1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی تویوتا GT86 در ایران

بررسی تویوتا GT86 در ایران

10 مرداد 1394
  • 0

یک روز گرم تابستان، فضایی باز در اطراف شهر با سطح آسفالت، یک تیم سه نفره آزمایش کننده و تویوتا GT86، این‌ها مقدمات تهیه یک گزارش از کوپه دوست داشتنی این روزهای تویوتا است که پس از سال ها وقفه حالا ادامه راه سلیکا، سوپرا و MR2 را در پیش گرفته است. این خودرو که در طی یک پروژه مشترک با سوبارو BRZ تولید گشت امروز جز کوپه های 2+2 دوست داشتنی در بازار کشورمان است و شاید در بازار داخلی به نوعی هیچ رقیب مستقیمی را دربرابر خود نمی بیند.

GT86 کوپه ای از تویوتا که منتظرش بودیم یک روز گرم تابستان، فضایی باز در اطراف شهر با سطح آسفالت، یک تیم سه نفره آزمایش‌کننده و تویوتا GT86، اینها مقدمات تهیه یک گزارش از کوپه دوست داشتنی این روزهای تویوتا است که پس از سالها وقفه حالا ادامه راه سلیکا، سوپرا و MR2 را در پیش گرفته است. این خودرو که طی یک پروژه مشترک با سوبارو BRZ تولید شد امروز جزو کوپه های 2+2 دوست داشتنی در بازار کشورمان است و شاید در بازار داخلی به نوعی هیچ رقیب مستقیمی دربرابر خود نمی بیند.

تویوتا GT86 را در حالت اسپرت قرار می دهیم و با فشار پدال گاز تا انتها موتور باکسر 4 سیلندر تخت ساخت سوبارو به حجم 2 لیتر به غرش در می آید و 200 اسب قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 6 سرعته خودکار و دیفرانسیل تورشن به چرخ های 215 میلیمتری روی رینگ های 17 اینچی عقب منتقل می‌کند تا شتاب گیری آغاز شود. پس از چند تست متوالی با کولر خاموش و ثبت صفر تا صد 8.2 ثانیه متوجه می شویم خودروی مناسبی برای شتاب گیری های سریع درون شهری و سبقت گیری های ناگهانی زیر پایمان است. اما قبل از آغاز شتاب گیری و هنگامی که پشت فرمان قرار می گیرم چند نکته مثبت و منفی در داخل کابین نظرمان را به سمت خود جلب می‌کند.

اول جایگیری فوق العاده اسپرت راننده پشت فرمان است که تسلط کافی به خودرو را سبب می شود. کابین آن ساده و با کیفیت متوسط است و از این حیث قابل رقابت با کوپه های آلمانی نیست اما ادوات آن همانند تهویه خودکار، کروز کنترل، سیستم صوتی به همراه LCD و پخش DVD و کنترل های میانبر تنظیمات نحوه رانندگی همگی کاملا در دسترس هستند ونیاز به زمان زیادی برای آشنایی با آنها نیست. صندلی ها اگرچه روکش پارچه ای دارند اما به خوبی سرنشینان جلو را در بر می گیرند و صندلی عقب نیز صرفا مناسب کودکان است. هدف گذاری تویوتا برای وزن این خودرو دست‌یابی به وزن کمتر از 1300 کیلوگرم بوده که با توجه به کابین ساده و کم کردن عایق بندی بین بدنه وموتور توانسته است حتی به وزن 1235 کیلوگرم دست یابد تا برچالاکی خودرو افزوده شود اما کم کردن عایق بندی سبب شده است تا کمی هم صدای بیرون به داخل اتاق نفوذ کند در حالی‌که فنربندی امتحان پس داده بازوی مک‌فرسون در جلو و دوبل جناغی در عقب با نرمی مخصوص محصولات تویوتا سعی در خنثی کردن این موضوع و راحت تر کردن فضای کابین دارد.

اما هنگام تست عملی و پس از صرف زمان کوتاهی با تویوتا GT86 متوجه می شوید باید این اعداد ارقام و مشخصات ذکر شده در بالا را فراموش کنید چراکه چیز دیگری شما را جذب این خودروی 130 میلیون تومانی خواهد کرد و آن هم حس سواری و لذت رانندگی با آن است. با ترکشن کنترل روشن از اولین پیچ U شکل به سرعت عبور می‌کنیم و متوجه می شویم GT86 دقیقا همان کاری را انجام می دهد که شما از او انتظار دارید. فرمان دقیق و شاسی مستحکم در ایمن ترین حالت ممکن کاملا خود را در مسیر پیچ قرار میدهد نکته ای که در پیچ های بعدی نیز تکرار می شود. اما پس از زمان کوتاهی احساس می‌کنید اگرچه خودرو در سر پیچ ها ایمن و سریع است اما کاملا قابل پیش بینی نشان میدهد و این موضوع سبب می شود از هیجان لازم برخوردار نباشد. ترکشن کنترل را خاموش کرده و در حالت اسپرت همان پیچ ها را این بار با فشار بیشتر بر پدال گاز می پیماییم، اوضاع از جهت افزایش هیجان رانندگی تغییر محسوسی نمی‌کند و همچنان عقب خودرو محکم به زمین چسبیده است.

این بار در نقطه اوج پیچ پدال گاز را تا انتها فشار داده و فرمان را کاملا به سمت راست بر می گردانیم، عقب خودرو کمی (نه آن طور که انتظارش را دارید) سر می خورد که این موضوع افزایش هیجان رانندگی را به دنبال دارد. اما درنهایت بهتر است GT86 را خودرویی دقیق بنامیم تا مهیج. شاید با کمی افزایش قدرت و خصوصا افزایش گشتاور در دورهای میانی موتور بتوان هیجان را زیادتر کرد. البته این موضوع افزودن یک توربو را طلب می‌کند که افزایش قیمت و وزن نیز در پی آن اجتناب ناپذیر خواهد بود موضوعی که چندان مورد پسند مدیران بازاریابی تویوتا نیست. اما اگر خواهان توانایی های حداکثری در پیست نیستید و GT86 را به عنوان یک خودروی اسپرت شهری با قیمت مناسب مدنظر دارید باید گفت این خودرو تمام انتظارات شما را برآورده خواهد کرد و در سطح شهر می توانید از شتابگیری‌های نسبتا خوب آن لذت ببرید.

کابین آن برای طی مسافت های درون شهری راحت است و جدا از صدای باد و موتور که چندان هم آزاردهنده نیست ایرادی بر راحتی کابین وارد نیست. تویوتا GT86 در بازارهای خارجی با سوبارو BRZ، مزدا MX5، رنو کلیو RS و حتی مرسدس SLK200 مقایسه میشود اما در بازار داخلی مقایسه آن با کوپه های آلمانی با توجه به قیمت متفاوتش قیاس مع الفارق است و شاید بتوان به جنسیس کوپه 305 اسب بخاری به عنوان تنها رقیبش اشاره کرد که اگرچه تویوتا از لحاظ قدرت با آن برابر نیست اما از پتانسیل لازم برای رویاروی با آن بهره مند است خصوصا این‌که از این خودرو به عنوان یک محصول کاملا ایده آل برای تیون کردن و افزایش توانایی های اسپرت نام برده می شود. نکته ای که در انتها ذکر آن خالی از لطف نیست دلیل انتخاب عدد 86 برای نام خودرو است. علت آن اشاره به قطر محفظه سیلندرهاست که 86 میلیمتر هستند.

 بررسی تویوتا GT86 در ایران

 بررسی تویوتا GT86 در ایران

 بررسی تویوتا GT86 در ایران

 بررسی تویوتا GT86 در ایران

منبع Carnet.ir


نظرات