1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل با هوندا CR-V

نسل به نسل با هوندا CR-V

17 آذر 1395
  • 2

این روزها می‌توان کراس‌اوور جمع‌وجور هوندا CR-V را در میان انبوه کراس‌اوورهای کره‌ای و معدود خودروهای ژاپنی در خیابان‌های کشورمان مشاهده کرد. خودرویی که پیشینه آن به سال 1995 بازمی‌گردد. در آن زمان هوندا CR-V و تویوتا راو 4 پیشگامان خودروهای کراس‌اوور شهری با استفاده از پلتفرم خودروهای سواری کوچک بودند. CR-V نیز روی شاسی هوندا سیویک بنا شده بود. اکنون نیز با استقبال از این خودرو و خودروهای مشابه این کلاس، با تولید انبوه CR-V در مناطق مختلف نظیر تأسیسات هوندا در ژاپن، بریتانیا، اوهایوی آمریکا، مکزیک، کانادا و چین، می‌توان این خودرو را در سرتاسر جهان مشاهده نمود.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

هوندا CR-V نسل اول در ژاپن به عنوان خودرویی لوکس شناخته می‌شد زیرا ابعاد و پیشرانه آن طبق مقررات داخلی ژاپن در چنین محدوده‌ای قرار می‌گرفت. پیشرانه ابتدایی این خودرو، یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر خروجی 126 اسب بخار و گشتاور 180 نیوتن متر بود. این مدل با سپرهای پلاستیکی مشکی رنگ و چرخ‌های 15 اینچی، خصوصیاتی مابین خودروهای SUV و شهری را به نمایش می‌گذاشت. گرچه نسخه‌های پایه به صورت دیفرانسیل جلو بودند اما امکان انتخاب نسخه چهار چرخ محرکه نیز وجود داشت.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

از سال 1999 به‌روزرسانی جدیدی برای این خودرو معرفی شد که شامل ارتقای قدرت پیشرانه به 147 اسب بخار می‌شد. این افزایش در پاسخ به انتقادهایی به کمبود نیروی این خودروی 1500 کیلوگرمی انجام پذیرفت. هرچند گشتاور ثابت باقی مانده بود اما مصرف سوخت نیز به 10 لیتر در شهر و 8.4 لیتر در بزرگراه رسیده بود. با این حال قیمت خودرو تغییری نکرده بود. متأسفانه مشکلات ایمنی سیویک های آن سالها در ساختار این خودرو نیز نمود یافته بود. هرچند موسسه ایمنی IIHS امتیاز نهایی قابل قبول و نه خوب را برای آن قائل شده بود اما به عنوان نمونه شکستگی پای چپ آدمک در تست تصادف و ضربه جزئی به سر با وجود کیسه هوا از ضعف‌های آن بودند.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

نسل دوم CR-V در سال 2001 معرفی شد. این نسل از تغییرات ظاهری وسیعی سود می‌برد. اما چراغ‌های عمودی عقب از روی ستون تا بالای سپر امتداد یافته بودند. ابعاد خودرو بزرگتر و سنگین‌تر شده و روی پلتفرم نسل هفتم سیویک بنا شده بود. بنابراین شباهت‌های طراحی آن به سیویک نیز آشکار بود. ارتقای موتور و استفاده از سیستم i-VTEC باعث افزایش نیرو به 160 اسب بخار و گشتاور به 220 نیوتن متر شده بود. بهبود سیستم تعلیق و افزایش فضای بار به میزان 72 فوت مکعب باعث شد تا در سال 2002 این خودرو توسط مجله کارند درایور به عنوان SUV کوچک سال انتخاب شود. یک سال بعد چینی‌ها کپی این خودرو را ساختند که باعث شکایت هوندا شد.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

در سال 2005 فیس لیفت نیمه عمر این نسل نیز با تغییراتی در چراغ‌ها، جلوپنجره، سپر جلو و افزایش ابعاد چرخ‌ها به 16 اینچ همراه شد. یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک نیز جایگزین نسخه 4 سرعته قبلی شده بود. تمامی مدل‌ها بعد از این تاریخ با ترمزهای ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و کنترل کشش و پایداری خودرو و ایربگ های جلو و جانبی و پرده‌ای ارائه‌ می‌شدند که رتبه ایمنی خودرو را بهبود می‌بخشیدند. امکانات داخلی بیشتر نیز یک تجربه سواری لوکس را برای این خودرو محقق می‌کردند.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

در سال 2006 نسل سوم رونمایی شد. این نسل با تغییرات بسیاری همراه بود. از جمله طراحی مدرن و شیک بدنه که چهره‌ای اسپرت ر داشت. درب عقب نیز به جای اینکه به پهلو باز شود به بالا باز می‌شد و دیگر خبری هم از چرخ زاپاس روی آن نبود. برای پیشرانه از آخرین نسخه از موتور 2.4 لیتری 166 اسبی یا موتور جدید 2.0 لیتری از سری R برگرفته از هوندا سیویک استفاده می‌شد. سیستم انتقال نیرو نیز ارتقا یافته بود. ابعاد چرخ‌ها به 17 اینچ رسیده بود. در کابین، افزایش فضای داخلی و تجهیزات نیز محسوس بود.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

نسل سوم در سال 2011 جای خود را به نسل چهارم داد. مدل‌هایی که تاکنون وارد کشور ایران شده‌اند نیز از همین نسل می‌باشند. این نسل یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های CR-V محسوب می‌شود. موتور 2.4 لیتری با قدرت خروجی 185 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن متر و سیستم انتقال نیروی چهار چرخ همراه با گیربکس 5 سرعته خودکار از مشخصات نسخه‌های اصلی CR-V نسل چهارم بودند. طراحی چراغ‌ها، بدنه و کابین این مدل بسیار مجذوب کننده بود. فیس لیفت 2015 این خودرو مجهز به گیربکس CVT شده بود که باعث بهبود مصرف سوخت آن می‌شد. ساختار اصلاح شده آن نیز عملکرد بسیار خوبی در تست تصادف بر جای می‌گذاشت.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

اما پنجمین و آخرین نسل از CR-V که اخیراً رونمایی شده در ادامه محبوبت و راه مدل نسل چهارم آن به نظر می‌رسد. هوندا این نسل را روی پلتفرم مشترک کوچک خود بنا کرده است که با سیویک نسل دهم نیز مشترک است. طراحی تکاملی این نسل همراه با افزایش ابعاد داخلی و بهبود ویژگی‌ها به همراه معرفی یک موتور جدید 1.5 لیتری توربوشارژر است. برخی از نشانه‌های سیویک جدید در زبان طراحی این خودرو نیز دیده می‌شوند. البته برخی معتقدند شباهت‌های بصری عقب خودرو به مدل‌های ولوو بیش از حد است درحالی که می‌توان سیر تکاملی چراغهای پشت آن را از نسل اول به همین منوال مشاهده نمود.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

بهبود ارگونومی و افزایش کیفیت مواد مورد استفاده در کابین محسوس است. یک سیستم سرگرمی با نمایشگر 7 اینچی لمسی با پشتیبانی از کارپلی اپل و اندروید اتو با کیفیت بالاتر درنظر گرفته شده است. جای پای سرنشینان عقب 53 میلی متر بیشتر شده درحالی که فضای بار نیز 2 فوت مکعب افزوده شده است. از ویژگی‌های رفاهی این مدل می‌توان به استارت از راه دور، سیستم تهویه دو ناحیه‌ای، ترمز پارک الکتریکی، پورت USB مجزا برای سرنشینان عقب، صندلی‌های الکتریکی 8 جهته راننده و 4 جهته سرنشین جلو به همراه گرم‌کن داخلی و غیره اشاره نمود.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی این مدل همان 184 اسب بخار سال گذشته را ارائه می‌کند. اما برای نخستین بار یک موتور بلوک کوچک 1.5 لیتری توربوشارژر برگرفته از سیویک با قدرت خروجی 190 اسب بخار و گشتاور 242 نیوتن متر که با یک گیربکس CVT خودکار جفت می‌شود و نیروی آن به دیفرانسیل جلو یا به صورت سفارشی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود، نیز قابل انتخاب خواهد بود که می‌تواند با توجه به محدودیت‌های وارداتی به کشور، بهترین گزینه باشد. مصرف سوخت این نسخه در شهر 8.4 و در جاده تنها 6.9 لیتر برای نسخه تک دیفرانسیل اعلام شده است.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

قیمت پایه CR-V برای مدل LX از 24925 دلار شروع می‌شود. تیپ EX که محبوبترین مدل برای خریداران است قیمتی 27 هزار دلاری دارد. این تیپ شامل کروز کنترل تطبیقی، سیستم‌های هشدار برخورد، ترمز خودکار پیشگیری از تصادف و حرکت در لاین جاده می‌باشد. در حالی که مدل تورینگ هم با قیمت 33 هزار دلار به فروش می‌رسد. افزودن گزینه انتقال نیروی AWD باعث افزایش قیمت 1300 دلاری خواهد شد.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

هوندا CR-V در طول دو دهه نزدیک به 4 میلیون دستگاه تحویل مشتریان شده و به عنوان بهترین وسیله نقلیه دوم در ایالات متحده شناخته شده است. رقبای عمده این خودرو، تویوتا راوفور، هیوندای توسان، مزدا CX-5، سوبارو فورستر، شورولت اکوئیناکس و فورد اسکیپ می‌باشند. در حالی که هوندا اکنون از مزیت‌های طراحی، پیشرانه و کیفیت به صورت همزمان سود می‌برد.

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

پرونده‌ای برای هوندا CR-V

منابع:
wikipedia
caranddriver
carscoops



نظرات

  • علی علی (20 آذر 1395 ساعت 18:50)

    بی زحمت از خودرو های ملی هم بذارید
    مثلا درباره تحول و قدم به قدم با خودروی سمند رو بذارید که تحول در تغییر چراغ عقب کاری در حد جهانی بوده و هیچ کشوری در جهان این قدر نتونسته پیشرفت کنه
    کلا حرف های مردم درباره عدم تغییرات در خودرو ها منو یاد قدیمی ههایی که گل لقد میکردن میندازه

  • mehrdad mehrdad (17 آذر 1395 ساعت 19:01)

    ماشین محشریه!!
    انشالله روزی برسه که همه قدرت خریدشو داشته باشن