1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تعرفه واردات خودرو باید مرز رقابت وانحصار را رقم بزند

تعرفه واردات خودرو باید مرز رقابت وانحصار را رقم بزند

4 بهمن 1395
  • 0

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که درخلال مذاکرات خودرویی بر آن تاکید شده، بحث صادرات محصولات تولیدی حاصل از قراردادهای مشترک است.

از یک سو صادرات خودرو موردتاکید بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان است و از سوی دیگر برخی معتقد هستند در شرایط فعلی صنعت خودروی کشور این مساله زیاد محلی از اعراب ندارد و فعلا توان صادراتی ما چندان بالا نیست.

چون همچنان آن‌طور که باید‌وشاید صنعت خودروی کشور توان رقابت ندارد. در همین حال عده‌ای دیگر تاکید بر صادرات را راه ورود به تولیدکننده‌های برتر دنیا می دانند و معتقد هستند وقتی قرار است صادرات تحت برند شرکای ما صورت گیرد، طبیعتا آنها برای ارتقای سطح تکنولوژیکی خودروهای تولیدشده در داخل بیش از پیش تلاش خواهند کرد. این موضوع را با علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در میان گذاشتیم.

درخصوص تولید خودرو در قراردادهای مشترک تاکید بر صادرات است. آیا در شرایط حاضر از امکانات و قابلیت‌های صادرات برخوردار هستیم؟

به‌طور منطقی و اصولی در دنیای کنونی در سطح اقتصاد جهانی، این موضوع به‌عنوان یک اصل بدیهی و قطعی پذیرفته شده است. اینکه هر تولید‌کننده‌ای زمانی می‌تواند به حیات اقتصادی و تولید ادامه دهد که بتواند برای محصولات تولیدی خود بازار ایجاد کند. برخی محصولات هستند که در بازارهای داخلی مصرف می‌شوند و بالطبع تولیدکننده دغدغه چندانی برای فروش نخواهد داشت.

اما بسیاری از کالاها هستند که تداوم حیات اقتصادی آنها، نیازمند تولید انبوه است و تولید انبوه نیز بالطبع به بازار گسترده نیاز دارد. بازارهای داخلی نمی‌توانند پاسخگوی فروش آنها باشند.

به همین دلیل این تولیدکنندگان الزام دارند به بازارهای خارجی چشم بدوزند و با هر قیمت و شرایطی بتوانند در بازار سایر کشورها نفوذ کنند.

از طرف دیگر، عامل دیگری که تولیدکنندگان را مجبور می‌کند برای فروش محصولات خود بازارهای خارجی را رصد کنند و به دست بیاورند، بحث ارتقای سطح تکنولوژی است.

صادرات بهترین محمل برای تضمین ارتقای کیفیت و فن‌آوری در هر محصولی است. زیرا بازارهای جهانی همواره در معرض رقابت شدید و گسترده تولیدکنندگان مختلف هستند. این رقابت، تولیدکنندگان را مجبور می‌کند روز‌به‌روز به ارتقای کیفیت محصولات و خدمات بهتر به مشتریانشان روی بیاورند و اقدام کنند.

مطالب بیان‌شده تعریف‌ها و اصول است، پرسش اما درباره توانمندی صادراتی در شرایط فعلی است. به‌طبع یک تولیدکننده داخلی هم وقتی وارد بازارهای جهانی شود، به‌ناچار متوجه این موضوع خواهد بود.

زیرا دیگر دوره این‌که مشتریان دائمی و صف‌کشیده‌ای پشت در کارخانه خود داشته باشد، گذشته است. درمورد صنعت خودروی ما این مساله به‌خوبی صدق می‌کند.

تجربه سال‌های گذشته نشان داد اگر بخواهیم صنعت خودروی پویا، با نشاط و رو‌به‌رشدی را داشته باشیم، چاره‌ای جز این نداریم که در بازارهای خارجی حضور پیدا کنیم. بنابراین برای بقا، صنعت خودروی ما باید به سمت صادرات روی بیاورد.

حمایت از تولیدات داخلی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. باید از صنعت داخلی‌مان حمایت کنیم. اما درعین حال این حمایت نباید به‌گونه‌ای باشد که خیال تولیدکننده ما از اینکه دیگر از رقابت خبری نیست، راحت باشد تا آفت‌های ناشی از انحصار، گریبان‌گیر این صنعت و اقتصاد بشود

در این راه چه کارهایی صورت گرفته است؟

البته قدم‌های موثری هم در ارتباط با صادرات خودرو در سال‌های گذشته برداشته شده است. ولی باتوجه به مشکلات، موانع مدیریتی و اقتصادی در داخل کشور و همین‌طور مسائل تحریم‌هایی که در کنار صنعت خودرو بود، روند شتابان آن تا حدودی کُند شد.

در سال‌های گذشته، بسیاری از سرپل‌هایی که در صنعت خودرو برای صادرات در کشورهای مختلف ایجاد شده بود، مختل شده‌اند. دو تولیدکننده بزرگ خودروی کشور، کارخانجاتی را در تعدادی از کشورها گشوده بودند، در آنجا مونتاژ و فروش را انجام می‌دادند و در آن کشورها فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی را برای عرضه محصولاتشان داشتند که این روند تا حدودی کُند شده است.

در حال حاضر چه کار باید کرد؟

نیازمند یک بازنگری و تحرک جدید در این حوزه هستیم. با توجه به شرایط به نسبت مناسبی که بعد از برجام ایجاد و تسهیلاتی که برای تعاملات اقتصادی کشور و اقتصاد ما با خارج ایجاد شده است، این نوید را می‌دهد که صنعت خودروی ما نیز باید بتواند با رویکرد جدید به بازارهای جهانی ورود کند.

فرصت دیگری که پیش روی صنعت خودروی ماست، امکان استفاده از مشارکت با تولید کنندگان بزرگ خودرو در جهان برای تولید مشترک در داخل کشور و همچنین صادرات محصولات تولید مشترک است که برحسب اخبار واصله مذاکرات و توافقات اولیه‌ای هم در این خصوص حاصل شده است و ما باید قطعا این زمینه را تقویت کنیم.

صادرات تولید مشترک از دید شما چه منفعتی خواهد داشت؟

اگرچه تولید و صادرات مشترک به‌معنای تقسیم کردن منافع با بخشی از تولیدکنندگان خارجی است اما اعتبار برند و تضمین کیفیت آنها و تضمین فروش مشترک این محصولات تولیدی در بازارهای جهانی، فرصت‌های خوبی برای صنعت خودروی کشور است.

الان زمان مناسبی برای تاکید بر صادرات است یا خیر؟

با ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای که در کشور داریم و زیرساخت‌هایی که ایجاد کرده‌ایم، به لحاظ حجم تولید در کشور در سال‌های گذشته ما به مقام سیزدهم تولید خودرو رسیده‌ایم. البته این یک مقدار افت کرده است و ما هنوز این فرصت را داریم که به سکوی مناسب تولیدات مشترک خودرو در دنیا تبدیل شویم و بتوانیم این تولیدات مشترک را به بازارهای مختلف جهان عرضه کنیم.

این اشتغال موجود در این صنعت که اشتغال بسیار گسترده‌ای است، که شامل خودروسازان و قطعه‌سازان و همچنین سایر رشته‌های صنعتی که به خودرو سرویس می‌دهند، همه اینها می‌توانند تضمین‌کننده تداوم و صیانت از اشتغال موجود در این صنعت باشند.

همچنین توسعه فعالیت‌های این صنعت می‌تواند اشتغال‌های جدیدی را برای کشور در شرایطی که ما به شدت نیاز به اشتغال داریم، با توجه به بیکاری گسترده‌ای که داریم، به ارمغان بیاورد و همچنین با افزایش میزان صادرات و ایجاد ارزش افزوده حاصل از تولید و هم صادراتش، این صنعت بتواند این شرایط را در آینده به دست بیاورد.

بازار مبتنی بر رقابت و بازار آزاد، انحصار را بر نمی‌تابد. برخی معتقد هستند تعرفه‌ای که دولت برای واردات خودرو درنظر گرفته، به نوعی انحصار است و مانع حرکت سریع صنعت خودرو می‌شود. به‌عنوان عضوی از کمیسیون اقتصادی مجلس چه نظری دارید؟

حمایت از تولیدات داخلی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

باید از صنعت داخلی‌مان حمایت کنیم. اما درعین حال این حمایت نباید به‌گونه‌ای باشد که خیال تولیدکننده ما از اینکه دیگر از رقابت خبری نیست، راحت باشد تا آفت‌های ناشی از انحصار، گریبان‌گیر این صنعت و اقتصاد بشود.

به همین منظور حمایت‌های تعرفه‌ای از واردات خودروهای خارجی و همچنین قطعاتی که می‌تواند وارد شود، باید در حد‌و‌مرزی باشد که مرز بین رقابت و انحصار را رقم بزند و همیشه هشداری برای تولیدکننده ما باشد.

ضمن اینکه نظام اقتصادی ما از آن حمایت می‌کند، ولی هیچگاه این چک سفید را هم به او نمی‌دهد که بتواند در قالب انحصار با هر کیفیت و شرایطی محصولی را به بازار ارائه دهد و تولید و خدمات پس از فروش و سایر مسائلی که وجود دارد، به‌شرایطی تبدیل کند که موجب نارضایتی مردم در استفاده از این محصولات شود.

به‌همین دلیل این تعادل باید در حمایت از تعرفه‌ای از خودروی داخلی به‌وجود بیاید و همیشه تداوم داشته باشد.

منبع:دنیای خودرو



نظرات