1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

7 فروردین 1396
  • 0

با ارائه‌ی نسل جدید کمری 2018 در تابستان سال آینده، تویوتا سیستم اطلاعات سرگرمی ارتقا یافته‌ای را به همراه ویژگی‌هایی چون اطلاعات پویای ترافیک و ارتباط اینترنتی بی‌سیم با سرعت بالا عرضه خواهد کرد؛ اما چیزی که باعث برجسته‌تر شدن این سیستم نسبت به باقی سیستم‌های دیگر می‌شود این است که هنوز از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی نمی‌کند.

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

تویوتا تنها خودروساز بزرگ دنیاست که برنامه‌ای برای استفاده از اینترفیس های گوشی‌های هوشمند اپل و گوگل در سیستم اطلاعات سرگرمی خود ندارد.

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

تویوتا می‌گوید اخیراً سیستم اطلاعات سرگرمی انتیون 3.0 خود را ارتقا داده و دارای بسیاری از ویژگی‌ها و برنامه‌های موجود در محصولات اپل و گوگل است و البته یکپارچگی بهتری نسبت به محصولات آن‌ها دارد. برند لکسس از نسخه‌ای استفاده می‌کند که انفرم Enform نام دارد.

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

Sandy Lobenstein معاون بخش استراتژی ارتباطی تویوتای آمریکای شمالی می‌گوید:

کار ما به عنوان خودروساز بزرگ این است که تجربه‌ی کاربری سرگرم‌کننده‌ای داشته باشیم، خواه این چگونگی احساس خودرو در پشت فرمان باشد یا چگونگی استفاده از کنسول مرکزی و برنامه‌های گوشی هوشمند.

البته او اذعان می‌کند که این کار یک نوع ریسک است.

این موضوع برای تویوتایی که خودروهای هیبریدی و سلول سوختی ساخته خیلی غیرعادی نیست؛ اما برخی تحلیل گران می‌گویند شاید تویوتا با پشت کردن به اپل کارپلی و اندروید اتو در جهتی مخالف با مصرف‌کننده‌ها حرکت می‌کند.

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

مخاطرات برای تویوتایی که در میان مشتریان به کیفیت و قابلیت اطمینان معروف است بالا بوده اما اگر سیستم اطلاعات سرگرمی آن نتواند انتظارات مشتریان را برآورده کند ریسک پس زدنش وجود دارد. سیستم‌های اطلاعات سرگرمی پر ایراد باعث پایین آمدن امتیازات برخی برندهای خودروسازی شده و سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو راه‌حل‌هایی محبوب برای ارتباط گوشی‌های هوشمند و خودرو هستند.

Roger Lanctot دستیار مدیر در شرکت تکنولوژی و تحقیقات بازار Strategy Analytics می‌گوید:

تویوتا قطعاً با سایر برندهای بازار خودرو تفاوت دارد.

او می‌گوید به تلاش تویوتا برای توسعه‌ی پلتفرمی که سخت‌افزار و نرم‌افزار خودش را با برنامه‌های دیگر یکپارچه می‌کند احترام می‌گذارد اما فکر نمی‌کند که تویوتا بتواند به‌طور کامل اپل و گوگل را کنار بگذارد.

او می‌گوید:
مشکل این است که صنعت خودرو قوانین زیادی را به واسطه‌ی بازاریابی و جمعیتی را می‌پذیرد بنابراین اگر تویوتا بخواهد رویه‌ی خود را در پیش بگیرد کار سختی خواهد داشت.

برای مثال پسر Lanctot اخیراً یک دستگاه شورولت کروز را به دلیل پشتیبانی از سیستم اندروید اتو خریده است.

Stephen Baker معاون شرکت و تحلیلگر گروه NPD می‌گوید همراهی با سرعت پیشرفت تکنولوژی گوشی‌های هوشمند نیازمند مقیاس بیشتری از آنچه تویوتا دارد می‌باشد. او می‌گوید:

شاید تویوتا برای مدتی قادر باشد این رویه را ادامه دهد اما دیر یا زود آن‌ها با چالش‌هایی در توسعه و ساخت پلتفرم خود مواجه خواهند شد و در مسابقه‌ی خودرو-گوشی هوشمند عقب خواهند ماند.

طبق گفته‌ی اپل و گوگل بیش از 200 مدل خودرویی تقریباً همه‌ی خودروسازان بزرگ از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده می‌کنند. مزدا شرکت دیگری است که رویه‌ای مشابه تویوتا دارد.

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

برای سالیان زیاد خودروسازان نسبت به استفاده از سیستم‌های اطلاعات سرگرمی این دو غول تکنولوژی بی‌میل بودند زیرا از کم‌رنگ شدن هویت برند و ظرفیت محدود درآمد خود می‌ترسیدند.

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

مدیر ارشد تویوتا می‌گوید هنوز هم این موضوعات امروزه وجود دارند:

ما میلیاردها دلار برای توسعه‌ی هویت برند خودمان صرف کرده‌ایم و این هویت در طراحی خارجی و داخلی خودروهایمان فراگیر شده است.

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

Lobenstein اضافه کرده است:

کنسول مرکزی که رادیو در آن قرار دارد را می‌توانید از بین دو صندلی جلویی و سه صندلی عقبی ببینید و گاهی اوقات اگر در شاسی‌بلند باشید آن را از ردیف سوم نیز می‌توانید ببینید. این یک موقعیت اصلی برای شرکت‌های این‌چنینی است که بتوانند تصویر برند خود را نمایش دهند.

نگرانی دیگر بحث داده‌های حریم خصوصی و امنیت است. تویوتا می‌تواند این موارد را از طریق سیستم و بسته‌های اختصاصی خود کنترل کند.

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

انتیون 3.0 از پلتفرم منبع بازی استفاده می‌کند که SDL نامیده شده و وسیله‌ای ارتباطی برای برنامه‌هایی چون پاندورا، فیس بوک و… است. SDL توسط فورد معرفی شده و دیگر خودروسازان می‌توانستند برای توسعه‌ی جایگزین‌های استانداردهای اپل کارپلی و اندروید اتو از آن استفاده کنند؛ اما SDL نتوانست شرکای زیادی را جذب خود کند و فورد از آن زمان تصمیم گرفت تا سیستم اطلاعات سرگرمی خود یعنی Sync 3 را ساخته و اپل کار پلی و اندروید اتو را نیز در تمامی مدل‌های 2017 خود ارائه کند.

Colin Bird تحلیلگر ارشد تکنولوژی خودرو در IHS Markit می‌گوید که فکر نمی‌کند با توجه به شهرت تویوتا به خاطر کیفیت و قابلیت اطمینان خود، روش کمپانی باعث تغییر قاعده بازی شود.

دوری تویوتا از اندروید اتو و اپل کارپلی

و او فکر می‌کند پلتفرم SDL این ظرفیت را دارد که با کنترل‌های موجود خودرو همخوانی بهتری داشته باشد و طیف وسیع‌تری از برنامه‌ها را ارائه دهد.

در نهایت او می‌گوید قبول این موضوعات از سوی مصرف‌کننده به چگونگی هماهنگی نرم‌افزار سوخت افزار باهم بستگی خواهد داشت. او می‌گوید:

چیزی که واقعاً اهمیت دارد چگونگی طراحی این سیستم‌های اطلاعات سرگرمی توسط خودروسازان است. اگر مردم در کل از این سیستم خسته شوند و فکر کنند که سیستم تشخیص صدا خوب کار نمی‌کند احتمالاً به سوی اپل یا اندروید کشیده خواهند شد.

منبع:پدال



نظرات