1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه ثبت نام و فروش خودرو
  4. شرایط فروش محصولات هاوال در ایران

شرایط فروش محصولات هاوال در ایران

20 بهمن 1394
  • 0

شرکت عظیم خودرو که این روزها متولی فروش محصولات هاوال در ایران شده است، با قیمت گذاری عجیب خود باعث تعجب مشتریان شده است. هاوال برندی چینی است که تحت نظر کمپانی گریت وال فعالیت می کند و عموما خودروهایی با امکانات و کیفیت بالا به بازار ارائه می کند. این خودروها تحت عنوان دیار خودرو به ایران می آیند و عظیم خودرو مسئولیت فروش آن ها را بر عهده گرفته است. خدمات این خودروها هفت سال یا 200 هزار کیلومتر تعیین شده است که به نسبت این چند ساله برای بازار ایران بی سابقه به شمار می آید. ولی مسئله این است که خودروهای هاوال با قیمت گذاری عظیم خودرو، در ایران به صرفه هستند؟!

هاوال H2 به عنوان ارزان ترین خودروی این برند است که توسط شرکت عظیم خودرو به فروش می رسد. این خودرو با موتور ۱٫۵ لیتری ۱۴۸ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می شود. گیربکس این خودرو از نوع شش سرعته اتوماتیک بوده که با توجه به تیپ خودرو به چرخ های جلو یا به چهار چرخ خودرو منتقل می کند. طبق سایت رسمی هاوال، H2 با گیربکس شش سرعته اتوماتیک فقط در نسخه تک دیفرانسیل عرضه می شود و نسخه شش دنده دستی به سیستم ۴WD مجهز است. این خودرو که به عنوان یک شاسی بلند جمع و جور به حساب می آید، امکانات ایمنی خوبی را در خود دارد. مانند شش کیسه هوا و ترمز اضطراری که به نسبت در این خودرو کوچک امکانات خوبی به حساب می آید. سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، سنسور باد لاستیک، سانروف، سنسور نور، دوربین عقب، مانیتور، فرمان برقی و… جز امکاناتی است که به فول خطاب کردن این خودرو کمک می کند. ولی مسئله اصلی قیمت این خودرو است که جای سوال دارد. H2 فول آپشن دنده ای دو دیفرانسیل در بازار چین ۱۲۰ هزار و ۸۰۰ یوآن قیمت گذاری شده است که با احتساب یوآن ۵۵۵ تومانی، قیمت این خودرو پشت مرزها ۶۷ میلیون تومان می شود که در ایران ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است. این مسئله در حالی اتفاق می افتد که خودرویی با ارزش یوآن بیشتر نسبت به هاوال H2 قیمتی زیر ۸۰ میلیون تومان را دارند.

 شرایط فروش محصولات هاوال در ایران

 شرایط فروش محصولات هاوال در ایران

 شرایط فروش محصولات هاوال در ایران

 شرایط فروش محصولات هاوال در ایران

هاوال H6 هم خودرویی است که چند وقتی است به بازار ایران آمده و تا به امروز نتوانسته موفقیت زیادی در بازار ما کسب کند. با اینکه این ماشین پر فروش ترین شاسی بلند بازار چین اعلام می شود، ولی با قیمت ۹۴ میلیون تومانی تا همین چند ماه پیش هم نتوانست زیاد مشتریان را به سمت خود بکشاند و برخی آگهی ها از این مسئله حکایت می کرد که مالکین نمونه های صفر این خودرو، قیمت آن را تا ۸۲ میلیون تومان هم می گذاشتند تا ماشین فروش برود! این بار که H6 با نام دنیرا برای فروش به عظیم خودرو آمده، قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است. البته نسخه ای که عظیم خودرو می آورد، مدل فیس لیفت این خودرو بوده که با همان موتور ۱٫۵لیتری توربو ۱۴۸ اسب بخاری عرضه می شود. گیربکس شش سرعته این خودرو تنها برای مدل تک دیفرانسیل بوده و نسخه دو دیفرانسیل با گیربکس دستی عرضه می شود. امکانات این خودرو هم به نسبت در سطح خوبی قرار دارد و تنها مسئله اولیه، قیمت بالای این خودرو نسبت خودروهای رقیب در بازار ایران است که بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان گرانتر است.

داستان قیمت گذاری عجیب هاوال ها از آنجایی شروع می شود که نسخه های لوکس این برند هم به ایران آمده اند. هاوال H8 که با نام وندا به بازار ایران می آید قیمت ۱۹۶ میلیون تومانی را به خود اختصاص داده است. این ماشین شاسی بلند در بازار چین در نسخه فول دو دیفرانسیل ۲۵۶ هزار و ۸۰۰ یوآن است که حدود ۱۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با توجه به واحد پولی ایران می شود. این خودرو به موتور دو لیتری ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۳۲۴ نیوتن متر مجهز است که با گیربکس شش سرعته اتوماتیک قدرت را به چرخ های جلو و عقب منتقل می کند. البته این خودرو در حرکت ابتدایی و پایه دیفرانسیل عقب بوده و تمرکز زیادی روی انتقال قدرت به چرخ های عقب را دارد. از جمله امکانات این خودرو کنسول ویژه ردیف عقب است که این خودرو را خاص کرده است.

نقطه اوج قیمت گذاری عظیم خودرو زمانی فرا می رسد که قیمت مدل H9 یا خوارزم را ۲۴۰ میلیون تومان تعیین کرده است. قیمتی که از تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۶ بیشتر بوده و بیش از ۳۳ میلیون تومان از میتسوبیشی اوتلندر ژاپنی گرانتر در نظر گرفته شده است. این خودرو پیشرانه ای مشابه به هاوال H8 دارد و تنها از نظر امکانات و اندازه اتاق کمی قوی تر ظاهر می شود. در نظر داشته باشید که این خودرو تنها در نسخه دو دیفرانسیل عرضه می شود و مدلی را با حالت تک دیفرانسیل ثابت از طرف هاوال ارائه داده نشده است. قیمت این خودرو در بازار چین در مدل فول ۲۷۲ هزار و ۸۰۰ یوآن در نظر گرفته شده که حدود ۱۵۱ میلیون تومان می ارزد. شرکت عظیم خودرو قیمت خوارزم را ۲۴۰ میلیون تومان گذاشته که از نظر برخی از کارشناسان تا حد زیادی غیر منطقی است.

جدول شرایط فروش محصولات هاوال :

 شرایط فروش محصولات هاوال در ایران

عظیم خودرو در کنار این قیمت گذاری، تخفیفات ویژه ای بین ۱۸ تا ۲۵ درصد در فروش نقدی به مشتریان خود می دهد که بین ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می شود. تحویل خودروهای این شرکت بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز کاری اعلام شده است و با توجه به این تخفیفات زیاد، احتمال می رود که قیمت گذاری شرکت برای محصولات هاوال چین در ایران زیاد منطقی نباشد. با اینکه دوره خدمات گارانتی برای این خودروها بسیار عالی اعلام شده است، ولی مراکز خدمات پس از فروش معدود این برند در ایران و احتمالا قیمت بالای قطعات باعث می شود که این خدمات هم به خوبی لمس نشود. احتمال این مسئله هم داده می شود که محصولات این شرکت با این قیمت و تخفیفات مانند گذشته هاوال در ایران موفقیتی را کسب نکنند و خریداران خودرو را در آینده به برای فروش به دردسر بیاندازد.



نظرات