1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات تکنولوژی خودروها
  4. تکنولوژی جلوگیری از تصادف

تکنولوژی جلوگیری از تصادف

6 اردیبهشت 1394
  • 0

در حالی که تاکنون سیستم موثری برای رانندگی خودکار تولید نشده، اخیراً سیستم‌های کمکی برای رانندگی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته‌اند. محققان دانشگاه کرنل و دانشگاه استنفورد با استفاده از دوربین‌ها و یک الگوریتم کامپیوتری جدید سیستمی ایجاد کردند که به معنای واقعی کلمه اقدامات راننده را چند ثانیه قبل از آن پیش‌بینی می‌کند. در حال حاضر برخی از خودروهای جدید به سیستم‌های ایمنی مجهز شده‌اند که بر حرکت خودرو نظارت دارند و در صورت تغییر در لاین یا چرخش غیر مطمئن به راننده هشدار می‌دهند، اما این هشدار زمانی صورت می‌گیرد که این عمل اتفاق افتاده و متأسفانه کار از کار گذشته است.

 تکنولوژی جلوگیری از تصادف

طبق گفته محققان این دو دانشگاه الگوریتم کامپیوتر با مشاهده زبان بدن راننده و با در نظر گرفتن شرایط بیرون خودرو می‌تواند احتمال چرخش یا تغییر لاین و یا حرکت مستفیم را محاسبه کند.اشتوش ساکسنا، استادیار علوم کامپیوتر در دانشگاه کرنل می‌گوید: "در حال حاضر سیستم‌های زیادی موقعیت بیرونی خودرو را مانیتور می‌کند. گام بعدی نظارت بر راننده درون خودرو است."

 تکنولوژی جلوگیری از تصادف

ساکسنا به همراه اشش جین، فارغ التحصیل از دانشگاه کرنل، به مدت دو ماه ویدیوی رانندگی ۱۰ راننده و موقعیت جاده را ضبط کردند. کامپیوتر با استفاده از تشخیص چهره و نرم افزار ردیابی، حرکات سر و ارتباط آنها با چرخیدن حین پیچ‌ها و تغییر لاین را شناسایی کرد. در یک تست با داده‌های ویدیویی دیگر، سیستم در ۷۷.۴ درصد موارد حرکات را درست پیش بینی کرد و به طور متوسط ۳.۵۳ قبل از عمل متوجه آن شد که استفاده از این سیستم می‌تواند جان تعداد زیادی از مردم را نجات دهد. البته این سیستم هنوز نیاز به بهینه‌سازی دارد و ردیابی با تغییرات نور یا عبور از کنار درختان و البته با حواس‌پرتی رانندگان توسط سرنشینان خودروی دیگر دچار اختلال می‌شود.

 تکنولوژی جلوگیری از تصادف

منبع:

پدال



نظرات