1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. معرفی قوی‌ترین خودرو شاسی‌بلند 7 نفره جهان

معرفی قوی‌ترین خودرو شاسی‌بلند 7 نفره جهان

6 فروردین 1396
  • 4

خودروهای شاسی بلند (SUV) معمولا نمونه هایی هستند با صدای کم و ظاهری متعارف که مناسب استفاده خانواده ها ساخته می شوند. این خودروها معمولا مناسب حرکت در مسیرهای شهری بوده و فضایی مناسب را برای جا دادن خریدها روزانه در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهند.

 معرفی قوی‌ترین خودرو شاسی‌بلند 7 نفره جهان

اما شرکت دوج پا را از این فراتر گذاشته و علاوه بر برطرف کردن نیازهایی اینچنینی خانواده ها، مدل دورانگو اس آر تی (Dodge Durango SRT) خود را به گونه ای طراحی نموده که قابلیت های دینامیکی نمونه هایی مانند مدل سوپر اسپرت چارجر (CHARGER) و چلنجر (CHALLENGER) را در خود داشته و به راننده قابلیت رقابت با خودروهای سدان و اسپرت موجود در بازار را بدهد.

موتور و پیشرانه دوج دورانگو SRT

خودروی دوج دورانگو SRT بر اساس طراحی برادر کوچکتـر و سایز متوسـط خود یعنی جیــپ گـرند چــروکی (Jeep Grand Chrokee SRT) ساخته شده است. موتور و پیشرانه آن نیز همان نمونه مورد استفاده در جیپ بوده و این خودرو از یک موتور هشت سیلندر خورجینی ۶.۴ لیتری همی (HEMI) استفاده می کند. این موتور بسیار قوی بوده و توانایی تولید نیرویی برابر با ۴۷۵ اسب بخار را در دور موتور ۶۰۰۰ RPM داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل ۴۷۰ پاوند بر فوت (برابر با ۶۳۷ نیوتون متر) بوده که در دور موتور ۴۳۰۰ RPM در اختیار راننده قرار می گیرد.

دوج دورانگو مجهز به سامانه کنترل شروع حرکت (Lunch Control) بوده و با استفاده از سیستم انتقال قدرت بهینه سازی شده و مجهز به سیستم Torque Flight و گیربکس هشت سرعته بسیار پیشرفته خود قابلیت های خیره کننده ای را از خود به نمایش می گذارد. دوج دورانگو با استفاده از موتور قدرتمند هشت سیلندر و تجهیز به جعبه دنده فوق العاده خود تنها به ۴.۴ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد.

این خودرو علاوه بر این تنها در زمان ۱۲.۹ ثانیه مسافت ۱.۴ مایل (۴۰۰ متر) را طی نموده که از این لحاظ در رده خودروهایی مانند پورشه باکستر (Porsche Boxter)، ب ام و M6 و مازراتی کواتروپورته (Maserati Quattroporte) قرار می گیرد. این اعداد و ارقام برای یک خودرو شاسی بلند با سه ردیف صندلی و با طولی برابر با ۲۰۰ اینچ (معادل ۵.۱ متر) بسیار مناسب و فراتر از انتظار است.

 معرفی قوی‌ترین خودرو شاسی‌بلند 7 نفره جهان

برای بهبود قابلیت ها این خودرو در هنگام عبور از پیچ ها با سرعتهای بالا شرکت دوج و بخش SRT، کمک فنرهای عقب و جلوی این خودرو را مورد بازنگری قرار داده اند و نحوه عملکرد آنها را تغییر داده و عملکرد آنها را کمی خشک تر نموده اند که این مساله موجب رفتار اسپرتی برای این خودرو می گردد. علاوه بر اینها این خودرو مجهز به استرس بار (قطعه ای که به دو سر کمک فنرها وصل شده و تنش حرکت را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد) در بخش عقب نیز مجهز شده که قابلیت های آن را در هنگام عبور از پیچ ها با سرعت زیاد بالا می برد. سیستم تعلیق نیز ساخت شرکت بیلشتاین (Bilstein) و از نوع تطبیقی بوده و عملکردی هماهنگ با مسیر حرکت خودرو دارند.

برای متوقف کردن این هیولا نیز شرکت دوج از سیستم ترمزهای ساخت شرکت برمبو (Brembo) استفاده نموده است. این سیستم ترمز عملکرد بسیار مناسبی داشته و در چرخ های جلویی از شش پیستون و در چرخ های عقبی از چهار پیستون استفاده می کند. کالیپرها ترمز نیز به رنگ قرمز بوده که به عنوان برمبو منقش شده اند.

تایرهای استفاده شده در دوج دورانگو نیز ساخت شرکت تایرسازی ایتالیایی پیرلی (Pirelli) بوده و سایزی برابر با ۲۹۵/۴۵ZR20 با طرح اسکورپیون (Scorpion) داشته که عملکردی عالی در تمام چهار فصل سال دارند. رینگ های پنج پره دوبل دوج دورانگو نیز با طرح گولیاث (Goliath) است. این سیستم ترمز با استفاده از رینگ و تایرهای ۲۰ اینچی این قابلیت را به این خودرو داده اند که تنها در ۱۱۵ فوت (معادل ۳۵ متر) از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با حالت سکون برسد.

البته هیچکدام از استفاده کنندگان خودروهای شاسی بلند سایز بزرگ از خودروی خود برای رسیدن به سرعتهای بالا استفاده نمی کنند. به همین دلیل شرکت دوج دورانگو را به گونه ای طراحی نموده که مناسب استفاده های روزمره نیز باشد و بتواند به عنوان یک خودروی شاسی بلند خانوادگی نیز عملکردی کامل و در سطح بالا از خود به نمایش گذارد.

 معرفی قوی‌ترین خودرو شاسی‌بلند 7 نفره جهان

این خودرو قابلیت تنظیم در هفت مدل مختلف رانندگی را داشته و به همین دلیل تمامی نیازهای راننده را تقریبا در هر شرایطی برآورده می سازد. از نمونه های موجود در این سیستم هفت گانه راننده می توان به گونه Auto برای حرکت در مسیرهای شهری و استفاده روزانه عادی و گونه Track برای ارائه بالاترین سطح قابلیت ها و استفاده در بزرگراه ها و مسیرهای مسابقه و در مسیرهای خشک اشاره کرد.

از دیگر مدل های رانندگی دوج دورانگو SRT می توان به مدل رانندگی Snow برای عبور از مناطق و مسیرهای پوشیده از برف با حداکثر چسبندگی به سطح جاده، مدل رانندگی Eco برای حرکت با کمترین مصرف سوخت ممکن و مدل رانندگی Tow اشاره کرد که به دوج دورانگو قابلیت یدک کشی باری به وزن ۸۶۰۰ پوند (معادل ۳۹۰۰ کیلوگرم) را می دهد.

فرم رانندگی دیگری که در این خودرو قرار گرفته مدل Sport بوده که در آن ۶۵ درصد گشتاور تولید شده در آن به چرخ های عقبی منتقل شده و قابلیت هایی مانند خودروهای اسپرت را به آن می دهد. آخرین مد رانندگی این خودرو مدل Valet بوده که در آن سیستم کنترل حرکت غیر فعال شده و تنظیمات موتور مانند تنظیمات نمونه شش سیلندر خورجینی دوج چارجر می گردد.

طراحی خارجی

دوج دورانگو ظاهری بسیار جسورانه و تهاجمی داشته و طراحی جلو پنجره آن نیز جدید بوده و بر اساس استانداردهای SRT با استفاده از شبکه ها سیاهرنگ ساخته شده است. در بخش زیرین این جلو پنجره بزرگ و کشیده ورودیهای هوا قرار داشته و در بخش های جانبی آن چراغهای مه شکن با استفاده از لامپهای LED قرار گرفته اند. طراحی کاپوت خودرو نیز بزرگ و برجسته بوده و ورودیهای هوا نیز بر روی آن قرار گرفته است که هوای لازم برای تنفس موتور غول پیکر دوج دورانگو را تامین می کند.

خطوط جانبی نیز تیز بوده و با خط مستقیم به سمت عقب خودرو امتداد پیدا می کنند. در اطراف خودرو نیز نشانهایی با عناوینی مانند ۳۹۲ (حجم موتور این خودرو بر حسب اینچ مکعب) و AWD (انتقال قدرت به هر چهار چرخ خودرو) نصب شده است. خروجی اگزوز این خودرو نیز دوگانه بوده که پوششی از نیکل و کروم دارد. طراحی این سیستم اگزوز نیز جدید بوده و صدایی مانند غرش دوج چارجر را برای این خودرو به همراه دارد.

 معرفی قوی‌ترین خودرو شاسی‌بلند 7 نفره جهان

طراحی داخلی و کابین

کابین دوج دورانگو با استفاده از مواد اولیه ای مانند چرم ناپا (نوعی چرم مرغوب و نرم با ظاهری براق) ساخته شده و با دوختهای نقره ای و نماد SRT تزئین شده اند. صندلی های جلویی این خودرو نیز مجهز به سیستم تهویه و گرمکن است.

غربلیک فرمان (Steering Wheel) دوج دورانگو نیز با چرم مشکی رنگ روکش شده و بخش پایینی آن نیز که به رنگ نقره ای طراحی شده، شکل تخت و مسطح دارد که ظاهر آن را بیشتر شبیه خودروهای اسپرت می نماید. در بخش پشتی فرمان نیز اهرم های تعویض دنده قرار گرفته اند که دسترسی ساده ای داشته و راننده مشکلی در استفاده از آنها نخواهد داشت.

کفپوش های این خودرو نیز بسیار با کیفیت بوده و با استفاده از جنسی مشابه مخمل ساخته شده اند و بطور استاندارد بر روی تمامی تیپ ها و مدل های دوج دورانگو نصب می گردد. در بخش میانی داشبورد و کنسول میانی یک صفحه نمایش بزرگ ۸.۴ اینچی قرار دارد. این نمایشگر به سیستم اطلاعاتی / سرگرمی (Infotainment) متصل است. از امکانات این سیستم می توان به سیستم ویژه ارتباطی U-Connect مخصوص خودروهای دوج، کرایسلر و فیات و جیپ، پشتیبانی از سیستم های ارتباطی با گوشیهای تلفن هوشمند همراه با نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto اشاره کرد.

سیستم صوتی دوج دورانگو بسیار مناسب بوده و توانای خروجی ۵۰۶ وات را از نه بلندگوی حرفه ای ساخت شرک Bose دارد. این بلندگوها مجهز به سیستم BeatsAudio بوده و با استفاده از یک ساب ووفر (Sub Woofer) بسیار قدرتمند کیفیت پخش بسیار بالایی داشته و فضایی مانند یک استودیوی موسیقی را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند.

از امکانات و قابلیت های سفارشی برای دوج دورانگو می توان به ابزار و ادوات و دستگیره های در ساخته شده از فیبر کربن، تزئینات با استفاده از چرم به رنگ قرمز خاص (Demonic Red Laguna Leather) و پوشش مخملی ستون A و سقف خودرو اشاره کرد.

 معرفی قوی‌ترین خودرو شاسی‌بلند 7 نفره جهان

زمان عرضه به بازار دوج دورانگو

دوج دورانگو بر اساس اعلام شرکت دوج قرار است در اواخر سال جاری میلادی راهی بازار شده و به مشتریان عرضه گردد. این خودرو در ۱۱ رنگ مختلف به همراه لیست بلند بالایی از تجهیزات سفارشی قابل ارائه بوده و خریداران قابلیت انتخاب امکاناتی مانند سیستم ارتباطی با قابلیت تماس اتوماتیک با سامانه امداد ۹۱۱ و تکنولوژی هایی مانند سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) و سیستم جلوگیری از برخورد از جلو با ترمز اتوماتیک (Forward Collision Warning with Automatic Brake) را خواهند داشت.

سخن آخر

قیمت رسمی برای این خودرو توسط شرکت دوج اعلام نشده ولی بر اساس شنیده قیمت دوج دورانگو چیزی در حدود ۷۰.۰۰۰ دلار (معادل ۲۹۰ میلیون تومان) خواهد بود. از رقبای این خودرو در بازاری نمونه های شاسی بلند سایز بزرگ می توان به شورولت تاهو (Chevrolet Tahoe)، جمس یوکان (GMC Yukon)، نیسان آرمادا (Nissan Armada) و فورد اکسپدیشن (Ford Expeditionb) اشاره کرد.

البته هیچکدام از این خودروهای اشاره شده توانایی فنی حتی نزدیک به دوج دورانگو را نداشته و از این لحاظ نزدیک ترین رقیبای این خودرو مدل GLS550 شرکت مرسدس بنز با قیمتی در حدود ۹۵.۰۰۰ دلار (معادل ۴۰۰ میلیون تومان) و مدل AMG GLS63 این شرکت با قیمت بالای ۱۲۰.۰۰۰ دلار (معادل ۵۰۰ میلیون تومان) خواهند بود.

لازم به ذکر است که این خودرو در نمایشگاه خودرو شیکاگو که در ماه آوریل سال جاری برگزار می شود بصورت رسمی معرفی خواهد شد و اینبار دوج دورانگو با توجه به قابلیت های خیره کننده دینامیکی خود جایگاه خودروهای عضلانی این شرکت مانند دوج چارجر و دوج چلنجر را از آن خود خواهد کرد.

 معرفی قوی‌ترین خودرو شاسی‌بلند 7 نفره جهان

منبع: تکرا



نظرات

  • alfa alfa (6 فروردین 1396 ساعت 18:49)

    پرایدمو بفروشم میخرمت.

  • حمید حمید (6 فروردین 1396 ساعت 16:46)

    290 تو مریخ دیگه؟!

  • سینا سینا (6 فروردین 1396 ساعت 16:19)

    تو ایران میشه ۵ برابر، تازه درآمد اونا کجا ما کجا.

  • amir amir (6 فروردین 1396 ساعت 14:24)

    290م
    خخخخخخخخخخ