1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. راننده‌ای به شکل صندلی؛ راهکاری برای مطالعه‌ی فناوری خودران در خیابان

راننده‌ای به شکل صندلی؛ راهکاری برای مطالعه‌ی فناوری خودران در خیابان

28 شهریور 1396
  • 1

شرکت خودروسازی فورد با همکاری شرکت ویرجینیا تک، مطالعه جالبی برای بررسی ارتباط خودروهای خودران با عابران پیاده انجام داده است.

در حال حاضر خودروهای خودران سطح پائین، در بازار خودرو وجود دارند و در جاده‌ها نیز تردد می‌کنند؛

 راننده‌ای به شکل صندلی؛ راهکاری برای مطالعه‌ی فناوری خودران در خیابان

اما هنوز هم نیاز به وجود راننده در پشت فرمان وجود دارد. شاید برای بعضی از مردم، هنوز هم سخت باشد که ببینند برخی خودروها بدون راننده باشند؛ به نظر می‌رسد چنین چیزی برای عابران پیاده بیشتر از این‌که جالب باشد، وحشتناک است. تصور کنید که شما در پیاده‌رو هستید و می‌خواهید از خیابان عبور کنید؛ اگر در تاریکی شب، یک خودرو به سمت شما می‌آید که راننده ندارد؛ چه حسی به شما دست می‌دهد؟

به همین دلیل است که گفته می‌شود هنوز جامعه انسانی آمادگی روبرو شدن با خودروهای بدون راننده در بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهری جهان را ندارد. شرکت خودروسازی فورد برای بررسی و مطالعه واکنش عابران پیاده و احتمالا انواع شوخی‌های سرگرم‌کننده با افراد، با شرکت ویرجینیا تک (Virginia Tech) همکاری کرده است تا واکنش واقعی افراد را نسبت به خودرویی که کاملا خودران به نظر می‌رسد و هیچ فردی در آن دیده نمی‌شود، بسنجد.

 راننده‌ای به شکل صندلی؛ راهکاری برای مطالعه‌ی فناوری خودران در خیابان

لباس مبدلی به شکل صندلی، باعث می‌شود راننده در داخل خودرو دیده نشود و عابران پیاده فکر کنند که کسی در خودرو وجود ندارد. از این طریق می‌توان واکنش کاربران و برقراری ارتباط بین خودروی خودران با عابران را بررسی کرد. در حقیقت، این مطالعه برای کمک به توسعه نوعی زبان بصری است که خودروهای بدون راننده و مردم می‌توانند در آینده از آن استفاده کنند. این یک ایده‌ی بزرگ است؛ زیرا یک خودروی بدون راننده نمی‌تواند دست تکان دهد، با سر اشاره کند یا سر تکان دهد و از حرکات ناخوشایند برای آگاه کردن عابران پیاده استفاده کند (که آن‌ها بدانند در مقابل او چه کاری انجام دهند).

در مورد این موضوع فکر کنید؛ اگر در حال عبور از خط عابر پیاده هستید و می‌خواهید قدم به داخل خیابان بگذارید و یک خودروی بدون راننده را در جاده می‌بینید، آیا واقعا بدون مطمئن شدن از این‌ که شما را می‌بیند یا نه، از خیابان عبور می‌کنید؟ بله، این کار برای همه سخت است.

بنابراین شرکت‌های فورد و ویرجینیا تک از جنبه‌های مثبت جلوه‌های ویژه در سینمای هالیوود اقتباس کردند و یک لباس مبدل به شکل صندلی برای راننده ساخته‌اند تا بپوشد؛ چنین چیزی به عابران پیاده توهم یک وسیله نقلیه کاملا بدون راننده را القا می‌کند. سپس فورد یک نوار نورانی روی شیشه جلو یک ون نصب کرد تا سیگنال‌های چشمک‌زن برای عابران پیاده بفرستد.

دو چراغ سفید روشن که به سمت کناره‌های دو طرف حرکت می‌کنند، نشان می‌دهند که ون در حال توقف است. یک نور سفید چشمک‌زن یعنی ون در حال سرعت‌گیری پس از توقف است و یک نور سفید ثابت به این معنی است که ون در حالت کاملا خودران رانندگی می‌کند.

برای ترجمه این علائم برای عابران پیاده احتمالی، نور ثابت ممکن است به این معنا باشد که ون حتی نمی‌داند شما در جلویش هستید. چراغ‌های روشن ممکن است به این معنی باشد که ون شما را می‌بیند و می‌تواند به شما برسد و نور چشمک‌زن به این معنی است که شما هدف قرار گرفته‌اید و بهتر است برای تصادف نکردن با خودرو، از مسیر آن دور شوید؛ چون ون در حال شتاب گرفتن است.

 راننده‌ای به شکل صندلی؛ راهکاری برای مطالعه‌ی فناوری خودران در خیابان

البته وقتی که این خودروی بدون راننده به خیابان‌های ویرجینیا رسید، عابران پیاده هیچ تصوری از این موضوع و علائم آن نداشتند. از ابتدای ماه اوت، فورد و ویرجینیا تک بیش از ۱۵۰ ساعت داده‌ی عملیاتی از طریق دوربین‌های متعدد ضبط کردند. در این فرایند، راننده پنهان در لباس مبدل برای عابران پیاده‌ای که تصور می‌کردند با یک خودروی بدون راننده واقعی برخورد می‌کنند، بیش از ۱۶۵۰ بار سیگنال فرستاد. واکنش‌های این افراد مورد مطالعه قرار می‌گیرد و از این داده‌ها برای کمک به توسعه‌ی یک سیستم آسان برای فهمیدن روشی استفاده می‌شود که بتواند شکاف ارتباطی بین انسان و ماشین را در آینده از بین ببرد. در حال حاضر، اگر فورد از این لباس مبدل به این شیوه استفاده می‌کند، خیلی از افراد هستند که دوست دارند به علت ترسناک بودن این لباس از آن برای ترساندن مردم در جشن هالووین استفاده کنند. بد نیست بدانید که هالووین یک مناسبت مربوط به مسیحیان غربی و خصوصا آمریکا است که در آن بسیاری از افراد با چهره‌های نقاشی‌شده یا ماسک‌زده، لباس‌های عجیب و غریب و غیر مرسوم می‌پوشند. دیدن چنین ظاهری اغلب باعث ترساندن افراد می‌شود؛ پس اگر از لباس‌ مبدل فورد در شب هالووین استفاده شود، کاربرد جالبی خواهد داشت.



نظرات

  • رضا رضا (29 شهریور 1396 ساعت 14:24)

    چندی پیش هم گروهک ملحد داعش با استفاده از این روش قصد ورود به ایران راداشته که عوامل آن دستگیر میشوند.