1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی فنی
  4. چگونه لاستیک پنچر خودرو را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام

چگونه لاستیک پنچر خودرو را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام

2 فروردین 1400
  • 13

پنچر شدن لاستیک خودرو اتفاقی است که احتمال وقوع آن همواره وجود دارد، شاید کمتر کسی را بتوان یافت که در طول دورانی که رانندگی می‌کرده است، هیچ‌گاه با مشکل پنچر شدن خودرو مواجه نشده باشد. (در طول یک دوره طولانی رانندگی)
پنچرشدن خودرو در هر شرایطی اتفاقی ناخوشایند است، اما اگر لاستیک خودرویتان پنچر شود و شما توان تعویض لاستک خودرو خود را نداشته باشید، به سرعت احساس درماندگی خواهید کرد، و ممکن است به جای چند دقیقه، چندین ساعت تاخیر در برنامه سفرتان ایجاد شود.

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام

به طور کلی پنچرگیری کار نسبتا ساده‌ای است و یک راننده الزاما باید یک ایده کلی از روش تعویض تایر داشته باشد.
همینطور به طور جدی توصیه می‌کنیم هر زمان که خودروی جدیدی تهیه کردید، در اولین فرصت سری به صندوق عقب خودرو زده و لاستیک زاپاس، جک و آچار چرخ خودرو خود را بررسی کنید تا در زمان پنچری احتمالی خودرو، وقت کمتری از دست بدهید. (محل قرار گرفتن و نوع لاستیک‌های یدک در ماشین‌های مختلف متفاوت است، بنابر این بهتر است قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد محل قرار گرفتن لاستیک یدک و جک و آچار چرخ را پیدا کنید.)

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام

همچنین همواره به صورت دوره ای لاستیک یدک را بازدید کنید تا مطمئن شوید به‌اندازه‌ی کافی هوا دارد.



اما چگونه چرخ خودرو خود را تعویض کنیم؟

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که پنچر شدن لاستیک به تنهایی (منظورمان ترکیدگی لاستیک نیست)، هرگز اتفاق خطرناکی محسوب نمی شود، اما واکنش نسنجیده راننده می‌تواند موجب اتفاقات تلخ بسیاری شود.

مهم ترین بحث برای انجام هر کاری، رعایت اصول ایمنی است، بنابر این برای تعویض لاستیک نیز لازم است حتما خودرو را در محلی امن قرار داده و ترجیحا در پارکینگ های استاندارد حاشیه راه توقف کنید.

- در مسیر های پر رفت و آمد، حتما چندین متر عقب تر از خودرو، علایمی برای جلب توجه دیگر رانندگان قرار دهید.
- سعی کنید خودرو را در محلی که شیب زیادی ندارد متوقف کنید، حتی اگر مجبور شوید چند متری با لاستیک پنچرتان حرکت کنید.
- پس از توقف ترمز دستی(ترمز پارک) خودرو را کاملا درگیر کرده و خودرو را در دنده قرار دهید(خودروهای اتوماتیک در حالت P)
- در صورتی که مجبور به توقف در محلی دارای شیب شدید، سعی کنید چرخ‌های سمت مخالف سمتی که قرار است بلند کنید را بوسیله سنگ،آجر یا..... مهار کنید.

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام

همچنین قبل از شروع، در صورت امکان دستکش کار بپوشید چرا که تعویض لاستیک خودرو با وجود اینکه کار بسیار ساده ایست، به راحتی می‌تواند با سیاه کردن دستها و لباس هایتان، شما را از حضور در جلسه ای که در راه آن بودید منع کند.

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام



1- پس از توقف جک آچار چرخ و لاستیک زاپاس را از محل خود خارج کرده و در نزدیکی چرخ پنچر شده قرار دهید.

2- کاور (قالپاق) چرخ را جدا کنید.

- می توانید با استفاده از پیچ گوشتی قالپاق را جدا کنید. فقط کافی است سر پیچ گوشتی را وارد قسمتی کنید که لبه کاور با چرخ تماس دارد و کمی نیرو وارد کنید(ممکن است مجبور شوید این کار را در چند قسمت انجام دهید، مانند وقتی که می خواهید در یک قوطی رنگ را جدا کنید.)
- البته قالپاق چرخ در بعضی خودروها مثل هیوندای آوانته یا کیا ریوهای تولید سایپا، با سفت شدن پیچ های چرخ نصب شده اند که در این صورت، با نیرو وارد کردن زیاد، تنها نتیجه، شکستن قالپاق خواهد بود.(این موضوع که قالپاق خودروتان چطور نصب شده است، با مطالعه دفترچه راهنما یا کمی بررسی ظاهری مشخص خواهد شد)

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام



3- زیر خودرو جک زده و آن را بالا ببرید (چرخ از زمین جدا نشود)

- جک خودرو را در محل استاندارد قرار دهید.
- برای پیدا کردن موقعیت مناسب جک به دفترچه راهنمای مالک مراجعه نمایید.
- خودرو را را تا حدی که کمی از وزن آن روی جک قرار گیرد بالا ببرید.
- اگر از جک دستی فابریک خودرو استفاده می کنید، سعی کنید اهرم آن را دقیقا روبروی جک قرار دهید و به طور یکنواخت آن را بپیچانید.
- اگر از جک هیدرولیکی استفاده می‌کنید، اهرم آن را نرم و یکنواخت بالا و پایین کنید،و هربار آن را از پایین ترین حد به بالا ترین حد ببرید تا بتوانید با کم ترین مصرف انرژی و سریعترین زمان کار را انجام دهید.

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام



4- پیچ‌های چرخ را شل کنید.

- این کار را با استفاده از آچار چرخ فابریک خودرو یا نمونه های استاندارد انجام دهید.
- آچار را به ترتیب روی پیچ ها گذاشته و تمام وزن خود را به سمت چپ وارد کنید.(پیچ ها را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید) پیچ‌های چرخ را کاملا جدا نکنید، فقط به اندازه‌ای شل کنید که بتوان بعد از جک زدن به راحتی جدایشان کرد.
- اگر خودروی شما مجهز به رینگ های اسپرت آلیاژی است با دقت بیشتری این کار را انجام دهید تا آسیب نبینند(خط و خش، پریدگی و....).

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام



5- جک را آنقدر بالا ببرید تا چرخ پنچر شده کاملا از سطح زمین جدا شود.

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام



6- پیچ(مهره)های چرخ را کاملا رها کنید.

- پیچ ها را با دست درآورده و آن ها را در محل امنی قرار دهید تا گم نشوند (داخل کاور چرخ یا قالپاق)



7- لاستیک پنچر را درآورید.

- تایر پنچر شده را با دو دست،مستقیم به سمت بکشید و نزدیک عقب خودرو بگذارید تا سر راهتان نباشد.

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام



8- لاستیک زاپاس را بلند کرده و در جای خود قرار دهید.

9- پیچ های چرخ را سرجایشان قرار داده و ببندید.

- برای بستن پیچ ها آنهارا در جهت حرکت عقربه های ساعت بپیچانید.
- همواره ابتدا پیچ ها را با دستچند دور بچرخانید تا به طور صحیح بسته شوند.
- سپس هر پیچ چرخ را با آچار سفت کنید تا کاملا محکم در جای خود قرار گیرد(ترتیب سفت کردن پیچ ها بهتر است به صورت ضربدری باشد)
- برای کاملا محکم کردن پیچهای چرخ، صبر کنید تا خودرو روی زمین قرار بگیرد.

چگونه لاستیک پنچر خودرو خود را تعویض کنیم؟ آموزش گام به گام



10- خودرو را پایین آورید.

11- بعد از اینکه خودرو کاملا روی زمین قرار گرفت با آچار چرخ، پیچهای چرخ را تا آنجا که میتوانید محکم کنید. ( برای این کار می توانید از وزن خود نیز استفاده کنید)

12- کاور چرخ یا قالپاق را دوباره سرجای خود قرار دهید.

- برای این کار، کافیست قالپاق را در جای خود نگه داشته و با کف دست محکم به آن ضربه بزنید.
- استفاده از آچار و چکش، موجب فرورفتن یا شکستن قالپاق خواهد شد.

در برخی خودروهای امروزی اما، چرخ زاپاس، سایزی کوچکتر از چرخ های اصلی خودرو دارند که اصطلاحا به آنها زاپاس فرغونی می گویند، در برخی موارد شرکت سازنده توصیه کرده است که این لاستیک های یدک، به جهت ایجاد اخلال در کارکرد بعضی سیستم های الکتریکی یا مکانیکی خودرو،برای محور خاصی استفاده نشوند، بنا براین لازم است در صورتی که زاپاس خودرویتان از این نوع می باشد، نسبت به مطالعه دفترچه راهنمای خودرو اقدام نمایید تا با آگاهی از محدودیت های احتمالی، از آسیب رسیدن به خودرو و ایجاد مخارج اضافی جلوگیری کنید.

نوشته امیرعطا فکری

منبع car.ir


نظرات

  • کیمیا کیمیا (15 اردیبهشت 1402 ساعت 09:07)

    سلام من اولین باره میخوام چرخم ک پنچر شده عوض کنم نمیدونم میتونم یا نه ،هیچ وق تو موقعیتش قرار نگرفتم الان مجبورم امیدوارم ک بتونم انجامش بدم

  • رضا رضا (4 فروردین 1400 ساعت 01:18)

    باسلام.چرا قیمت کوییک Rرو دقیق ثبت نمی کنید.لازم است بدانبم که Rده میلیون اختلاف قیمت باساده دارد .باسپاس

  • رضا روستایی رضا روستایی (22 مرداد 1399 ساعت 16:03)

    لطفا بگید رینگ که گیر میکنه وقتی پنچره باید چیکار کردش اصلا بعد از باز کزدن پیچ هم در نمیادش

  • اچ سی کراس اچ سی کراس (22 مرداد 1399 ساعت 16:01)

    خیلی ماشین بدی هستش اصلا توصیه نمیکنم برای خرید واقعا خدا****** کنه ایرانخودرو به خدا اصلا ماشین نیستش

  • سعید سعید (23 آذر 1398 ساعت 19:06)

    من مشکلم فقط جکه نمیدونم باهاش چجوری استفاده کنم یبار با کمک دوستان انجام دادیم ولی حالا هیچوقت پنچر نشدم ببینم بلدم یا نه

  • کامران باران کامران باران (13 آذر 1398 ساعت 08:56)

    سلام،دست شمادردنکنه،واقعاجامع وکامل گویا توضیح دادید،سپاسگذارم.

  • آرمین آرمین (20 مهر 1397 ساعت 09:20)

    من چندباری پنچر کردم!
    فقط وقتی پیچ ها راحت باز نمیشه (که اکثرا نمیشه)، باید اچار رو توی محل قرار بدید و با وزنتون برید روی اچار ویک نیم پرش کوچیکی روش بزنید. یا کل کفشتون رو بذارید روی طول اچار و وقتی سوار اون شدید وزنتون رو بالا-پایین بدید تا پیچ باز شه.
    حواستون باشه پیچ به صورت پادساعتگرد باز میشه
    خیلی باید مراقب باشید زمین نخورید و به پاتون اسیب نرسه. اگر رینگتون الومنیومی هم دارید مواظب رینگم باشید چون اچار دربره اسیب میزنه به رینگ

    امیرعطا فکری امیرعطا فکری (24 مهر 1397 ساعت 08:56)

    البته دقت کنین، وارد آوردن نیروی زیاد ممکنه باعث شکستن پیچ و دردسر بشه....، تو این موارد سعی کنید به قسمت مرکز آچار فشاری وارد نشه و فقط نیرو رو به انتهای اون وارد کنید(خود پیچ نیرویی به سمت پایین بهش وارد نشه، فقط نیروی دورانی....)

  • حمید حمید (9 مهر 1397 ساعت 08:33)

    سپاسگزارم
    من فقط یه بار دچار پنچرشدگی لاستیک شدم و مشکلم بیشتر این بود که زورم نمیرسید پیچهارو باز کنم!
    بالاخره با یه فلاکتی موفق شدم!

  • حکمت علیخانی حکمت علیخانی (8 مهر 1397 ساعت 09:50)

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان

  • مسعود میرزایی مسعود میرزایی (7 مهر 1397 ساعت 12:02)

    مرسی امیرعطا !!! در این مورد کمتر مطلب نوشته شده . برای تازه کار ها خیلی مفیده.

    امیرعطافکری امیرعطافکری (7 مهر 1397 ساعت 13:36)

    سلام و ارادت
    ممنون از نظرتون

  • رجبو رجبو (6 مهر 1397 ساعت 09:46)

    سپاس! یاریم کرد.