تا خارها خم یا شکسته نشوند. یک راه برای آسیب ندیدن قالپاق های گران این است که قبل از این که خودرو را نزد تعمیرکار ببرید، خودتان آن ها را بردارید و خودرو را بدون قالپاق به تعمیرگاه ببرید. هنگامی که دوباره قالپاق ها را نصب می کنید، چند لحظه صبر کنید و سپس به آرامی با یک چکش چوبی یا پلاستیکی به آن ضربه بزنید. به قالپاق محکم ضربه نزنید چون ممکن است خارهای پلاستیکی زیر آن خم شده ویا بشکند. اگر تعمیرکار قالپاق ها را برمی دارد و نصب می کند، باید مطمئن شوید که به درستی نصب شده و یکنواخت وهم سطح به نظر برسند.

میزان فرمان را فراموش نکنید

همان طور که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است، هر 50 هزار کیلومتر به تنظیم چرخ ها یا همان میزان فرمان بپردازید. تنظیم نامناسب چرخ علاوه بر فرمان پذیری ضعیف، عمر تایرها را کوتاه می کند. اگر فرمان خودرو سفت تر از حد طبیعی است یا این که خودرو به یک طرف کشیده می شود، احتمال مشکل در تنظیم چر خها و میزان فرمان وجود دارد.

روغن ترمز را چک کنید

مایع ترمز را ماهی یک بار بررسی کنید. قبل از این که درپوش دریچه سرسیلندر را بازکنید، آن را از گرد و غبار پاک کنید.. مایعات دیگر مانند جعبه دنده یا روغن هیدرولیک را جایگزین روغن ترمز نکنید. از روغن ترمزی که ظرف آن بازشده، استفاده نکنید زیرا روغن ترمز به محض این که در معرض هوا قرار می گیرد، رطوبت را جذب کرده و به راحتی آلوده می شود.

از ترمز های ضد قفل نگه داری کنید

سیستم ترمز ضد قفل به رطوبت حساس است، زیرا ممکن است پمپ ABS را که گران قیمت هم هست، خراب کرده و لنت ترمز را نیز از داخل بپوساند. از آن جا که روغن ترمز، رطوبت را جذب می کند، همان طور که در دفترچه راهنما قید شده، باید دست کم هر سه سال یک بار به پاک سازی آن بپردازید.

منبع:

Familycar.ir



نظرات