1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ارزش خودروهای چهره‌های سیاسی کشور چقدر است؟

ارزش خودروهای چهره‌های سیاسی کشور چقدر است؟

27 دی 1395
  • 7

خودرویی که شخصیت‌های سیاسی ایران سوار می‌شوند، یکی از حاشیه‌سازترین بحث‌های فضای مجازی است که گاهی حاشیه‌های آن به رقابت‌های انتخاباتی و حزبی نیز کشیده شده است. ازاین میان خودروی چهار چهره سیاسی بحث‌برانگیزتر از بقیه بوده‌اند. حالا تصاویری از اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی با بنز معروفش، علی‌اکبر ولایتی با تویوتا آریون، علی‌اکبر صالحی با سوزوکی ویتارا و علی ربیعی با ماکسیمای سفید وجود دارد که بارها محل بحث شده است.

ارزش واقعی خودروهای بحث‌ برانگیز چهره‌های سیاسی

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که همه ماجرای خودروی سیاسی‌های سرشناس به همین جا ختم نمی‌شود. بنز قدیمی ‌هاشمی تنها به اندازه پراید قیمت دارد و بنز جدید او یک خودروی تشریفاتی است که برای حفاظت از او دراختیارش قرار گرفته بود. مسئولان دفتر سایر چهره‌های سرشناس نیز به «شهروند» می‌گویند: خودروهایی که عکس آنها درفضای مجازی موجود است، در واقع خودروی تشریفاتی هستند و خودروی شخصی بیشتر مردان سیاسی پرشیا، مگان و ٤٠٥ است که همگی آنها دربازار قیمت‌هایی زیر ١٠٠‌ میلیون تومان دارند.

با این وجود فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره خودروهای تشریفاتی حرف‌های جالبی دارد. او توضیح می‌دهد: مدل خودروهای تشریفاتی براساس پست و جایگاه شخصیت‌ها انتخاب می‌شود و مهم‌ترین فاکتور برای این گزینش، استحکام بدنه و امنیت خودروست. ازاین میان خودروی بنز به‌عنوان مستحکم‌ترین خودرو انتخاب اول برای چهره‌هایی با جایگاه‌های بالاتر است.

ارزش واقعی خودروهای بحث‌ برانگیز چهره‌های سیاسی

او ادامه می‌دهد: علاوه بر آپشن‌هایی که تولیدکنندگان خودرو برای مشتریان معمولی خود درنظر می‌گیرند، آپشن‌های ویژه‌ای برای خودروهای تشریفاتی درنظر گرفته می‌شود که قیمت آنها را گاهی به بیشتر از دوبرابر قیمت آن برای شهروندان معمولی می‌رساند. وی توضیح می‌دهد: رایج‌ترین این آپشن‌ها ضدگلوله‌کردن و ضدراکت‌کردن این خودروهاست که هزینه ضد‌گلوله‌کردن خودرو حدود 200 هزار یورو چیزی معادل 860 میلیون تومان است و هزینه ضد‌راکت‌کردن خودرو حدود 300 هزار یورو معادل یک‌میلیارد و 290 میلیون تومان است.

بنز ‌هاشمی هم قیمت پراید است

بنز سردار سازندگی که دستمایه رقابت‌های انتخاباتی قرار گرفته بود، با سرنوشت تلخی مواجه شد. درگذشت اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی درست زمانی اتفاق افتاد که محمدباقر قالیباف بنز او را سوژه کرده بود و این ماجرا پس از درگذشت آیت‌الله، با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد اما بنز رفسنجانی نخستین‌باری نبود که سوژه رسانه‌ها می‌شد و پیش از این حتی دویچه وله آلمانی هم به آن پرداخته بود. بنز قدیمی و سرمه‌ای رنگ سری ١٢٦‌ هاشمی که در سال‌های ١٩٧٩ تا ١٩٩١ به بازار عرضه شد. حالا به گفته علی مطهری نماینده مجلس تنها به اندازه یک پراید قیمت دارد و در آگهی‌های فروش خودرو بین ٢٥ تا ٣٥‌ میلیون تومان قیمت‌‌گذاری شده است.

ارزش واقعی خودروهای بحث‌ برانگیز چهره‌های سیاسی

گرچه این مدل بنز در زمان عرضه ثروتمندترین مشتریان جهان را به خود جذب کرده بود و تحت عنوان کلاس خاص به بازار عرضه شد، با این وجود سردار سازندگی از سه‌سال گذشته از بنز قدیمی خود دست کشیده بود و برای حضور درمراسم مختلف از بنز مدل E٢٨٠ استفاده می‌کرد. مدلی که حالا دربازار خودرو معادل ٢١٥ تا ٢٨٥‌ میلیون تومان قیمت دارد. با این حال خانواده ‌هاشمی گفته‌اند که بنز جدید را نهادهای حفاظتی دراختیار او گذاشته بودند و در دولت قبل برای جابه‌جایی سران کشورهای خارجی مورد استفاده بوده است.

تویوتای ولایتی، خودروی شخصی نیست

یکی دیگر از مسئولانی که پیش از این درگزارش برخی رسانه‌ها خودروی گرانقیمت و مدل بالای او مورد اشاره قرار گرفته، علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. ولایتی درعکس‌هایی که از او موجود است، با تویوتا آریون دیده می‌شود. خودرویی که دربازار ایران بسته به مدل آن تا ٢٠٠‌ میلیون تومان قیمت دارد. با این حال مهدی هدایتی، مسئول دفتر علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن تکذیب این موضوع که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از خودروهای گرانقیمت و مدل بالا استفاده می‌کند، می‌گوید: خودروهای تویوتایی که ولایتی گاهی اوقات از آن استفاده می‌کند، متعلق به خود او نیست و یک خودروی تشریفاتی است که گاهی اوقات و دربرخی مراسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته هدایتی، خودروی شخصی علی‌اکبر ولایتی یک دستگاه پژوی پرشیاست و او خودروی شخصی مدل بالا و گرانقیمتی ندارد.

صالحی با پرشیا رفت و آمد می‌کند

علی‌اکبر صالحی با سوزوکی ویتارا دیده شده است. خودرویی که دربازار ایران حداکثر تا ١٥٠‌میلیون تومان قیمت دارد. روابط‌عمومی سازمان انرژی اتمی هم واکنش مشابهی نسبت به تردد علی‌اکبر صالحی با خودروی مدل بالا و گرانقیمت دارد و به «شهروند» توضیح می‌دهد: رئیس سازمان انرژی اتمی، آدم ساده‌ای است و ساده زندگی می‌کند و معمولا با خودروی پرشیا رفت‌وآمد می‌کند. وی توضیح می‌دهد: در دولت قبلی علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه بود و ازهمین‌رو این احتمال وجود دارد که مشخصات خودرواش متفاوت ازسایر مسئولان بوده و ممکن است عکس‌هایی که سال‌های گذشته دربرخی رسانه‌ها منتشر شد، مربوط به آن دوره بوده است. علی ربیعی وزیر هم با یک ماکسیمای سفید حاشیه‌ساز شده است. خودرویی که حالا در بازار ایران حداکثر ١١٢‌میلیون تومان قیمت دارد. روحانی‌نژاد از دفتر نهاد ریاست‌جمهوری هم در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: برخی از مسئولان باید حفاظت خاصی داشته باشند و ممکن است به همین منظور باید خودروهای مدل بالایی تدارک دیده شود که از نظر استحکام و بدنه و مسائل حفاظتی قابل قبول باشند. روحانی‌نژاد عنوان می‌کند: درمورد عکس‌هایی که از خودروی مدل بالا و گرانقیمت علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده، باید بگویم که خودروی شخصی او نیست و متعلق به وزارتخانه متبوع ربیعی است.

بنز E280 کالای لوکس است

اما در حالی هر ازگاهی بنزسواری‌های برخی از مسئولان و مقامات به سوژه‌ای داغ تبدیل می‌شود و حتی در سال‌های اخیر هم عده‌ای تلاش کردند که بنز مدل E٢٨٠ رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را دستمایه‌ای برای انتقاد قرار دهند که به تشخیص هیأت‌وزیران این مدل خودرو کالای لوکس قلمداد و از سه‌‌سال پیش واردات آن ممنوع شده است. در همین رابطه فرهاد احتشام‌زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به ممنوعیت واردات بنز E٢٨٠در سه‌ سال اخیر می‌گوید: حجم موتور این خودرو بالای ٢٥٠٠ سی‌سی است و به اشتباه کالای لوکس تعریف شده است. البته احتشام‌زاده نسبت به کالای لوکس تلقی‌شدن این خودرو انتقاد دارد و اظهار می‌دارد: من معتقدم که به اشتباه بنز E٢٨٠ جزو کالای لوکس تلقی شده است اما دولت حاضر نیست که این اشتباه را تصحیح کند.

تشریفاتی‌ها ممنوعیت واردات ندارند

با وجود آنکه سه‌ سال است واردات این خودرو ممنوع است، اما فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به «شهروند» می‌گوید که اینگونه خودروها، خودروهای خاص هستند و شاید واردات آن برای افراد عادی ممنوع باشد اما هیأت وزیران می‌تواند ترخیص و واردات این خودروها را برای ارگان‌ها و نهادهای خاص صادر کند. زاوه با بیان اینکه خودروهای خاص نیاز به ثبت سفارش ندارد، اظهار می‌دارد: دولت می‌تواند به‌طور مستقیم برای نهادها و ارگان‌ها مجوز واردات این قبیل خودروها را صادر کند. او با بیان اینکه خودروهایی که در اختیار نهادها و ارگان‌ها است، متفاوت است، می‌گوید: برخی از این خودروها، خودروهای معمولی هستند و می‌توانند تولید هرکشوری باشند و برخی دیگر خودروهای خاص هستند که در برخی کشورها تولید می‌شوند. به گفته این کارشناس، خودروهای ضد گلوله و بعضاً ضد راکتی که برای حفاظت شخصیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کارخانه اصلی تولید می‌شود و در مراکز دیگری کارهای خاصی که مناسب این کار شوند، روی آنها انجام می‌شود. زاوه با اشاره به اینکه خودروهای هر ارگان و سازمانی مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد و به تبع آن قیمت‌های متفاوتی هم دارد، عنوان می‌کند: قاعدتا خودرویی که برای جابه‌جایی سران کشورها در نهاد ریاست‌جمهوری مورد استفاده قرار می‌گیرد با خودروهای وزرا تفاوت می‌کند. حتی برای جابه‌جایی سران کشورها، این موضوع که رئیس‌جمهوری کدام کشور باشد در انتخاب نوع خودرو تأثیرگذار است.

ارزش واقعی خودروهای بحث‌ برانگیز چهره‌های سیاسی

قیمت خودروهای تشریفاتی گاهی تا 3 برابر می‌رسد

به گفته زاوه قیمت بنز E٢٨٠ و بنز الگانس که معمولا برای حفاظت شخصیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و خودروی مورد استفاده‌ هاشمی‌ رفسنجانی هم بود، حدود ٥٠‌ هزار یورو تا ٦٠‌ هزار یورو معادل ٢١٥ تا ٢٥٨‌میلیون تومان است و باید حدود ٢٠٠‌ هزار یورو معادل ٨٦٠‌ میلیون تومان برای ضد گلوله کردن آن و حدود ٣٠٠‌ هزار یورو معادل یک‌میلیارد و ٢٩٠‌ میلیون تومان برای ضد راکت‌کردن آن هزینه شود. این درحالی است که آپشن ضدگلوله‌بودن هم رتبه‌بندی‌های مختلفی دارد و هزینه‌ای که برای ضدگلوله‌کردن این خودرو انجام می‌شود، بستگی به آن دارد که این خودرو نسبت به گلوله چه اسلحه‌هایی مقاوم باشد. به این ترتیب ممکن است قیمت یک خودوری بنز که قیمت معمول آن ٥٠‌ هزار یورو است با امکاناتی که روی آن نصب می‌شود، تا ‌چند میلیون یورو هم برسد. اما در‌ سال ٨٦ خبری هم در برخی رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه در تاپ خودرو از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو، تولید بنزهای سواری آغاز شده است. البته در حال حاضر خط تولید این خودروها متوقف شده است اما به گفته زاوه در همان مقطع زمانی هم این کارخانه فقط بنزهای استاندارد را تولید می‌کرد و بنز ضدگلوله و ضد راکت تولید نمی‌کرد. بنابراین خودروهایی که قابلیت حفاظت داشته باشد، همیشه ازطریق واردات دراختیار شخصیت‌ها و مقامات قرار گرفته است.

منبع:شهروند



نظرات

  • امیر امیر (29 دی 1395 ساعت 12:57)

    ,والله به نظر من مسولان ما باید خودروهای خوب امن سوار شن چون ابرویه مملکتن و الا کرمعلی هم ماکسیما داره باید خیابان های ما هم ماشین خوب داشته باشه اما بعضی ها ماشین معلولی سوار شن اختلاص های سنگین بکنن این بده

  • وطن وطن (28 دی 1395 ساعت 09:22)

    جایگاه مسئولین نباید نادیده شود و این خودروها نیز در دستگاه دولتی جایگاه خود را دارند
    امـا صنعت خودرویی انحصار مورد قبول نیست

  • mohammad mohammad (27 دی 1395 ساعت 23:01)

    بنز هاشمی در حالت عادی 40میلیون قیمتشه ولی اگه ضد گلولشو در نظر بگیری بالای 300 میلیونه

    افشین افشین (29 دی 1395 ساعت 13:48)

    داداش مطلبو درست نخوندی ، فقط هزینه ضد گلوله کردن بالای 700 میلیونه چطوری حساب کردی؟

  • فرزاد فرزاد (27 دی 1395 ساعت 14:43)

    هیچکس با استفاده مسئولان کشور از این خودروها مخالف نیست، اما همه با حمایت همه جانبه از خودروسازان داخلی بوسیله افزایش نرخ ارز و تعرفه گمرکی و ایجاد انحصار بازار خودروی ایران آنهم بصورت کاملا ناعادلانه مخالفند.
    بازار در معنی مساوی است با تنوع محصول و کیفیت و قیمت و نه اینکه میخوای بخواه، نمیخوای نخواه و همینی که هست!

  • کاربر ایرانی کاربر ایرانی (27 دی 1395 ساعت 13:08)

    چه فرقی می کند ؟ لازم نیست که حتما ماشین به اسم خودشان باشد تا سوارش شوند !
    بنده هزاران بار سوار ماشین پدرم شدم و کِیَفش را برده اسم به اسم خودم هم نبوده است !
    مهم این است که این آقایان کیفَش را میبرند حالا چه به اسم خودشان باشد چه به اسم وزارتخانه و سازمان ! چه حسن کچل چه کچل حسن !

  • علیرضا علیرضا (27 دی 1395 ساعت 11:17)

    چرا مسولان ایرانی که حمایت از تولید داخل از زبانشان جدا نمیشه؟؟ چرا خودرو داخلی مانند پراید سوار نمی شوند؟؟