1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی ولوو XC60 در ایران

تست و بررسی ولوو XC60 در ایران

24 اسفند 1393
  • 3

می‌خواهیم کمی تلخ شروع کنیم ؛ شروعی تلخ اما واقعی. در ایران هر 2 ساعت یک نفر جان خود را در اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهند‌؛ هزینه‌ای ریالی و روحی بسیار سنگین که گریبانگیر همه ماست. خودرو‌ها نقش بسزایی در اغلب این حوادث داشته و دارند‌. سیستم‌های امنیتی خودرو‌ها روز به روز پیشرفته‌تر شده و سعی در حل مشکلی دارند که بالذات خود دلیل آن بوده‌اند. به طور حتم می‌توان ولوو را در این حوزه پیشگامی جدی به حساب آورد‌؛ خودروسازی پر پرستیژ که جان انسان بیشتر از لذت رانندگی برای او حائز اهمیت است. در این شماره به سراغ یکی از پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی درکشور می‌رویم که با برند و ظاهر جذابش طرافداران پر و پا قرصی برای خود دست و پا کرده است‌؛ XC60 ‌؛ کراس اووری جمع و جور که از سال 2009 پر‌فروش‌ترین محصول این خودرو‌ساز سوئدی‌، در سراسر جهان بوده است‌.

بله، عنوان را درست خواندید‌، XC60 به مانند برخی دیگر از محصولات ولوو و هوندا از شهری کوچک در بلژیک با جمعیتی حدودا 250 هزار نفری به‌نام گنت زاده شده است. این خودرو در سال 2007 به صورت مفهومی در نمایشگاه بین‌المللی آمریکای شمالی معرفی و تنها بعد از یک سال به‌صورت رسمی در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و تا سال 2013‌، 114 هزار دستگاه از آن به جهانیان عرضه شد که 17 درصد از آن سهم آمریکای شمالی بوده است‌. این SUV 5در تاکنون با 5 قوای محرکه متفاوت بنزینی و دیزلی و 2 جعبه دنده اتوماتیک و دستی به فروش رسیده است‌. در فوریه 2013 نیز، ولوو کمی دست به کار شد و تغییرات ظاهری در این مدل ایجاد کرد‌.

سلام آقای پرستیژ

زمان ملاقات با این سوئدی پر‌پرستیژ رسیده است‌. XC60 در سال 2014 با تغییرات ظاهری کوچک اما دلچسبی همراه بود‌؛ تغییراتی که این شاسی بلند را به آقای دکتری شیک و دلربا تبدیل کرده است‌. شکوه و پرستیژ به همراه کمی شیطنت اروپایی. سپر‌ها‌، چراغ‌های جلو و جلو پنجره‌ها المان‌های بارز این شیطنت هستند‌. البته با وجود پوست‌اندازی‌های نسبتا موفق رقبایی همچون X3 و GLK، ولوو چاره‌ای جز پذیرش این شرایط نداشته و با تزریق المان‌هایی همچون خطوط عضلانی روی بدن و در موتور‌، زیرکانه خود را با رقبا همراه کرده است و اعتماد به نفس و دید بهتری را برای راننده فراهم می‌کند. رینگ‌های 20اینچی جذاب و اسپرت‌تر‌، چهره همیشه خونسرد ولوو را کمی متفاوت‌تر از قبل کرده است‌. اگر پول کافی خرج کرده باشید و مدل فول این مدل را خریداری کنید، می‌توانید زیر سقف آسمان نه‌چندان آبی کشورمان به لطف سانروف رانندگی کنید‌.

تنفسم آرزوست

ورود به دل این سوئدی حال و هوای خاصی دارد‌. طراحی و تریم کاملا منحصر‌به‌فرد که مختص خود ولوو است‌. نه آلمانی است نه ژاپنی و نه آمریکایی؛ یک سوئدی اصیل و خاص‌. تغییرات نسبت به مدل سال 2013 به جسارت و شجاعت طراحی خارجی نبوده و ولوو کمی محتاطانه عمل کرده است‌. نمایشگر‌های سرعت و دور موتور به مانند بقیه مدل‌های 2014 ولوو‌، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین نکات طراحی داخلی است‌. یک نمایشگر TFT لمسی 7 اینچی منو کاملی از تجهیزات خودرو از جمله انتخاب شرایط جاده‌، مکانیسم‌های راهبری خودرو‌، حالت‌های رانندگی و سیستم تعلیق و‌... را در اختیار شما قرار می‌دهد‌. اما نکته‌ای که بعد از کمی دست و پنجه نرم کردن با امکانات و فضاهای داخلی نظر شما را جلب می‌کند شلوغی نسبتا اذیت‌کننده فضای داخلی است‌. خودرو کاملا شما را در‌بر‌گرفته و حس یک خودرو‌ هاچ‌بک را به راننده منتقل می‌کند که شاید برای خریدار که یک کراس اوور نسبتا بزرگ خریده است، کمی آزار‌دهنده باشد‌. کار با صفحه نمایش به سادگی خودرو‌های آلمانی علی‌الخصوص BMW نبوده و بی‌تجربگی ولوو را نشان می‌دهد‌.

یک سفینه تکنولوژی

برای نوشتن تکنولوژی‌های موجود در خودرو‌های جدید ولوو به‌راستی مقاله‌ای جداگانه احتیاج است‌؛ سیستم‌های امنیتی و حرکتی بسیار جلوتر از رقبا که یکی از اصلی‌ترین علل گرانی این خودرو است‌. با توجه به اینکه این خودرو در 3کلاس R-Design plus ‌،‌SeLux 2014 و R-Design 2013 عرضه می‌شود‌، در این قسمت به معرفی تکمیل‌ترین کلاس XC60 و همان R-Design plus می‌پردازیم‌.

همواره نام ولوو با امنیت گره خورده است پس در ابتدا به معرفی سیستم‌های امنیتی می‌پردازیم: سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده و انحراف از مسیر‌؛ این سیستم در سرعت بالای 65 کیلومتر در ساعت فعال شده و ایجاد اخطار‌های صوتی و تصویری مانع بروز مشکلات احتمالی می‌شود‌. سیستم هشدار موانع‌؛ این سیستم که در سرعت بالای 4 کیلومتر فعال شده با اخطار‌های صوتی و بصری، مانع برخورد به موانع شده و در صورت عدم واکنش راننده‌، سیستم ترمز تمام خودکار ولوو کار را بر عهده گرفته و مانع برخورد با موانع احتمالی می‌شود‌.

از دیگر سیستم‌های امنیتی استفاده شده در این خودرو می‌توان به ترمز‌های ABS و EBA، رادار نقاط کور‌، سیستم هشدار رانندگی در بین خطوط‌، سیستم کنترل کشش و پایداری‌، سیستم حفاظت داخل اتاق در زمان واژگونی‌، جعبه فرمان تا‌شونده در زمان تصادفات از جلو‌، سیستم هشدار ترمز اتوماتیک شهری‌، هدآپ هشدار‌دهنده برای جلوگیری از تصادفات و‌... اشاره کرد‌‌.

سیستم‌های فوق تنها بخشی از امکانات امنیتی XC60 است که عملا مردن را برای شما کمی سخت‌تر از تصورتان می‌کند‌. اما زندگی‌، آرامش هم می‌خواهد که ولوو به این جنبه از زندگی پشت فرمان شما اندیشیده است‌. امکاناتی همچون AUTO HOLD که مانع حرکت‌های اضافی ناخواسته در زمان ایست خودرو در سراشیبی‌هاست‌، کروز کنترل، دوربین‌های دنده عقب‌، سیستم تهویه هوشمند‌، سیستم استارت اتوماتیک‌، سیستم ورود بدون کلید با حافظه،صندلی کودک‌، سیستم هوشمند(ECC)، ذخیره اطلاعات راننده‌‌، سیستم کیفیت هوای داخلی‌، و‌.... تنها قسمت محدودی از سلسله امکانات رفاهی این سفینه سوئدی است‌.

هیجان ممنوع

قبل از انجام تست اصلی و میدانی این خودرو‌، نیم‌نگاهی به قوای محرکه و سیستم‌های حرکتی این خودرو می‌اندازیم تا کمی با تازه‌وارد سوئدی آشنا شویم‌. این خودرو دارای موتور 4 سیلندر خطی با حجم دقیق 1999 سی‌سی است که به همراه یک توربو شارژ توانایی تولید توانی بالغ بر 240 اسب بخار را در 5500 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 320 نیوتن بر متر بین دور موتور‌های 1800 الی 5500 دور در دقیقه را دارد‌. با وزنی معدل 1832 کیلوگرم تقریبا هم وزن خودرو X3 با موتور 2.8 لیتری بوده و 5 اسب بخار قوی‌تر از آن است‌. حتی با وجود پاورشیفت با کلاچ دوگانه 6 سرعته XC60،ا X3 با شتاب صفر تا 100کیلومتر 6.5 ثانیه‌، 1.6 ثانیه از ولوو سریع‌تر است‌.

اما نکته‌ای که همواره ذهن بسیاری را درگیر خود کرده‌، ارائه این خودرو با محور محرک جلو است که در میان رقبایی همچون مرسدس بنز GLK و BMW X3 کمی اوضاع را برای این مدعی سوئدی پیچیده می‌کند‌. با نشستن پشت فرمان و با توجه به نوع اتاق و سایز فرمان چرمی‌، کاملا شما به یک چالش هیجان‌انگیز دعوت می‌شوید اما‌...

در ولوو خبری از هیجان نیست؛ نوع تعویض دنده‌ها‌، صدای موتور‌، کورس نسبتا زیاد پدال ترمز و همه و همه نوید رانندگی بسیار آرام و پر آرامش را به شما می‌دهند‌ که این مهم در مدل‌های R-Design کمی مرتفع شده و هیجانی سوئدی بدان تزریق شده است‌. با قرار دادن شیفتر دنده روی حالت دستی و اخطار به مسافران، پیست آزادی را جولانگاه این خودرو می‌کنیم‌. خشکی فرمان شما را از فرمان دادن‌های انفجاری دور کرده و حس امنیت را از دستانتان به شما انتقال می‌دهد که این امر کمی در رانندگی‌های شهری آزار‌دهنده است‌.

با سرعت بالا و حرکت روی لیمیت مجاز این خودرو در پیچ‌ها به خوبی به امر پی خواهید برد که ولوو اجازه هیچ‌گونه شیطنتی را به شما نمی‌دهد‌. سیستم تعلیق مک فرسون به همراه بازوی جناقی A شکل در جلو مولتی لینک در عقب و شاسی تقویت شده و رول‌کشی پنهانی به خوبی وزن و تنش‌های ناشی از مسیر حرکتی را به خوبی در کل شاسی توزیع کره و به واقع حرکتی نرم و یکنواخت را به همه سر‌نشینان هدیه می‌کند‌. با سرعت وارد پیچ‌ها می‌شویم که ولوو با دارا بودن سیستم کنترل کشش و پایداری و ترمز‌گیری چرخ‌های داخلی پیچ‌، از کم‌فرمانی (Understeer) که شایع‌ترین علت انحراف از پیچ‌هایی با زاویه دید کم در جاده است‌، جلوگیری کند‌. عایق‌بندی کابین به سبکی است که کاملا شما را از فضای پر‌هیاهوی شهر جدا کرده و شما می‌توانید با خیال راحت از لذت شنیدن موزیک با سیستم‌ هارمن کاردون با 8 اسپیکر لذت ببرید‌.

حرف دل

اگر به دنبال پرستیژ و امنیت هستید و هزینه پرداختی برای شما اهمیت ندارد‌، این مقاله و هرگونه استعلامی را به کلی فراموش کنید؛ انتخاب شما فقط و فقط ولوو XC60 است‌؛ خودرو به ایمنی و راحتی می‌اندیشد‌. هیجان را فراموش کنید؛ ولوو ‌برای شیطنت‌های گاه و بی‌گاه شما طراحی نشده است‌. حتی اگر قصد خودکشی هم داشته باشید‌، ولوو با وجود قبول‌شدن در 94 درصد از تست‌های امنیت مسافران و 5 ستاره از موسسه EURO NCAP به هیچ‌وجه ابزار شما نخواهد بود‌. ولوو همان پدر سختگیری است که همواره در تمامی طول مسیر شما را از هیجان باز می‌دارد‌. اما اگر به دنبال هیجان و شاسی‌بلندی با دو محور محرک و ارگونومی و لذت رانندگی هستید، به سراغ ما‌بقی گزینه‌های روی میز بروید‌.

 تست و بررسی ولوو XC60 در ایران

 تست و بررسی ولوو XC60 در ایران

 تست و بررسی ولوو XC60 در ایران

 تست و بررسی ولوو XC60 در ایران

 تست و بررسی ولوو XC60 در ایران

 تست و بررسی ولوو XC60 در ایران



نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (25 اسفند 1393 ساعت 01:10)

    جالب بود ممنون

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (24 اسفند 1393 ساعت 18:41)

    واقعا محصولات ولوو تو این چند حرف خلاصه میشن راحت و ایمن

  • آفرین آفرین (24 اسفند 1393 ساعت 07:01)

    وقتی ارزش برای جان انسانها قایل شوند نتیجه کار درست از آب دربیاید آید ،