1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی تویوتا کرولا 2015

بررسی تویوتا کرولا 2015

3 اسفند 1393
  • 5

 بررسی تویوتا کرولا 2015، هارمونی کسل کننده

اگر در بازار خودرو ایران به دنبال خوشنامی یک برند اصیل و با کیفیت باشید که سال‌ها به جز لوازم مصرفی، دغدغه دیگری برایتان نیافریند‌، نا‌خواسته به سمت خودرو‌های ژاپنی سوق داده می‌شوید که بازهم ناخواسته باید کمی سر کیسه را شل کرده و مبلغ بیشتری بپردازید.

در این مطلب به سراغ خودرویی با سابقه 47 ساله می‌رویم؛ خودرویی با سابقه 11 نسل زاد و ولد که عنوان پرفروش‌ترین خودروی جهان را با فروش بیش از 40 میلیون دستگاه در سراسر جهان به دوش می‌کشد؛ «تویوتا کرولا 2015» .

 بررسی تویوتا کرولا 2015، هارمونی کسل کننده

جسورتر از گذشته

ظاهرا دیگر مدیران تویوتا تمایلی به گوش کردن موسیقی‌های کلاسیک کسل‌کننده ندارند و عزم خود را جزم کرده‌اند تا دوران خاکستری خود را رنگ‌آمیزی کنند. تحولی عظیم در طراحی‌های خارجی که ویروس‌وار به تمام محصولات سرایت کرده است. این بیماری به بدن کرولا نیز وارد شده. نسبت به نسل دهم به کلی متحول شده و کاملا چهره‌ای جدید در خیابان‌ها می‌بینید که شاید مجبور شوید برای تشخیص نوع برند، به آرم خودرو نگاهی بیندازید؛ پوست‌اندازی کاملا جسورانه که نشان از خروج تویوتا از لاک محافظه‌کارانه خود و سری جدید طراحی‌های تویوتا می‌دهد.

در نمای جلوی خودرو اولین المانی که به چشم می‌آید توازن جلو پنجره با چراغ‌هاست. پره‌های استیل جلو‌پنجره با ظرافت خاصی در چراغ‌ها فرو رفته که حرکتی مهیج و سهم بزرگی در جذابیت ظاهر کرولا دارد. خطوط برجسته دماغه و روی بدنه که از کنار چرخ‌های جلو شروع شده و تا انتها کشیده شده، بیرون‌زدگی و کشیدگی هماهنگ چراغ‌ها روی بدنه، هواکش پهن در پایین سپر، مه‌شکن‌هایی که در مرکز محفظه‌ای بزرگ جای دارند و چهار LED کوچک که به‌صورت نواری در داخل چراغ‌ها برای چراغ روز یا دی‌لایت به کار رفته‌، همه و همه نمایی اخمو، آیرودینامیک و در عین حال لوکس به کرولا داده‌اند. لازم به توضیح است که ضریب آیرودینامیک با این تغییرات از 0.29 به 0.27 کاهش پیدا کرده است. ابعاد کرولا 4.6 متر طول، 1.77 عرض ، 1.46 ارتفاع است که در طول 8 سانتیمتر و در عرض 1.5 سانتیمتر بزرگ‌تر از نسل قبلی شده است ولی به خاطر طراحی نسبتا تهاجمی، بزرگ‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. فاصله بین محور جلو و عقب نیز 10 سانتیمتری بیشتر شده که همه اینها خبر از فضای مناسب‌تر برای سرنشینان می‌دهد که در لحظه ورود به خودرو کاملا چشمگیر است.

 بررسی تویوتا کرولا 2015، هارمونی کسل کننده

آپشن‌هایی که وجود ندارد

به محض ورود به کابین کرولا، به سادگی می‌توان فهمید که تویوتا آنچنان که در ظاهر جسورانه قدم برداشته است، در باطن حرفی برای گفتن ندارد؛ پسری مودب که فقط کمی مدل موهای خود را عوض کرده است‌؛ آرام‌، با‌‌شخصیت و شیک اما خبری از خطوط تیز خارجی در طراحی داخل اصلا به چشم نمی‌خورد‌. سرنشینان برای پیدا کردن ادوات داخلی با پیچیدگی خاصی روبه‌رو نیستند و خبری از امکانات و جذابیت‌های داخلی همکلاسانش مانند مزدا3، النترا و سراتو نیست.

ترکیب رنگ مشکی و کرم جلوی داشبورد با صندلی‌ها آرامش داخل کابین کرولا را به خوبی حفظ کرده‌اند. این ترکیب مشکی و کرم با نواری کرومی از هم جدا می‌شوند. دستگیره درها نیز باکیفیت است. در وسط داشبورد سیستم صوتی کاملا از مد افتاده با امکاناتی در پایین‌ترین سطح مجهز به 6 بلندگو، ورودی AUX ،IPod و USB تعبیه شده که قابلیت کنترل از روی فرمان را نیز دارد‌. در پایین آن سیستم کنترل تهویه اتوماتیک آن با نمایشگر قرار دارد که در مدل XLI به صورت دستی است.

سیستم Keyless استارتر یا استارت- استاپ (بدون کلید) نیز در این خودرو وجود دارد. بین کیلومتر‌شمار‌ها هم مانیتوری 3.5 اینچی مصرف سوخت و اطلاعات ... را نمایش می‌دهد. از دیگر امکانات موجود در کرولا می‌توان به سانروف، 2 ایربگ برای سرنشینان جلو، آینه‌های تاشوی برقی‌، رینگ 16 اینچی، سنسور پارک، بلوتوث، فرمان تلسکوپی و کروز کنترل اشاره کرد. بازه تنظیمات ارتفاع صندلی راننده از 1.5 سانتیمتر به 6 سانتیمتر افزایش یافته که موجب دید بهتر رانندگان مخصوصا خانم‌ها می‌شود. البته و صدالبته متاسفانه تنظیمات حتی تنظیم ارتفاع هم به‌صورت دستی (پمپی) است که ضعف بزرگی در مقابل همکلاسانش به حساب می‌آید. فرمان کرولا با چرم با کیفیتی پوشانده شده است که کروم کار شده در وسط، آن را زیباتر کرده. در سمت چپ فرمان در پایین تنظیمات برقی آیینه‌ها قرار دارد ولی در مدل تست شده (لیمیتد)خبری از سنسورپارک و بلوتوث نیست که این موارد در مدل‌های تحویلی ایرتویا یافت می‌شوند.

صندلی‌های پارچه‌ای کرم‌رنگ که نسبت به قبل نازک‌تر شده خیلی خوب شما را در‌بر‌می‌گیرند که به گفته صاحب خودرو در مسافت‌های طولانی شما را خسته نمی‌کند. فضای سر نشینان عقب بسیار جادار و مناسب است. زمانی که به آپشن‌ها و امکانات تویوتا اشاره می‌کنیم عملا فرق خاصی با یک خودرو 206 نمی‌کند و اینجا دقیقا همان جایی است که صدای منتقدان کرولا بلند می‌شود و از نبود امکاناتی مانند گرمکن آیینه‌ها، گرمکن و سرد‌کن صندلی، وجود مانیتور در سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، دوربین عقب، ESP کنترل، ایربگ برای سرنشینان عقب و ستون‌ها، حالت رانندگی اسپرت و... که حتی از همکلاسان چینی‌اش نیز در مواردی عقب می‌افتد.

 بررسی تویوتا کرولا 2015، هارمونی کسل کننده

قدرتی مهار شده

کرولای جدید با موتورهای 1.6 لیتری VVT-i با 121 اسب بخار و 2لیتری VVT-i با توان 143 اسب بخار در دور موتور 6200 و گشتاور 187 نیوتن متر در دور 3600 دور بر دقیقه راهی بازار شده که مدل 2 لیتری که به ایران هم آمده تقریبا قوی‌ترین پیشرانه را نسبت به نسل‌های قبل دارد. این پیشرانه تقویت شده در میان رقبا خود را خیلی نزدیک به النترا 148، سراتو 161 و مزدا3 145اسب بخاری کرده ولی در شتاب‌گیری صفر تا 100 کرولا با ثبت 9.7 ثانیه نزدیک مزدا 3 اما بالاتر از بقیه رقبا می‌ایستد که برای کرولا نکته‌ای جذاب است. نوبت می‌رسد به جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک کرولا که در مقابل رقبایی که اکثرا مجهز به جعبه دنده 5 و 6 سرعته هستند، کمی کسل‌کننده و قدیمی به‌نظر می‌رسد. البته گیربکس مدل‌های اتومات می‌تواند CVTi-S هفت سرعته یا چهار‌سرعته خودکار باشد که در نمونه‌های موجود در ایران از نوع چهار‌سرعته انتخاب شده است؛ جعبه دنده‌ای که هنوز مجهز به سیستم تعویض دستی موسوم به تیپ‌ترونیک نیست و تویوتا هنوز از سیستم قدیمی خود بهره می‌برد.

 بررسی تویوتا کرولا 2015، هارمونی کسل کننده

جایی برای پیرمردان نیست

در ابتدای تست‌، خودرو را به‌جایی بردیم که ذاتا به آن تعلق داشت؛ شهر.

مدت زیادی را در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر گذراندیم‌. کرولا بر‌خلاف نسل‌های گذشته خود‌، از عدم نرمی سیستم تعلیق رنج می‌برد و شما را نیز از این موهبت بی‌نصیب نمی‌گذاشت. دید خودرو مناسب بوده و نقطه‌های کور بارزی وجود نداشت‌. اما یکی از نکاتی هنگام تست شهری به شدت نمایان بود، میزان صدای نفوذی حدودا 73 دسیبلی به داخل اتاق بود که کمی می‌توانست موجب اذیت سرنشینان شود.

عملکرد گیربکس با توجه به 4 دنده بودن در شهر و یک رانندگی شهری راضی‌کننده بود که با نگاهی به مصرف 8.5 لیتری (‌با استناد به نمایشگر پشت فرمان) کاملا مناسب یک خودروی شهری است. اما زمانی که در حالت D شما قصد شتابگیری می‌کنید گیربکس کرولا تمایل چندانی به تبعیت از شما نداشته و اسرار عجیبی بر حفظ شرایط کسل‌کننده خود دارد. اما حالا وقت آن رسیده تا کمی این خودروی 1280 کیلوگرمی را به چالش‌های حرکتی دعوت کنیم. شاید سیستم تعلیق جلو که مستقل و از نوع مک فرسون به همراه موج‌گیر و سیستم تعلیق عقب یکپارچه از نوع میل پیچشی به همراه موج‌گیر در بالا پایین‌های شهری کمی نا امیدکننده ظاهر شوند اما کمک شایانی به توزیع وزن مناسب در مانورهای پرفشار کرولا کرده است.

پدال‌های گاز و ترمز با کمی تاخیر ناشی از کورس نسبتا بلند پدال‌ها مواجهند که کمی سرعت عکس‌العمل راننده را کاهش می‌دهند. با شتاب صفر تا 100 کیلومتر حدودا 10.6 ثانیه که به کمک 3 دنده اولیه و دستی کرولا محق می‌شود کار را ادامه می‌دهیم که در همین ابتدای کار نبود سیستم تیپ‌ترونیک به وضوح به چشم می‌خورد‌. با توجه به افزایش 10 سانتی متری فاصله دو محور، خودرو از پایداری بسیار مناسبی برخوردار بوده اما با توجه به سیستم تعلیق نسبتا خشک، خودرو زودتر از حد انتظار برای رانندگان آماتور به مرز حرکتی و بیش‌فرمانی می‌رسد که کمی نگران‌کننده است. عملکرد فرمان نیز در کنترل این بیش‌فرمانی‌ها قابل پایش بود که حتی بدون ادوات کنترلی تخصصی برای اندازه‌گیری دقت فرمان می‌توان عملکرد آن را بیش از حد نرم و غیر‌دقیق دانست که این مهم در مانورهای ناگهانی بیش از پیش به چشم می‌خورد. به لطف ترمز‌های دیسکی که عملکردی بسیار راضی‌کننده داشتند، خودرو به‌راحتی رام شده و این اطمینان را به شما می‌دهد که تمام 143 اسب بخار تحت کنترل شماست‌. در کل نظر به دریافت 5 ستاره ایمنی از EuroNCAP می‌توان کرولا را خودرویی امن دانست‌.

 بررسی تویوتا کرولا 2015، هارمونی کسل کننده

حرف آخر

رسیدن به این نتیجه که کرولا دقیقا مقام چندم را در بازار سدان‌های متوسط ایران می‌آورد، کار ساده‌ای نیست و نیاز به یک بررسی دقیق‌تری دارد. تفاوت کره‌ای‌ها با ژاپنی‌ها این روزها واقعا کم شده و زرق و برق کره‌ای‌ها دل بسیاری را در همین ایران خودمان برده ولی می‌توان گفت در کارکردهای بالا زور ژاپنی‌ها (مخصوصا تویوتا) هنوز می‌چربد. رقبای کرولا مانند النترا، مزدا3، سراتو، سیویک و لنسر نه‌تنها از لحاظ فنی کم نمی‌آورند بلکه بحق جذابیت‌ها و امکانات بیشتری از کرولا دارند و در مقابل پولی که می‌دهید در مواردی گران‌تر و لوکس‌تر به نظر می‌رسند.

اما کرولا هم دست و پا بسته نیست و پرفروش‌ترین خودرو دنیاست و سال‌های زیادی است که خریداران را شیفته کیفیت، خدمات پس از فروش عالی، استهلاک بسیار پایین و قطعات با قیمت مناسب کرده است. کرولا در مدل‌های XLI ،XLI Special و GLI ارائه می‌شود که قیمتی تقریبا بین 127 تا 136 میلیونی دارد که کمی گران‌تر از رقباست. البته در تصمیم‌گیری نو‌سانات قیمتی بازار ایران را نیز به محاسبات خود اضافه کنید که هر چند وقت یکبار با شوکی، قیمت‌ها بالا می‌روند و به همین خاطر مردم رو به خرید خودرویی می‌آورند که چند سالی بیمه باشند و هزینه‌ای جز تعویض روغن و فیلتر و ... نداشته باشند و در یک کلمه به خودرویی متعادل در همه زمینه‌ها برسند که بی‌شک آن خودرو کرولاست.



نظرات

  • mj.king mj.king (4 اسفند 1393 ساعت 14:00)

    تغییراته خوبی داشته...کرولا هم که چندین ساله امتحانشو پس داده و جز بهترین سدان های کامپکته
    تو این سگمنت و رنج قیمتی کرولا...مزدا3....النترا... سیویک...بهترین ها هستن

  • آرش فری آرش فری (4 اسفند 1393 ساعت 13:58)

    می خاستم برم بخرم پشیمون شدم

  • اسکالید اسکالید (3 اسفند 1393 ساعت 21:55)

    چرا انقدر تو آپشن ضعیفه ؟!!
    فکر کنم ایر تویا از آپشناش میزنه تا واسش ارزونتر تموم بشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!1

  • فرزاد آزاد فرزاد آزاد (3 اسفند 1393 ساعت 10:50)

    من با سادگی و نداشتن آپشن های روز دنیا کاری ندارم ولی علیرغم همه احترامی که برا تویوتا قایلم دیگه استفاده از لامپ رشته ای تو چراغهای ترمز و خطر اونم سال 2015 واقعا آدمو یاد ماشینای چینی و ایرانی درپیت میندازه ، ینی واقعا متاسف شدم واسه شرکت تویوتا ...

  • آفرین آفرین (3 اسفند 1393 ساعت 07:16)

    یک زمانی وقتی پول جیب برای خرید ماشین اروپایی و یا آمریکایی نمی رسید خریدار سراغ ماشین ژاپنی معرفت مثل حال که سراغ ماشین چینی میروند .