1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه ثبت نام و فروش خودرو
  4. ابلاغ قیمت‌های جدید در بازار رکود زده خودرو

ابلاغ قیمت‌های جدید در بازار رکود زده خودرو

2 خرداد 1395
  • 0

رئیس شورای رقابت در حالی از ابلاغ قیمت‌های جدید به خودروسازان در شنبه آینده خبر داد که به‌نظر می‌رسد تولید‌کنندگان تمایل چندانی به اعمال‌نظر شورا در تعیین قیمت محصولات خود ندارند.

شوری رقابت

شورای رقابت در اوایل ماه جاری مجوز افزایش 4/ 0 درصدی قیمت محصولات سایپا را در شرایطی صادر کرد که ایران خودرو به دلیل کیفیت بهتر مجوز 1.81 درصدی برای افزایش قیمت تولیدات خود را دارد . با این حال به‌نظر می‌رسد که خودروسازان تمایل چندانی به افزایش قیمت محصولات خود با توجه به مجوز شورای رقابت ندارند. در این زمینه کارشناسان عنوان می‌کنند که اگر شورای رقابت مجوز افزایش 4 تا 7 درصدی را نیز صادر می‌کرد شاید دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تمایل چندانی به اجرای آن نداشتند؛ چراکه رکود حاکم بر بازار مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شود. اما بازار رکود زده خودرو روزهای سخت تری پیش رو دارد چراکه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان معاملات بازار در کمترین سطح خود قرار خواهد گرفت؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که تولید‌کنندگان برای رونق فروش در این ماه ، از شیوه‌های بهتری نسبت به قبل برای تشویق متقاضیان به خرید بهره بگیرند.هم اکنون نیز خودروسازان با ابزارهای متنوع فروش به جنگ بازار رکود زده رفته اند این در شرایطی است که ابزارهای مذکور منجر به آن شده که متقاضیان برای خرید خودرو کمتر به بازار مراجعه کنند و مستقیما از نمایندگی شرکت‌های خودروساز نیاز خود را برطرف کنند.

حالا مراجعه مستقیم مشتریان به نمایندگی‌ها منجر به آن شده که خودروسازان کلا منکر رکود در بازار خودرو شوند به‌طوری‌که برخی تولید‌کنندگان تاکید دارند که فروش محصولات آنها طی ماه‌های اخیر روند افزایشی نیز داشته و این موضوع نشان‌دهنده آن است که رکود در بازار خودرو از بین رفته است.

هرچند دلایل خودروسازان در خصوص از میان رفتن رکود متکی بر آمار فروش آنهاست، اما فعالان بازار همچنان با تکیه بر کاهش توان مالی مشتریان بر رکود ناشی از تقاضا تاکید دارند. در این میان کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند تنها راه خروج بازار خودرو از رکود تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مشتریان است. موضوعی که سال گذشته توسط دولت صورت گرفت و موجب فروش 130 هزار دستگاه طی 6 روز شد. بر این اساس کارشناسان معتقدند، تقاضا در بازار فروش نقدی خودرو تغییری پیدا نکرده است، اما در شرایطی که تسهیلات با سود مناسب به مشتریان پرداخت شود، رغبت به خرید در میان آنها افزایش پیدا می‌کند. در این میان باید یادآور شد که ابزارهای فروش موجب حل مشکل خودروسازان خواهد شد اما بازار خودرو را تکان نخواهد داد و این موضوع نیازمند حل مشکلات اقتصادی کشور به خصوص افزایش توان مالی مشتریان است.

منبع: دنیای اقتصاد



نظرات