1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

28 خرداد 1394
  • 0

در مورد فولکس‌واگن GTI بحث‌های زیادی شده و کمتر نکته‌ای در مورد آن ناگفته باقی مانده است. در همین حال، همراه با فرم‌های مختلفی که برای مدل گلف ارائه شده، نسخه‌های مختلفی نیز برای GTI وجود دارد و هر کدام از آنها شایسته بررسی بیشتر است. بر این اساس، در این بررسی به سراغ مدل GTI اتوبان با گیربکس ۶ سرعته DSG اتوماتیک دو کلاجه، پکیج «پرفورمنس» و سیستم کنترل دینامیک شاسی رفته‌ایم.

خودروی تست که در آن از همه تجهیزات آپشن استفاده شده (به‌ جز پکیج روشنایی ۹۹۵ دلاری و پکیج دستیار راننده ۶۹۵ دلاری)، حدود ۵۰ کیلوگرم از مدل پایه سنگین‌تر است. در همین حال، سیستم DSG عملکردی سریع‌تر در انتقال قدرت به نمایش گذاشته و با پشت‌سر گذاشتن مدل قبلی (۵/۸ ثانیه) باعث شده تا GTI اتوبان بتواند در ۵/۶ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در این زمینه، شیفت دنده‌های سبک و سریع در گیربکس و برنامه‌ریزی کنترل شروع حرکت بوده‌اند. برای استفاده از برنامه‌ریزی کنترل شروع حرکت، ابتدا می‌بایست کنترل کشش را خاموش کرده، دسته دنده را بر روی S قرار دهید. سپس حالت رانندگی «اسپورت» را انتخاب کنید و در حالی که ترمز را نگه داشته‌اید، گشتاور را در حداکثر ۳۰۰۰ دور بر دقیقه برسانید. حالا پدال ترمز را رها کنید و کار خود را ادامه دهید؛ خواهید دید که در زیر ۶ ثانیه به شتاب ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این کار را می‌توانید تمام روز انجام دهید و باز هم همین نتیجه را بگیرید.

در همین حال، هنگامی رانندگی در سطح شهر، تأخیر توربو تأثیر خود را می‌گذارد. این موضوع به‌خوبی در زمان ۶/۵ ثانیه موردنیاز برای رسیدن از سرعت ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در وضعیت استارت در حال حرکت مشهود است؛ یعنی حدود یک ثانیه دیرتر از وضعیت شروع به حرکت.

از طرف دیگر، ترمزها هیچ‌گاه شما را ناامید نخواهند کرد و با یک حسّ اطمینان و رضایت در پدال، می‌توانند شما را در فاصله ۴۸/۴۶ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت متوقف کنند. GTI در طول تاریخ ۴۰ ساله خود همیشه از هندلینگ مناسبی برخوردار بوده است. در حال حاضر نیز این هاچ‌بک بر روی پلتفرم MQB ساخته می‌شود و اینکه چگونه فولکس‌واگن توزیع وزن ۶۱ به ۳۹ را در این خودرو متعادل می‌کند و چنین حسی را در فرمان ایجاد می‌‌کند، واقعاً شگفت‌انگیز است. در همین حال، از مدل تست‌شده انتظار زیادی نیز می‌رود؛ چرا که در آن از آپشن ۸۰۰ دلاری کنترل دینامیک شاسی نیز استفاده شده است. در حالی که چسبندگی جانبی 0.91g در تست لغزش در پیچ چیزی فراتر از «قابل‌احترام» است، ولی این عملکرد حتی در سطح بهتری نسبت به GTI های مجهز به DCC نیز قرار ندارد (0.93g).

تستی که در اینجا انجام شده، چیزی بیشتر از یک «رفت و برگشت» ساده به پیست بوده و مسیری را بین لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو به طولی حدود ۲۲۵۰ کیلومتر شامل شده است. هر چه بیشتر از این مسیر طولانی می‌گذشت، راحتی صندلی‌های چرمی، فضای داخل کابین و همین‌طور گیربکس DSG بیشتر مورد ستایش قرار می‌گرفت. در همین حال، شرایط سردرگم سیستم راهبری GTI بیشتر به چشم می‌آمد. یکی از نکاتی که حتماً باید در اینجا گفت، این است که توصیه می‌شود که هیچ‌وقت به فکر دستور صوتی نباشید. همچنین هیچ‌گونه درگاه USB در اینجا پیدا نمی‌شود؛ مگر اینکه یک کابل آداپتور مخصوص برای ورودی فولکس‌واگن تهیه کنید. البته گفته می‌شود که این مشکل در مدل ۲۰۱۶ مرتفع خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلاتی در GTI وجود داشت، این بود که زمان‌های زیادی در پمپ‌بنزین صرف می‌شد که البته این موضوع به خاطر مصرف سوخت بالای آن نبود (مصرف ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از تست مشاهده شده که نسبتاً‌ خوب است)، بلکه بیشتر به این خاطر بود که سیستم هشدار حتی وقتی ۱۱ گالن (۴۱/۶ لیتر) از ظرفیت ۱۳/۲ گالن (۵۰ لیتر) مخزن سوخت خالی می‌شد، به صدا درمی آمد.

با این وجود، هیچ‌کدام از مسائل بالا و همین‌طور این موضوع که چراغ‌های هالوژن در یک هاچ‌بک با قیمت ۳۴ هزار دلاری، حالتی نسبتاً‌ ارزان‌قیمت ایجاد می‌کنند، نمی‌توانند از جذابیت GTI کم کنند. این خودرو، عملکردی فوق‌العاده در شتاب و کنترل شروع به حرکت دارد و تعویض‌های به جا و سریع دنده‌ها در سیستم گیربکس DSG آن را تبدیل به یکی از بهترین جایگزین‌های گیربکس‌های دستی کرده است.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۵ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۳۴۲۶۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۷۳۰۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه آهنی و رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۸۴ سی‌سی.

• قدرت: ۲۲۰ اسب بخار در ۴۷۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۳۱ متر.

• طول ماشین: ۴/۲۶۷ متر.

• عرض: ۱/۷۹۸ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۴۳ متر.

• وزن کلی: ۱۴۶۸ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد :

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۶ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۳ ثانیه.

• صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۱/۷ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۵ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): 203 کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۴۶۳ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر 91.4 متر: 91g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۷/۱۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۸/۷۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

 تست و بررسی فولکس گلف GTI اتوماتیک 2015

منبع پدال


نظرات