1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. همه چیز درباره فولکس واگن پاسات

همه چیز درباره فولکس واگن پاسات

1 آبان 1395
  • 1

آشنایی من با پاسات به همان نسل اول باز می‌گردد. زمانی که به واسطه جنگ اول عراق و کویت، این خودروها راهی به جاده‌های کشورمان یافته بودند. پاسات، تصورات ذهنی کسانی که فولکس را تنها در قامت خودروهایی چون بیتل یا نهایتاً گلف می‌شناختند، دگرگون می‌کرد. این خودروی سدان خانوادگی در سال 1973 متولد شد و تاکنون 8 نسل از آن وارد بازار شده‌اند. در طول زمان، پاسات از نظر ابعاد نیز رشد کرده و اکنون سدانی بزرگ تلقی می‌شود.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

به دنبال مالکیت فولکس واگن در سال 1964 بر گروه NSU که امروزه آن را به نام آئودی می‌شناسیم، تخصص و مهندسی این گروه منجر به خلق خودروهایی مدرن دیفرانسیل جلو با موتورهای خنک شونده با آب نظیر فولکس گلف و پاسات شد. در سوی متناظر هم آئودی 80، فاکس و A4 روی همین پلتفرم شکل گرفتند.

نسل اول

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

پاسات اولیه در سال 1973 و در دو سبک بدنه سدان 2 و 4 درب و هاچ بک سه و 5 درب شکل گرفت. طراحی مدرن این خودرو توسط طراح شهیر ایتالیایی یعنی جورجیو جیوجارو صورت گرفته بود. این خودرو از نظر مکانیکی با آئودی 80 یکسان بود. چراغ‌های مستطیلی شکل بزرگ آن، کاسه‌های گرد را در خود جای داده بودند. طراحی ساده و در عین حال دلنشین خودرو، آن را به مدرن‌ترین خودروی خانوادگی اروپایی در آن زمان مبدل نموده بود.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

پاسات از یک موتور 4 سیلندر تک میل سوپاپ 1.3 لیتری با قدرت خروجی 54 اسب بخار یا 1.5 لیتری در دو نسخه 74 و 84 اسب بخاری سود می‌برد. یک گیربکس 4 سرعته دستی یا 3 سرعته خودکار نیز برای انتقال نیرو به محور جلو استفاده می‌شد. تعلیق خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون استروت و در محور عقب یک تکه بود. در سال 1975، حجم موتور 1.5 لیتری به 1.6 لیتر افزایش یافت اما تغییری در قوای موتور صورت نگرفت.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

در سال 1977 اولین فیس‌لیفت با تغییراتی در چهره و داخل کابین معرفی شد. کاسه دایره‌ای چراغ‌ها در این مدل‌ها نیز مستطیلی شده بودند. در سال 1978 سپرهای بزرگ‌تر پلی اورتان و تغییرات دیگر ظاهری برای پاسات درنظر گرفته شدند.

نسل دوم

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

نسل دوم پاسات با نام B2 در سال 1981 وارد بازار شد. این مدل هم در پلتفرم با آئودی 80 مشارکت داشت. خودرو کمی طویل‌تر و شیک‌تر شده بود اما به سرعت به عنوان خودروی پاسات قابل تشخیص بود. در این نسل از موتور پنج سیلندر آئودی نیز استفاده می‌شد. یکی از ویژگی‌های جالب، سیستم استارت/استاپ خودکار در برخی مدل‌های پاسات در این نسل بود. در سال 1985، این نسل تغییرات خفیف ظاهری و روتوش داخلی را پذیرا شد. تولید مدل‌های 3 درب هاچ بک پاسات نیز متوقف شد. در سال 1988 تولید این نسل پس از ساخت 3,345,248 دستگاه خودرو پایان یافت.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

نسل سوم

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

نسل سوم پاسات در سال 1988 در اروپا و در سال 1990 در بازار امریکا وارد شد. از ویژگی‌های خاص این خودرو، فقدان جلوپنجره مشبک در جلو بود. تمرکز روی موضوع آئرودینامیک در این خودرو باعث شده بود تا چنین طرحی برای آن درنظر گرفته شود. نسخه کانسپتی که این مدل بر پایه آن ساخته شده بود، ضریب cd معادل تنها 0.25 داشت که در زمان خود خارق‌العاده بود. این مدل نخستین مدل پاسات بود که روی پلتفرمی اختصاصی و نه مشترک با آئودی ساخته می‌شد. B3 تا حدود زیادی این پلتفرم را وامدار مدل کوچک‌تر گلف بود. با این وجود تمامی ابعاد آن رشد کرده بود و در دو نسخه سدان و استیشن تولید می‌شد. موتور بنزینی با تزریق مستقیم سوخت با عملکرد بهتر و به صورت عرضی درون آن جای می‌گرفت. موتورهای متنوعی چون 1.8 لیتری و 2.0 لیتری 16 سوپاپ برای آن درنظر گرفته شده بودند اما جالب‌ترین موتور، یک نسخه 6 سیلندر خلاقانه با نام VR6 با حجم 2.8 لیتر بود که می‌توانست این خودرو را به سرعت 224 کیلومتر بر ساعت برساند.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

نسل چهارم

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

فولکس واگن خیلی زود دریافت که طراحی این خودرو نیاز به بازنگری دارد بنابراین در سال 1993، فیس‌لیفت این مدل را به عنوان نسل جدید معرفی کرد. در این مدل باز هم جلوپنجره به جای خود بازگشته بود. علاوه بر آن قسمت‌های دیگر و همچنین کابین نیز به‌روزرسانی شدند. تجهیزات جدید چون دو عدد ایربگ و کمربندهای ایمنی پیش کشنده، نیز در این خودرو دیده می‌شد. فولکس در این نسل روی بهبود عملکرد پیشرانه و کاهش مصرف سوخت نیز تمرکز ویژه‌ای نموده بود.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

موتورهای دیزلی TDI مصرف بسیار پایینی داشتند. این رقم به 5.2 لیتر برای موتور 1.9 لیتری توربو دیزل هم می‌رسید.

نسل پنجم

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

نسل پنجم خودروی کاملاً جدیدی بود که در سال 1996 متولد شد. پلتفرم این نسخه با آئودی A4 که دو سال قبل‌تر معرفی شده بود، یکسان بود. در این نسل پاسات به معماری قرارگیری موتور به صورت طولی بازگشته بود. زبان طراحی این نسل، ارتقا یافته و در امتداد نسل قبلی بود. ضریب آئرودینامیک نسخه سدان به 0.27 می‌رسید. فولکس برای نخستین بار از گیربکس تیپ ترونیک 5 سرعته برای پاسات در این نسل استفاده نمود.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

در ابتدای قرن جدید، این خودرو، فیس‌لیفت سنگینی را تجربه کرد. چراغ‌ها و سپرها کاملاً تغییر یافتند. برای نخستین بار موتور 8 سیلندر W شکل 4.0 لیتری با قدرت 275 اسب بخار و انتقال نیرو به چهار چرخ روی این خودرو نصب شد. این پیشرانه بستری برای آزمون موتورهای W12 بود که بعدها در خودروهای لوکس و سوپر اسپرت گروه فولکس واگن نظیر آئودی A8، بنتلی کانتیننتال GT و حتی موتور W16 بوگاتی ویرون استفاده شدند.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

نسل ششم

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

نسل ششم در سال 2005 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. پلتفرم این مدل، نسخه اصلاح شده گلف MK5 بود و موتور آن به صورت عرضی قرار داشت. انتقال نیرو به هر چهار چرخ با سیستم انحصاری 4Motion صورت می‌گرفت. موتورهای 1.6 لیتری تا 3.6 لیتری با قدرت تا 276 اسب بخار از سیستم تزریق سوخت لایه‌ای استفاده می‌کردند.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

passat cc!

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

در سال 2008 اولین نسخه کوپه 4 درب پاسات با عنوان CC وارد بازار شد. این نسخه برای رقابت با مرسدس CLS طراحی شده بود و خودرویی لوکس‌تر و شیک‌تر از پاسات معمولی به شمار می‌رفت. کروز کنترل هوشمند، پارک خودرو به صورت خودکار، سیستم تعلیق تطبیقی و پیشگیری از خروج از لاین جاده از سیستم‌های پیشرفته این مدل بودند. موتور پایه این مدل 2.0 لیتری و پیشرانه اختیاری آن 6 سیلندر VR6 با انتقال نیرو به هر چهار چرخ بودند.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

نسل هفتم

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

در سال 2010، نسل هفتم از فیس‌لیفت نسل ششم، شکل گرفت. جلوپنجره، چراغ‌ها و سپرها تغییر کرده بودند اما ابعاد اصلی بدنه ثابت مانده بود. فضای کابین هم تغییراتی جزئی داشت. مدل‌های با فاصله بین دو محور کشیده‌تر پاسات برای بازارهای خاص در دسترس بودند. ازجمله چینی‌ها که علاقه وافری به نسخه‌های لیموزین و کشیده دارند.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

پاسات alltrack

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

علاقه خریداران به خودروهای کراس‌اوور و شاسی بلند و رویگردانی آنها از سدان‌ها باعث شد تا فولکس یک نسخه خاص از پاسات را با نام التراک معرفی نماید. پاسات Alltrack در رقابت با سوبارو اوت بک قرار می‌گرفت و در آن از ضربه‌گیرهای ویژه زیر بدنه و ارتفاع بالاتر و تعلیق تقویت شده سود برده می‌شد. این فرمول بعدها توسط بسیاری دیگر از سازندگان خودرو در جهان نیز به کار گرفته شد. سیستم انتقال نیروی 4Motion به صورت استاندارد روی این مدل‌ها قرار می‌گرفت. سیستم‌های الکترونیکی کمکی دیگری برای حرکت در مسیرهای دشوار خارج از جاده نیز به آن افزوده شده بود.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

نسل هشتم

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

آخرین نسل از پاسات یعنی نسل هشتم یا B8 در سال 2014 در اروپا در دو گونه سدان چهار درب و استیشن واگن رونمایی شد. پلتفرم این خودرو از نوع MQB بوده که یک پلتفرم مقیاس پذیر و سبک وزن است. برای کاهش وزن این پلتفرم از آلومینیوم و فولاد استفاده شده است. موتور در این مدل‌ها به صورت عرضی قرار می‌گیرد. در این نسل، فولکس به سمت مجلل‌تر کردن پاسات گام برداشته و فاصله آن با آئودی A4 را کم نموده است. این خودرو به تعداد زیادی از سیستم‌های پیشرفته امروزی نظیر پارک خودکار، دستیار راننده، کروز کنترل تطبیقی، اجتناب از برخورد با عابران پیاده و فرمان با ضریب متغیر مجهز شده است.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

پاسات جدید توانسته به عنوان خودروی سال اروپا در سال 2015 شناخته شود. پاسات با قیمت پایه 22 هزار دلاری، رقبایی چون تویوتا کمری، هوندا آکورد، مزدا 6، کیا اپتیما، هیوندای سوناتا، شورولت مالیبو و فورد فیوژن را در پیش رو دارد. با این حال، پیشینه عمیق و قابلیت اطمینان بالا برگ برنده آن در هر مقایسه‌ای با رقبا محسوب می‌شود.

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی

 بیش از 40 سال با فولکس واگن پاسات! آشنای قدیمی



نظرات

  • سامان سامان (2 آبان 1395 ساعت 10:57)

    این همه توضیحات یعنی چی؟ قراره بیاد ایران این خودرو ساز؟