1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. رو در رو با رنو داستر و سانگ‌یانگ تیوولی 2016

رو در رو با رنو داستر و سانگ‌یانگ تیوولی 2016

17 تیر 1395
  • 1

در چند ماه گذشته دو تازه وارد به بازار خودروی کشور را رودرروی یکدیگر قرار داده‏ ایم. خودروهایی که با بازه قیمتی 95 تا 110 میلیون تومان می‏ توانند در صورت تعریف مناسب استراتژی فروش و خدمات پس از فروش، رقابت خوبی ایجاد کرده و هر یک، علاقه‏ مندان به کراس‏اور با خصایص و خوی رانندگی متفاوت را به سمت خود جذب کنند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از خبرماشین، بازارهای پررونق اتومبیل در دنیا بر حسب تنوع مدل، قیمت‏ گذاری رقابتی و خدمات پس از فروش، شناسایی می ‏شوند. اگر از این حیث بخواهیم بازار خودرویی کشورمان را نه تنها با دنیا، بلکه با کشورهای قاره آسیا- اوراسیا مثل ترکیه، چین، کره و یا کل بازار کشورهای حوزه خلیج فارس مقایسه کنیم، می‏بینیم که همچنان تشنه ورود برندهای متعدد و خودروهایی با کلاس‏ بندی گوناگون و قیمت‏ های به شدت رقابتی است که خودروهای اقتصادی در محدوده قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان، بیشترین سهم را از آن خود می‏ کنند. بازه دوم قیمت 40 تا 100 و بازه سوم را می‏ توان 100تا 200 و در نهایت 200 تا 300 میلیون تومان در نظر گرفت که بر اساس آمار به ترتیب 40 ، 18، 21 و 21 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده ‏اند.

در این میان، بازه اول صرفاً در انحصار خودروهای داخلی و مونتاژ شده چینی بوده، اما در کلاس دوم، صحبت از خودروهای وارداتی است. در این کلاس ‏بندی، خودروسازان به‏دلیل نیاز بازار، سرمایه‏ گذاری بزرگی روی انواع کلاس ‏های شاسی بلند به ‏ویژه کراس ‏اورهای میان سایز کرده‏اندکه رنو داستر فیس ‏لیفت و سانگ یانگ تیوولی با قیمت 95 تا 110 میلیون تومان جز این دسته از خودروها قرارمی گیرند.

تیوولی یا داستر ؟

داستر فیس لیفت، خانوادگی، مهندسی شده و جادار داستر، از زمان ورود به بازار کشور توسط نمایندگی وطنی، به ‏دلیل کمبود برخی آپشن‏ های موجود و حضور چینی‏ های پر رنگ و لعاب و ارزان‏تر (همانند توپ تو خالی) و برخوردار نبودن از کیفیت بالای تولید، علی رغم شایستگی ‏های فنی، مورد اقبال بازار قرار نگرفت. اما به مرور زمان، مدل‏ های 2015 و پس از عرضه گونه فیس لیفت شده 2016 و با پس دادن امتحان نه چندان درخشان چینی ‏ها (که از حیث فنی و ارزش برند و بازار دست دوم نامناسب هیچ‏ گاه با نزدیک ‏ترین برند‏های آسیایی قابل مقایسه نبوده چه برسد به برندی اروپایی) کم ‏کم جای خود را در بازار پیدا کرد.

مجهز شدن نمونه 2016 به امکانات بهتر و بیشتر، طراحی اسپرت‏ و بالا رفتن کیفیت به‏ ویژه در اتاق، بازی را در این کلاس رقابتی به سمت و سویی دیگر چرخاند. داستر 2016 با سوار شدن روی پلت ‏فرم B0 رنو-نیسان، علیرغم اینکه همچنان در گونه تک دیفرانسیل با جعبه دنده اتوماتیک در بازار موجود بوده، همچنان ورود نمونه دو دف آن درهاله ای ازابهام قراردارد.

مدل 2016 به لطف یک فیس ‏لیفت خوب و فنی در نمای جلو، از چراغ ‏های جدید و اسپرت ‏تر همراه با Day Light، جلو پنجره و لوگوی باز طراح شده رنو بهره برده که به ‏عنوان شناسه به روز رسانی شده این برند شناخته می ‏شود. رینگ‏ های 16 اینچی خاکستری Black Diamond، و استفاده از کروم در باربند، سر اگزوز، دستگیره داخلی درها، تریم دور خروجی‏ های سیستم تهویه مطبوع و ... از دیگر تغییرات ظاهری این مدل هستند.

سیتزوئن c3 جدید

بزرگ‏ ترین اتفاق داخلی در داستر 2016، استفاده از کنسولی با طراحی جدید است که فضای داخلی ماشین را به نسبت نمونه ‏های 2015 دگرگون کرده و محیط آن را از فضایی ساده به اتاقی اسپرت و پویا و مشتری‏ پسند مبدل ساخته است. ارتفاع و عرض تعریف شده درها در داستر، باعث شده تا ورود و خروج همانند یک اس‏ یو وی به راحتی صورت گیرد. صندلی‏ های جلو جادار وراحت و فرمان خوش دست و خوش کیفیت با جا نمایی کروز کنترل و کنترل ‏کننده سیستم صوتی و بلوتوث، از ارگونومی خوبی سود می برند.

برخلاف تیوولی، داستر از سیستم کی ‏لس استفاده نکرده و صرفاً باز و بسته شدن درها در کنار سیستم ضد سرقت توسط یک ریموت سوئیچ شکل صورت می‏ گیرد که وظیفه خاموش و روشن کردن ماشین را نیز بر عهده دارد. در پشت فرمان، نمایشگر دو قلوی کیلومتر و دور شمار و درسمت راست کامپیوتر سفری و نمایشگر دنده و ... وجود دارد که در تیوولی کامپیوتر سفری در سایز کوچک ‏تری به وسط این دو نمایشگر تغییر مکان داده است.

ماشین روی استارت ‏های اولیه بی ‏صدا و آرام حرکت می ‏کند، اما با افزایش دور موتور، پیشرانه کمی صدای خشن به خود می ‏گیرد و کندی قابل لمسی درکندن از زمین حس نمی‏شود. دراین میان گیربکس با نرمی و بی ‏صدایی عالی تعویض شده، اما به‏ دلیل ضریب سینک‏ پذیری پایین‏ تر به نسبت تیوولی، از سرعت کمتری در ارتقاء و افزایش ضریب دنده ‏ها و معکوس‏ گیری برخوردار است.

شتاب‏ گیری با آن به کمک حالت تیپ‏ ترونیک و قدرت مانورپذیری به ‏ویژه در دنده 2 به 3 و 3 به 4 قابل توجهی با افزایش صدای پیشرانه است و این گشتاور 195 نیوتن‏ متری، شما را از داشتن رانندگی پویا و قلدر بی ‏نصیب نمی ‏کند، که البته به‏ دلیل تعریف وزن به اسب‏ بخار یک به 5.8 در داستر، در مقابل عدد یک به 5.10 در تیوولی، با هر فشاری روی پدال گاز به ‏ویژه در حالت تیپ ‏ترونیک، بازی با دور موتور و سبقت ‏گیری به راحتی صورت می‏ گیرد و ضعفی از نظر در اختیار داشتن قدرت موتور به چشم نمی‏ آید.

پیشرانه استفاده شده از سوی رنو با کد F4R، از موتورهای موفق این شرکت بوده و در ورژن‏ های اسپرت و RS این شرکت فرانسوی، بسیار مورد استفاده قرار گرفته و از پتانسیل بالایی برای تقویت برخوردار است که روی کلیو نسل 3 و ترافیک هم سوار می‏ شود.


سیتزوئن c3 جدید

جعبه دنده‏ نیز که نرمی، بی ‏صدایی و عملکرد عالی آن در یک رانندگی پرترافیک و پرفشار به وضوح نمایان می ‏شود، در کنار داستر، به ‏صورت مشترک روی ساندرو، سیمبول، لوگان، مادوس و کانگو مورد استفاده قرار می‏ گیرد و یکی از بی ‏آزارترین نمونه ‏های موجود بوده که دارای کمی تنبلی در تعویض از 3 به 4 است.

فرمان در کنار کمی سنگینی، حس خوبی از سطح جاده داشته و در 3/3 دور قفل شده و میدان گردشی عالی دارد و به خوبی ضربات سطح جاده را دفع می ‏کند. همچنین کاملاً در دست و قابل کنترل بوده و می‏توان با تغییر ارتفاع آن به شرایط پایدارتری رسید.

در پروسه سواری گرفتن، سیستم تعلیق نرم (به نسبت کراس ‏اورهای رقیب) و البته انتخاب مهندسی شده رینگ ‏های 16 اینچی، سواری پایدار با کمترین میزان صدا و لرزش را به‏وجود آورده است. به اضافه اینکه ابعاد تعریف شده داخل اتاق به ‏دلیل ارتفاع و عرض و طول بیشتر داستر (به نسبت تیوولی) فضای راحت ‏تر در بخش ‏هایی چون فاصله سر، شانه و پاها ایجاد کرده ودر ردیف عقب در کنار قابلیت حمل 3 سرنشین با 3 پشت سری و 3 کمربند ایمنی سواری با ثباتی را ایجاد می‏کند. همچنین در داخل خودرو، فضاهای بیشتری در پشت شیشه عقب، درها و میانه کنسول برای آن در نظر گرفته شده تا بتواند خصایص یک خودروی نیمه آفرود را در یک سفر کوهستانی بیشتر آشکار کند.

در خصوص شرایط فروش نیز، به ‏دلیل رویه مثبت ‏تر نگین خودرو البته در قیاس با گذشته، به خاطر تحویل به روز‏تر (7 تا 30 روز کاری) فاصله قیمت عرضه شده از سوی شرکت با نمونه‏ های آزاد بسیار نزدیک و در بازه قیمتی 102 تا 105 میلیون تومان بوده، در صورتی که در مورد تیوولی به‏ دلیل پروسه تحویل در مدت زمان 120 تا 180 روز کاری با قیمت شرکتی حدود 95 میلیون ، فاصله قیمتی نمونه تحویل شرکت با بازار آزاد به 10 تا 15 میلیون تومان رسیده است.


سیتزوئن c3 جدید

تیوولی، پرامکانات، اسپرت وخوش کیفیت سانگ‏ یانگ کره جنوبی که در پی یک دوره تغییرات مالی در سال 2011 حدود 70 درصد سهام آن از طرف ماهیندرای هند خریداری شد، از سال 2015 و با معرفی مدل کانپست X100 تصمیم گرفت تا با نگاهی قدرتمند‏تر به بازار خودرویی به‏ ویژه آسیا و اروپا گام گذارد. در هر حال X100 با رونمایی در نمایشگاه خودروی پکن 2014 و یک پوست‏ اندازی، مبدل به تیوولی در کلاس B جهانی شد که خود کره‏ای‏ ها با عاریت گرفتن نامش از شهری در لازیو (همان Tivoli با مبدل شده به جمله I lov it در حالت معکوس) آن را یک مینی کراس‏ اور لقب دادند.

تیوولی که زبان طراحی نوآورانه سانگ‏ یانگ را با خود به دوش می ‏کشد، در حالی گام به بازار کراس ‏اور پسند کشورمان گذاشته، که چهره متفاوت و امکانات بسیار مناسب آن در کنار کیفیت خوب تولید، قیمت قابل رقابت، توانسته توجه مصرف ‏کنندگان رده دوم بازار (یعنی گروه 40 تا 100 میلیونی)‏ را به سمت خود جلب کند.

ابعاد این ماشین (در هر 3 بخش و البته فواصل اکسل‏ ها) از داستر کمتر و کوچک‏تر بوده و به همین دلیل با داخل شدن به اتاق، تغییر مهندسی فضاهای درنظر گرفته شده، کاهش ملموس ابعاد داخلی و خصلت و زبان متفاوت طراحی اسپرت‏ تر کاملاً مشهود است. به اضافه اینکه ارتفاع کمتر آن تا زمین و به ‏ویژه فاصله کم تایر تا اتاق از حس راندن یک خودروی شاسی بلند (کراس‏اور) کاسته و بیشتر شما را به یاد راندن یک سواری اسپرت می اندازد.

نمای عقبی، تا حدود زیادی شما را به فضای مینی‏ کانتری ‏من برده، اما فرم عصبانی چراغ ‏های جلو، بر جذابیت دماغه آن افزوده است. پوشش چرم صندلی ‏ها و فرمان D شکل اسپرت به همراه کنسولی پویا و اسپرت، همه مواردی هستند که در چنین طیف قیمتی برای یک خریدار جلب توجه می‏ کنند. ماشین که از سامانه کی ‏لس و استارتر سود می‏برد، باروشن شدن روی حرکت اولیه به نرمی اززمین کنده و صدای پیشرانه، مرا یاد موتورهای هیوندای می اندازد. در دور موتورهای 4 تا 5 هزار، در اتاق صدای موتور افزایش یافته که این مسئله در قیاس با داستر بیشتر است .

از طرفی صدای تایرها در داخل فضای اتاق، به‏ دلیل رینگ ‏های 18 اینچی بزرگ ، تایرهای دیواره کوتاه و مرکز ثقل کمتر ماشین و نزدیک ‏تر بودنش به زمین، بیشتر از رقیب فرانسوی است و با افزایش سرعت، به مرور از آرامش داخل کابین کاسته می‏شود. در مبحث توانایی ‏های نیمه آفرود و رانندگی اسپرت نیز، جدول 3 آیتمی زیرنشان دهنده برتری داستر در بخش نیمه آفرود وبرتری تیوولی در رانندگی اسپرت است. (هر چه اعداد بیشتر باشد، مناسب‏تر برای رانندگی کوهستانی و هر چه کمتر باشد، مناسب‏تر برای رانندگی اسپرت است.)


سیتزوئن c3 جدید

با وجود داده های بالا قطعا نمی توان بی درنگ با هردوی این رقبا بصورت یکسان وارد مسیر‏های دشوار شد. به اضافه اینکه سایز بزرگ رینگ‏ ها، اگرچه بر زیبایی خودرو افزوده، اما از آرامش رانندگی کاسته و فرمان، لرزش‏ ها و تکان ‏های بیشتری دارد، که این مسئله در داخل خودرو مشخص‏ تر و برخلاف سواری نرم داستر، در تیوولی با تکان ‏های بعضاً تیزتر در معابر، همراه است که در ردیف عقب بیش از جلو لمس می‏شود، البته این مسئله بر هندلینگ و چسبندگی خودرو به نسبت رقیبش افزوده است و لذت رانندگی اسپرت آنرا بالا برده است.

در خصوص فضا سازی ‏ها نیز، باید گفت موقعیت مناسب قرارگیری پشت فرمان و صندلی ‏های اسپرت و خوش کیفیت که به خوبی بدن را در بر می ‏گیرند، به اضافه ردیف عقبی که می‏تواند 3 سرنشین میان اندازه را در خود جای دهد، از دیگر خصیصه‏ های این مینی کراس‏ اور هستند. البته تیوولی برای رسیدن به این ابعاد مناسب مجبور به فدا کردن بخشی از فضای صندوق بار شده، که در هنگام سفر به چشم می‏ آید.

در هنگام تعویض خطوط و مانورپذیری نیز، با سرعت 100 کیلومتر، طبیعتا بدلیل خصایص اسپرت تر، سایز رینگ و ارتفاع کم با آن جسارت بیشتری را تجربه و مراعات کمتری با پدال گاز می کنید، اما ایمنی باید همیشه چاشنی رانندگی تان باشد. از طرفی به واسطه وجود ترمزهای دیسکی در هر4 چرخ تیوولی قادر به تولید نیروی ترمز بالایی است ولی وارد مدار شدن سیستم ترمز با عجله صورت گرفته و گاهی به تیزی خودرو را نگاه می ‏دارد در صورتی که داستر دارای ترمزی بالشتکی و نرم است .

گیربکس 6 سرعته خودکار (تیپ‏ ترونیک) آیسین در جاده و مسیرهای شهری، مجموعه‏ ای قابل اتکا و مطمئن است، اما در مقام مقایسه با داستر، به‏ دلیل اسب‏ بخار و گشتاور کمتر، وزن سنگین ‏ترخودرو و نسبت عددی بیشتر اسب به وزن، از قدرت مانور کمتر، اما پایداری بهتری برخوردار بوده و جدا از شتاب‏ گیری اولیه تیزتر، در شتاب‏ های ثانویه کمتر بودن 35 نیوتن متری گشتاورش در مقابل داستر قابل لمس بوده و می تواند رانندگی کوهستانی را تحت تاثیر قراردهد.

با این حال جفت شدن بسیار خوب موتور و گیربکس، از تیوولی یک خودروی شهری خانوادگی کاربردی و اسپرت و خوش پیکر شاخص ساخته است.

در نتیجه ‏گیری نهایی، بدون شک یکی از بهترین انتخاب‏ ها در این محدوده قیمتی، رنو داستر است. برای سواری شهری و نیمه خشن آفرود (کوهستان و صحرا) علی رغم تک دیفرانسیل بودن، پیشرانه قوی‏ تر، گشتاور بالاتر، ارتفاع بیشتر از زمین، سواری نرم‏ تر در مسیرهای نا مسطح، صندوق بار بزرگ ‏تر، فضای اتاق بیشتر به واسطه سقف بلندتر، عرض بیشتر و اکسل ‏های طویل‏تر، مجهز بودن به باربند، کابین آرام ‏تر، زاویه ورود و خروج بیشتر، فرمان سنگین ‏تر و سیستم تعلیق با ثبات‏تر گزینه خوبی است.

اما بدون شک یکی از بهترین انتخاب ‏ها در این محدوده قیمتی، برای رانندگی اسپرت شهری و سفرهای بین شهری، به واسطه کیفیت بسیار خوب ساخت در این کلاس، به ‏ویژه صندلی و داشبورد، آپشن‏ها و امکانات رفاهی بیشتر و کامل‏تر، فرمان خوش دست و اسپرت و تیز، فضای کابین ایده‏آل و رینگ‏های اسپرت‏ تر، هندلینگ بالاتر، گیربکس 6 سرعته ضریب پائین و هماهنگ و موتور قوی، سنگ یانگ تیوولی است. پس حالا می‏ توانید با بررسی فاکتورهای بالا، نگاه به بودجه خود و آنالیز نیازهای روزمره، نسبت به انتخاب خودروی مورد علاقه خود از دو خلق خوی متفاوت یکی را برگزینید. سواری نرم یا اسپرت.


منبع:خبر ماشین



نظرات

  • xan xan (17 تیر 1395 ساعت 11:23)

    دوتا نتیجه گیری : اما بدون شک یکی از بهترین انتخاب ‏ها در این محدوده قیمتی ..... !
    یه ذره تفاوت ایجاد میکردید ! خیلی تو ذوق میزنه :( نشان از نهایت بی توجهی نویسنده میده فقط خواسته یه چیزی بنویسه !
    البته منظور منبعه چون شما مجبورید متن رو کامل حفظ کنید.