1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی با تویوتا GT86 و تویوتا سلیکا دهه 90

تجربه رانندگی با تویوتا GT86 و تویوتا سلیکا دهه 90

11 شهریور 1394
  • 1

علاقه و تمایل رانندگان جوان به خودروهای اسپرت و سریع که بتوانند با آن تجربه رانندگی تند و تیز و پر هیجان را داشته باشند، شرکت های خودروساز را دهه هاست که به فکر ساخت خودروهایی با این ویژگی ها انداخته است.

حال اگر قرار باشد به دو نمونه از ماندگارترین خودروهای کوپه و اسپرت اشاره ای داشته باشیم مطمئنا باید نام سلیکا و جی.تی86 را به زبان آوریم.

تویوتا سلیکا

سپتامبر 1989 استارت نسل پنجم سلیکا با کد T180 در آیچی ژاپن زده شد. خودرویی با 4 تیپ متفاوت، تیپ اول سه در نرمال(لیفت بک)، تیپ دوم باز هم سه در اما با بدنه‌ای پهن‌تر، تیپ سوم به صورت کوپه و در آخر دو در کروک. در این نسل همچون نسل‌های پیشین، طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها با حجم‌های1.6،2.0،2.0 توربو و 2.2لیتر و سیستم انتقال قدرت به دو صورت 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی استفاده شد.

اما منوی انتخابی شما به همین جا به پایان نمی‌رسد، وجود سیستم 4 چرخ فرمان به علاوه سیستم دو دیفرانسیل همراه با سیستم محدود کننده لغزش از دیگر امکانات استاندارد این زیبای ژاپنی محسوب می شود. از دیگر امکاناتی که می‌توان به آن اشاره داشت وجود ایربگ و ترمز ضد قفل در مدل جی‌تی‌اس است. سلیکا با کدهایAT،ST،GT ، GTS و SX روانه بازازهای مختلف شده که نمونه GTSآن دارای بالاترین سطح امکانات است. استفاده از خطوط سیال و روان در همه جای طراحی بدنه مشهود است.

نمای جانبی از سادگی خاصی پیروی می‌کند. سقف با شیب ملایمی به سمت ستون انتهایی سرازیر شده و اوج زیبایی طراحی نقطه اتصال ستون با درب صندوق بار بوده که به زیبایی هر چه تمام صورت گرفته است. در نمای جلو خودرو جلو پنجره‌ای که فراتر از طراحی دهه90 میلادی است جای گرفته است.

اما جاذبه‌های این خودرو دوست داشتنی در همین جا به پایان نمی‌رسد. چراغ‌های مخفی نیز از دیگر شاهکارهای طراحان تویوتا محسوب می‌شود که زیبایی نمای جلویی خودرو را دو چندان کرده است.کاپوت نیز با نمونه دارای هود به سلیقه مالک تعویض شده است. بخش انتهایی خودرو از هماهنگی خاصی با کلیات بدنه برخوردار بوده و وجود بالی زیبا از جنس فیر کربن بر روی درب صندوق بار تکمیل کننده این بخش است که به زیبایی هر چه تمام به سمت گلگیرها امتداد داده شده است.

بررسی نمای داخلی

با ورود به داخل خودرو با نمایی کاملا جذاب مواجه می‌شویم که نظر هر بیننده را به خود جلب می‌کند، در طراحی داشبورد سعی بر آن شده طرحی با دوسطح متفاوت ایجاد شود.

اعضای اصلی پنل جلویی که شامل تنظیمات کولر و گرم‌کن شیشه عقب است طوری طراحی شده‌اند که در دید و دسترس کامل راننده قرار گرفته باشند. فرم کلی داشبورد از ارگونومی خوبی برخوردار است و در عین سادگی از حجم‌های زیبا و به جا در آن استفاده شده است. در کنسول میانی هم فقط کلیدهای تنظیم آینه‌ها قرار دارد.

صندلی‌های ردیف جلو نیز در عین اسپرت بودن از راحتی خوبی برخوردار هستند، اما صندلی‌های ردیف عقب با محیطی کاملا بسته و جمع‌وجور طراحی شده‌اند که بیشتر مناسب افراد خردسال هستند.

رودری‌ها هم با طرحی که از داشبورد الهام گرفته شده به سمت راننده و شاگرد متمایل هستند، اما با نگاهی حتی گذرا به راحتی متوجه حفظ کیفیت اولیه مواد به کار رفته می‌شوید که بعد از 23 سال همچنان پا برجا است.

پشت فرمان

این خودرو موتور استاندار خود را با نمونه3SGTE تعویض کرده که آخرین و قویترین موتور تولیدی برای این نسل محسوب میشود. موتور مجهز به یک توربو شارژ با کد CT-20 و اینترکولر است. این موتور از سال 1999 تا 2007 بر روی یکی از استیشن‌های تویوتا به نام کالدینا نصب می‌شده است.

این موتور در حالت استاندارد یا شهری که بوست توربوی آن در9 psi قرار دارد توان تولید 262 اسب بخار را در دور موتور 6200 داراست که با گشتاور 340 نیوتن‌متری باعت دلگرمی راننده می‌شود.

کورس و قطر سیلندر این موتور هر دو 86 میلی‌متر بوده و نسبت تراکم در حالت استاندارد عدد 9 به 1 است و تعویض پیستون‌ها با نمونه فورج اورسایز از دیگر تغییرات این مدل است. در سیستم اگزوز از دان پایپ تا منبع آخر از استیل 4.3 سه اینچی استفاده شده است.

از دیگر لوازم اضافه این سلیکا می‌توان به بوست کنترل و بوست‌گژ و شمع‌های ایریدیم آن اشاره کرد. برای روشن کردن این موتور از سیم کشی و ECUاستاندارد استفاده شده است. عملکرد موتور با توجه به آنچه ذکر شد و اینکه ECU آن مپ نشده بسیار دقیق و بدون مشکل است. حتی سیستم خنک کاری آن نیز به صورت استاندارد باقی مانده است.

سامورایی کوچک ما قابلیت استفاده از حداکثر از بوست را نیز دارا است که می‌توان آن را در فشار 27 psi قرار داد که در واقع به آن حالت اوور‌بوست نیز گویند که در این حالت توان موتوری آن به 350 اسب بخار می‌رسد. ترمزها به طور استاندارد در هر چهار چرخ دیسکی هستند ولی به دلیل قدرت کافی دست نخورده باقی مانده‌اند. جعبه دنده نیز با نمونه دور بالا تعویض شده که از ضریب دنده‌های بالاتری برخوردار است. به دلیل رعایت فاصله طولی و عرضی مناسب محورها و مرکز ثقل پایین، خودرو در تعویض خطوط ناگهانی تعادل خوبی دارد.

جی‌تی 86

در سوی دیگر این میدان تویوتا جی‌تی 86 قرار دارد. خودرویی که در ژانویه 2012 با همکاری تویوتا و سوبارو به خط تولید رسید. در نمای جلو ورودی هوای عریض و بزرگی قرار گرفته که بیش از پیش جلب توجه می‌کند. سپر نیز با چهره‌ای خشن و خطوطی تیز بر اسپرت بودن خودرو پا فشاری دارد.

چراغ‌ها نیز با طراحی جذاب و گیرا مکمل طراحی اسپرت جی‌تی در نمای جلویی هستند. قرارگیری مه‌شکن‌ها نیز در بهترین جای ممکن زیبایی نما را کامل کرده‌اند. در نمای جانبی رینگ‌های 17 اینچی با پره‌های دوبل و لاستیک‌های میشلن نمایی دو چندان زیبا را ایجاد کرده است. در نمای عقب نیز شاهد طراحی اسپرت چراغ‌ها در کنار یک اسپویلر بزرگ نصب شده بر روی در صندوق و دو خروجی اگزوز و دیفوزر هستیم.

چراغ مه‌شکن و چراغ دنده عقب در یک مجموعه در وسط دیفوزر به شکلی کاملا هنرمندانه قرار گرفته‌اند. با ورود به خودرو نخستین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند صندلی‌های اسپرت آن است که خوب تمامی نقاط بدن را احاطه می‌کنند.

کیفیت مواد به کار رفته در داشبورد و مونتاژ قطعات به قدری بالاست به مجذوب آن خواهید شد. دسته دنده و اهرم ترمز دستی به همراه فرمان و صندلی با ترکیب چرم مشکی و قرمز محیطی چشم نواز را پدید آورده‌اند. ارگونومی فضای کابین در سطح بالایی قرار دارد که دسترسی به تمامی ادوات را آسان کرده است.

فضای صندلی‌های ردیف عقب به قدری کوچک و تنگ در نظر گرفنه شده که حتی برای کودکان هم نیز شاید تنگ باشد، به عبارتی جی‌تی یک کوپه اسپرت 2 نفره است. از دیگر نکاتی که جلب توجه می‌کند آینه بدون فریم است که زیبایی وصف ناپذیری دارد. جی‌تی86 از یک موتور 4 سیلندر با پاشش مستقیم سوخت با حجم دقیق 1998 سی‌سی بهره‌مند است.

موتور با آرایش سیلندرها به صورت باکسر و با کد d-24 بوده و حداکتر قدرت تولیدی آن 197 اسب بخار در دور موتور 7000 و گشتاور 250 نیوتن متری دردور موتورهای 6400 تا 6600 است که شتاب صفر تا صد 8.2 ثانیه‌ای را به ارمغان آورده است.

جفت شدن فوق‌العاده جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته تیپ ترونیک با حالت‌های برفی و اسپرت و دیفرانسیل با لغزش محدود از نکات قابل قبول است. تقسیم وزن به صورت 53 به 47 صورت گرفته و به دلیل مرکز ثقل پایین و محل قرارگیری موتور در پایین جای ممکن، جی‌تی86 از هندلیگ و دینامیک بسیار بالایی برخوردار است.

پیشرانه جی تی 86 در دور موتورهای ابتدایی با کمی تاخیر مواجه است اما با بالا رفتن دور موتور به قدری تند و تیز می‌شود که کنترل آن کمی دشوار است. سواری آن نیز خشک و اسپرت و به همراه تکان‌هایی است که باعث کمی کلافگی در کابین می‌شود.

 تجربه رانندگی با تویوتا GT86 و تویوتا سلیکا دهه 90

 تجربه رانندگی با تویوتا GT86 و تویوتا سلیکا دهه 90

 تجربه رانندگی با تویوتا GT86 و تویوتا سلیکا دهه 90

 تجربه رانندگی با تویوتا GT86 و تویوتا سلیکا دهه 90

 تجربه رانندگی با تویوتا GT86 و تویوتا سلیکا دهه 90

 تجربه رانندگی با تویوتا GT86 و تویوتا سلیکا دهه 90



نظرات

  • ممگت ممگت (11 شهریور 1394 ساعت 11:29)

    سلام.
    این عکس ها رو سایز بزرگشو میخواستم
    از کجا میتونم بگیرم؟
    ممنون