1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. احتمال اعمال نفوذ خودروسازان بر وزارت صنعت

احتمال اعمال نفوذ خودروسازان بر وزارت صنعت

9 اردیبهشت 1396
  • 2

محدود شدن اطلاعات مندرج در گزارش ماهانه ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی شائبه اعمال نفوذ برخی خودروسازان بر وزارت صنعت، معدن و تجارت را ایجاد کرده است.

 احتمال اعمال نفوذ خودروسازان بر وزارت صنعت

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت ادواری کیفیت خودروهای در حال تولید و مونتاژ در خودروسازان داخلی را ارزیابی کرده و ماهانه گزارش کامل ارزیابی کیفیت این محصولات را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌کند.

البته این گزارش برای اطلاع افکار عمومی در اختیار رسانه‌ها نیز قرار می‌گیرد. اما نکته مهم این است که نسخه‌ سانسور شده و محدودی از این گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و برخی شاخص‌های مهم مربوط به ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی در گزارش عمومی منتشره، دیده نمی‌شود.

در این رابطه می‌توان به اقدام اخیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مبنی بر حذف نمرات منفی از گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی اشاره کرد. نمرات منفی شاخص‌های ۹ گانه‌ای است که وضعیت خودروهای تولیدی در حوزه‌هایی همچون وجود سر و صدای اضافی، نفوذ آب و غبار در خودرو، وضعیت تزئینات داخلی، کیفیت رنگ و ایرادات بدنه خودرو را نشان می‌دهد، به‌گونه‌ای که هرچه نمره منفی خودرویی در این شاخص‌ها بالاتر باشد نشان‌دهنده بدتر بودن وضعیت کیفیت خودروی مربوطه در شاخص مربوطه است.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بهمن ماه سال گذشته پس از مدتها گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای تولیدی در دی ماه ۱۳۹۵ را به همراه نمرات منفی این خودروها منتشر کرد. این موضوع تمرکز برخی رسانه‌ها بر نمرات منفی خودروهای داخلی را به دنبال داشت و ایسنا نیز گزارش‌هایی در این زمینه از جمله درباره وجود مشکل نفوذ آب و گرد و غبار در برخی خودروهای داخلی شامل "سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک (محصولات سایپا)، سمند تبریز (محصول ایران خودرو) و ام‌وی‌ام ۵۵۰ (محصول خودروسازی مدیران) " منتشر کرد.

به دنبال چنین گزارش‌های انتقادی از کیفیت خودروهای داخلی بود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش بعدی ارزیابی کیفی خودروهای داخلی را مجددا محدود کرده و نمرات منفی را از آن حذف کرد. در پیگیری علت این موضوع نیز شنیده شد که اعمال فشار یکی از خودروسازان کوچک مونتاژکننده خودروهای چینی باعث محدود شدن گزارش‌های عمومی ارزیابی کیفی خودروهای داخلی شده است.

در این شرایط بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه شفاف‌سازی کرده و اعلام کند به چه دلیل گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی به صورت کامل برای آشنایی افکار عمومی از وضعیت خودروهای داخلی، منتشر نمی‌شود؟

منبع : ایسنا



نظرات

  • علی علی (10 اردیبهشت 1396 ساعت 06:29)

    چرا احتمال !! این یک واقعیت است . تولید و پخش مواد مخدر که با عث نابودی خانواده ها میشود جرم است اما چطور تولید خودروهای بی کیفیت مثل پراید و هم پالگی هایش (تیبا ، ساینا و .....)که باعث نابودی خانواده ها میشود جرم نیست ؟!

  • فرزاد فرزاد (9 اردیبهشت 1396 ساعت 13:24)

    تو خونه صداش میکنیم عرشیا ولی تو شناسنامه نوشته امیرعلی ! اعمال نفوذ کی به کی؟