1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی ولوو V60 کراس کانتری

تست و بررسی ولوو V60 کراس کانتری

30 بهمن 1393
  • 3

واگن اندازه متوسط ولوو در کلاس استیشن‌های ممتاز و لوکس بازار، با ویژگی‌هایی چون پیشرانه پرقدرت، طراحی شیک و انتقال نیرو به هر چهار چرخ و با کیفیت خاص سوئدی خود می‌تواند نظرها را به سوی خود جلب کند و شاید هم متقاضیان خودروهای SUV را به فکر وادارد.

V60 کراس کانتری، همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، چیزی بین یک استیشن واگن و یک کراس اوور است و با قابلیتهای افزون‌تر برای رفتن به مسیرهای ناهموار، کارایی خود را بیشتر نموده است. از سویی می‌توان این خودرو را همانند یک سدان متوسط در یک پارکینگ کوچک جای داد.

کاری که ولوو با این خودرو کرده، در نگاه نخست ساده به نظر می‌رسد. افزودن سایز چرخ‌ها، افزایش ارتفاع از زمین، افزایش قطر گلگیرها و استفاده از ضربه‌گیرهای اضافی، همگی در جهت تبدیل یک استیشن V60 به یک خودروی کراس اوور بوده‌اند. با این وجود، در همان نگاه نخست، این خودرو را به خانواده استیشن‌ها نسبت خواهید داد زیرا عوامل ژنتیکی آن نیز مربوط به والد آن می‌باشند. اما این بدان معنی نیست که نمی‌توانید با ان از جاده خارج شوید. شاید مسیرهای رودخانه، سنگلاخی و صخره ای را باید فراموش کنید اما همچنان جاده‌های خاکی و یا برفی را به راحتی زیرپا می‌گذارید.

V60 کراس کانتری به برادر بزرگ‌تر خود یعنی شاسی‌بلند XC70 می‌پیوندد. در حالی که علاوه بر ابعاد کوچک‌تر، وزن کمتری نیز دارد و با وجود شخصیتی مشابه، تجربه رانندگی اسپرت تری را فراهم می‌سازد. اینکه شما با پرداختی مشابه، کدام برادر را به خدمت بگیرید، بیشتر به نیازها و سلایق شما وابسته است. V60 کراس کانتری 20 سانتی‌متر از XC70 کوتاه‌تر است. فضای پای سرنشینان عقب آن نیز اندکی کمتر می‌باشد. همچنین در فضای بار نیز 28.3 فوت مکعب کمتر از برادر شاسی‌بلند خود است. تعلیق XC70 تا 7.5 سانتی‌متر، ارتفاع بالاتری برای آن به ارمغان آورده و در نتیجه ویژگی‌های آفرود آن را بهبود بخشیده است.

سیستم چهار چرخ محرک هر دو خودرو مشابه بوده و واکنشی سریع در برابر هرزگردی در مسیرهای برفی و کاهش سرعت در سراشیبی با ترمز خودکار دارد.

با وجود قیمت پایه 41 هزار دلاری، این خودرو به خوبی تجهیز شده است. روکش چرم و صندلی‌های الکتریکی حافظه‌دار و سقف باز شونده به صورت استاندارد و در مدل پایه درنظر گرفته شده‌اند. طبق معمول، ولوو از فناوری های پیشرفته ایمنی هم در این خودرو سود برده است. سیستم ترمز خودکار در سرعت زیر 50 کیلومتر بر ساعت وارد عمل شده و از برخورد و تصادف پیش‌گیری می‌کند و حتی می‌تواند خودرو را کاملاً متوقف کند.

در بخش پیشرانه، موتور پنج سیلندر 250 اسب بخاری، با یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک جفت می‌شود. مصرف سوخت این مدل، 10.23 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت شهر و جاده می‌باشد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این مدل 7.0 ثانیه طول می‌کشد. سواری نرم این خودرو نیز می‌تواند با انتخاب حالت اسپرت، با خشونت و سختی بیشتری همراه گردد.

انتخاب نسخه پلاتینیوم با قیمت 45 هزار دلار، شامل یک سیستم صوتی هارمن کاردون، چراغهای زنون با شستشودهنده، رانندگی بدون کلید، دوربین عقب، گرم کن شیشه جلوف فرمان و صندلی‌های جلو و یک پکیج فناوری می‌گردد. از جمله ویژگی‌های پکیج فن‌آوری، دوربین‌های سیستم خودکار تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، رادار، کروز کنترل تطبیقی برای رانندگی خودکار در ترافیک شهری، چراغ نوربالای خودکار و سیستم تشخیص علائم تابلوهای جاده‌ها می‌باشد.

ورود به داخل کابین، با احساسی متفاوت با سیار خودروهای لوکس همراه است. طراحی داخلی زیبا و ساده است. سواری با آن در مسافت‌های طولانی نیز با خستگی همراه نیست. با این وجود، اتاق کمی تنگ به نظر می‌رسد و جای پای سرنشینان عقب نیز خیلی عالی نیست.

نزدیک‌ترین رقیب این خودرو را باید آئودی آلرود A4 دانست. این خودرو از ارتفاع کمتری اما فضای پای بیشتری بهره می‌برد و حدود 43 هزار دلار هم قیمت دارد. اگر هم به دنبال SUV باشید، انتخاب‌های بیشتری پیش روی شما خواهد بود. به عنوان مثال BMW X1 برای زمین‌های ناهموار بهتر است اما در جاده نمی‌تواند حریفی برای این خودرو باشد. این کاملاً بسته به نظر و نیاز شماست که کدام خودرو را با این قیمت انتخاب کنید. یک کراس اوور یا شاسی‌بلند متداول را یا این ولووی استیشن بلند قامت را که در کلاسی جدید جای می‌گیرد.

منبع پدال


نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (30 بهمن 1393 ساعت 10:15)

    خیلی زیباست

  • آفرین آفرین (30 بهمن 1393 ساعت 09:25)

    ولوو که از قدیم جزء ماشین های با کلاس و ایمن بوده ، البته باقیمت خاص خودش و همچنین مشتریان خاص .

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (30 بهمن 1393 ساعت 09:12)

    خیلی ماشین خوبیه