,
Car.ir را در تلگرام دنبال کنید


هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

42,552 بازدید
25 دیدگاه
7
57

این روزها که کمبود بنزین سوپر در کشور خبرساز شده، بحث عدد اکتان، مکمل ها، و اکتان بوسترهایی که توسط پمپ بنزین ها به رانندگان توصیه می شود داغتر از همیشه شده است. اما اصلا بنزین سوپر چه تفاوتی با بنزین معمولی دارد؟ چه خودروهایی با بنزین سوپر بهتر کار می‌کنند؟ کدام خودروها با بنزین معمولی آسیب خواهند دید؟

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید



زمانی که سوخت مصرفی اکتانی کمتر از میزان لازم برای موتور خودرو دارا باشد، هنگام بالارفتن از سربالایی ها یا حرکت با دور موتور پایین با دنده مرده، موتور شروع به تولید صدایی صدایی شبیه به برخورد آرام قاشق و چنگال به یکدیگر (چرق چرق) می کند، این صدا با برداشتن پا از روی پدال گاز قطع شده و هر زمان که پای خود را بروی پدال فشار دهید دوباره به گوش می رسد.

در ایران تقریبا همه ما حداقل یکبار این صدا را شنیده ایم.... این صدا که برخی مکانیک ها به آن صدای سوپاپ می گویند، در واقع صدای ناک زدن موتور خودرو است.... (در خودروهای توربو شارژ، موتور در دور موتورهای بالا و حین تخته گاز راندن نیز ناک میزند) زمانی که این صدا به گوش میرسد، خطراتی جدی موتور خودروی شمارا تهدید می کند، این پدیده در موتور های توربوشارژ اثر بسیار شدید تری دارد و بجز صدای مذکور، حالتی مثل تقه زدن و شتاب گیری منقطع را در آنها شاهد خواهیم بود.

به طور کل، راه حل این مشکل در استفاده از سوخت با اکتان بالاتر خلاصه می‌شد (تفاوت بنزین معمولی با سوپر، در عدد اکتان بالاتر آن است)، اما این روزها که بنزین سوپر در اکثر نقاط کشور نایاب شده است، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب تمام اصطلاحات مرتبط را به طور کامل توضیح دهیم. در ادامه به توضیح نسبت تراکم، اکتان، ناک و تمام اصطلاحات مرتبط با این موضوع خواهیم پرداخت....!

نسبت تراکم چیست؟



99 درصد پیشرانه‌های خودروهایی که ما با آن‌ها سر و کار داریم، از نوع موتور های 4 زمانه هستند، موتورهای 4 زمانه در 4 مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه کار می کنند.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید



زمانی که مخلوط بنزین و هوا توسط پیستون به داخل سیلندر و محفظه احتراق مکیده شدند، تا حد مشخصی متراکم می شوند، و میزان متراکم شدن این مخلوط با عددی به نام نسبت تراکم مشخص می گردد، به نسبت حجم محفظه‏ی سیلندر در زمانیکه پیستون در پایینترین سطح خود قرار دارد به حجم این محفظه در زمانیکه پیستون در بالاترین سطح خود قرار دارد نسبت تراکم می گویند.

بعنوان مثال اگر نسبت تراکم موتوری ۱۰ به یک باشد، بدین معناست که حجم مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر در لحظه‏ی انفجار (حداکثر تراکم) یک ‏دهم حجم آن در پیش از آغاز عمل تراکم است.

(نسبت تراکم در برخی موتورهای قدیمی حدود ۵ به ۱ یا بالاتر بود، اما امروزه و در موتورهای پیشرفته تا ۱۲.5 به ۱ افزایش یافته است) پس از پایان مرحله تراکم نیز این مخلوط بوسیله جرقه شمع محترق شده و باقی ماجرا که خارج از بحث ما است اتفاق می افتد.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

ناک چیست؟



زمانی که مخلوط سوخت که ماده ای با قابلیت اشتعال بالاست زودتر از رسیدن پیستون ها به نقطه مرگ بالا و زده شدن جرقه توسط شمع منفجر شود (بخاطر متراکم شدن و دمای بالا)؛ موتور دچار کوبش (Knock ) خواهد شد که این مساله برای موتور بسیار مضر است.(پیستون سعی در بالا آمدن دارد، اما در اثر انفجار زود هنگام مخلوط درون سیلندر، نیرویی با شدت از سمت بالا به آن ضربه می زند)

دراثر ناک زدن، دمای محفظه احتراق خودرو بالا می‌رود، به سوپاپ ها فشار وارد می شود و در اثر ضربه و حرارت خطر ذوب شدن، شکستن و یا سوراخ شدن پیستون وجود دارد.

هرچقدر نسبت تراکم پیشرانه بیشتر باشد، احتمال وقوع پدیده ناک افزایش خواهد یافت. از طرفی یکی از راههای بالا بردن قدرت و بازده موتور خودروها، بالابردن نسبت تراکم آنهاست. تنها راه افزایش نسبت تراکم موتور در کنار دوری از خطر ناک زدن، افزایش دادن توان مقابله سوخت در برابر خودسوزی است. این موضوع در خودروهای مجهز به سیستم پرخوران (توربو و سوپر شارژ) به دلیل تراکم هوای ورودی به موتور و همینطور دمای بالاتر آن، اهمیت بسیار بیشتری دارد.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

عدد اکتان چیست؟



آنچه که مشخص می نماید که سوخت تا چه میزان توانایی متراکم شدن قبل از احتراق خود به خودی(خودسوزی ) را داراست، عدد اکتان می نامند.
در هنگام تصفیه نفت خام در پالایشگاه، زنجیره های هیدروکربن با طولهای متفاوت تولید می شود که این زنجیره ها با ترکیب شدن با یکدیگر، سوخت های متفاوتی تولید می کنند. متان دارای یک اتم ، پروپان ۳ اتم ، بوتان ۴ اتم، پنتان ۵ اتم ، هگزان ۶ اتم ، هپتان ۷ اتم و اکتان ۸ اتم کربن دارند، اگر بنزینی دارای مقادیر بسیار بالایی از اکتان باشد، بنزین بسیار خوبی از نظر مقاومت در برابر خودسوزی محسوب می شود. اما در مقابل، هپتان بسیار سریع و در اثر تراکمی ناچیز، محترق خواهد شد.

این ۲ هیدروکربن بعنوان مبنایی برای مقاومت خودسوزی سوخت در برابر متراکم شدن انتخاب شدند و با دادن عدد ۱۰۰ به اکتان و ۰ به هپتان نسبتی به نام عدد اکتان بدست آمده است.
بطور مثال بنزینی با عدد اکتان ۸۷، دارای نسبت ۸۷ اکتان به ۱۳ هپتان می باشد. اما ساخت سوختی که متشکل از این میزان اکتان باشد هزینه تولید بسیار بالایی خواهد داشت و این ۲ ماده در حال حاضر تنها تشکیل دهنده های بنزین نیستند و مواد و افزودنیهای دیگری کار بالابردن عدد اکتان یا همان مقاومت در برابر خودسوزی یا کوبش موتور را برعهده دارند.

در ایران به طور رسمی عدد مشخصی برای انواع بنزین ها اعلام نشده، اما شنیده ها حکایت از اکتان 87 RON برای بنزین معمولی و 95 RON برای بنزین سوپر حکایت دارد.

اکتان RON و MON چه تفاوتی دارند؟



اما عدد اکتان بنزین را به ۲ روش می توان بدست آورد، اولین روش، روش تحقیقی Research Octane number یا RON نامیده میشود و دومین روش، روش موتوری: Motor Octane number یا MON نام دارد. تفاوت این ۲ روش در شرایط و پارامترهای محیطی متفاوت حین آزمایش بر روی بنزین است که در جدول زیربه برخی از این تفاوت‌ها اشاره شده:

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید



مسلما با توجه به شرایط سخت تر آزمایش در روش MON ، نسبت به روش RON برای یک بنزین مشابه، عدد بدست آمده از آزمایش به روش RON عدد بیشتری خواهد بود. ممکن است بنزینی بدلیل نوع افزودنی ها و مواد بکار رفته جهت بالا بردن اکتان در شرایط آزمایش RON، عدد بالایی از اکتان را ارائه دهد اما در شرایط سخت تر، توانایی مقابله بسیار کمتری نسبت به تراکم پذیری داشته باشد و عدد حاصل از آزمایش MON بسیار پایین باشد، پس در مقایسه چند نوع بنزینی که عدد اکتان RON مشابهی دارند، بنزینی که عدد اکتان MON آن کمتر از دیگران باشد، بنزین مرغوب تری است....

با وجود این که مبنا قرار دادن عدد بدست آمده از آزمایش RON بعنوان عدد اکتان، چندان صحیح به نظر نمی رسد، در اروپا و اکثر کشورها از جمله ایران، عدد RON مبنای مشخص نمودن میزان اکتان بنزین می باشد.

(در آمریکا با استفاده از فرمول RON+MON)/2) و بدست آمدن عدد جدیدی به نام PON یا Pump Octane Number این مشکل تا حدی حل شده است.)

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

تاثیر دما، ارتفاع، میزان رطوبت بر عدد اکتان



تغییر شرایط محیطی ، باعث بالا و یا پایین رفتن اکتان بنزین می‌شود.

یکی از این موارد ارتفاع از سطح دریا ست، عدد اکتان برای هر بنزین براساس آزمایش انجام شده در محلی هم سطح دریا مشخص می‌گردد و هرچه این آزمایش در ارتفاع بیشتری انجام گیرد (به فرض ثابت ماندن دیگر پارامترها) عدد اکتان بهتری به دست خواهد آمد.

یعنی اگر خودرویی با بنزینی که برفرض مثال اکتان ۸۲ (در سطح دریا) دارد را به محلی در ارتفاع مثلا 1000 متر بالاتر از سطح دریا (فرضا دارای دما و رطوبت یکسان) منتقل نماییم ؛ خواهیم دید موتور این خودرو در ارتفاع 100 متری بسیار دیرتر دچار ناک می شود تا در محل هم سطح دریا....

(به طور تقریبی تا ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا به ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع ۱.۴ به عدد اکتانRON اضافه می گردد و در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر این میزان به ۲.۵ عدد در ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع تبدیل میشود)

اما ارتفاع تنها عامل جوی تاثیر گذار در اکتان نیست و میزان رطوبت و دمای هوا نیز از دیگر عوامل جوی موثر بر اکتان می باشند. افزایش ۱ گرم آب در هر کیلوگرم هوای خشک ۰.۲۵ تا ۰.۳۲ به عدد اکتان MON می افزاید و کاهش هر ۵.۶ درجه سانتیگراد دمای محیط نیز ۰.۴۴ تا ۰.۵۵ عدد اکتان MON را افزایش می دهد، پس نتیجه دیگر این که در زمستان اکتان پایین تری لازم است تا تابستان و یک سوخت مشابه در شرایط مشابه از نظر رطوبت و محل آزمایش، در زمستان دیرتر دچار خودسوزی می شود تا در تابستان.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید



البته از آنجائیکه تاثیر ارتفاع بر اکتان نسبت به تاثیر رطوبت و دما بسیار بیشتر است، اگر بنزین مناطق کنار دریا ( شمال و جنوب ) را نیز با اکتان بالاتری عرضه نمایند ؛ تعمیرات خودروها در این مناطق بدلیل استفاده از اکتان بالاتر به تاخیر خواهد افتاد. از دیگر موارد موثر در عدد اکتان میتوان به مواردی چون نسبت تراکم موتور، آوانس و ریتارد کار کردن آن، میزان کارکرد موتور، دمای موتور، نسبت بنزین و هوا و مواردی از این دست، اشاره نمود.

در ابتدا گفتیم که اگر اکتان سوخت پایین باشد، هنگام بالارفتن از سربالایی یا حرکت با دور موتور پایین با دنده مرده، موتور شروع به ناک زدن می کند....
در خودروهای جدید این مشکل بوسیله سنسوری به نام Knock Sensor تا حدودی حل شده است و در صورت استفاده از بنزینی با اکتان پایین تر از حد لازم برای آن خودرو یا کاهش ارتفاع ، افزایش دما و یا کاهش رطوبت، کامپیوتر خودرو با ریتارد کردن زمان جرقه زنی برای رفع شکل سعی می‌کند، اما این امر باعث کاهش شتاب خودرو ، دیر عکس العمل نشان دادن در هنگام فشردن یکباره پدال گاز و همچنین ایجاد آلودگی بیشتر و از بین بردن سریعتر قطعات موتور در دراز مدت می گردد. پس در اینگونه خودروها بهتر است از بنزین با اکتان ذکر شده در دفترچه خودرو که عموما هم عددی بالای ۹۰ است، استفاده کنید ( در ایران تنها گزینه های در دسترس، استفاده از بنزین سوپر، یا مکمل ها هستند...)

آنچه به صورت یک باور غلط در فرهنگ مردم جا افتاده ، این است که ترکیب کردن بنزین سوپر و معمولی کار درستی نیست. در حالیکه مطابق تحقیقات و آزمایشات انجام شده می توانید به راحتی با ترکیب دو نوع بنزین با یکدیگر به عدد اکتان لازم دست یابید، مثلا اگر اکتان بنزین معمولی برای خودروی شما کم، و اکتان بنزین سوپر برای خودرویتان زیاد است، میتوانید از ترکیب بنزین معمولی و سوپر استفاده نمایید چرا که استفاده از اکتان بالاتر از حد لازم برای چنین خودروهایی جز هدر دادن پول، منفعت دیگری برای خودرویتان ندارد و استفاده از اکتان پایین تر هم با خودسوزی سوخت به موتور خودروی شما آسیب می رساند و در صورت تنظیم موتور بر مبنای اکتان بنزین معمولی هم از شتاب خودرو کاسته می شود. البته در حال حاضر و با قیمت پایین بنزین و اختلاف تنها 200 تومانی بنزین سوپر با معمولی این کار چندان عاقلانه به نظر نمی رسد، اما شاید با تغییر شرایط از جمله سهمیه بندی بنزین این روش به یک انتخاب معقول تبدیل شود. (البته پیدا کردن یک پمپ بنزین خلوت هم آسان نیست!)

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

مکمل ها و اکتان بوستر ها



به طور کل برای اکثرخودروهای موجود در ایران، استفاده از مکمل ها که این روزها قیمت های گزافی هم پیدا کرده اند، جز هدر دادن پول، تاثیر خاصی نخواهد داشت....، چرا که درصد زیادی از خودروهای ما دارای نسبت تراکم بالایی نیستند و استفاده از بنزین معمولی و یا نهایتا سوپر، برای آنها کفایت میکند.

اما داستان در مورد برخی خودروهای مدرن وارداتی متفاوت است، خودروهایی که دارای نسبت تراکم بالا، سیستم پاشش مستقیم سوخت (gdi)، یا مجهز به توروبشارژ هستند، به شدت به اکتان سوخت مصرفی حساسند و در زمانهایی که توزیع بنزین سوپر در کشور دچار اختلال می شود، به شکل فزاینده ای تعداد خرابی های موتوری این خودروها افزایش می‌یابد و مشاهده خودروهای توربو شارژ با پیستون شکسته، اصلا چیز عجیبی نیست....

برای رفع این مشکلات، ابتدا رعایت اصول ایمنی موتورهای توربو حین رانندگی و سپس استفاده از مکمل ها و اکتان بوسترهای موجود در بازار توصیه می شود.

به طور کل توصیه می شود در شرایطی که سوخت مناسبی مصرف نمی‌کنید، از تخته گاز رفتن و هرگونه فشار و شتاب گیری بی مورد پرهیز نمایید، همچنین همواره سعی کنید دور موتور خودرو در محدوده میانی مجاز باشد، ضمن اینکه برای شتاب گیری، بهترین راهکار استفاده از دنده های سنگین تر در کنار فشار حداقلی بر روی پدال گاز است.

استفاده از مکمل ها و اکتان بوستر های موجود در بازار هم، راه حل مناسبی است، اما قیمت بسیار بالا و فراوانی انواع تقلبی این محصولات در بازار نیز عاملی بازدارنده محسوب می شود.
برای تهیه این نوع مکمل ها، همواره به فروشگاه ها و نمایندگی های معتبر مراجعه کنید، و هرگز اقدام به خرید مکمل از پمپ بنزین ها نکنید، چرا که اگر محصولی که تهیه کرده اید تقلبی، یا از نوع نامرغوبی باشد، میتواند به آسانی باعث آسیب به موتور خودرو شود.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید



همچنین دقت داشته باشید که در آنها از سرب برای بالابردن عدد اکتان استفاده نشده باشد، چرا که وجود سرب در سوخت خودرو، به سرعت به آسیب دیدگی و از کار افتادن کاتالیزور اگزوز منجر خواهد شد.
مکمل ها در انواع و قدرت های مختلفی یافت می شوند، با مطالعه اطلاعات نوشته شده بر روی جعبه و قوطی آنها، میتوانید از مقدار افزایش اکتانی که سازنده آن ادعا کرده آگاه شوید.

نوشته امیرعطا فکری

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید


دیدگاه ها

مرتب سازی بر اساس
نمایش
  • حامی پاسخ

    ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
    0
    0
    سلام . درمورد خودرو خارجی هرچی درصد اکتان بنزین بالاتر باشه بهتره یا باید درصد مشخصی باشه؟

    امیرعطافکری

    ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
    2
    0
    سلام، در اکثر خودروها روی درب باکشون عدد اکتان بهینه برای کارکرد موتور رو نوشته در صورتی زکه عدد اکتان بیش از حد لزوم بالا بره، کاهش شتاب، احتراق ناقص و.... اتفاق می افته
  • Mohsen پاسخ

    ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
    0
    2
    خیییلی عالی و مفید ممنون
  • سالار پاسخ

    ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
    0
    2
    باسلام وسپاس فراوان ازمطالب بسیارارزشمندتان
  • محمدعلی پاسخ

    ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
    0
    0
    باسلام. اگر بمیزان نیم یا یک لیتر گازوئیل به ازای بیست لیتر بنزین اضافه کنیم چه مسئله ای پیش میاد؟ ممنون از شما

    امیرعطافکری

    ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
    1
    0
    سلام روز بخیر حقیقتا بنده تجربه این کار رو ندارم، اما به طور کلی میشه این مزایا و معایب رو براش متصور بود: مزایا شامل افزایش عدد اکتان(در صورت اینکه کاملا با بنزین مخلوط بشه)و نرمتر کارکردن موتور و کم شدن لرزش به خاطر چربی بیشتر گازوییل میشه، اما معایبش که کم هم نیستن، این کار احتمالا باعث از بین رفتن یکنواختی سوخت احتراقی در سیلندر میشه و باعث ناقص سوزی، ایجاد دتونیشن در موتور و تجمع کربن نسوخته در سیلندر میشه که میتونه باعث از بین رفتن آببندی رینگهای دور پیستون بشه و داستان روغن سوزی رو به وجود بیاره، همینطور عمر شمع موتور رو شدیدا می‌تونه کاهش بده، اما مهمترین مساله، بحث آلودگی محیط زیست هست....، گازوییل در موتور بنزینی ناقص میسوزه که این باعث دود کردن خودرو میشه! در واقع بزرگترین و مهم ترین ضرر استفاده از گازوییل، در آسیب به محیط زیست هست که قطعا آلوده کردنش نابخشودنی گناه هست
  • سیدعلی میرجلیلی پاسخ

    ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
    1
    1
    با درود در مقاله خود از اصطلاح فنی "آوانس-ریتارد" استفاده کرده اید که احتمالا اشتباه تایپی پیش آمده و صحیح آن "اَدوَنس-ریتارد(Advance-Retard) است. با سپاس...

    امیرعطافکری

    ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
    0
    2
    سلام ممنونم از توجه شما بله حق با شماست، اصطلاح اصلی و لاتین ادونس و ریتارد صحیح است، منتها اصطلاح رایج تری که در ایران استفاده میشه و عموم باهاش آشنایی دارن، همان آوانس و ریتارد می باشد. این موضوع با یک جست و جوی سریع در گوگل هم قابل مشاهده هست.... اما به طور کل حق با شماست و استفاده از عبارت "ادونس(آوانس) و ریتارد" بهتر بود، در مطالب بعدی حتما مورد توجه قرار می دیم این موضوع رو

    کاظمی از شیراز

    ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
    0
    0
    همان آوانس هم درست است که درواقع تلفظ فرانسوی همان کلمه ادونس هست. خیلی از واژه های متداول در فارسی نخست از فرانسه آمده بعدتر زبان خارجی بین المللی انگلیسی شده است. نمونه دیگر در دنیای خودرو نام خودروی پورشه یا بی ام و هست که بعضی ها که خود باسواد پندارند کلاس می گذارند و دیگران را نقد می کنند که پورش یا بی ام دبلیو درسته اما در واقع در اشتباه اند و همان پورشه و بی ام و صحیح تر است چون اینها آلمانی هستند و در زبان آلمانی حرف e آخر کلمه هم خوانده می شود پس پورشه صحیح است و ضمنا در این زبان حرف دبلیو در الفبا و خوانذه می شود پس بی ام و صحیح است
  • کبری شون پاسخ

    ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
    2
    4
    امیدوارم بازم ازین مقالات مفید اینجا ببینم ممنون از مطلب کاملتون
  • Mojo پاسخ

    ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
    1
    0
    سلام ,ممنون از توضیحاتتون .سوالم در مورده تینر فوری ده هزار یا بیست هزار هست ,میشه از اونا برای بالا رفتن اکتان استفاده کرد .سپاس از شما

    امیرعطافکری

    ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
    2
    0
    سلام بله تینر اکتان سوخت رو بالا میبره، اما مساله ای که هست، خاصیت تمیز کنندگی شدید و خورندگی اون هست....، بعد از ی مدت نه چندان طولانی که تینر مصرف کنید، تمام اتصالات و شلنگ های پلاستیکی آسیب میبینن، احتمال اینکه کف باکتون هم جرم بگیره هست....، به طور کل استفاده از تینر توصیه نمیشه، ولی اگه اصرار دارید، بهتره که قبل از ریختن تو باک، با یک 20 لیتری بنزین تینر رو مخلوط کنید، بعد مایع مخلوط شده رو بریزین داخل و بعد هم باک رو پر کنید....که خب دردسر نسبتا زیادی داره
  • رضا پاسخ

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    1
    5
    چرا صدا و سیما در مورد غیر مجاز بودن فروش در پمپ بنزین ها چبزی نمیگه ؟ همه که اینترنت ندارند که این مطلب را بخونن
  • حمید پاسخ

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    1
    3
    با سلام و تشکر فراوان از راهنمایی حضرتعالی.
  • جواد پاسخ

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    1
    5
    ممنون از راهنمایی تان
  • قاىر پاسخ

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    1
    2
    کاش نام چند مکمل خوب رامیبردین که خیالمان راحت میشد .

    امیرعطافکری

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    1
    3
    هر محصولی اگر ما معرفی کنیم، تبلیغ محسوب میشه که با سیاست کلی این سایت در تضاد هست....، ما هیچ مطلب تبلیغاتی نداریم. به طور کلی، اکتان بد نداریم حقیقتا....، هر محصولی که اصلی باشه، حاوی سرب نباشه و آگاهانه بر اساس مقداری که عدد اکتان رو بالامیبره انتخاب بشه، میتونه مفید باشه....
  • محمد مهدی رشیدی پاسخ

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    0
    4
    سپاس ، عالی و مفید.
  • کیومرث پاسخ

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    1
    1
    سلام ضمن تشکر از توضیحات علمی و کاربردی، اینکه فرموده اید هرگز از پمپ بنزین ها مکمل خریداری نشود آیا احتمال تقلبی بودن مکمل های عرضه شده در پمپ بنزین ها بیشتر از مکانهای دیگر است؟

    امیرعطافکری

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    2
    4
    سلام حقیقتا نمیشه به طور قطعی گفت....، چیزی که قطعی هست اینه که هیچ پمپ بنزینی اجازه فروش این نوع مکمل ها و اکتان هارو نداره ..... اما، دلایل دیگه بنده برای نوشتن اون مطلب، این هست که اکثر پمپ بنزین ها مکمل هارو از واسطه ها و نه از شرکت وارزد کننده اصلی خریداری میکنن، 99 درصدشون هم اطلاعات کافی ندارن درمورد این محصولات و در واقع نمیدونن چی میخرن، مورد بعدی که شخصا چند باری مشاهده کردم، این هست که به راحتی و با بی وجدانی، قوطی های خالی اکتانی که مشتری تو ماشینش ریخته رو برمیدارن و توش رو با بنزین پر میکنن....، و میفروشن
  • مهیار پاسخ

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    0
    2
    سلام عدد اکتان بنزین معمولی و سوپر در ایران چند است؟

    امیرعطافکری

    ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
    1
    3
    نمیشه عدد قطعی گفت، چرا که هیچ عدد رسمی اعلام نمیشه هیچ وقت....، ولی دوستان در پالایشگاه عدد 87 برای معمولی و 95 رو برای سوپر اعلام میکنن....، اما باید توجه داشته باشین کیفیت و عدد اکتان بنزین هر جایگاه با ئیگری متفاوت هست، چرا که تانکر حمل سوخت ممکنه توش از بار قبلی موادی هنوز مونده باشه، و حتی کیفیت مخازن پمپ بنزین ها هم با همدیگه متفاوت هست...
  • Majid پاسخ

    ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
    1
    9
    تشکر، بسیار اموزنده ومفید بود
  • فرهادنوروزنژاد پاسخ

    ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
    1
    10
    سلام باتشکرازاطلاعات بسیارمفید ودقیق که دراین مقاله ارایه نمودید خیلی باارزش بود استفاده کردم
  • امید پاسخ

    ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
    0
    6
    خوب بود. بالاخره یک مطلب علمی خواندیم
  • رضا پاسخ

    ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
    0
    5
    بسیار عالی و مفید تشکر
  • علیرضا پاسخ

    ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
    1
    27
    باسلام.خیلی خیلی استفاده بردم.ممنون از ارائه اینگونه مطالب مفید و لازم.
  • احمد پاسخ

    ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
    1
    16
    یاشا
  • محمدرضا اسلامی پاسخ

    ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
    2
    24
    عااالی! جامع و کامل بود
  • علیرضا کنگان پاسخ

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    5
    30
    عالی
  • فرورتیش پاسخ

    ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
    4
    19
    سپاس از مطلب مفیدتون
  • سامان صبا پاسخ

    ۱۳ دى ۱۳۹۳
    3
    16
    با سلام با توجه به کمبود جایگاههای عرضه کننده بنزین سوپر در اکثر نقاط کشور آیا مکمل سوختی هست که با بنزین معمولی با اکتان پایین ترکیب و استفاده کرد ؟
  • آفرین پاسخ

    ۰۹ دى ۱۳۹۳
    4
    13
    با تشکر از مقالات مفید و با ارزشتان