1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی فنی فولکس واگن اطلس؛ بزرگ ترین محصول فولکس واگن

بررسی فنی فولکس واگن اطلس؛ بزرگ ترین محصول فولکس واگن

8 اردیبهشت 1396
  • 0

اطلس به عنوان بزرگترین محصول خودروساز آلمانی از فضای داخلی جادار و رانندگی نرم و راحتی برخوردار است اما خالی از ایراد هم نیست.

فولکس واگن در اواخر دهه ۳۰ و با تولید فولکس بیتل به صنعت خودرو وارد شد و پس از آن نیز با گلف، پولو و پاسات و در کل اتومبیل های شهری متوسط و کوچک به شهرت رسید. اما در سالهای اخیر دو کراس اوور توآرگ و تیگوآن را به خط تولید خود افزوده و اکنون یک اس یو وی سه ردیفه به این دو اضافه شده که البته تلفظ نامش به سختی دوتای قبلی نیست. فولکس واگن اطلس !

بررسی فنی فولکس واگن اطلس؛ آقای معمولی !

اطلس یکی از آخرین اعضای گروه متراکم اس یو وی های متوسط سه ردیفه و هفت نفره است. این خودرو قرار است بطور مستقیم با فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت، تویوتا هایلندر و مزدا CX-9 رقابت کرده و با لحاظ کردن برخی شرایط جیپ گرندچروکی ۵ نفره را نیز در مقابل خود می‌بینید.

از طرفی دیگر اطلس به برخی از آنها یا بهتر بگوییم به بسیار از آنها نیز شباهت دارد. در واقع اطلس شبیه همه آنها هست و شبیه هیچکدام نیست. ساختار کلی خودرو کاملا سنتی بوده و نکته مبتکرانه ای ندارد اما نشانه های یک فولکس واگن به خوبی در آن قابل مشاهده است.

بررسی فنی فولکس واگن اطلس؛ آقای معمولی !

در مقایسه با استانداردهای فولکس واگن اطلس دارای ابعاد بزرگی است. این اس یو وی ۹٫۵ اینچ کشیده تر از توآرگ می‌باشد و ردیف سوم آن چیزی کمتر از رقبایش ندارد. اطلس فقط روی کاغذ ۷ نفره نیست بلکه دو سرنشین بالغ در ردیف عقب کاملا احساس راحتی می‌کنند. نسخه پایه اطلس از یک موتور ۲ لیتری توربو چهار سیلندر به قدرت ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۸ نیوتن متر برخوردار بوده و دیفرانسیل جلو می‌باشد.

بیشتر مشتریان اطلس پیشرانه ۳٫۶ لیتری V6 را انتخاب می‌کنند. نسخه دیفرانسیل جلو مجهز به این پیشرانه ۳۵۹۱۵ دلار و نسخه چهار چرخ متحرک ۳۷۷۱۵ دلار قیمت دارد. اطلس با وزن ۴۵۰۲ پوندی اتومبیلی سنگین وزن محسوب می‌شود. با این وجود موتور ۶ سیلندر با ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۶۶ فوت پوند گشتاور، ظرفیت کافی برای رساندن این خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۸ ثانیه را داراست. در واقع موتور اطلس از نوع VR6 می‌باشد که زاویه دو بلوک سیلندر در آن کمتر از موتورهای V6 سنتی است و همین موضوع کارایی آن را افزایش می‌دهد. گیربکس ۸ دنده اتوماتیک این فولکس غول پیکر تعویض های نرمی دارد اما فاصله بین دنده های دو و سه زیاد می‌باشد. برای نسخه چهار چرخ متحرک مصرف سوخت شهری و جاده به ترتیب ۱۳٫۸ و ۱۰٫۲ لیتر در صد کیلومتر می‌باشد.

در سرعت های بالا کابین اطلس کاملا ساکت بوده و فقط صدای بسیار اندک باد به گوش می‌رسد. راحتی سواری در حد بالایی قرار داشته و ضربات ریز و درشت به خوبی توسط تعلیق جذب شده و اصلا به کابین منتقل نمی‌شود. این عملکرد خوب تعلیق در کنار چسبندگی بالای چهار چرخ به جاده موجب افزایش پایداری در پیچ ها نیز می‌شود.

بررسی فنی فولکس واگن اطلس؛ آقای معمولی !

در کابین خودرو بیش از حد از پلاستیک استفاده شده است. ارگونومی قسمت های مختلف از قبیل فرمان، دستگیره درب، دسته دنده و پدال ها عالی است اما در برخی بخش ها پلاستیک سخت و ارزان قیمت بکار گرفته شده است. با وجود اینکه از سیستم ارتباطی سرگرمی جدید فولکس مجهز به رهیاب ماهواره ای در اطلس استفاده شده اما شیشه تخت لمسی بر روی آن جذابیت بالایی ندارد.

اطلس در کلاسی قرار گرفته که اکثر رقبا به امکانات متعددی مجهز هستند و محصول فولکس نیز از این نظر رقابت پایاپایی با آنها دارد. امکاناتی مانند صندلی های چرمی، سیستم صوتی حرفه ای، کابین دیجیتال و چراغ های عقب LED فقط در تیپ فول SEL پرمیوم با قیمت ۴۹۴۱۵ دلار یافت می‌شود. اما صندلی های جنس وینیل بکار رفته در تیپ های پایین تر از راحت بوده و چراغ های عقب نیز مشکل رانندگان پشتی است ! ضمن اینکه سیستم صوتی حرفه ای و کابین دیجیتال هم در عمل مزیت فاحشی ندارند. در عوض در تیپ های پایین تر با قیمت مناسب تر به امکاناتی مانند چراغ های جلوی تمام LED و سیستم هدایت نیمه خودران مجهز می‌باشند.

بررسی فنی فولکس واگن اطلس؛ آقای معمولی !

تنها نقطه ضعف واقعی اطلس این است که در جایی که مزدا CX-9 دارای کیفیت بالای کابین و طراحی باکلاس بوده، هیوندای سانتافه از ۱۰۰ هزار مایل گارانتی برخوردار است، فورد اکسپلوور به پیشرانه قدرتمند و کم مصرف اکوبوست مجهز است و هوندا پایلوت و تویوتا هایلندر به ضریب اطمینان بالای خود شهرت دارند؛ هیچ ویژگی مخصوصی ندارد. این فولکس واگن هفت نفره هم از نظر طراحی داخلی و خارجی و هم از نظر فنی بیش از حد معمولی است.

گروه اس یو وی ها تبدیل به رقابتی ترین بخش بازار خودرو شده و در قسمت شاسی بلندهای هفت نفره برندهای شناخته شده و جا افتاده ای به چشم‌ می‌خورند. اطلس به زمان بیشتری برای جلب اعتماد مشتریان نیاز دارد و فولکس واگن با توجه به جادار و کاربردی بودن و برخورداری از سواری نرم باید در زمینه بازاریابی این محصول تازه وارد تلاش بیشتری انجام دهد.

منبع:دنیای خودرو



نظرات