1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نگاهی به کیا کادنزا

نگاهی به کیا کادنزا

16 آذر 1395
  • 0

کیا کادنزا که در کره با نام K7 شناخته می‌شود، در حال حاضر یکی از خودروهای رده بالای این شرکت و در یک قدمی پرچم‌دار آن‌ها یعنی مدل کوریس است. کادنزا خودرویی جوان است و تاکنون دو نسل از آن متولد شده‌اند. این خودرو روی پلتفرم دیفرانسیل جلو و با پیشرانه‌هایی متنوع ارائه می‌شود.

 نگاهی به کیا کادنزا

نسل اول کادنزا به عنوان یک سدان بزرگ، در سال 2010 معرفی شد. این خودرو توسط پیتر شرایر، طراحی شده و از سبک و زبان طراحی جدید کیا و جلوپنجره خاص موسوم به پوزه ببر سود می‌برد. نسل اول کادنزا ظاهری بزرگ، شیک و محافظه‌کار داشت. در مقایسه با هیوندای آزرا، طراحی کادنزا، لوکس‌تر و برای افراد با سن بالاتر بود. ایده این خودرو از سوی کیا به عنوان ورود به بازار خودروهای لوکس در ابتدا کمی مضحک به نظر می‌رسید و کمتر کسی باور داشت که کیا بتواند خودرویی با قیمت حدود 40 هزار دلار را به فروش برساند.

 نگاهی به کیا کادنزا

 نگاهی به کیا کادنزا

کادنزا به همراه آزرا از یک زیربنا و پلتفرم مشترک استفاده می‌کنند. ابعاد مشابه این دو خودرو و پیشرانه‌هایی نزدیک به هم، رقابت درون خانوادگی بین این دو پسرعمو خلق کرده است. البته در یک رده بالاتر خودروهای سدان لوکس جنسیس از هیوندای و k900 یا کوریس کیا قرار می‌گیرند که دیفرانسیل عقب می‌باشند. اما کادنزا نیز در حد خود، خودروی لوکسی محسوب می‌شود. مخصوصاً وقتی به روکش‌های چرم ناپای کابین و تجهیزات و تکنولوژی‌های فراوان آن توجه کنید.

 نگاهی به کیا کادنزا

 نگاهی به کیا کادنزا

معروف‌ترین پیشرانه‌های کادنزا، موتورهای سری لامبدا به حجم 3.0، 3.3 و 3.5 لیتر می‌باشند. قدرت خروجی این سه موتور به ترتیب، 270، 294 و 286 اسب بخار است.

 نگاهی به کیا کادنزا

 نگاهی به کیا کادنزا

اما نسل دوم کادنزا که در سال 2016 و به عنوان مدل 2017 معرفی شده، خودرویی به مراتب متفاوت به نظر می‌رسد. قسمت جلوپنجره کاملاً به سبک جدید درآمده و متصل به چراغ‌های تهاجمی جدید با LED های Z شکل شده است. خطوط عمودی جلوپنجره که به صورت مقعر می‌باشند، بر جذابیت آن افزوده‌اند. در قسمت مه شکن نیز چهار چراغ کوچک مکعبی شکل جای گرفته که اخیراً در مدل‌های مختلف کیا نیز دیده می‌شوند. کاپوت کشیده و برجسته و سقف شیب‌دار رو به عقب، چهره‌ای اسپرت تر به کادنزا داده‌اند. در مقایسه باید گفت که خودروی نسل قدیم کادنزا در کنار آن همانند یک خودروی منسوخ به نظر می‌آید. برخی کادنزای جدید را زیباترین محصول طراحی شده کیا تاکنون می‌دانند.

 نگاهی به کیا کادنزا

این تغییرات افراطی در این خودروی درشت اندام، در جهت بهبود جایگاه نزولی فروش این خودرو و بهبود موقعیت آن در برابر رقبایی چون تویوتا آوالون، بیوک لاکراس، شورولت ایمپالا، نیسان ماکسیما و هیوندای آزرا صورت گرفته است. لااقل در روی کاغذ می‌توان گفت که کادنزای جدید کاملاً در موقعیتی برتر قرار دارد. کابین آن بسیار مجلل و دوست داشتنی است. موتور 3.3 لیتری با تزریق مستقیم سوخت و گیربکس جدید 8 سرعته خودکار مجموعاً برای کاهش مصرف سوخت ارتقا یافته‌اند. هرچند مقداری از اسب بخار و گشتاور تولیدی آن کاسته شده است اما حرکت آن به لطف بهبود ضرایب گیربکس بهبود یافته و مصرف سوخت آن نیز کمتر شده است. با این حال هنوز هم رقبای یادشده در مصرف سوخت از کادنزا عملکرد بهتری دارند.

 نگاهی به کیا کادنزا

 نگاهی به کیا کادنزا

شاسی نسل جدید 50 درصد، درب‌ها 16 درصد، سفتی پیچشی 35 درصد افزایش یافته‌اند. موتور 290 اسبی کادنزای جدید، آرام و بی سروصدا است و رانندگی مطلوبی را فراهم می‌کند. قدرت پیشرانه کافی و نه خیلی زیاد است. مصرف سوخت در شهر 11.76 لیتر در هر صد کیلومتر و در جاده 8.4 لیتر می‌باشد.

 نگاهی به کیا کادنزا

درون کابین می‌توان یکی از چهار تریم مختلف را برگزید. همه تریم ها با ظرافتی مثال‌زدنی و با رنگ‌هایی جذاب و دوختی مناسب در دسترس‌اند. کیفیت متریال مصرفی نیز بسیار بالاست و گاهی حس نشستن در یک مرسدس S550 را به سرنشینان القا می‌کند. سقف پانوراما به صورت استاندارد در پکیج‌های تکنولوژی و تریم SXL قرار می‌گیرد. جیر مصنوعی و چوب نیز برای تزئینات به کار رفته‌اند. فضای پای سرنشینان عقب اندکی افزوده شده و گرم‌کن صندلی‌ها و شارژر USB و کنترل تهویه هوای مجزا برای سرنشینان پشتی نیز فراهم گردیده است.

 نگاهی به کیا کادنزا

 نگاهی به کیا کادنزا

یک نمایشگر 8.0 اینچی در کنسول مرکزی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی گنجانده شده است. تقریباً هیچ بخش ارزان قیمت یا بی‌کیفیتی را در کابین نخواهید یافت. متأسفانه مصرف سوخت تنها جایی نیست که رقبا پیش می‌افتند زیرا در شتاب گیری صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت نیز با زمان 6.5 ثانیه‌ای کاملاً از آوالون با زمان 6.2 و لاکراس و ماکسیما با زمان 5.7 و 6.1 ثانیه جا می‌ماند. البته شاید مقصر اصلی وزن 1648 کیلوگرمی کادنزا باشد.

 نگاهی به کیا کادنزا

در این خودرو نسبت به نسل قبلی، از 13 درصد عایق‌های صوتی بیشتری استفاده شده است. در مسیرهای مختلف، کابین کاملاً بی صدا و نرم است و سیستم تعلیق با قطعات آلومینیومی آن بیشتر تکان‌ها را جذب می‌کند. بازخورد فرمان نیز مبهم است ولی از کادنزای قبلی بهتر است. تایرها و چرخ‌های بزرگ 19 اینچی با فاق کوتاه لاستیک‌ها و دیسک‌های بزرگ‌تر ترمز برای عملکرد مناسب در ترمزگیری انتخاب شده‌اند.

 نگاهی به کیا کادنزا

کادنزای جدید قیمت شروعی معادل 33 هزار دلار دارد. مدل‌های رده بالای SXL آن هم 40 هزار دلار و مدل‌های لیمیتد با قیمت 45 هزار دلار به فروش می‌رسند. کادنزای جدید محصول رشد تدریجی برندیست که در ابتدا تصور نمی‌شد روزی بتواند در این پهنه، محصولی داشته باشد اما نهال‌هایی که کیا کاشته اکنون در حال ثمر دادن هستند.

 نگاهی به کیا کادنزا

 نگاهی به کیا کادنزا

منابع:
caranddriver-wikipedia
motortrend-autoblog



نظرات