1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ناوگان مسافربری ایران

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ناوگان مسافربری ایران

9 آبان 1396
  • 2

در جابجایی های بین شهری که در مقاله های پیشین بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که زندگی ما براساس جاده های بین شهری و ترانزیت بنا نهاده شده و وظیفه ی جان بخشیدن به این جاده ها، کامیون ها ، تریلی ها و اتوبوس ها هستند. در این میان، جابجایی انسان ها ، برعهده ی اتوبوس ها و مینی بوس های بین جاده ای میباشد که دور از انتظار است این موضوع را مورد برسی قرار ندهیم. هریک از ما مطمئنا یک بار سوار اتوبوس های بین شهری شده ایم و با اطمینان میتوان گفت که به دفعات آنها را در جاده ها دیده ایم و از دیدن عظمت و بزرگی آنها، به فکر فرو رفته ایم.

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

اگر قصد سفر بین دو شهر را داشته باشید و سری به پایانه های مسافر بری واقع در شهر ها بزنید، با انبوهی از اتوبوس های مسافری متنوعی روبرو میشوید که ممکن است کمی برایتان گیج کننده باشد. به خصوص در این چند سال اخیر که اتوبوس های سری VIP وارد بازار شده اند. وقتی در پایانه ها تمایل به خرید بلیط اتوبوس دارید، شاید کمترین توجهی را به برند اتوبوس و مدل آن بکنید، در حالی که شما ساعت هایی را داخل اتوبوسی هستید که علاوه بر آسایش و آرامشی که برایتان به ارمغان میاورد، مناظر زیبای کنار جاده را هم با آن تجربه میکنید و اگر اتوبوس نامناسبی را انتخاب کنید، یقیناً تمام این لذت هارا از بین خواهید برد.

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

آغاز حمل و نقل اتوبوسی در ایران شباهت زیادی با روند جهانی آن دارد. در ایران نیز پیش از ورود اتوبوس‌های موتوری، واگن‌های اسبی وظیفه جابه‌جایی مسافر را به عهده داشتند.

این شیوه از حمل و نقل عمومی، اولین بار اواخر سلسله قاجار در تهران از سوی کارشناسان بلژیکی به کار گرفته شد. برای این کار ابتدا ریل‌هایی در چند خیابان اصلی تهران آن دوران نصب شد و سپس کالسکه‌های بزرگ و جادار متصل به اسب روی این ریل‌ها کشیده می‌شد و به جابه‌جایی مسافر می‌پرداخت. این اتوبوس‌های اسبی تا حدود پنج سال بعد همچنان به فعالیت پرداختند تا این که پس از اختلاف‌نظر شکل گرفته بین صاحبان این شبکه حمل و نقل و مسئولان شهری وقت، این طرح دیگر ادامه نیافت. نخستین اتوبوس ایران از سوی یک تاجر اهل بلژیک در شهر رشت به کار گرفته شد. با گذشت زمان مشخص شد این سرمایه‌گذاری به خاطر نبود زیرساخت‌های لازم و برنگشتن سرمایه، چندان درست نبود و به همین دلیل مرد بلژیکی اتوبوس خود را به یک تاجر ایرانی می‌فروشد.

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

این تاجر ایرانی که به معین‌التجار مشهور بود، او نیز پس از انقلاب مشروطه اتوبوس خود را به تهران آورد و با کرایه هر نفر ۳ شاهی مشغول به فعالیت شد که به مرور زمان تقاضا برای استفاده از این خودرو بیشتر از قبل شد و پس از چند سال با ورود چند اتوبوس توسط تجار مختلف به شهر رونق زیادی در جابه جایی مسافر شکل گرفت. در همین سال‌ها بود که گروهی از دانمارکی‌ها نیز چند اتوبوس بنزینی وارد ایران کردند و در چند خط مختلف در تهران به جابه‌جایی مسافر پرداختند. همه این فعالیت‌ها سبب شد چهره تهران آن روزگار که تا پیش از این فقط درشکه و گاری را به خود دیده بود به ناگاه دگرگون شود. با این که استفاده از اتوبوس برای حمل و نقل مزایای زیادی داشت، اما مشکلاتی را نیز برای شهروندان و مسافران ایجاد می‌کرد. در آن دوران مقررات خاصی در اتوبوسرانی حاکم نبود. اتوبوس‌ها در هر جایی که مسافران می‌خواستند توقف می‌کردند، سازوکار مشخص و یکدستی برای تعیین کرایه موجود نبود و شرکت‌های خصوصی متعددی بدون هیچ گونه هماهنگی به فعالیت مشغول بودند.

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

سری اتوبوس های 0302 مرسدس بنز ایران خودرو، درواقع شروع موج عظیم اتوبوسرانی در ایران هستند که به جرئت میتوان گفت یکی از کاربردی ترین و کم استهلاک ترین اتوبوس های ایران بودند و از دهه 40 تا دهه ی 80، بار مسافر بری تمام ایران را به دوش میکشیدند که بررسی این اسطوره، به دارازا خواهد انجامید.

بعد از این سری از اتوبوس ها در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شمسی، دیگر وقت پوست اندازی و نوسازی ناوگان حمل نقل مسافری بین شهری رسیده بود. این دوره با ورود اتوبوس های B12 ولوو رانیران و سپس مرسدس بنز های C457 و انواع دیگری از اتوبوس های ولوو مثل B7 و رنو آغاز شد. در این میان اسکانیا نیز که در بین عموم مردم به خاطر داشتن کشنده‌هایش در ایران، محبوبیت خاصی داشت، با اتوبوس‌های خود از راه رسید تا در این بخش نیز به رقابتی بسیار فشرده با هموطنش یعنی ولوو بپردازد و مدل کلاسیک C12 خود را توسط شرکت عقاب افشان وارد بازار ایران کرد و به دلیل عملکرد پرقدرت عقاب افشان درایران، به خوبی بازار را در دست گرفت.

امروزه تنوع اتوبوس های بین شهری خیلی فراتر از این رفته است و برند های متفاوتی مثل : مرسدس بنز، اسکانیا، ولوو، هیوندای، ام ای ان (مان)، رنو، اتوکار ترکیه و ... وارد بازار شده اند و پایانه های اتوبوس رانی را متنوع تر و رنگارنگ تر کرده اند.

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

در این بین، دو برند ولوو و اسکانیا هستند که میتوان به جرئت گفت بازار خودرو های مسافر بری سنگین ایران را دست گرفته اند و به دلیل اینکه در ایران خط مونتاژ ویژه ی خود را دارند، بیشتر از سایر برند ها در دیدگان و پایانه ها حضور می یابند و ما نیز قصد بررسی این دو برند را داریم. اسکانیا در ایران به ترتیب با مدل های 4212 کلاسیک، 4214 کلاسیک سه محوره ، اسکانیا 4212 مارال، 4214 سه محوره مارال و جدید ترین مدل آن یعنی اسکانیا دُرسا حضور دارد و رقیب هم وطن او یعنی ولوو با مدل های B7 ، B12 و B9 به رقابت میپردازد و بعد ها قصد دارد مدل B11 را به عنوان رقیب جدی برای مدل درسا تولید و روانه بازار کند.

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

در این میان ،دو مدل بسیار پرطرفدار ولوو B9R و اسکانیا سری مارال در بین مدل های جدید و لوکس، بیشتر به چشم میخورند و درواقع این دو رقیب سرسخت، بیشترین فروش و تولید را در ایران دارند. البته باید اشاره کنیم که ولوو B11 که به تازگی میخواهد عرضه شود، رقیب مدل درسا اسکانیا میباشد، ولی اگر به پایانه های مسافربری مراجعه کنید، حتما و بدون شک، دو مدل B9R و مارال را بیشتر از همه خواهید دید.

همان طور که گفته شد، اسکانیا در ایران بعد پوست اندازی ناوگان حمل نقل مسافری ایران و با توجه به فروش خوب کشنده های خود، بعد از ورود ولوو B7 و مرسدس بنزC457 ،لازم دانست که در این بازار نیز به رقابت بپردازد و با مدل 4212 کلاسیک وارد ایران شد و به موفقیت های چشم گیری دست یافت، ولی این موقیت ها تا اوایل دهه 90 شمسی بیشتر دوام نیاورد و در اوایل دهه 90 شمسی بود که شروع سلسله آتش‌سوزی‌هایش امانش را برید و مشکلات متعددی را برای عقاب افشان، مونتاژ کننده اتوبوس های اسکانیا در ایران به وجود آورد ،پس، اسکانیا حساب بیشتری ‌روی نماینده جدید‌تر خود یعنی مارال باز کرد.

سابقه ورود اولین سری از اتوبوس های ولوو به ایران هم به اوایل دهه 70 شمسی و به شرکت رانیران در ساوه باز میگردد و از آن زمان تاکنون، ولوو چیزی حدود شش مدل اتوبوس را به بازار ایران فرستاده است.

نمای ظاهری

در مقایسه های جزئیات نمای ظاهری،باید دقت کرد که مقایسه ظاهری کاملا سلیقه ای است و نمیتوان یکی را از دیگری ارجح تر دانست، بلکه در مورد خصوصیات کلی و تهاجمی بودن آن میشود فقط نظر داد.

از لحاظ کلیت بدنه ، مارال چالاک تر و عضلانی تر نسبت به ولوو میباشد و با چرخ های بزرگ تر حدود 20 میلیمتر نسب به اسکانیا، حس اسپرت تر بودن را القا میکند ولی در نمای جلو، ولوو با داشتن یک دماغه ذوزنقه ای چهره ای تهاجمی تر و خشن تری را نسبت به اسکانیا مارال دارد و با مدل های پیشین ولوو، تفاوت های زیادی دارد، ولی اسکانیا مارال با ظاهری ساده تقریبا شبیه مدل کلاسیک، تفاوت زیادی در نمای ظاهری آن اعمال نکرده، بلکه فقط در قسمت چراغ ها و پایین بدنه، تغییرات محسوسی به چشم میخورد. چراغ های مارال، به چهار تکه مجزا تقسیم بندی شده اند و این حالت سعی در تهاجمی کردن نمای جلویی اتوبوس دارد، در حالی که ولوو دارای چراغ های یک تکه در جلو میباشد و در عملکرد، چراغ های ولوو B9 پر نورتر و شعاع گستره نور بیشتر می باشد. شیشه های جانبی هردو ، یکسان و از نوع دوجداره چسبی میباشد ولی از نظر امنیت ستون ها و سقف، ولوو بسیار پیشتاز تر از اسکانیا عمل کرده و مستحکم تر میباشد و از نظر تعداد و نوع صندوق های بار و جایگاه خواب راننده، هردو تقریبا یکسان میباشند و همچنین فواصل بین دو محور نیز تفاوت زیادی نمیکند و تقریبا یکسان هستند، در کل پلت فرم زیرین اسکانیا و ولوو، تفاوت چندانی ندارد و مخزن سوخت هردو در قسمت جلو و برروی محور جلو سوار شده است با این تفاوت که مخزن سوخت اسکانیا، دارای ظرفیت بیشتری مبیاشد و قرار گیری مناسب تر درب مخزن سوخت، انجام عملیات سوخت گیری را نسبت به ولوو تسهیل کرده است.

بدنه های جانبی ولوو و اسکانیا همانند سایر اتوبوس ها، تقریبا از یک الگو پیروی میکنند و تفاوت در طرح ها و نقوش کناری میباشد که در این بحث، اسکانیا زیبای چشم نواز تری را با نقوش و طرح عقاب القا میکند، ولی نمای پشت تفاوت های زیادی دارد. اسکانیا با چراغ های کوچک تر و مشابه سبک چراغ های جلو، به صورت دایره ای به چشم میخورد که از حق نگذریم، بدنه انتهایی اسکانیا جذاب تر میباشد درحالی که ولوو دارای چراغ های بزرگ تر و پرنور تری میباشد.

مشخصات داخلی و نما

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

در بررسی نمای داخلی این دو اتوبوس، داشبورد اسکانیا عریض تر و بزرگ تر میباشد و از این بابت، فضای مناسب تری برای قرار دادن دکمه های کنترل دارد و از این بابت تمامی دکمه های کنترلی در جای مناسب و در دسترس قرار گرفته اند، ولی ضعف آن، تعداد بسیار زیاد آنهاست که باعث گیج شدن راننده در شب شده ولی در مقابل ولوو دارای داشبورد کوچکتری بوده و عملکرد و دسترسی به ترمز دستی، شیشه بالابرها ،کولر و بخاری بهتر از اسکانیا میباشد و در پشت فرمان B9 صفحه نمایشگر و دورشمار به خوبی قابل رویت هستند که ظاهراً فرمان و آمپرها را از کشنده های سری FH نمونه برداری کرده اند.

همچنین صندلی راننده ولوو با قابلیت چرخش به سمت راست نسبت به صندلی های ثابت اسکانیا، جای کار و عملکرد بهتری را به راننده میدهد و دارای صندلی مجلل تر و راحتتری میباشد. پدال های اسکانیا بلندتر از ولوو میباشند که این موضوع در صورتی که از کروز کنترل استفاده نکنید، در طول مدت آزار دهنده خواهد بود، ولی ولوو با پدار های کوتاه تری که دارد، راحتی بیشتری را به راننده در سفر های طولانی میدهد.

هردو مدل دارای گزینه های ثابتی مثل : دو مانیتور LCD، DVD Player، آمپلی فایر مجهز به میکروفن، سپر جلو باز شو برای دسترسی به بکسل بند، دوربین دنده عقب، شیشه هاو آینه های برقی،چراغ های سقفی و راه پله ها و ... میباشند که باکمی تفاوت در هردو اتوبوس وجود دارد.

از قسمت راننده که بگذریم، به سالن اتوبوس میرسیم، فضایی که برای سرنشین بسیار مورد اهمیت میباشد، همان طور که گفته شد، سقف ولوو مستحکم تر میباشد و از این بابت، در طی مدت، دیرتر به سر و صدا می افتد. سالن اسکانیا مجلل تر و زیباتر کار شده است و به دلیل بلندتر بودن سقف اسکانیا نسبت به ولوو، فضای بار بالای سر مسافر در اسکانیا، نسبت به ولوو بیشتر میباشد. در مدل های وی آی پی 25 نفره ،هر دو مدل دارای چیدمان صندلی های یکسان میباشند ولی با این حال، ولوو دارای صندلی های راحتتر و نرم تری میباشد و همچنین نفوذ صدا به درون سالن ولوو، حتی در حالی که انتهای اتوبوس و نزدیک به پیشرانه نشسته باشید، کمی کمتر از مارال است.

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

مشخصات فنی

ولوو B9R از پیشرانه 9.4 لیتری 6 سیلندر مجهز به سیستم های توربو شارژ و اینتر کولر بهره میبرد و توانایی تولید 380 اسب بخار را دارد و با گیربکس ویژه ولوو یعنی i-shift قدرت را انتقال میدهد، گیربکس اتومات هوشمندi-SHIFT ولوو دارای 12 دنده بدون کلاچ میباشد که فقط دسته دنده آن که در کنار صندلی چرخان راننده به زیبایی تعبیه شده، نمایان است. دقیقا همان طور که در کشنده های ولوو وجود دارد.

اسکانیا مارال نیز از موتور6 سیلندر 11.7 لیتری با قدرت420 اسب بخار مجهز به اینتر کولر، توربو شارژ و خنک کن گازوئیل بهره میبرد و اسکانیا نیز در محصولات خود از گیربکس opticruise اختصاصی خود با 8 دنده قدرت را انتقال میدهد. این گیربکس نیز همانند گیربکس ولوو هوشمند و اتومات قابل تبدیل به دستی میباشد، با این تفاوت که opticruise دارای کلاچ است که فقط در زمان حرکت و ایستادن فشردن آن لازم است.

هر دو دارای سیستم کروزکنترل و قفل ریتاردر هستند که ادوات کنترل در اسکانیا جهت سهولت در استفاده بر روی فرمان قرار دارند. از مزایای اسکانیا این است که نشانگر دیجیتال فشار روغن، نشانگر سرعت تثبیت شده توسط کروز و دیگر اقدامات روی صفحه نمایشگر قابل رویت است. در مقابل نشانگرهای B9 از نوع عقربه ای است و فقط خطاها قابل رویت هستند و دسته ای از عیوب را از روی نمایشگر جلو می توان تشخیص داد که اسکانیا این قابلیت را ندارد.

همچنین اگر در انتهای اتوبوس نشسته باشید، گاها یک صدای مهیب و بم را میشنوید که این صدای ترمز موتور میباشد و نفوذ این صدا به درون سالن، در ولوو بیشتر دیده میشود که در طولانی مدت باعث آزار سرنشینان عقب میشود.
دیگر توضیحاتی که درمورد مکانیزم های فنی ولوو میتوان اشاره کرد عبارتند از: کنترل سوخت الکترونیکی EMS2 ،عملکرد پروانه رادیاتور هیدرولیکی با مخزن و خنک کن جداگانه روغن و کنترل الکترونیکی دور فن, قابلیت ترمز موتور

دنده اضطراری،کنترل نرم افزاری همزمان وضعیت دسته دنده , دمای روغن , عملکرد کلاچ داخلی , ریتاردر هیدرولیکی VR3250 با قابلیت ارائه قدرت ترمزی ۴۰۰ الی ۶۰۰ کیلو واتی، ترمز دیسکی در هر دو محور عقب و جلو با کارکرد هوای فشرده , دو مدار مجهز جهت محورهای عقب و جلو , رطوبت گیر هوا , تنظیم اتوماتیک لنت ها و لنت بدون آزبست که با گیربکس از نظر عملکردی و نرم افزاری ارتباط دارد، فرمان هیدرولیک و برق 24 ولت و سیستم قطع کن اضطراری، سیستم تعلیق الکترونیکی , محور جلو یکپارچه با کمبر استاندارد مجهز به ۲ عدد کیسه هوای فشرده با قابلیت تنظیم ارتفاع الکترونیکی و ...

در مورد اسکانیا هم میتوان به این نکات اشاره کرد: مجهز به رادیاتور خنک کن روغن، مجهز به ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا به همراه سیستم خنک کننده آبی، مجهز به سیستم اخطار در هنگامی که بار بیش از حد به سیستم کلاچ وارد شود ، مجهز به سیستم محدود کننده سرعت، سیستم تعلیق جلو با دوعدد بالشتک و عقب با 4 بالشتک هوای فشرده، سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی، قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به صورت دستی بنا بر شرایط جاده (جهت افزایش ضریب ایمنی، وقتی سرعت از ٤٠ کیلومتر در ساعت تجاوز کند ارتفاع اتوبوس از سطح جاده به حالت نرمال برمی-گردد. )،ترمز پنوماتیک برای چرخ های جلو و عقب با سیستم کفشکی ،ترمز ABS و EBS ، ترمز موتور و سیستم ضد لغزش و باتری ،فرمان و صندلی راننده هیدرولیک، برق 24 ولت و ...

عملکرد، تجربه رانندگی، قیمت و دیگر معیار ها

از نظر رانندگی، خوش دست بودن و هندلینگ ولوو بسیار بهتر است و راحتی صندلی های آن نیز بیشتر است، درصورتی که اتوبوس های مان را در نظر نگیریم ، ولی سرعت و شتاب گیری بیشتر اسکانیا به واسطه موتور قدرتمند تر آن ، از مزیت های اسکانیا میباشد . با این حال ولوو در سر پیچ ها و دست انداز ها به دلیل نرم تر بودن سواری آن، عملکرد بهتری دارد درحالی که سواری اسکانیا خشک و بی روح است و در دست انداز ها، ضربات را به اتاق منتقل کرده و اتاق پر سرو صدا تری دارد. کروز کنترل و ریتار 5 حالته در ولوو نسبت به ریتاردر 5 حالته ساخته خود اسکانیا، سریع تر واکنش نشان داده و وارد عمل میشود. همان طور که گفت شد، اتاق اسکانیا به دلیل ارتفاع بیشتر و سواری خشک تر آن، زودتر به سرصدا می افتد و احساس ضربات وارد شده به داخل کابین، در اسکانیا مشهود تر است، اما اتاق اسکانیا نسبت به صدای موتور در مقایسه با ولوو، عایق تر میباشد. به طوری که در سربالایی ها صدای موتور و توربوشارژر کمتر وارد کابین شده، ولی این موضوع در ولوو باعث آزار سرنشنان عقب میشود.

همان طور که گفته شد، موتور قدرتمند تر اسکانیا باعث شده است که مارال شتاب و کشش بیشتری از ولوو داشته باشد، حتی در سربالایی ها تا زمانی که نشانگر آب موتور، بالا نرود، اسکانیا از ولوو پیشی میگرد، ولی اگر هوا گرم باشد و باعث بالارفتن نشانگر آب شود، مجبور به استفاده از دنده سنگین خواهیم شد ، درحالی که در ولوو اثری از بالارفتن نشانگر آب نیست و به راحتی و با تمام قدرت از اسکانیا پیشی میگیرد.

گیربکس 12 دنده ولوو نسبت به گیربکس 8 سرعته اسکانیا، دارای ثبات بیشتری در سرعت ها و سربالایی ها میباشد و راحت تر از اسکانیا سرعت را متداول میکند، همچنین رانندگی با ولوو در شهر، به دلیل نوع گیربکس آن و اتاق، به مراتب راحتتر از اسکانیا با ستون های پهن کنار راننده و شاگرد که دید را محدود تر میکند، میباشد. درمورد سیستم سرمایشی نیز هر دو اتوبوس از دو نوع متفاوتی استفاده میکنند.

سرمایش اتاق ولوو توسط Spheros اتومات تامین میشود که نسبت به کولر 35konvekta اسکانیا عملکرد بهتر و قوی تری نیز دارد.

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

مقایسه و بررسی ولوو و اسکانیا، حاکمان ترانزیت مسافری ایران

نتیجه گیری

انتخاب بین این دومدل ، تقریبا کار راحت تری است، زیرا با مطالبی که گفته شد، میتوان ولوو را برنده این رقابت دانست، به دلیل سواری راحت تر و استحکام و امنیت بیشتر ، ولی از آنجایی که این خودروها، خودرو های کار هستند، باید به درآمد زایی و استهلاک کمتر و هزینه کمتر تعمیرات نیز دقت کرد. ولوو گزینه ی مناسبی میباشد، ولی نه در بحث تعمیرات و استهلاک.

اسکانیا خودرو کار مناسب تری نسبت به ولوو میباشد،چرا؟ زیرا استهلاک اسکانیا به مراتب کمتر از ولوو میباشد و از این بابت هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز کمتر میباشد که این امر باعث میشود افت قیمت ولوو نسبت به اسکانیا بیشتر باشد. برای مثال قیمت چراغ ها و سپرهای اسکانیا، بسیار کمتر از ولوو میباشد و یا مثلا هزینه تعویض سوزن های پمپ انژکتور ولوو، 17 میلیون تمام میشود در حالی که همین تعمیرات برای اسکانیا، 5 میلیون آب میخورد.

با توجه به این عبارات، میتوان دریافت که ولوو خودروی مناسبی میباشد، ولی اگر اتوبوسی برای کار میخواهید، اسکانیا مناسب تر است.
به این گزینه هم باید توجه کنید که این ملاک، ملاک زیاد مهمی نیست، زیرا همه این هزینه ها و خرج ها برمیگردد به کسی که از اتوبوس نگهداری میکند، اگر اتوبوس به موقع چک شود و به مشکلات آن رسیدگی شود، میتوان جلوی این هزینه های سرسام آور را گرفت.



نظرات

  • محمدعلی نصیری محمدعلی نصیری (25 دی 1399 ساعت 20:18)

    ایول دمت گرم ولوو واقا همینطوریه من 11ساله باهاش بودم و با تیپ3که اگه تحریم نبود تیپ3هم دقیقا مثل بی9میشد..ایول به ولوو????????????????

  • sajjad sajjad (9 آبان 1396 ساعت 20:19)

    خط واحد شیراز همه اتوبوس های چینی شدن