1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات نگهداری خودرو
  4. چگونگی شستشو و نظافت اتومبیل

چگونگی شستشو و نظافت اتومبیل

11 اسفند 1399
  • 17

اتومبیل‌های عمری در جاده‌ها، رو به افزایش است که باید آن را مدیون صنایع دانست که باعث افزایش عمر قطعات می‌شود تا اتومبیل‌های امروزی اعتماد بیشتری به اتومبیل‌های یک دهه قبل داشته باشند.

زمانی نه برای دور طی مسافتی بالغ بر یک اتومبیل به گونه ای بود که به آن اتومبیل های قدیمی و نه خطاب میگردید که اتومبیل های زیادی هستند که حتی دو برابر این میزان نیز کار کرده اند و بدون اینکه نیازی به تعمیر اساسی داشته باشد و یا باشد. . فکر اسقاط کردن آنها ذهن دارند را می کند .

رنگ، بدنه و قسمت های سوار از داخل کابین اتومبیل نیاز به دو برابر مراقبت بیشتر برای حفظ تازگی و جلای خود دارند. بنابراین یک وسیله نقلیه باید دارای شرایط ویژه باشد تا ارزش خود را در بازار حفظ کند. برای اینکه یک خودرو ارزش خود را حفظ کند چگونه بایستی از آن نگهداری کرد؟

  نحوه ساخت و ساز و ناظر اتومبیل

اتومبیل ها کثیف می شوند ، امّا چیزهایی غیر ممکن است به قسمت بیرون از اتومبیل شما بچسبند . مواد آلاینده تولید شده توسط صنایع مختلف، بارانهای اسیدی، حشرات مرده، شیره درختان و فضولات پرندگان همگی باعث آسیب جدی به رنگ بدنه اتومبیل می شوند. رنگ های اتومبیل های مدرن تماماً توسط یک لایه شفاف پوشانده شده و بهتر است از آنها به عمل آمّا حتّی این لایه نیز که در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید مقاومت بالایی دارد، می تواند در اثر مراقبت صحیح، عمرتری در حفظ کیفیت رنگ خودرو.باید توصیه کنید که همیشه بدنه خودروی را تمیز و واکس زده و آب و مواد آلاینده را از آن جدا کنید. همین دقت و توجه میبایست که در داخل کابین اتومبیل را رعایت کنید، چون مثلاً روغن سیبزمینی سرخ کرده، سایر مواد غذایی گوشتدار، عرق بدن و گرد و خاک همگی باعث میگردند داخل کابین اتومبیل دچار آسیب دیدگی شود. شامپوهای روکش پارچه های صندلی ها باعث می شود مواد آلایند که به سطح آنها چسبیده، جدا شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که روی ماشین‌های مشخص هستند، در اینجا به این توصیه‌ها باید اطلاعات خود را در این زمینه فراموش کنید، زیرا به عنوان مثال از میان اقلامی که در زیر کابین سینک آشپزخانه شما پیدا می‌شود، شاید فقط محلول پاک کن. مناسب تمیز کردن اتومبیل باشد و الباقی به هیچ عنوان مناسب . برای نمونه محلولهایی که برای استفاده از ظروف کار میروند فقط به درد همان کار میخورند و بهتر است برای مکانهای اتومبیل از محلولهایی که به همین منظور در بازار وجود دارد. آخرین قسمتی که در اتومبیل میبایشت به تمیز کردن آن بعد از بپردازید، شیشه ها هستند.

قطعات رینگ های چرخ اسپرت به رنگ نقره ای هستند و سپس روی آنها لعاب پاشیده و بهتر است برای اینکه آنها را در سطوح رنگ شده اتومبیل رفتار کنید.

برای نظافت صندلی هایی که دارای پوشش چرم طبیعی هستند میبایست از تمیزکننده های مخصوص استفاده کرده و در انتها از روغن های مخصوص جلا دادن چرم برای تازه نگه داشتن آن بهره مند شوند. به طور کاملاً جدی توصیه می شود از ترکیبات و موتد محافظ هایی که معمولاً براق کننده نیز هستند، فقط برای تمیز کردن و جلا دادن جلو داشبورد استفاده کنید و از مالیدن آنها روی غربیلک چرمی فرمان و یا پدال های پلاستیکی پرهیز کنید زیرا باعث کاهش چسبندگی دستان شما می شود. خطرات جدی را در بر دارد . سواری اتومبیل در زیر نور آفتاب باعث می شود لکه هایی که روی بدنه آن به وجود می آید قبل از اینکه پاک شوند خشک شده و اثر نامطلوبی روی رنگ بدنه ، بگذار .

اولین مرحله در زندگی بدنی خیس کردن آن بوده است زیرا باعث می شود حشرات باقی بماند روی بدنه و همینطور سایر آلاینده های چسبیده به بدنه جدا شده و تمیز کردن آسانتر انجام شود.

با ساتفاده از شیلنگ آب و فشار آن سعی کنید استفاده کنید و از جمله نمک را که به داخل گلگیرها چسبیده اند، از آن جدا کنید. برای جلوگیری از روی هم و انتشار رینگهای چرخ به روی بدنه توصیه می شود ابتدا به نظافت آنها بپردازند و بعد از قرار دادن رینگهای چرخ حتماً آنها را خشک کنید و اگر قصد پولیش کردن آنها را دارید، این کار را زمان با پولیش کردن دیگران انجام دهید. قطعات رنگی بدنه انجام دهید . در این مرحله اتومبیل رانی آن را دارد که موردی کامل قرار می گیرد و برای توصیه می شود از اسفنج های نرم و یا الیاف نرم افزاری و کتانی استفاده کنید زیرا در غیر این رنگ بدنه می توانید اسیب دید و خراش می شود. برای خشک کردن نیز از پارچه های مخصوص کتانی نرم استفاده و حتماً شیشه ها را هم از داخل و هم از خارج تمیز کنید .

مراحل مختلف

  نحوه ساخت و ساز و ناظر اتومبیل

1 – آلوده های جلو و مات بودن چراغ هایی که معمولا دارای قاب پلاستیکی هستند، نه تنها به زیبایی ظاهری اتومبیل لطمه میزند، خطرناک نیز هست . برای تمیز کردن قابهای پلاستیکی چراغهای بزرگ جلو میتوان از پولیشهای مخصوص استفاده کرد که حتی باعث میگردند چراغهای کهنه و قدیمی نو به نظر برسند . بهتر است چراغهای جلو را قبل از تمیز کردن توسط چسبهای نواری بپوشانید تا مانع از آسیب دیدن بدنه رنگی اتومبیل شوید.

  نحوه ساخت و ساز و ناظر اتومبیل

۲ – ابتدا ری چرخ و تایر را کاملاً می‌سازد و سپس به وسیله‌ای مخصوص یا بر، اقدام به تمیز کردن آنها بنمائید. از برس های نرم باعث می شود که می توانید آلاینده هایی را که در نقاطی از رینگ چرخ قرار دهید و از دید ناپیدا کنید را از بین ببرید که بخش اعظم این آلاینده ها ذرات لنت ترمز هستند و سپس با آب را بشویید و سپس رینگ های چرخ را خشک کنید.

  نحوه ساخت و ساز و ناظر اتومبیل

3 – در تعداد زیادی از اتومبیل های امروزی قطعاتی به چشم می خورد که به نظر قطعات فلزی براق می رسد ولی آنها چیزی جز قطعات پلاستیکی دارای پوشش کرومی و یا فلزاتی هستند که دارای پوشش رنگی براق هستند . برای نظافت این قسمتها میبایست از مواد واکسی مخصوص که به مدت فقط چند ثانیه روی آنها قرار میگیرد استفاده کرد . فلزات بدون پوشش از خود رنگی خاکستری روی پارچه واکس بر جای می گذارند و اگر چه چنین رنگی روی پارچه قرار نمی گیرد این معناست که روی آن ماده مخصوصی که پوششی دارد دارد .

  نحوه ساخت و ساز و ناظر اتومبیل

4 – پرداختن به جزئیات استفاده از رده خارج و برس های مخصوص می تواند آلاینده هایی را که در درزها و شکافانباشته شده اند را از آنها خارج کند . همیشه مطمئن از خشک بودن ماشین قبل از واکس زدن داشته باشید.

  نحوه ساخت و ساز و ناظر اتومبیل

5 – در صورتی که خودروهای رنگی مشکی دارای وظایف نظافت شما باشند و علاوه بر آن در انواع رنگ های مشکی با سایر رنگ ها متفاوت است و توصیه می شود از رنگ های سیاه رنگ استفاده کنید زیرا این پولیش ها هیچ رنگ سفید باقی مانده در درزها را ندارند. و شکافها باقی نمیگذارند .

  نحوه ساخت و ساز و ناظر اتومبیل

6 – از پولیشهای شیمیایی استفاده کنید می توانید مجدداً شفافیت بیشتری به رنگهای کهنه شده بدهید. اتومبیل هایی که دارای لایه رنگ کیلر هستند معمولاً اتومبیل هایی هستند که بعد از دهه ۱۹۹۰ ساخته شده اند دارای این لایه هستند از پولیش هایی استفاده می کنند که برچسب عدم آسیب دیدن به لایه رنگ کیلر روی آنها وجود داشته باشد.

  نحوه ساخت و ساز و ناظر اتومبیل

پولیشهای خشن مناسبترین ماده برای اتومبیلهای قدیمی هستند که فاقد لایه رنگ کیلر هستند . اگر مطمئن باشید که رنگ اتومبیل شما دارای چنین لایه ای از همان روشی است که در مورد تصویر ۳ به آن اشاره می شود.

۷ – عدم توجه کافی به قطعات پلاستیکی باعث می شود که ظاهر آن بسیار زودتر از حد معمول کهنه به نظر برسد. مواد محافظ کننده تا حدودی می توان کمک کنند امّا مقاومت مقاومتی در زیر نور آفتاب ندارند . کرم های مخصوص این کار وجود دارد و در ضمن توصیه می شود که از کفش واکس برای این قطعات و جلا دادن به آنها استفاده شود.

  نحوه ساخت و ساز و ناظر اتومبیل

 

منبع : نشریه موتوری

 



نظرات

  • Mahdi Mahdi (19 آذر 1398 ساعت 13:43)

    سلام یه سوالی داشتم من جلوی کاپوت ماشینم همش نقطه نطقه ای میشه انگار یه چیز تیز میخوره داخلش میگن سنگریزه های داخل جاده استباید چی کار کنم دیگه این جوری نشه ممنون میشم اکه جواب بدید

  • Mahdi Mahdi (19 آذر 1398 ساعت 13:38)

    سلام علیکم و رحمت الله و برکات ببخشید یه سوالی داشتم ما سمند ef7 دارم که داشبردش کرمی است الان داشبرد یه رنگی دیگه شد باید چی کارش کنم با مایع ظرف شویی زدم روش بعد با مسواک کشدیم روش بعد نشد اما رنگش مثل اولش نشد باید چی کار کنم ممنون میشم جوابم رو بدید

  • عشق پرشیا عشق پرشیا (4 تیر 1394 ساعت 05:47)

    کاربردی بود ممنون

  • رخش جاده رخش جاده (7 دی 1393 ساعت 21:00)

    باتشکر از اطلاعات مفیدتون.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (6 مهر 1393 ساعت 00:59)

    منکه با تاید میشورم چون پرایدم پوس کلفته...خخخخخ

  • mj.king mj.king (29 شهریور 1393 ساعت 09:44)

    البته سعی کنید همیشه خودروی خودتونو تمیز نگه دارید( با پارچه های نرم و مخصوص و مایعات پاک کننده مخصوص) تا کمتر مجبور بشید ماشین خودتونو با آب بشورید... تا آب با نفوذ به درزها باعث پوسیدگی و زنگ زدگی نشه( ماشینای ما که خدای درز و نفوذن!!)

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (3 مهر 1393 ساعت 17:21)

    اطلاعات شما خیلی مفید بود دوست عزیز. مرسی

    امین روستایی امین روستایی (28 مهر 1393 ساعت 15:37)

    ممکنه دقیقا بگید منظورتون از مایع پاک کننده مخصوص چیه ؟ من اطلاعی از ماده ای که برای تمیز کردن بدنه ماشین بدون اب ، استفاده می کنند ندارم .... مرسی دوست عزیز

    mj.king mj.king (29 مهر 1393 ساعت 09:07)

    یه سری مایعات هست مثل همین مایع های تمیز کننده سطوح و شیشه که جدیدا تبلیغات هم میکنن که مخصوص بدنه ماشینش هم اومده که هم لکه بره هم به رنک آسیبی نمیزنه ( البته اسمشون یادم نیست)....در کل اگه همیشه ماشینتونو تمیز نگه دارید حتی نیاز به مایع پاک کننده هم نیست...چه برسه به شست و شو

  • هخامنش سعیدی هخامنش سعیدی (28 شهریور 1393 ساعت 13:18)

    کاربردی بود. دمتون گرم

  • ام اچ بی ام اچ بی (26 شهریور 1393 ساعت 14:53)

    اطلاعات عمومی کاربردی و جالبی بود.

  • میلادحسنی میلادحسنی (26 شهریور 1393 ساعت 07:32)

    مرسی مفید بود

  • امید غلامی امید غلامی (5 مرداد 1393 ساعت 13:18)

    خیلی مفید بود. یه سوال دارم که هیچ کجا نتونستم جوابشو پیدا کنم. شیشه های ماشین من یه حالتی مثل چرب بودن به خودشون گرفتن با الکل و پیاز و نوشابه و انواع شیشه پاک کن و.. امتحان کردم هییییییییچ تاثیری نداره! چیکارش کنم؟؟

    مجید جی تی مجید جی تی (26 مرداد 1393 ساعت 21:58)

    محلول سرکه سفید + آب

    آفرین آفرین (26 مهر 1393 ساعت 12:02)

    تاری داخل شیشه خودرو بیشتر از واکس داشبورد است من با یک برگ روزنامه نمدار تمیز میکنم بسیار عالی است

  • احسان سلطن احسان سلطن (8 اردیبهشت 1393 ساعت 05:22)

    عالی بود استفاده کردم

  •   (23 اسفند 1392 ساعت 16:21)

    اطلاعات خوبی بود برای مراقبت از ماشین مخصوصا رنگش... یک سوال در مورد نوع رنگ دارم لطفا جواب بدین در مورد اینکه شما کدوم رنگ لامبورگینی چه مدل اونتادور و چه گایاردو ترجیح میدین(رنگ نارنجی، سبز، قرمز،خاکستری، سیاه، سفید ...) کدومش؟؟؟؟؟؟