1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی فولکس گلف R مدل 2015

بررسی فولکس گلف R مدل 2015

13 خرداد 1394
  • 2

یکی از نکته‌های جالب در دنیای امروز این است که با ۴۰ هزار دلار می‌توان روی داشتن یک فولکس‌واگن گلف سرمایه‌گذاری کرد. مدلی که قبلاً با نام «ربیت» شناخته می‌شد و دارای یک سقف تخت، چهار پورتال و نزدیک‌ترین نمونه به یک خودروی مکعبی کامل بود و به نظر می‌رسید که مهندسان کمال‌گرای آلمانی برای ایجاد حداکثر کارآیی خودرو در محیط‌های شهری و ترافیک‌های شلوغ تمام تلاششان را کرده‌اند. محصول تلاش‌های این مهندسان را می‌توان با مبلغی در حدود ۴۰ هزار دلار به‌دست آورد؛ خودرویی که نزدیک به ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد و در مدت ۴/۵ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هر کس توجه کافی به سابقه فولکس‌واگن داشته، حتماً از گلف R با قیمت ۳۹۹۱۰ دلاری متعجب نخواهد شد. فولکس‌واگن سال‌هاست که برای رسیدن به یک نتیجه مناسب کار کرده است؛ تلاشی که با گلف VR6 آغاز شد، سپس نوبت به مدل V6 فورموشن رسید و بعد از آن با مدل R32 همراه بود. اگر به اواخر دهه ۸۰ میلادی برگردیم، دو نسخه سرسخت و ویژه با عناوین «رالی گلف» و «گلف G60» نیز خواهیم داشت که البته این خودروها هیچ‌گاه به خاک امریکا راهی پیدا نکردند؛ زیرا این کشور برای خودرویی با قیافه یک جعبه کیک و با قیمت یک «پورشه» آماده نبود. البته خیلی‌ها حتی برای نمونه‌ای که مانند یک «ب‌ام‌و» قیمت‌گذاری شده، آماده نیستند. در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، در مجموع ۵۵۰۰ امریکایی گلف R های با قیمت پایه ۳۴۷۶۰ دلاری را به خانه بردند. البته این میزان فروش، ۵۰۰ دستگاه بالاتر از انتظار فولکس‌واگن بود و بنابراین، آلمانی‌ها یک مدل جدید از آن را راهی بازار امریکا کرده‌اند.

گلف R جدید با مدل قبلی متفاوت است. این نسخه محدود ۲ ساله از هاچ‌بک ۲ در می‌خواهد که نظر مشتریان را از پلتفرم قدیمی گلف VI به سمت خود جلب کند. گلف R این بار زودتر وارد چرخه پلتفرم شده؛ چون می‌خواهد بیشتر در صحنه بازار بماند و امکانات بیشتری را ارائه کند. در مدل جدید گلف R، دو سطح تریم درنظر گرفته شده است؛ یک تریم پایه و یک تریم "w/DCC/nav" که ویژگی‌های آن بی‌درنگ از روی عنوانش مشخص می‌شود. در کنار این دو تریم، دو گزینه برای انتقال قدرت درنظر گرفته شده که شامل یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاجه DSG و یک گیربکس دستی ۶ دنده هستند. استفاده از گیربکس دستی باعث می‌شود تا ۱۱۰۰ دلار از قیمت نهایی خودرو کاسته شود. در خودروی تست‌شده از گیربکس DSG استفاده شده است؛ به این دلیل که گیربکس دستی قرار است که در تابستان سال جاری در دسترس قرار گیرد. البته پیش‌بینی می‌شود که ۴۰ درصد از خریداران گلف R از گیربکس دستی استفاده کنند.

یکی از دلایل وجود مدلی مانند گلف R، پلتفرم MQB است؛‌ یک خانواده پلتفرم بزرگ فولکس‌واگن که اجزای آن در برندهای مختلف گسترده شده است. در واقع شاید در گلف R، با یک آئودی S3 روبرو هستید که در قالب یک هاچ‌بک ظاهر شده است و با قدرت ۲۹۲ اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۳۷۹/۶ نیوتن‌متر، خروجی مشابهی از یک موتور توربوی ۲ لیتری EA888 دارد. همین‌طور یک دیفرانسیل چهار چرخ متحرک هالدکس که از یک اتصال کنترل‌شده الکترونیکی برای توزیع گشتاور به چرخ‌های عقب و کنترل کشش مبتنی بر ترمز برای مدیریت توزیع گشتاور به طرفین استفاده می‌کند.

چرخ‌های ۱۹ اینچی بر روی سطوح بالای تریم و چهار لوله خروجی اگزوز در عقب، در کنار نشان‌های کوچک R و المان‌های اضافه پلاستیکی بر روی بدنه، از جمله نکات ظاهری این خودرو است. درون کابین، کنتراست مناسبی با طرح‌های سفید با چرم مشکی و تریم کربنی و مشکی براق بر روی داشبورد برقرار شده و برخی نشان‌های کوچک R در گوشه و کنار دیده می‌شوند. رنگ آبی به عنوان رنگ رسمی R در روشنایی به کار گرفته شده است و این در حالی است که رنگ رسمی GTI قرمز است.

یکی از نکات نه‌چندان خوشایند در این خودرو، سیستم الکترونیکی ایجاد سر و صدای بیشتر برای موتور است که فولکس‌واگن نام آن را سانداکتور (Soundaktor) قرار داده است. در حالت رانندگی نرمال، شما به ندرت متوجه صدای عملکرد موتور می‌شوید. در این حالت، یک سری سر و صدای آرام در پس‌زمینه دارید که در برخی مواقعی مانند تعویض دنده‌های سخت، صداهایی از اگزوز نیز به گوش می‌رسد. ولی وقتی دور موتور به سطوح بالاتر می‌رسد و سیستم سانداکتور به کار می‌افتد، سر و صدای مصنوعی ایجاد ‌شده کافی است تا باعث لرزش در فرمان شود.

مدل R DSG در یک حالت کاملاً مجهز، آمار شتابی نزدیک به سوبارو WRX STI با قدرت ۳۰۵ اسب‌بخاری دارد که یکی از معدود رقبای آن محسوب می‌شود. گلف R با استفاده از سیستم کنترل شروع حرکتی، با شتاب بیشتری از جا کنده می‌شود و نسبت به مدل سوبارو، یک‌دهم ثانیه زودتر به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. با این حال، مسیر یک‌چهارم مایل در همان ۱۳/۲ ثانیه طی می‌شود. فاصله توقف ۴۷/۸۵ متری نیز نزدیک به آماری است که STI از خود به جای گذاشته است. همچنین این مدل فولکس‌واگن در تست لغزندگی در پیچ، نیروی 0.94g را از خود نشان داده که مشابه مدل سوبارو است.

هیچ نکته قابل‌ملاحظه‌ای نمی‌توان در مورد در مولتی‌لینک‌های تمام فولادی در عقب یا بازوهای کنترل فولادی در اتصال با استرات‌ها در جلو گفت؛ جز اینکه سیستم تعلیق در R، ارتفاعی ۲۰ میلی‌متری کمتر از تنظیمات مشابه‌ آن در GTI ایجاد می‌کند. ولی تنظیمات جدید و چهار چرخ متحرکی که از تایرهای 235/35 بریجستون پوتنزا RE050A استفاده می‌کنند، باعث شده تا چسبندگی قابل‌ملاحظه‌ای در جاده ایجاد گردد و وضعیت هندلینگ به مراتب بهتر از نمونه‌های قدیمی گلف شود.

آپشن DCC یا کنترل دینامیک شاسی، از یک سیستم متغیر الکترونیکی برای شوک‌ها استفاده می‌کند. فولکس‌واگن برای ساخت شوک‌ها و سیستم فرمان با نسبت متغیر و با دستیار الکترونیکی، هانس-یوآکیم اشتوک (Hans-Joachim Stuck) را استخدام کرده است. مهمترین چالش «اشتوک»، داشتن یک خودروی ۱۵۴۶ کیلوگرمی است که ۵۹/۵ درصد وزن آن بر روی محور جلو قرار گرفته و در عین حال، بدفرمانی در هنگام پیچیدن نداشته باشد. یکی از رویکردها برای این منظور، تنظیمات داخلی و بیرونی شوک‌هاست تا در لحظات مناسب، زاویه و میزان سختی مناسب ایجاد کنند. رویکرد دیگر، ضربه مکرر به ترمز داخلی عقب است تا انحراف جانبی القا شود. امّا تلاش‌های «اشتوک» نتیجه داده است. گلف R با وزن سنگینش، در پیچ‌ها با آرامش و متانت جهت حرکت خود را عوض می‌کند و دماغه آن به راحتی در جهت دلخواه شما قرار می‌گیرد.

سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که پرداخت ۲۴۹۵ دلار اضافی برای مدل R با سیستم DCC چقدر ارزشش را دارد؟ حقیقت این است که در این حالت، سه تنظیم رانندگی در دسترس شما قرار می‌گیرد: راحت، نرمال و مسابقه‌ای. در این حالت‌ها، تنظیمات شوک، سیستم فرمان و کالیبراسیون شیفت‌ها دستخوش تغییر می‌شوند. در همین حال، می‌توانید تنظیمات مخصوص به خود را به شکلی ساده در اختیار داشته باشید. همچنین DCC با امکاناتی چون چرخ‌های ۱۹ اینچی، حسگرهای پارکینگ و سیستم راهبری داخل همراه است. البته این سیستم راهبری با پردازنده ضعیف خود، به‌سرعت باعث می‌شود که برای راهبری به گوشی هوشمند مراجعه کنید.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهارچرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۳۹۹۱۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۷۴۱۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با خنک‌کننده داخلی و دو توربوشارژر، بدنه آهنی و رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۸۴ سی‌سی.

• قدرت: ۲۹۲ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۷۹/۶ نیوتن‌متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته دو کلاچه اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۲۹ متر.

• طول ماشین: ۴/۲۷۷ متر.

• عرض: ۱/۷۹۸ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۳۵ متر.

• وزن کلی: ۱۵۴۶ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۵ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۷ ثانیه.

• صفر تا ۲۲۵/۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۸/۱ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۸ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۰/۵۹ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۴۶/۲۳ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۷/۸۵۴ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 94g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

مصرف سوخت در تست: ۹/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

 بررسی فولکس گلف R مدل 2015

منبع پدال


نظرات

  • مهران امانت مهران امانت (13 خرداد 1394 ساعت 14:50)

    با این قیمتش ،رقیب سرسختی برای آلفا رومئو میاتا هست، ولی میاتا سریعتره، موتور توربو هم داره

  • رخش جاده رخش جاده (13 خرداد 1394 ساعت 06:40)

    اگه کاملا دنده ای بود حس رانندگی بیشتری داشت . . .