1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. با اعمال نفوذ خودروسازان برخورد شود

با اعمال نفوذ خودروسازان برخورد شود

10 اردیبهشت 1396
  • 0

کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از سانسور گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی خواستار برخورد با خودروسازانی شد که برای محدودسازی انتشار عمومی این گزارش‌ها، اعمال نفوذ کرده‌اند.

 با اعمال نفوذ خودروسازان برخورد شود

امرالله امینی در واکنش به محدودسازی انتشار عمومی گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، اظهار کرد: ریشه چنین موضوعات و اعمال نفوذهایی از سوی خودروسازان به انحصاری بودن صنعت خودرو و نوع نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود چه مرجعی با کدام اختیارات و مبنای قانونی از انتشار عمومی و کامل گزارش‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: مطمئنا خودروسازان در این زمینه اعمال فشار می‌کنند، اما این نهادهای مسوول هستند که باید با این اقدامات برخورد کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که در دنیا به صورت هفتگی گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای در حال تولید به صورت کامل برای آگاهی عموم مردم منتشر می‌شود و تمام شهروندان به این گزارش‌ها دسترسی دارند.

وی افزود: در این شرایط اینکه ما گزارش‌های ماهانه ارزیابی کیفی خودروهای داخلی را به صورت سانسور شده، گزینشی و محدود منتشر کنیم، برخلاف روند کلی صنعت خودرو در جهان است.

امینی با بیان اینکه خودروسازان اگر می‌خواهند کیفیت محصولاتشان افزایش یابد، باید از انتشار عمومی گزارش‌های ارزیابی کیفی استقبال کنند نه آنکه جلوی آن‌را بگیرند، تصریح کرد: گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی با جان و مال مردم سر و کار دارد و اگر شهروندان به این گزارش‌ها دسترسی نداشته و متناسب با وضعیت کیفی خودروهای داخلی اقدام به خرید و استفاده از این محصولات نکنند، دچار سوانح و تصادفات و ضرر و زیان جانی و مالی خواهند شد.

پیش از این ایسنا گزارش داده بود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برخی از بخش‌های گزارش‌های ماهانه ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی از جمله نمره منفی خودروها را که مربوط به وضعیت شاخص‌های ۹ گانه‌ای همچون وجود سر و صدای اضافی، نفوذ آب و غبار در خودرو، وضعیت تزئینات داخلی، کیفیت رنگ و ایرادات بدنه خودرو است از نسخه عمومی این گزارش‌ها حذف کرده است.

در پیگیری علت این موضوع نیز شنیده شد که اعمال فشار یکی از خودروسازان کوچک مونتاژکننده خودروهای چینی باعث محدود شدن گزارش‌های عمومی ارزیابی کیفی خودروهای داخلی شده است.

پیش از این با ارزیابی نمرات منفی خودروهای داخلی، گزارش‌هایی درباره ایرادات کیفی خودروهای در حال تولید از جمله درباره وجود مشکل نفوذ آب و گرد و غبار در برخی خودروهای داخلی شامل "سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک (محصولات سایپا)، سمند تبریز (محصول ایران خودرو) و ام‌وی‌ام ۵۵۰ (محصول خودروسازی مدیران) " منتشر شده بود.

منبع : ایسنا



نظرات