1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی با تویوتا آریون 2010 در ایران

تجربه رانندگی با تویوتا آریون 2010 در ایران

28 مهر 1394
  • 0

پیش از این‌که در سال 2006 و برای اولین بار تویوتا، مدل آریون را در رده سدان های متوسط در نمایشگاه خودروی ملبورن استرالیا برای بازار این کشور و بخش هایی از جنوب و جنوب شرقی آسیا معرفی نماید، این آوالون بود که حضور نه چندان موفقی را در مقابل خودروهایی چون فورد فالکون و هولدن کومودور در این کشور تجربه کرده بود. موضوعی که سبب شد تا تویوتا با محافظه‌کاری به فکر تولید مدلی باشد که مجددا سهم قابل توجهی از این بازار را از رقبای خود پس بگیرد.

انتخاب نیک هوگیوس Nick Hogios طراح فورد فالکون برای طراحی محصول بعدی خود آریون، راهکاری بود که البته چندان هم بی تاثیر واقع نشد. اگر تویوتا آریون با شباهت های نسبی خود با آوالون و اشتراکاتی که با نسل قبلی کمری دارد، محصولی می باشد که در ابتدا هدفش تسخیر بازار استرالیا بوده است، اما مونتاژ آن در طی پنج/شش سال اخیر در تایلند، فیلیپین، چین، مالزی، اندونزی و تایوان نشان از موفقیت این خودرو به عنوان یک شش سیلندر موفق در بازار شرق آسیا هم داشته است. اتومبیلی که البته در اروپا و آمریکا جای خود را به کمری شش سیلندر داده است. طراحی این خودرو در سایت تولیدی تویوتا در استرالیا و عرضه شدن همزمان آن با مدل جدید کمری در اواخر سال 2006 موجب شده که بسیاری به حق این مدل را بدلی از کمری بدانند که در خاوردور تولید شده است.

 تجربه رانندگی با تویوتا آریون 2010 در ایران

اما آریون در کشور ما با تاخیری دوساله در زمانی پا به عرصه گذاشت که هم خانواده او کمری با موتور چهار سیلندر خود در بین سدان های متوسط سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص داده و در بین هم رده های خود نیز این رقیبان کره ای یعنی آزرا و اپیروس بوده اند که با عرضه در بهترین زمان ممکن، گوی رقابت را از این خودرو ربوده اند. این البته چیزی از توانایی های این شش سیلندر کم مصرف تویوتا نخواهد کاست چراکه در این میان تنها زمان را از دست داده است...

مطلب زیر نگاهی است به آریون تا کاربران محترم با ویژگی های این خودرو بیشتر آشنا گردند. طبق معمول همیشگی در بررسی خودروها، پیش از هرچیز به سراغ طراحی و استایل خودرو می رویم که در نگاه اول یک خریدار و جلب نظر وی بسیار مهم است. در طراحی آریون، هوگیوس (طراح آن) تلاش داشته با لحاظ کردن فاکتورهای مهم در طرح های اروپایی، ذائقه استرالیایی ها را نیز در نظر بگیرد. در این طراحی البته نمی توان از تاثیرات مدل های هم خانواده آن چون کمری و یا لکسس ES به سادگی گذشت.

با این توضیح میتوان گفت باوجود این‌که هوگیوس در خصوص طراحی این اتومبیل مانور زیادی داده اما آریون درواقع چیزی نیست جز همان کمری که در جلو وعقب تغییراتی را به خود دیده تا باب دل استرالیایی ها باشد. در کشوری که مطرح ترین خودروهای خانوادگی آنها مانند فالکون و کومودور امگا از استیلی یک شکل برخوردارند، تویوتا نیز با ارائه آریون برای جذب بخشی از این بازار تلاش نموده تا همان سبک را دنبال کند و این شاید تنها دلیل انتخاب هوگیوس برای طراحی آن بوده است. طرح کلی آریون نشان از رده ای دارد که این خودرو در آن قرار می گیرد. به عبارت دیگر این طرح کاملا براساس سیاست تویوتا طرح محافظه کارانه ای برای خانواده ها دارد. بنابراین علی رغم وجود برآمدگی و فرورفتگی ها طرحی ساده مشاهده می کنید تا مطمئن شوید با یک مدل از محصولات خانوادگی تویوتا روبرو هستید که درآن المان های دیگری همچون راحتی و سواری اولویت داشته اند. این سادگی اما در کشور ما و در مقابل نزدیک‌ترین رقیب آن هیوندای آزرا رنگ و بویی دیگر به خود میگیرد، درواقع اگر آزرا مظهر یک خودروی لوکس کره ای باشد آریون بخصوص در رفتارهای خود و همچنین در داخل خودرو ظاهری اسپرت تر را به نمایش میگذارد.

 تجربه رانندگی با تویوتا آریون 2010 در ایران

اگر در جلوی خودرو شباهت هایی را با مدل آوالون به واسطه وجود جلوپنجره بزرگ با ترکیب چراغهای افقی شاهد هستید، در عقب خودرو بخصوص در چراغ ها این شباهت به مدل ES لکسس ختم میشود تا نشان از همبستگی و هم خانواده بودن آنها با یکدیگر داشته باشد. در کناره های خودرو نیز به خوبی ردپای کمری را در آن خواهید دید که این بیشتر به واسطه استفاده مشترک از درها، مجموع قسمت های شیشه ای دورتادور کابین (Greenhouse) و سقف می باشد. در داخل خودرو همان گونه که انتظار میرود بازهم با داخل یک کمری روبرو هستیم. طرح کلی داشبورد، فرمان مشترک، دریچه های تهویه، پنل ساعت و خطوط روی داشبورد، ترکیب اجزا در داخل panel Control، نشانگرهای داخل Instrument Cluster در جلوی راننده همگی مانند کمری میباشند تا این باور که ژاپنی ها هم صرفه جو هستند، در شما تقویت گردد! در داخل خودرو همچنین با ترکیبی از چوب و چرم روبرو می شوید تا فضایی اسپرت و لوکس برای سرنشینان آن مهیا شود. فضای داخل از نظر حجم نیز همانند کمری بوده و سرنشینان چه در جلو و چه در عقب از این حیث دچار کمبود فضا نیستند. از نظر تجهیزات اگرچه در بین رقبای داخلی هیوندای آزرا و یا کیا اپیروس با تجهیزاتی چون پدال برقی، فرمان و صندلی های حافظه دار از سطح تجهیزات بیشتری برخوردارند، اما مدل مورد آزمایش ما با توجه به وارداتی بودن آن از پکیج کاملی از تجهیزات برخوردار بود.

صندلی های برقی با حافظه و پوشش چرمی (که برای سرنشینان جلو گرم‌کن دار است)، سانروف، سیستم ضد سرقت immobilizer، ورود بدون‌کلید (KEYLESS GO)، استارت دگمه ای، سنسورهای فاصله سنج جلو وعقب، صندلی دوتکه در عقب، دوربین پارک، قابلیت بازشدن صندوق عقب از داخل، بلوتوث موبایل و سیستم PHONE FACILITY، پرده برقی عقب، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، تهویه مطبوع خودکار ناحیه ای، عوض‌کننده 6 تایی CD، سیستم رهیاب ماهواره ای، کروزکنترل، قفل مرکزی با کنترل از راه دور و چراغ های زنون از جمله تجهیزاتی است که این اتومبیل دارا میباشد. با این حساب حتی اگر رقبای کرهای کمی بیشتر از آریون از امکانات رفاهی برخوردار باشند، با این فرض‌که قرار نیست در آریون با یک خودروی لوکس روبرو شوید، امکانات آن نه تنها کم نمی باشد بلکه فراتر از حدانتظار یک سدان ارتقا یافته خواهد بود. یک مزیت دیگر آریون فضای فوق العاده زیاد داخل صندوق عقب است، فضایی که شمارا ترغیب به‌یک سفر طولانی با اسباب و وسایل کافی می‌کند. البته در مورد صندوق عقب، این راهم اضافه کنیم که در طرفین آن برخلاف مدل های جدید و امروزی، خبری از جعبه و یا فضایی برای اسباب خاص و یا ابزار نیست. ضمن این‌که پوشش کف آن‌که زاپاس در زیر آن قرار گرفته هم یک ورق فیبر مفروش شده است که برای این خودرو چندان خوشایند به نظر نمی رسد. برای رانندگی و آزمایش، بزرگراه های غرب تهران را انتخاب نمودیم که از شرایط ترافیکی بهتری برخوردارند. آن چیزی‌که به هنگام رانندگی برایمان بسیار قابل توجه بود، موتور3/5 لیتری آریون با 268 اسب بخار قدرت و واکنش آن نسبت به فشردن پدال گاز بود که به خوبی جواب انتظاراتمان را میداد.

 تجربه رانندگی با تویوتا آریون 2010 در ایران

چیزی که مطمئنا آن را در پله ای بالاتر نسبت به رقبایی چون آزرا قرار خواهد داد. درواقع شتابگیری اولیه آریون با ثبت زمان 7/4 ثانیه، راننده یک اتومبیل خانوادگی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. موضوعی‌که برای شتابگیری ثانویه و برای سرعت های بالا هم صادق است تا متوجه شوید که گیربکس 6 سرعته آن هم از عهده وظایف خود برآمده و به خوبی با موتور هماهنگ شده است. تعویض به موقع و بدون اتلاف وقت نقطه مثبت این گیربکس است تا با شتابگیری بی وقفه، رانندگی دلچسب و لذت بخشی را تجربه کنید. نکته قابل توجه دیگر که در سطور بالا هم به آن اشاره شد مصرف سوخت کمی است که آریون علی رغم استفاده از موتوری حجیم از آن بهره میبرد. میانگین مصرف سوخت زیر ده لیتر امتیازی است که آریون با استفاده از موتور 24VVTI سوپاپه به آن دست‌یافته است تا نظر بسیاری را برای خرید به سوی خود جلب کند. این مصرف خصوصا زمانی به چشم تان خواهد آمد که یک‌باره از پشت خودرویی چون سیتروئن C5 در پشت فرمان آن بنشینید. این موتور 6 سیلندر حداکثر قدرت 268 اسبی خود را در دور 6200 به دست می آورد. حداکثر گشتاور 336 نیوتن/متری هم در دور 4700 حاصل می شود که برای آن حد متعارفی به حساب می آید. در اینجا البته بدنیست به این موضوع هم اشاره کنیم که به غیر از دو موتور شش سیلندر، برای آریون دو پیشرانه چهارسیلندر 2 و 2/4 لیتری نیز قابل سفارش است که با توجه به حضور موفقیت آمیز تویوتا کمری 4 سیلندردر بازار داخلی، تنها مدل شش سیلندر این خودرو به‌کشور راه یافته است.

صدای موتور در داخل کابین، آن صدایی است که از محصولات تویوتا انتظار دارید. صدایی‌که علی رغم توانایی های بالای موتور، به شما این حس را میدهد که سوار بر خودرویی لوکس بوده و با نرمی در حال حرکتید. هندلینگ آریون به واسطه استفاده از تعلیق مک‌فرسون در جلو و مستقل در عقب سواری مطلوبی را برای آن به همراه داشته است. ضمن این‌که سیستم VSC) Vehicle Stability Control) یا کنترل پایداری نیز بر سر پیچ ها به کمک آن آمده تا ثبات و پایداری خودرو حفظ شود. 8 کیسه ایمنی هوا، ABS یا همان سیستم شناخته شده ضدقفل برای چرخ ها، کمک ترمز یا BA) Brake Assist)، تراکشن‌کنترل TC و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD) Electronic Brakeforce Distribution) هم از ابزارهای ایمنی فعال و غیرفعالی هستند که به کمک راننده می آیند و ایمنی استانداردی را برای آن رقم میزنند. درواقع ایمنی آریون با وجود سیستم های یادشده، تا حدی بوده است که موفق شده در تست های تصادف موسسه ارزیابی خودروهای جدید استرالیا یا Australasian New CarAssessment Program )ANCAP) از 37 امتیاز، 33/03 امتیاز را کسب کند. حال‌که مجددا صحبت از استرالیا شد، بد نیست به این موضوع هم اشاره شود که آریون در این کشور در سه تیپ SPORTIVO، PRODIGY و PREARA تولید میشود که همانطور که مشخص است دومی، از ظاهر و توانایی های اسپرت تری نسبت به دو مدل دیگر برخوردار است.

 تجربه رانندگی با تویوتا آریون 2010 در ایران

در این بین PRODIGY از تجهیزاتی اضافه تر همچون تهویه مطبوع اتوماتیک ناحیه ای dual-zone climate control air conditioning، صندلی های تمام چرم، سنسورهای پارک، تریم چوبی داشبورد، چراغ های مه شکن، جلوپنجره کرومی و رینگ های 16 اینچی برخوردار است و PREARA هم مدلی لوکس تر از بقیه به حساب می آید که آن هم با تجهیزات اضافه تری نسبت به PRODIGY برای صادرات به خاورمیانه و نیوزیلند درنظر گرفته شده است. صندلی الکترونیکی قابل تنظیم با دو حافظه، نویگیشن، رینگ های 17 اینچی، اسپویلر عقب، دوربین پارک و آیینه های جانبی که به طور اتوماتیک به هنگام پارک به سمت زمین متمایل می شوند از جمله تجهیزات این مدل می باشد که در مدل های صادراتی تحت عنوان گراند GRAND نیز از آن یاد می‌کنند. خودروی مورد نظر ما هم یک مدل 2010 GRAND بود که از تجهیزات بیشتری نسبت به مدل پایه بهره میبرد. مدل 2010 این خودرو (مدل وارداتی) در حال حاضر قیمتی در بازار دست دوم‌ ها بین 125 تا 135 میلیون تومان قیمت دارد که با این حساب از آزرا مدل 2010 حدود 10 تا 15 میلیون گرانتر است. در مدل یاد شده نبود گارانتی برای خودرو شاید ضعفی به حساب بیاید که چندان خوشایند نیست. هرچند که هنوز بر سر مفهوم واقعی گارانتی و خدمات ارائه شده در داخل کشور حرف زیاد است اما به هرحال گارانتی امتیازی است که نماینده تویوتا آن را تنها برای خود درنظرگرفته است نه مدل های وارداتی! با تمام این اوصاف به نظر میرسد جهت آن دسته از افرادی که برای یک رانندگی لذت بخش به دنبال یک سدان خانوادگی با قابلیت هایی ارتقا یافته هستند، تویوتا آریون در بین خودروهای همرده بهترین گزینه باشد.

 تجربه رانندگی با تویوتا آریون 2010 در ایران



نظرات